Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, er forskjell på 980ti og 1080ti. Er mindre forskjell mellom 2133 og 3000 på ram :)

 

Du bør skrive hva poenget ditt er. Ut fra videoene du postet tolket jeg deg som enig i at lav RAM hastighet kan være synderen. Linus påpekte til og med til tross for konklusjonen sin, at i et av spillene var forskjellen på min fps 35% høyere med 3200MHz RAM vs 2133MHz. Og det er tross alt min fps som er problemet til dredg.. Ingen av videoene dine tok forøvrig for seg hverken selve spillet, eller scenariet som dredg fortalte om..

Lenke til kommentar

Ok skal prøve det mumriken, men hvis det viser seg at det ikke funker så blir det ram shopping da. Er det bare clock speed som gjelder så man kan kjøpe de billigste 3200 stikkene, eller må jeg ha lavere timings og? Ser det er ca 1000 forskjell på CL16 og 14

 

PS: CPU og GPU er begge max 70c under load

Endret av dredg
Lenke til kommentar

 

Jepp, er forskjell på 980ti og 1080ti. Er mindre forskjell mellom 2133 og 3000 på ram :)

 

Du bør skrive hva poenget ditt er. Ut fra videoene du postet tolket jeg deg som enig i at lav RAM hastighet kan være synderen. Linus påpekte til og med til tross for konklusjonen sin, at i et av spillene var forskjellen på min fps 35% høyere med 3200MHz RAM vs 2133MHz. Og det er tross alt min fps som er problemet til dredg.. Ingen av videoene dine tok forøvrig for seg hverken selve spillet, eller scenariet som dredg fortalte om..

 

Poenget sa du? Er mere forskjell på 980ti vs 1080ti. Er mindre forskjell mellom 2133 og 3000 på ram.

Om mine videoer er feil kan du vise meg det motsatte :)

Lenke til kommentar

 

 

Jepp, er forskjell på 980ti og 1080ti. Er mindre forskjell mellom 2133 og 3000 på ram :)

 

Du bør skrive hva poenget ditt er. Ut fra videoene du postet tolket jeg deg som enig i at lav RAM hastighet kan være synderen. Linus påpekte til og med til tross for konklusjonen sin, at i et av spillene var forskjellen på min fps 35% høyere med 3200MHz RAM vs 2133MHz. Og det er tross alt min fps som er problemet til dredg.. Ingen av videoene dine tok forøvrig for seg hverken selve spillet, eller scenariet som dredg fortalte om..

 

Poenget sa du? Er mere forskjell på 980ti vs 1080ti. Er mindre forskjell mellom 2133 og 3000 på ram.

Om mine videoer er feil kan du vise meg det motsatte :)

 

 

Altså, du postet 2 videoer som svar i en post, uten å kommentere noenting selv. Fra videoene fremkommer at i spillene "For honor" og "Project Cars", så er det relativt stor forskjell i ytelse med rask RAM vs treg RAM. Du har altså postet 2 videoer som bekrefter at RAM hastighet kan ha stor betydning i enkelte spill (men ikke det spillet vi snakket om).

 

I neste posten din sier du så noe som lett kan tolkes som at du ikke selv mener at RAM hastighet er viktig. Til tross for å selv nettopp ha postet 2 videoer som begge viser at i enkelte spill, så vil en slik påstand være helt feil.

 

Jeg har altså ikke ide om hva du faktisk mente med å poste videoene. Og etterlyste derfor at du i fremtiden kommenterer videoene du poster, slik at vi kan vite hva det er du mener de viser.. :)

Lenke til kommentar

Ok, skrudd av EIST i bios. Satte power management i Windows til maks ytelse, skrudd alt til maks i Nvidia kontroll panel. Samt skrudde av origins overlat, samme frames. Det sjuke er at jeg har akkurat samme frame rate på alle grafikk preses, altså samme fra low til ultra...

