Gå til innhold

TEST: HTC One M9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

LOL! Apple gjør det igjen!
En modell som nesten ser helt lik ut, og har lite endringer! Dumme iSheeps!
Har Apple betalt dere? 8/10 til et slikt produkt som er nesten helt som det samme som fjorårets?

Eller.. bare glem det... dette er en HTC ja..
Neimen da går det bra! Den er jo sikkert billig og..
Eller.. neii.. kanskje ikke det heller..

Endret av SweetDollarTee
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enda en gang trukket for "ikke vanntett". :s

 

Det er tatt med i minuslisten. En liste over ting du bør være klar over før du kjøper telefonen mer enn et regnestykke som gir en sluttsum. Vi pleier også å nevne det om telefoner er for store for mange brukere, selv om telefonen er prima for for eksempel undertegnede som har gigantiske hender.

 

For HTCs del er det og verdt å nevne at forrige telefon ut var vanntette Desire Eye.

 

At HTC One M9 ikke når helt opp til full pott skyldes først og fremst andre ting. Den kunne gjerne vært vanntett også, men her er en del av de sterke sidene er ikke sterke *nok*. Dessuten er vi inntil videre usikre på hvordan det ligger an med programvaren. Så fort helt ferdig programvare er oss i hende, og telefonen i salg, tar vi en liten retur til One M9 og ser om karakteren bør opp eller ned, eller bli stående :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er tatt med i minuslisten. En liste over ting du bør være klar over før du kjøper telefonen mer enn et regnestykke som gir en sluttsum. Vi pleier også å nevne det om telefoner er for store for mange brukere, selv om telefonen er prima for for eksempel undertegnede som har gigantiske hender.

 

At den ikke er vanntet gjør telefonen uaktuell for meg, så at de trekker for dette er jo bare rett og rimelig.

 

Jeg er helt enig i at det er en vesentlig ting å opplyse om, men jeg skjønner ikke sammenhengen i hvilke tester dere gjør det og i hvilke tester dere ikke gjør det. Jeg tok det også opp nå nylig testen deres av A3, hvor det ble dratt frem som en negativ ting, men det kom ikke noe svar fra noen ansatte i TEK. Eksempelvis syntes dere ikke det er et minus at iPhone 6 ikke er vanntett.

Kjappe eksempler: Ikke gitt minus på A7, iPhone 6, nyeste Nexus, Honor 6.. Men gitt minus på Note 4, A3, One M9.

 

Altså, "problemet" her er at det ikke er noe sammenheng i hvilke produkter dere gir minus pga manglende IP-sertifisering. Enten er det bare dårlig samkjøring, eller så går det på personlige preferanser til den som tester, eller så er det partiske tester. Det fremstår bare som utrolig rart at det er så veldig varierende hva dere trekker for/opplyser om i oppsummeringen positivt/negativt.

 

Enda et eksempel: Note 4 blir trukket for stiv pris og mangelen på IP-sertifisering. iPhone 6 (fortsatt dyrere enn Note 4) blir ikke trukket for noen av disse tingene. Hvorfor?

Endret av Klatt3n
  • Liker 2
Lenke til kommentar

HTC One M9 (Pre-release) når den kjører GFXBench:

 

Xz1m5CC.jpg

 

Beste måten å fikse varme problemet til Snapdragon 810 er vel å strupe ytelsen, noe som det ser ut til HTC har gjort nå. I følge AnandTech sin test, så har M8 en bedre skjerm enn M9 også. Litt snodig.

 

Ikke en god start for HTC.

 

 

Lenke til kommentar

Klatt3n: Nyeste Nexus er ikke vanntett, men har faktisk et belegg på innsiden som gjør at den skal tåle å bli utsatt for fuktighet. Motorola omtaler den som vannavvisende.

 

Det er ikke alltid slike betraktninger havner i minuslisten. Noen ganger havner det i teksten. Det er også slik at der det er vesentlige forskjeller på telefoner kan prioriteringer bli annerledes når det gjelder hva vi nevner. Kanskje er det andre ting som er viktigere.

 

For akkurat denne testen konkurrerer nye One i et felt sammen med (enn så lenge) Galaxy S5 (vanntett), Desire Eye (vanntett), Xperia Z3 (og Z3 Compact) som alle er vanntette. Da er det greit å nevne. Enig i at vi også kunne nevnt det i testene av iPhone 6, eller Galaxy A7, men vær trygg på at det er en vurdering vi gjør også for disse.

Lenke til kommentar

Enig i at vi også kunne nevnt det i testene av iPhone 6, eller Galaxy A7, men vær trygg på at det er en vurdering vi gjør også for disse.

Så begynn å gjør det da. At enkelte telefoner får minus for det, mens andre ikke gir overhodet ingen mening for oss lesere. I hvert fall ikke når enkelte av telefonene konkurrerer i samme klasse.

 

Enten må det være et trekk hos alle, eller ikke hos noen. Enkelt og greit spør du meg.

Endret av Espp
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Til en inngangspris på 6400 kroner er HTC One M9 ingen billig telefon. Men den er heller ikke påfallende dyr til flaggskip å være.

