Gå til innhold

[Løst] Forbud mot Homofil?


Anbefalte innlegg

At ikke hvite menn blir diskriminert på lik linje med f.eks svarte menn eller kvinner?

 

Men joda her har du:

 

Forskjellsbehandling eller diskriminering er et sosialt og politisk fenomen som innebærer at en person eller gruppe av personer særbehandles eller behandles på særskilt vis kun eller hovedsakelig på grunn av gruppetilhørighet eller andre faste personlige egenskaper. Eksempler på forskjellsbehandling er diskriminering av personer på grunn av etnisk eller religiøs tilhørighet, seksuell orienteringalderfunksjonsevne eller kjønn.

I norsk lov regulerer 13de Kapitel § 135a i Forbrydelser mod den almindelige Orden og Fred, ofte omtalt som Rasismeparagrafen, noen av de strafferettslige deler av diskriminering.

 

Etnisk diskriminering er forskjellsbehandling mellom ulike etniske grupper.

 

Kjønnsdiskriminering vil si å diskriminere noen på grunn av kjønn. Siden tidenes morgen har det vært et problem med diskriminering. Kjønnsdiskriminering skjer som oftest på grunn av at at menn og kvinner har endel forskjellige egenskaper. Eks: Menn er fysisk sterkere en kvinner.

 

Nå kan du undersøke uttalelsen flesvik. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Yep, menn med lys hud er ikke en gruppe mennesker som er utsatt for diskriminering. Men for all del, sleng dem med i listen om du vil.

 

 

Det er faktisk blitt en sannhet med modifikasjoner etterhvert. Spesielt etter at den nye bølgen med "jeg er et offer"-kampanjer startet i USA (og spredde seg hit). Hvite menn er blitt "collateral damage" i jakten på det politisk korrekte samfunn. 

 

Geir :)

Ja. Reiser man til et "ikke-vestlig" land er det vanlig praksis å skru opp priser f.eks. når man skal ta en taxi. Inne på en restaurant/pub kan man oppleve spesialbehandling ved å få tilbudt den beste plassen kun på bakgrunn av at man er hvit. Det er jo noe som kommer deg til gode, men likefullt forskjellsbehandlende.

 

Diskriminering vil egentlig si å skjelne, men det er når man skjelner urimelig at diskriminering blir et problem. Å diskriminere er egentlig noe vi alle gjør - hele tiden. Vi velger hvem vi vil omgås til daglig, vi velger hvem vi vil bli samboere eller ektefeller med, vi velger om vi vil tilhøre noe trossamfunn eller ikke; kort sagt vi velger - og velger bort - hele tiden. Slik må det nødvendigvis være i alle velfungerende samfunn. Alt snakk om at det må bli slutt på enhver form for diskriminering, er egentlig bare tanketom etterplapring av ugjennomtenkte og utopiske slagord.

Lenke til kommentar

Noen ekstremister vil sikkert gjerne diskutere hvorvidt homofile skal ha samme menneskeverd som heterofile eller ikke, men det vil nok de fleste være sterk motstander av. Få mener at hudfarge er relevant for så mye mer enn at det gir noen bedre beskyttelse mot solen enn andre. Ingen endrer hudfarge. Hudfarge er medfødt, mens homofili ifølge den vitenskapelige litteraturen (hold på hatten..) - fremdeles er uvisst hva skyldes (så da er det bare å slippe hatten igjen). Det er et politisk ukorrekt tema, men de som bastant hevder at homofile diskrimineres fordi de er "født sånn" skyter i blinde. "Født sånn"-konklusjonen er faktisk dårligst underbygget ifølge den vitenskapelige litteraturen, mens "valg/preferanse" faktisk har større antydning til betydning (dog ikke godt nok).

 

Her går biologen Richard Deem igjennom de vitenskapelige studiene relatert til homofili og genetikk/biologi:

 

https://m.youtube.com/watch?v=C-Nwrf2pp1Y

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At ikke hvite menn blir diskriminert på lik linje med f.eks svarte menn eller kvinner?

 

Men joda her har du:

 

Forskjellsbehandling eller diskriminering er et sosialt og politisk fenomen som innebærer at en person eller gruppe av personer særbehandles eller behandles på særskilt vis kun eller hovedsakelig på grunn av gruppetilhørighet eller andre faste personlige egenskaper. Eksempler på forskjellsbehandling er diskriminering av personer på grunn av etnisk eller religiøs tilhørighet, seksuell orienteringalderfunksjonsevne eller kjønn.

I norsk lov regulerer 13de Kapitel § 135a i Forbrydelser mod den almindelige Orden og Fred, ofte omtalt som Rasismeparagrafen, noen av de strafferettslige deler av diskriminering.

 

Etnisk diskriminering er forskjellsbehandling mellom ulike etniske grupper.

