Gå til innhold

TEST: HTC One M9


Anbefalte innlegg

 

 

Mitt argument er at det for noen er direkte negative til vanntette telefoner fordi innganger er lukket.

Når det for noen er svært positivt og for andre kan være direkte negativt og upraktisk er det i mine øyne feil å la det påvirke score. God ytelse, godt kamera eller bra batterilevetid, derimot, er kvaliteter få har noe i mot.

 

Og mitt argument er at det for noen er direkte negativt med god ytelse og gode skjermer forde dette har en direkte innvirkning på batterilevetid. Det er da derofr i mine øyne presis det samme som du drar frem med vanntetthet. En veldig simpel logikk igrunn.
Jeg er uenig. I ditt eksempel vil god ytelse og god skjerm være positive punkter og dårlig batterilevetid dra ned.

Dette er 3 punkter som er viktig, og som, dersom telefonen er god på disse, vil bidra til en høy score.

At en telefon er vanntett medfører at den kan brukes uten bekymring i regn og at den er trygg å ha med på skogstur, men det medfører også at lukene må åpnes dersom bruker vil plugge inn hodetelefoner, (bil)lader og så videre.

Selve poenget mitt er at vanntetthet kan oppfattes som positivt eller negativt avhengig av bruker. Det finnes vel ingen som klager på bra batterilevetid, god skjerm, fantastisk ytelse eller et fabelaktig kamera. Det er vel per dags dato balansen av dette i en telefon som i stor grad avgjør dens skjebne i tester.

Endret av Harepuz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke å stikke under en stol at jeg jevnt over er HTC fanboy.

 

Men denne er jeg spent på. Synes det er snodig at skjermen ikke får mer pepper enn hva dere gir den, sammenlignet med anandtech.

Ble også litt forvirret i starten over hvilken programvareversjon dere egentlig kjører, men tolker det dithen at det er den store oppdateringen HTC slapp rett før lansering? Er det da riktig å kalle den uferdig, jeg trodde dette var "gold release" programvaren?

 

Jeg syntes M7 var perfekt i hånden. her lover visstnok denne bedre enn M8.

 

Det er for øvrig påfallende å se hvor lite gjennomført denne anmeldelsen virker å være. Anands anmeldelse, som bare var del 1 av 2 (grunnet at programvareoppdateringen kom like før deadline) er jo mer detaljert enn denne.

 

Nå kjøper jeg i hovedsak HTC grunnet DAC'en, så sånn sett ser jeg fram til at den kommer i posten til uka. Men er spent på batteri og skjerm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen klager på vantett heller, men noen klager på luker. Det er ingen negative ting med egenskapen vanntetthet i seg selv, kun hva slags andre ulemper designvalget har ført med seg, akkurat som med skjerm osv.

 

AtW

De uunngåelige "tingene" ved egenskapen vanntett er jo hele grunnen til at jeg mener at vanntett ikke burde telle verken positivt eller negativt. For å ta hensyn til begge type forbrukere ville det da vært pluss for vanntetthet og minus for luker.

Hvis det er skjermstørrelse du mener, er jeg rimelig sikker på at jeg har sett noe sånt som at telefoner har fått pluss for fantastisk skjerm og minus for "kan være litt stor for noen". Hvor mye det faktisk har dratt opp eller ned for score er jeg usikker på, men i mine øyne blir dette det samme.

I begge eksempler bør det riktignok nevnes (slik amobil gjør), for det er absolutt viktig, men det burde ikke nødvendigvis ha noe å si for totalvurderingen. Små telefoner, som for mange er nærmest ubrukelige mens for mange er helt topp, burde ha samme mulighet til å få toppscore som telefoner med stor skjerm, på samme måte som at en liten, praktisk bil burde ha samme mulighet til å få en god vurdering som en stor familiebil. En skjerm kan være liten, men samtidig fantastisk god å se på/bruke.

Så vil det være opptil forbruker å velge produktet som passer han/henne.