Lenke til kommentar

Ok, skrudd av EIST i bios. Satte power management i Windows til maks ytelse, skrudd alt til maks i Nvidia kontroll panel. Samt skrudde av origins overlat, samme frames. Det sjuke er at jeg har akkurat samme frame rate på alle grafikk preses, altså samme fra low til ultra...

 

Det siste der høres jo veldig merkelig ut. Det skal ikke være slik, men jeg kommer heller ikke på i farta hva som kan tenkes å være galt. Om ikke nettopp at det er en engine bottleneck grunnet treg RAM. Altså, jo flere fps, desto oftere må CPU gjøre sine kalkulasjoner. Men også, jo høyere fps, desto kortere tid får CPU seg. Om CPU får masse dødtid der den venter på informasjon fra RAM, så vil den treffe veggen. Og konsekvensen er at også GPU må vente på at CPU skal bli ferdig med å vente på RAM. Altså lavere fps uansett hvilken setting man har. Du kan forsøke å fremprovosere "separasjon" ved å supersample. Altså bruke DSR til å kjøre spillet i en enda høyere oppløsning som 4K eller til og med 5K. Og se om du ikke får varierende fps med forskjellige presets da.

 

Ellers kom jeg på en merkelig greie ved overklokking som Gamers Nexus oppdaget når de testet mitt 1080Ti. Du sier du kjører ditt på 2050MHz, og det er faktisk ganske høyt. Problemet som GN oppdaget var at ved overklokking fikk de riktignok litt høyere avg. fps, men også høyere 0,1% frametimes. Altså lavere "min" fps. Og det vil jo kunne fortone seg slik det du beskriver med dips ned i lave fps. Så prøv uten OC, og se om variasjons størrelsen i fps endrer seg? Altså kanskje du får ~85 fps average, i stedet for ~90 fps. Men du bikker aldri under f.eks. 60 fps uten overklokking, men ender med jevne mellomrom under 50 fps når GPU er overklokket..

Lenke til kommentar

OC på GPU av fjernet de verste dippene så gameplay føles smoothere med G-Sync. Men fy faen sitte å vite at man spiller 60fps bare med ett 1080ti er en kjip følelse :D

 

Skal forsøke driver cleanup i morgen.

 

Er forøvrig gigabyte kort jeg har dog ikke aerus

Endret av dredg
Lenke til kommentar

Når det gjelder Latency på RAM, så vil effekten være varierende fra spill til spill. Noen spill krever mye bytting av texturer i VRAM. Og ved dårlig pre-fetching eller lite VRAM, så vil hastigheten på system minnet være viktig, men ikke nødvendigvis latency'en. Det er relativt store data som hentes, så forsinkelsen fra når kommandoen sendes, til den blir utført, er mye mindre enn tiden det uansett tar å overføre driten.

 

Men om oppgaven som skal gjøres er en oppgave som skal utføres ofte. Som for eksempel fysikk beregningene fra 400 forskjellige punkter på en bil, 60 ganger i sekundet. Slik som på "Project cars". Så er dataen som skal hentes så liten, at forsinkelsen fra kommandoen blir gitt til den blir utført, kan ta like lang tid som selve overføringen av dataene. Eller ihvertfall, en mye større porsjon av totaltiden, er forsinkelsen i RAM'en. Og i det tilfellet vil man jo ønske RAM med så lav CL som mulig.

 

I slike tilfeller der CL er viktig, kan man likevel bli lurt til å tro at det er hastigheten på RAM'en som gjorde at ting går fortere etter en oppgradering til raskere RAM brikker. Man glemmer å tenke på at CL16 brikker med hastighet på 3200MHz, også har kortere forsinkelse, enn CL15 brikker på f.eks. 2133MHz..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Uten å være ekspert på dette selv kan jeg repetere det andre har sagt tidligere ift. hardware og BF. (om problemet ligger der).

 

1. Skaff deg en CPU som har 6-8 fysiske kjerner. BF4 og BF1 utnytter dette bra, spesielt i MP. (om ikke BF1 weirdly skulle skille seg ut her?)

2 ,Når du må bytte til en bedre CPU ikke oppgrader din aldrende Z170 plattform men gå eks. for en Z370 plattform med 8700K.