 

Kjønnsdiskriminering vil si å diskriminere noen på grunn av kjønn. Siden tidenes morgen har det vært et problem med diskriminering. Kjønnsdiskriminering skjer som oftest på grunn av at at menn og kvinner har endel forskjellige egenskaper. Eks: Menn er fysisk sterkere en kvinner.

 

Nå kan du undersøke uttalelsen flesvik. 

 

Her kan jeg ikke se at du kommer med kilder på at menn ikke blir diskriminert på linje med kvinner, men eksempler på diskriminering, og at menn i praksis har mindre beskyttelse mot diskriminering. Vi har i Norge tillatt diskriminering av menn ved opptak til høyere utdanning og ved ansettelser, samtidig som vi har rigide regelverk som hindrer bla. reklamer som kan "krenke" kvinner, mens tilsvarende for menn er en ikkesak. I tillegg har man relativt sterke bevegelser som jobber for å ødelegge livene til menn som sier noe som kan tolkes sexistisk. 

 

Jeg synes det er illustrerende at det i dagens mediebilde er akseptert å bruke "hvite hetrofile menn" for å diskreditere meningsmotstandere. Rasisme og diskriminering på bakgrunn av kjønn og legning er med andre ord greit, så lenge det rammer de rette. 

Lenke til kommentar

 

 

Noen spesiell grunn til at du "tilfeldigvis" ikke nevnte hverken menn eller folk med lys hud i den listen din?

Yep, menn med lys hud er ikke en gruppe mennesker som er utsatt for diskriminering. Men for all del, sleng dem med i listen om du vil.
Kan ikke du slenge ut definisjonen på diskrimminering. Også kan vi undersøke hvor sann den uttalelsen er.

 

ah, ok.

Lenke til kommentar

At ikke hvite menn blir diskriminert på lik linje med f.eks svarte menn eller kvinner?

 

Men joda her har du:

 

Forskjellsbehandling eller diskriminering er et sosialt og politisk fenomen som innebærer at en person eller gruppe av personer særbehandles eller behandles på særskilt vis kun eller hovedsakelig på grunn av gruppetilhørighet eller andre faste personlige egenskaper. Eksempler på forskjellsbehandling er diskriminering av personer på grunn av etnisk eller religiøs tilhørighet, seksuell orienteringalderfunksjonsevne eller kjønn.

I norsk lov regulerer 13de Kapitel § 135a i Forbrydelser mod den almindelige Orden og Fred, ofte omtalt som Rasismeparagrafen, noen av de strafferettslige deler av diskriminering.

 

Etnisk diskriminering er forskjellsbehandling mellom ulike etniske grupper.

 

Kjønnsdiskriminering vil si å diskriminere noen på grunn av kjønn. Siden tidenes morgen har det vært et problem med diskriminering. Kjønnsdiskriminering skjer som oftest på grunn av at at menn og kvinner har endel forskjellige egenskaper. Eks: Menn er fysisk sterkere en kvinner.

 

Nå kan du undersøke uttalelsen flesvik.

 

Ja. La oss begynne:

  • Likestillingsloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2013-06-21-59
    • Loven tar særlig sikte på å bedre kvinners stilling.[/size]
    • Menn blir diskrimminert altså[/size]
  • ​Kjønnspoeng utdanning: [/size]http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/legge-til-poeng/kjonnspoeng/
    • Er du kvinne får du 2 kjønnspoeng hvis du søker;

      bachelorutdanninger i ingeniørfag (bortsett fra kjemi)

      5-årige masterstudier i Teknologi og ingeniørfag ved NTNU (bortsett fra kjemi- og bioteknologi og industriell design)

      bachelorutdanninger i maritime fag ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold, Høgskolen i Ålesund og Høgskolen Stord/Haugesund (bortsett fra shipping management og shippingledelse ved Høgskolen i Ålesund) 

      landbruksstudium ved Høgskolen i Hedmark

    • Det summerer seg opp til rundt 139 forskjellige studier

    • Dette altså på tross av at kvinner er over 60% av studentene i høyere utdanning i Norge

    • Menn blir igjen diskrimminert altså

  • Særfordeler i utdanning: http://dusken.no/artikkel/20390/lokker-med-gratis-laptop/
    • Hvis du begynner på elektro- og datateknologi ved HiST får du en gratis bærbar pc. Men bare hvis du er jente.

    • I 2005 gjennomførte Høyskolen i Buskerud et lignende tiltak, da de innførte et reise- og utdanningsstipend på 25 000 kroner til jenter som tok teknologiutdanning.

    • Tone R. Bjellaanes jobber i juridisk avdeling ved Likestillings- og diskrimineringsombudet.

      Likestillingsloven åpner i større grad for positiv særbehandling av det ene kjønn når saken gjelder forhold utenfor arbeidslivet, sier hun.