Lenke til kommentar

 

De uunngåelige "tingene" ved egenskapen vanntett er jo hele grunnen til at jeg mener at vanntett ikke burde telle verken positivt eller negativt. For å ta hensyn til begge type forbrukere ville det da vært pluss for vanntetthet og minus for luker.

Hvis det er skjermstørrelse du mener, er jeg rimelig sikker på at jeg har sett noe sånt som at telefoner har fått pluss for fantastisk skjerm og minus for "kan være litt stor for noen". Hvor mye det faktisk har dratt opp eller ned for score er jeg usikker på, men i mine øyne blir dette det samme.

I begge eksempler bør det riktignok nevnes (slik amobil gjør), for det er absolutt viktig, men det burde ikke nødvendigvis ha noe å si for totalvurderingen. Små telefoner, som for mange er nærmest ubrukelige mens for mange er helt topp, burde ha samme mulighet til å få toppscore som telefoner med stor skjerm, på samme måte som at en liten, praktisk bil burde ha samme mulighet til å få en god vurdering som en stor familiebil. En skjerm kan være liten, men samtidig fantastisk god å se på/bruke.

Så vil det være opptil forbruker å velge produktet som passer han/henne.

 

 

Jeg forstår virkelig ikke hvordan du kan feiltolke alt vi skriver noe så sinnsykt. La meg sette det opp for deg

 

Kraftig hardware som fører til kjappere og mer responsive telefoner = Større energiforbruk, fører til at mer tappes av batteriet og resulterer i dårligere batteritid kontra om telefonen hadde vært svakere 

 

Høyere oppløst skjerm = Større energiforbruk, fører til at mer tappes av batteriet og resulterer i dårligere batteritid kontra om telefonen hadde hatt en "dårligere" skjerm.

 

Vanntett telefon/ høy IP grad som fører til at en ikke trenger å tenke så mye på at du har telefonen i fuktige eller støvette omgivelser = En telefon som mest sanynlig har luker for ladekontakt, sim og eventuelt minnekort, som kan være et problem for noen på lik linje med redusert batteritid.

 

Som du her da ser så har hver av disse forskjellige eksemplenne pluss og minus knyttet til hverandre... Om du da henger noenlunde med så kan du da og kanskje se og skjønne at det er innenfor fornuftens grenser å likestille disse oppimot hverandre. Om du ikke forstår dette så gir jeg rett opp. Derfor er det da fornufti at dersom en av disse bør være med på pluss eller minus skalaen av ting så bør alle være det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132
HTC One M9 (Pre-release) når den kjører GFXBench:

 

Beste måten å fikse varme problemet til Snapdragon 810 er vel å strupe ytelsen, noe som det ser ut til HTC har gjort nå. I følge AnandTech sin test, så har M8 en bedre skjerm enn M9 også. Litt snodig.

 

Ikke en god start for HTC.

 

Og kameraet havne i klassen bak de beste.

 

HTC = Hot Total Crap :-)

Endret av Slettet+132
Flettet 2 innlegg. Fjernet bilde fra sitat
Lenke til kommentar
 
Nå som dere har fått det ganske så godt inn med teskje, håper jeg dere kan gjøre en mer rasjonell konklusjon. Greit nok at man foretrekker HTC Ones få "eksklusive" fakorer (design, lyd og Sense) foran andre ting i andre telefoner, man da er det ærlig talt ren dumskap å betale 6500,-, når en kan få en like fortreffelig HTC One M8 for nesten halvparten av den prisen. 