 

Er ikke mer enn et år siden jeg selv kjøpte telefon, men når jeg leste dette satte jeg kaffen i halsen. 6400 kroner for inngangsmodellen? Og jeg som synes det begynte å bli for drøyt når mobilene krøp opp under 5500. Et raskt søk viser at dere faktisk har rett, det er ikke så dyrt i forhold til andre toppmodeller. Som etter min mening er ganske skremmende.

 

Jeg har tidligere vært en av de som alltid kjøper det nyeste og beste når jeg kjøper meg telefon, men det tror jeg ikke kommer til å fortsette nå som kvalitetsforskjellene mellom ny og gammel modell er mindre og mindre, og prisene likevel stiger og stiger. Mulig kronekursen har spilt inn her, men jeg kommer nok til å gå for hakket under flaggskipet neste gang, kanskje kjøpe en pent brukt telefon på finn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Karaktergivningen/anmeldelsen til denne telefonen er så ubegripelig at du må gå tilbake til anmeldelsene av iPhone og iPad Mini for å finne noe latterligere. Det er helt greit av dere å trekke for at den ikke er vanntett eller ikke har fingeravtrykkleser, men å bruke dette som eneste konkrete argumentasjon for å gi trekk for M9, når den så aldeles ikke fortjener en så høy karakter (8/10) basert på dets generelle spesifikasjoner/ytelser, er graverende.

 

HTC One M9 er intet mindre enn en skandaløs lansering av en telefon. Allerede med M8 hadde HTC presentert oss en middelmådig skjerm som var direkte lik M7, med praktisk talt ingen forbedringer. Fargenøyaktigheten, lysstyrken på skjermen (som faktisk har blitt litt dårligere denne gangen), visningsvinkler, ytelse i høye lysomgivelser, osv. var alle helt greie med M8. Spesielt sistnevnte var under gjennomsnittet bra, og er det igjen med M9. Vi ser altså en kopi av samme skjerm som for to generasjoner siden.

 

Så for dem å ikke engang ta et skritt fremover med M9, som det å igjen videreføre samme 1080P-skjerm ikke ville være motivasjon nok til å gjøre det, er rett og slett tynt. En ting er at de blir regelrett knust av skjermene til Samsungs telefoner (for å være rettferdig, så gjør alle andre telefonprodusenter det og). Men ettersom LG nå beveger seg mot OLED-skjermer, Googles Nexus 6 har en rimelig god AMOLED-skjerm, Motorola og Nokias flaggskip også har det, har de svært få LCD-konkurrenter igjen i toppen av kjeden: Sony og Apple. Sony er litt dårligere, mens Apples iPhone 6 har den beste LCD-skjermen som du kan få tak i der ute.

 

Dette er 1 viktig ting å trekke dem for. Nummer 2 vil være den uinspirerende batteritiden. Jeg har sittet her og ventet på MINST 50 % bedre batterilevetid enn S6, av den enkle grunn at de har holdt seg fast ved 1080P (80% færre piksler enn 1440p), samt anskaffet seg et relativt større batteri. Noe under 50% er derfor uakseptabelt i min bok; å ha dårligere batterilevetid enn 1440p-enheter som S6 vil imidlertid være skandaløst. Og hva viser resultatene? Jo, at S6 faktisk er bedre på flere områder. Ikke nok med det, så har HTC gitt NULL forbedringer fra forgjengeren M8, til tross for at de har fått et helt år med å utvikle batterieffektive løsninger og et større batteri – tallene viser faktisk at den gir dårligere batteriytelse enn M8. Skammelig.

 

Så har du nummer 3: først går de rundt og snakker om hvor uinteressert de er i megapiksel-racet. Deretter går de fra  “ultrapiksel”-kameraet sitt til 20 megapiksler! Og det verste er at kameraet deres nok en gang blir slaktet av anmeldere. Noen kaller det “knapt bedre enn M8”. Og å ha "litt bedre kamera enn M8" er skandaløst, med tanke på hvor dårlig kameraet på M8 allerede var da den ble lansert i 2014.

 

Det eneste HTC har igjen å holde seg fast på er fortreffelig lydkvalitet og god design. De har i 2 år på rad presentert telefoner som er langt bedre enn noen annen i både design og lydkvalitet, og vil nok ta den tittelen i 2015 og. Men la oss være ærlige: når du slipper en flaggskiptelefon med 1080P i 2015, bør du virkelig imponere. Men ut i fra det M9 har levert, er HTC på vei mot en forferdelig salgsperiode i år. M9 er selve definisjonen på en katastrofe.