      Det vil si at tiltak som det HiST nå gjennomfører, kan godkjennes

      Hvis situasjonen hadde vært omvendt, altså at gutter hadde fått en tilsvarende fordel, hadde situasjonen vært noe annerledes. Dette fordi likestillingsloven spesifikt sier at man skal bedre kvinners stilling.a

    • Menn blir igjen diskriminert altså
  • Jentedag: http://www.ntnu.no/jentedag
    • Kvinner får gratis reise og opphold og en dag på NTNU
    • Dette på tross av at ca halvparten av studentene på NTNU er kvinner
    • Det er også flere andre universiteter og høyskoler som kjører liknende jentedager
    • Det finnes INGEN guttedager i høyere utdanning i Norge
    • Menn blir igjen diskriminert altså
  • Gratis taxi: http://www.tv2.no/a/3805987
    • Gratis taxi hjem fra byen, men kun for jenter altså
    • Igjen blir menn diskriminert altså
  • Treningssenter kun for kvinner:
  • Retten til å myrde et barn: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2
    • § 234. en mor som dreper sitt barn innen et døgn etter fødselen får ingen eller meget redusert straff
    • En far som gjør det samme vil bli straffet for drap på vanlig måte.
    • Igjen diskrimineres menn altså.
  • Lettere fysiske krav:
    • Nesten over alt hvor det er fysiske krav i utdanning og yrker så har kvinner lettere krav enn menn for samme karakter eller samme jobb. Dette er altså alt fra politi og forsvaret til gym i skolen.
    • Igjen diskrimineres menn altså
  • Reproduktive rettigheter
    • En kvinne som blir gravid kan: Ta angrepille, ta abort, adoptere bort, eller overlate barnet til barneværnet
    • En mann har intet valg, men blir likevel påtvunget en livsvarig gjeld med gjeldsfengsel hvis han ikke betaler
    • Hvis en mann fremkaller abort eller gir en kvinne en angrepille vil han bli straffet kraftig. Til og med for drap hvis han fremkaller en abort.
    • Selv om en mann ikke er biologisk far til barnet, men er gift med kvinnen som blir gravid må han fremdeles betale barnebidrag
    • Igjen blir menn kraftig diskriminert altså.
  • Beskyttelse mot kjønnsdiskriminerende reklame
  • Kjønnslemlestelse
    • Jenter har beskyttelse under loven mot alle typer ikke medisinsk inngrep på kjønnsorgan (helt ned til et nålestikk for å dra ut en dråpe blod)
    • Guttebarn har ingen slike rettigheter, tvert imot så hjelper den Norske stat til med å lemleste guttebarn, og finnansierer det til og med.
    • Igjen blir menn diskriminert altså

Og når det gjelder rase så var det jo nettopp en sak i avisa i forrige uke om en svart person som slapp straff for rasistiske utsagn fordi han selv var svart, mens folk som er hvite i huden har blitt straffet for nøyaktig samme utsagn. Hvite blir diskriminert i rettssystemet altså.

 

 

Det ser ut til å være særdeles lite hold i påstanden din om at hvite og menn ikke blir diskrimminert her i lendet Noxhaven.

 

Nå har jeg kommet med en god del eksempler her Noxhaven (og jeg har mange flere på lager) selv om det egentlig er du som har bevisbyrden siden du kom med påstanden om at hvite menn ikke blir diskriminert. Så nå er det din tur. Gi meg 10 eksempler på at kvinner og svarte blir diskriminert av offentlige lover og regler her i Norge. Og jeg vil selvsagt ha dokumentasjon på alle eksemplene med linker.

Endret av flesvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det jo også et forsvinnende lite problem, alt i alt. Å telle antall lover/regler er rimelig meningsløst, synes jeg.

 

Jo, det er jeg helt enig i. Jeg føler meg ikke personlig diskriminert overhode selv om jeg er både heterofil, hvit og mann. Jeg ville bare ta opp poenget at det ofte kan sies ting til eller gjøres ting mot denne gruppen, som ville blitt uglesett hardt om tilsvarende ble gjort mot en annen gruppe (andre etnisiteter, kvinnelige kjønn, andre seksuelle legninger etc.)

Lenke til kommentar

Det burde være ganske grunnleggende at man beskytter alle, og ikke bare utvalgte grupper. Hvis det er greit med "gay only" må det være OK med "straight only", også. Treningssentre kun for menn må gå an om det er greit med tilsvarende for kvinner. Diskriminering er tross alt ulovlig, men man må jo lure når diskrimineringslovverket er diskriminerende i seg selv :)

Lenke til kommentar

For å presisere. Jeg mener ikke diskriminering av menn er noe jeg selv kjenner sterkt på kroppen, eller noe de fleste menn plages stort med, på samme måte som de færreste kvinner er utsatt for noen verre diskriminering. Poenget mitt er at det etter mitt syn er urimelig å påstå at kvinner er mye mer utsatt for diskriminering i Norge i dag, og at som "hvit heterofil mann" vil du i større grad være utsatt for diskriminering som er godkjent og ønsket fra statens side. 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...