3. 8700K og Z370 støtter raskere DDR4, sørg for raskere minne med lavere latency. Evt. et minnesett du kan klokke bra.

4. NB! Ikke vær gjerrig på PSU, mange kjøper halvdårlig eller ræva PSU. Kjøp gjerne litt overkill her men ikke se deg blind på Watt. En god rating og hva de forskjellige 12v railene gir er like viktig.

5. Tenk at max load aldri skal overstige 70% av kapasiteten totalt eller på hver av railene. En god PSU er en oversett nøkkel til et stabilt, langtlevende og problemfritt system. 

6. Sørg for god kjøling, hvis ikke kan du få et system som throttler når du trenger ytelsen mest.

7. Klokk alt.

 

Alternativt, gå for en Ryzen 8-kjerne plattform eller lignende. Det kan også være du kan finne billigere Coffe Lakes som gjør jobben omtrent tilsvarende bra med en kraftig klokk men like greit å gå for en 8700K når du først tar steget.

 

EDIT

De siste 4 punktene gjelder også systemet du har i dag.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville vel ikke oppgradert/bytta ut en 6700K @ 4.5 Ghz i dag var jeg deg dredg. Kanskje med enda bedre kjøling, så kan du få litt mer ut av den - 4600-4700 MHz. Så investere i noen raskere RAM brikker som disse : G.Skill TridentZ DDR4-3600 C15 DC SR - 16GB. Men da bør du oppgradere hovedkort og CPU neste gang - før du bytter til enda raskere skjermkort igjen. Intel kommer vel med en mainstream 8-kjerne CPU enten til høsten eller neste år en gang som skal erstatte 8700K.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Jeg ville vel ikke oppgradert/bytta ut en 6700K @ 4.5 Ghz i dag var jeg deg dredg. Kanskje med enda bedre kjøling, så kan du få litt mer ut av den - 4600-4700 MHz. Så investere i noen raskere RAM brikker som disse : G.Skill TridentZ DDR4-3600 C15 DC SR - 16GB. Men da bør du oppgradere hovedkort og CPU neste gang - før du bytter til enda raskere skjermkort igjen. Intel kommer vel med en mainstream 8-kjerne CPU enten til høsten eller neste år en gang som skal erstatte 8700K.

Får den opp i 4.6 og 4.7 men med for mye volt, og da yter den lavere i cinebench enn på 4.5. Har nok fått en potet av en chip jeg. Høres veldig fornuftig ut den oppdateringsruten du skisserer der. 3000 kroner for 16gb ram, for en syk, syk verden vi lever i :p

Lenke til kommentar

 

Jeg ville vel ikke oppgradert/bytta ut en 6700K @ 4.5 Ghz i dag var jeg deg dredg. Kanskje med enda bedre kjøling, så kan du få litt mer ut av den - 4600-4700 MHz. Så investere i noen raskere RAM brikker som disse : G.Skill TridentZ DDR4-3600 C15 DC SR - 16GB. Men da bør du oppgradere hovedkort og CPU neste gang - før du bytter til enda raskere skjermkort igjen. Intel kommer vel med en mainstream 8-kjerne CPU enten til høsten eller neste år en gang som skal erstatte 8700K.

Får den opp i 4.6 og 4.7 men med for mye volt, og da yter den lavere i cinebench enn på 4.5. Har nok fått en potet av en chip jeg. Høres veldig fornuftig ut den oppdateringsruten du skisserer der. 3000 kroner for 16gb ram, for en syk, syk verden vi lever i :p

 

 

Ja da bør du ha din 6700K på 4.5 Ghz. RAM er dyrt i dag, det er sikkert. Hadde du hatt 3000 Mhz brikker fra før hadde du ikke trengt å oppgradere, men det er litt forskjell fra 2133 opp til 3600 Mhz da.

 

PS : Noe du kan gjøre av OC med ditt 1080Ti kort er å kun øke powerlimit til max, og overklokke VRAM med 350-450 Mhz. La core være "stock".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...