 

Og det er bare begynnelsen. En ting er hvordan skuffende av en lansering M9 har vært. Men enda verre er hvor god respons S6 har fått og tilsvarende god utgivelse den vil få. Selv jeg, som har begeistret ventet på M9 i et år nå, hater å innrømme denne klasseforskjellen: S6 har gjennomsnittlig batterilevetid, til tross for en 1440p-skjerm og et lite batteri. Den er 20% tynnere enn S5 (40% tynnere enn M9), og er veldig tynn for en smarttelefon. Den har en fantastisk skjerm som fullstendig knuser all form for konkurranse der ute i nær sagt alle aspekter (lysstyrke, fargenøyaktighet, fargemodi, visningsvinkler, ytelse i høy omgivelseslyset, ekte sortfarge, etc. etc.). Den har en kraftig Exynos-brikke som knuser 810 i ytelsestester, og som tilbyr en superrask ladefunksjon (4 timer brukstid med 10 minutter lading). Den kommer også med en Wolfson DAC, som gir eksepsjonelt god lydkvalitet for oss lydentusiaster. Den har et flott kamera som også kan bli lansert innen et sekund. Det er den første Android-telefonen med en skikkelig fingeravtrykkleser (for de av dere som synes dette er viktig). Og for første gang har de faktisk jobbet skikkelig med å optimalisere Touchwiz til å bli en glattere brukeropplevelse enn tidligere.

 

DET er hvordan en nylansering av en telefon skal være. Ikke HTC M9, som har dratt en Apple en ved å relansere produktet sitt med bare små forbedringer. Problemet med HTC, derimot, er at de ikke har den samme fanatiske/naive brukerbasen som Apple; de kan ikke like fullt lansere en kalkun og likevel forvente gode salg. 

Endret av La Menthe
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

men vær trygg på at det er en vurdering vi gjør også for disse. 

 

Hadde det vært en vurdering du hadde gjort for iPhone, hadde du aldri gitt den 9/10. Beklager Finn Jarle, men dine to iPhone 6-anmeldelser står igjen som et par skamfulle og useriøse tester i Teks nyere historie. At du stadig ser deg konfrontert med brukere som refererer tilbake til den, og da alltid i negativ forstand, er bare en videre bekreftelse på dette.
 
Jeg hadde håp om at du ville bruke den uheldige hendelsen som lærdom for fremtidige tester, men når du varter opp med denne anmeldelsen av HTC One M9 – som sliter av de mange samme problemene som iPhone-anmeldelsen din – så vet jeg ærlig talt ikke hva jeg skal tro. Og dette er på ingen måter ment som et angrep mot deg som bruker, men heller klagemål fra en skuffende bruker. 
Endret av La Menthe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Til en inngangspris på 6400 kroner er HTC One M9 ingen billig telefon. Men den er heller ikke påfallende dyr til flaggskip å være.

Er ikke mer enn et år siden jeg selv kjøpte telefon, men når jeg leste dette satte jeg kaffen i halsen. 6400 kroner for inngangsmodellen? Og jeg som synes det begynte å bli for drøyt når mobilene krøp opp under 5500. Et raskt søk viser at dere faktisk har rett, det er ikke så dyrt i forhold til andre toppmodeller. Som etter min mening er ganske skremmende.

 

Jeg har tidligere vært en av de som alltid kjøper det nyeste og beste når jeg kjøper meg telefon, men det tror jeg ikke kommer til å fortsette nå som kvalitetsforskjellene mellom ny og gammel modell er mindre og mindre, og prisene likevel stiger og stiger. Mulig kronekursen har spilt inn her, men jeg kommer nok til å gå for hakket under flaggskipet neste gang, kanskje kjøpe en pent brukt telefon på finn.

Valutakursen har alt å si her. I fjor kostet en amerikansk dollar rundt 6NOK, nå må du ut med nærmere åtte kroner for en dollar.

post-213360-45177_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Syns det blir for dyrt nå man får tak i Lg G3 til under 3K :)

 

Enhver rasjonell person går for en HTC M8, Nexus 6 eller en tilsvarende 2014-modell til billigere pris, ja. Det skal mye til for en nykjøper å velge M9 foran S6.

 

Det er ingen elementer ved M9 som du ikke finner i M8. Og der M9 er såvidt bedre, som kamera og CPU (husk at de har underklokket CPUen til å yte vesentlig dårligere for å unngå varmeproblemer), likegyldes den med en tynnere M8 med bedre batteritid. Jeg vil gå så langt som å kalle folk regelrett dumme hvis de kaster bort 2-3000,- ekstra på en M9 i stedet for en M8.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

HTC lager en fantastisk toppmodell tredje året på rad, men blir helt sikkert å slite like mye i år som med M7 og M8. Telefonene er i fantastisk byggkvalitet, med gode funksjonaliteter, og supre specs. Allikevel scorer de lavt på salgslistene, til tross for høye scores på ytelsestester.

 

Nei, den er ikke vanntett. Og så da? Med unntak av Sony og S5/Active, er det ikke akkurat vanlig at telefonene er vanntette, ei heller har vi egentlig bruk for det. Personlig har jeg en Z3C som jeg ofte har hatt under vann "fordi jeg kan". Også kjekt å vite at den er trygg å bruke ute, selv i Lofoten/Bergen, mht vær.

 

Men utover det? Hadde ikke M9 vært så fordømt stor hadde jeg nok gått for en sånn etter hvert.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...