Gå til innhold

[Løst] Osram 25 watt glødepære hvor mange volt trenger den?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på generielt, kan man stole på glødepærer at de må ha minst 110 volt (220 volt) for å lyse?

 

Siden jeg kjøper enkelte PSU transformator (72 volt)  og 34 volt med 25 watt. For bruk av seriekoblet LED så mye som 30 stk (rundt forward voltage 3.0V~ 3.6V, Reverse Voltage: 5V).

 

Output power:54-72 volt (Dimmable) 280+\-10 MA

 

Så kan det være riktig at man kan få glødepære å lyse under 110 volt?

Siden jeg har ikke voltameter for å måle så det nærmeste jeg kan prøve er glødepære.

Vil helst ikke brenne LED pærene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glødepærer vil lyse sterkere jo høyere spenning man tilfører dem. Jeg ser ikke helt hvordan du skal kunne måle spenning med en glødepære bortsett ved å kunne påvise den, dersom den gløder synlig på trafoen din. Multimeter kan du få til en hundrings på biltema. Da kan du måle spenningen nøyaktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De vil gløde på 110V (har testa) men kjøp heller et enkelt multimeter. De koster nesten ingenting. Har sett de helt ned i femtilappen.

Så det betyr hvis lyset blir like bra som på 230 volt, bare litt blinking antakelig på grunn av DC ikke AC så må det minst være 110 volt?

 

Testet nå noe som:

 

http://www.clasohlson.com/se/Multimeter-analog-Caltek-AG1100/Pr323179000?userSelection=B2C&rememberCookie=false

 

Når jeg måler på 500 og 250 volt DC virker det ut som det nærmest overbelaster måleren. Så det betyr det må være over 500 volt på LED driveren?

Så enten er de målene rava til annet en batteri ellers er ikke LED driveren helt god.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kan være du må ha belastning for å måle riktig spenning. Men en 230V glødepære lyser veldig svakt på 110V. Og den vil ikke blinke ved DC.

 

Analoge multimetre kan være litt vriene å lese av siden du må gange opp resultatet på skalaen avhengig av hvilket område du velger.

Velger du 500V så må du lese av den skalaen som går fra 0 til 50 og gange med 10. Står nåla da på 50 (maks) så har du 500V.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NEI, du kan IKKE stole på at Osram's 25W (230V) glødepærer må ha minst 110 Volt (220 Volt) for å lyse. Effekten som pæren gir finner du av formelen U*U/R hvor U=Spenningen i Volt og R=pærens ohmske verdi. R vil ofte også øke litt når temperaturen øker. Generelt kan du sånn røfflig si at 1/2U (Volt) gir 1/4 effekt (Watt) og 1/4U gir 1/16 effekt, mens 2U gir 4 ganger så høg effekt (da ryker sikkert pæren etter kort tid).

 

En PSU/strømforsyning/driver for LED som gir ut 34Volt vil normalt gi ut en likespenning (og er derfor ikke det samme som en transformator. En transformator gir ut vekselspenning).  Du trenger således ikke seriekoblet mer enn 9-12 slike for at dem skal lyse med full effekt. Øker du på med flere i serie så vil hver av LED'ene gi ut mindre lys. Når du nærmer deg rundt 20 stk i serie så vil spenningen over hver av LED'ene komme under terskelverdien og den vil da slukke (sjekk terskelverdien i LED'ens datablad). LED og glødelamper oppfører seg forskjellig siden glødelamper ikke har så knappe terskelverdier. Reduserer du fra 12 LED og ned til 9, 8 eller 7 så vil dem lyse kraftigere, men plutselig vil en av dem ryke (og de andre kan bli varig svekket). Du bør ALLTID ha med noe som kan begrense strømmen siden LED lampene får redusert Ohmsk verdi (redusert R) med økt spenning (U). Dem er således lett å ødelegge (brenne ut). Det som er viktig er at du ikke overstiger 280mA og at produsert effekt (varme) blir ledet bort (kjøleribbe).

 

Så kan det være riktig at man kan få glødepære å lyse under 110 volt? >> JA! (jeg har liggende en glødelampe som lyser med bare 1,4 Volt, dog ikke den du nevner).

 

Siden jeg har ikke voltameter for å måle så det nærmeste jeg kan prøve er glødepære. Vil helst ikke brenne LED pærene. >> Har du ikke riktig verktøy så bør du lese deg opp på teorien eller la være å prøve.

Endret av Professor Balthazar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Desverre får jeg lite informasjon om LED pærene, men ved prøving av 12 volt 3 watt, så kan jeg maks klare 6 slike pærer av gangen før jeg ikke får lys.

 

Varme er vel ikke første noe problem i starten vertfall blir mere prøveekspriment.

 

Hvordan måles 280+\-10 MA har du eksempler på målere som kan bekrefte den verdien er riktig?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...