 

 

Synes det er litt merkelig at du hisser deg sånn opp; du sier her at de som kjøper HTC One ikke er i stand til å ta en rasjonell konklusjon. Det finnes ingen fasit, alle har sine preferanser. For meg har design nesten alt å si. Dot Case er en gimmick, men jeg synes det er kjempetøft. Jeg nekter å tro at ytelse har noe som helst å si, alle toppmodeller er raske. Men then again har jeg et helt vanlig bruksmønster uten de store utskeielsene . Min One M7 hadde jeg ihvertfall ingenting å si på, men kameraet var nesten ubrukelig. Men det fungerer helt OK til sosiale medier. Byggekvaliteten er fantastisk (mistet min m7 mange ganger i asfalten, kun små merker). Synes også det er litt rart at du kaller en 1080p-skjerm for middelmådig, jeg har heller ikke hørt noen klage på det i tester. Når du ikke klarer å se pixlene uansett er det snakk om marginale forskjeller. Derimot sparer man batteri, hvor HTC allerede er blant best i klassen.

 

Jeg er også spesielt interessert i DAC ettersom jeg har krevende hodetelefoner. Folka på head-fi.org elsker HTC One. Musikk er noe av det jeg bruker mest på mobilen. Jeg bruker faktisk også høyttalerne veldig mye hver dag. Jeg drar de frem når jeg lager mat, tar en liten pause, er på do osv.

 

Jeg bryr meg ikke om hvor knappene er, det lærer man seg. Bryr meg ikke om fingreavtrykkleser, jeg har deaktivert lock screen uansett. Hvorfor skal jeg trykke én ekstra gang flere titalls ganger hver dag? Bryr meg heller ikke om Sense osv. Litt usikker på hvordan det er på Samsung, men er veldig fornøyd med at jeg kan skjule unødvendig apper i menyen, slik at jeg kan ha alle shortcuts på én side i menyen i 3x3, og kun to home screens. Slik har jeg det veldig enkelt og rask tilgang på alt jeg trenger; synes Samsungs system ser barnslig ut.

 

Har lest mange tester nå, og jeg synes faktisk at kameraet virker helt ok, og mye bedre enn m7. Men det er fremdeles dårligere enn Apple, LG og Samsung.

 

Derfor skal jeg kjøpe HTC One M8s. Legg merke til s-en. Synes designet er mer spennende på M9, men det er marginalt. M8s vil få Sense 7 og Lollipop, større batteri, 13 MP (duo-)kamera som forhåpentligvis er bedre, og samme herlig design. For 4500 kroner!

 

Fortell meg hvorfor det ikke er et rasjonelt valg.

Endret av Tolstoi
Lenke til kommentar

 

 
Nå som dere har fått det ganske så godt inn med teskje, håper jeg dere kan gjøre en mer rasjonell konklusjon. Greit nok at man foretrekker HTC Ones få "eksklusive" fakorer (design, lyd og Sense) foran andre ting i andre telefoner, man da er det ærlig talt ren dumskap å betale 6500,-, når en kan få en like fortreffelig HTC One M8 for nesten halvparten av den prisen. 

 

 

 

Synes også det er litt rart at du kaller en 1080p-skjerm for middelmådig, jeg har heller ikke hørt noen klage på det i tester. Når du ikke klarer å se pixlene uansett er det snakk om marginale forskjeller. Derimot sparer man batteri, hvor HTC allerede er blant best i klassen.

 

 

 

 

 

Det er ikke (bare) pikslene jeg klager på. Det er selve skjermen: fargemetningen, sortnivå, lysstyrke, ytelse i sterk lys (sollys for eks.), betraktningsvinkler. Når de tre år på rad lanserer nøyaktig samme skjerm uten noen forbedringer på disse områdene, så blir jo jeg såklart skuffet. Spesielt når andre produsenter gjør fremskritt. Samsung for eks., har gått i fra S4 (som var da M7 ble lansert), en telefon som fikk middelmådig score på tester, til Galaxy S6, en skjerm som totalt knuser alle andre på tester i lysstyrke, farger, ytelse i sterk lys, betraktningsvinkler, sortnivå (som er lik null, da AMOLED-skjermer slår av lampene når pikslene er svarte). For å ikke snakke om hvor batterieffektiv den er. Selv Galaxy S5, som er 1 år gammel, er allerede bedre enn alle andre skjermer av andre produsenter der ute.

 

 

 

Jeg er også spesielt interessert i DAC ettersom jeg har krevende hodetelefoner. Folka på head-fi.org elsker HTC One. Musikk er noe av det jeg bruker mest på mobilen

 

Her er ikke Samsungs S6 dårlig, faktisk. Jeg er selv en audiofil, og har veldig sansen for Wolfson. Samsungs Exynos-prosessorer er utstyrt med Wolfson DAC, og S6 har fått hyllest for den gode og klare lydkvaliteten: "Samsung Galaxy S6s lydutgang [for hodetelefoner] er enkelt blant de klareste vi har sett i en smarttelefon", skriver GSMArena. Lydkvaliteten har også fått veldig bra tilbakemeldinger på forumet til Head-Fi.

 

Med det sagt er såklart ingen bedre enn HTC på dette området. Så mye at det nesten har blitt kjedelig: HTC har siden M7 satt baren høyere for hva "best lydkvaltiet" er, og hvert år slår de den selv med sin neste flaggskip. One M9, som M8, leverer lydkvaltiet som er utenfor rekkevidden til noen konkurrenter.

 

Det som er enda mer imponerende er volumnivået på høyttalerne. M8 var allerede ganske høyt, men i følge GSMArena blåser M9 den "ut av vannet", uten at det blir uklart lydbilde.
 

 

 

Derfor skal jeg kjøpe HTC One M8s. Legg merke til s-en. Synes designet er mer spennende på M9, men det er marginalt. M8s vil få Sense 7 og Lollipop, større batteri, 13 MP (duo-)kamera som forhåpentligvis er bedre, og samme herlig design. For 4500 kroner!

 

Du gjør et smart valg her. Jeg har alltid sagt det: det smarteste er å gå for HTC One M8. Jeg vet ikke så mye om M8s, annet enn at det muligens har dårligere CPU? Uansett så vil den sikkert få lengre oppdateringslevetid, så det er jo bra. Du får vente og se an om den faktisk er like god som M8 på alle de samme områdene da.
 
Jeg kan derimot ikke gjøre annet enn å gi skryt om M8. Den ble ikke kåret til årets mobil i 2014 av nesten alle IT-aviser uten grunn. Det er rett og slett en fantastisk telefon som tilbyr fantastisk lydkvaltiet, dritråe høyttalere, kjempegod design, flott og rask brukergrensesnitt (etter Stock Android, foretrekker jeg Sense over alle andre) og ganske god batteritid. Hvis du ikke har noen negative kommentarer til batteritiden til M7 (som jeg selv også eide i noen måneder), så vil du elske batteritiden på M8.
Endret av La Menthe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ble nesten HTC fan etter å ha eid en HTC One M7 back in the days. Det eneste jeg hadde å utsette var batteritiden. 

Hadde faktisk kjøpt en M7 med bedre batterikapasitet, selv i dag. 

 

For min del:

Kamera på M7 og M8 holder til sosiale medier, som er kun det jeg bruker kamera på tlf til. 

Designet er top notch!

HTC sense er favorittskinnet mitt på Android

Overlegen lyd fra boomsound speakers og bra DAC. 

 

MEN batterikapasitet! For pokker HTC! 

 

Holder meg enn så lenge til Z3C som leverer gull på akkurat den fronten.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har nå brukt HTC one M9 i litt over en måned... Og jeg er faktisk fornøyd. :) Ja, CPU bugger litt.. systemet har også humør svingninger. :p Mye tweeking og oppdatering må til... M9'n er sulten, og batteriet tappes fort ved mye Wi-Fi/4g trafikk... Dette kan stilles til å bruke mindre. Men, da ofres ytelsen.. :/ Det er ikke helt kult når man ønsker å multi taske. ;) Gleder meg til alle system oppdateringer er på plass, da forhåpentligvis med ønskede bugg fixes. :) HTC vil alltid ha en plass i mitt hjerte.. ;) Samsung har klare fortrinn, da deres teknologi er satset mye på... S6 er en super tlf, men kall meg rar... for jeg liker HTC One M9 bedre. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...