Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Da har MSI 1080 TI sea hawk vært ute noen dager, fikk sporing i dag :D

 

https://www.proshop.no/Grafikkort/MSI-GeForce-GTX-1080-Ti-SEA-HAWK-X-11GB/2588346

 

Sitter med et sykt trangt ITX kabinett, eneste som funker er å få flekket på en AIO kjøler, så denne var midt i blinken!

Vurderte selv 1080 sea hawk, men ble for dyrt i forhold aero kortene.

Men du har kjøpt deg ett konge kort, hehe

 

Takk for det! Hadde det ikke vært for størrelsen på kabinettet så hadde jeg mest trulig valgt noe annet. Gpu'en jeg bruker i dag blir som en varmekolbe i bunnen av kabinettet her =/

 

Takker.  Med andre ord bør man ikke velge en AIO med kombinert pumpe og blokk?

Trur det er litt smak å behag egentlig.

 

Har selv beveget meg fra en  Noc- D14 til kraken x61. Benyttet x61 nå i tre forskjellige maskiner (4790k, 4790k og 6700k) å de ruller og går alle sammen uten noen problemer med verken pumpe eller støy. Kritikken jeg har til AIO kjølere er egentlig at viftene som følger med er litt for hardcore, mye støy og sus ved lav rpm. Skal igjen sies at jeg er litt sær på det området, takler ikke viftestøy.

 

Så løsningen min har vært å bytte ut viftene. Bruker nå Be Quiet Silent Wings 3 i hele maskinen å det fungerer som en drøm. Trur fordelen som jeg opplever fra luftkjøling til vannkjølingen er at maskinen spinner ikke opp cpu vifta til 70% bare fordi du legger litt belastning på den. Kan sett viftene til å reagere på temperaturen til "vannet" istede for direkte på temp til cpu. På den måten øker egentlig viftesusen minimalt fra idle, både pga radiatorstørrelsen, men også pumpe rpm/ vifte rpm.

 

Må sies da at skal du bare bruke cpu'en stock så ville jeg valgt Noctua egentlig og heller undervolta cpu'en. 6700k'en min kjører på 4,6 ghz med stepping, så føler det blir litt must med vannkjøling under tung belastning. Fordel: Man slipper å styre med custom-loops.

Lenke til kommentar

 

 

Takk for info.  Jeg vurderer vannkjøling til neste bygg, men har store problemer med å komme til en endelig avgjørelse.  Luftkjøling er så jævlig greit og pålitelig, kjøler bra og er helt tyst hvis både kjøler og vifter er gode, men vann frister likevel.  Custom loop er uaktuelt pga null erfaring med vann og lite lyst til å tilegne meg den erfaringen, så jeg ser i hovedsak på Swiftech H240/H320 X2 Prestige (eller EKs kommende AIO-løsninger).  Siden den har pumpen integrert i radiatoren så håper jeg at DuraNs observasjoner ikke vil gjelde....

AIO er ikke vannkjøling, egentlig. Personlig ville jeg valgt NH-D15 over alle lukkede systemer, inkludert EK/Swiftech o.l

 

 

Jeg gikk fra en D15 til NZXT Kraken X62, og tilbake til min D15 igjen. VRM temp gikk opp med X62, samt at den gav meg ikke noe spess mer OC. Slike kjølere er mest bling bling spør du meg.

 

Skal jeg anbefale folk CPU luftkjølere, så er det Noctua sine U12S, U14S, D15S og D15 det gjelder. De er ikke billige, men kvalitet koster. Ellers må det bli en custom EK loop da.

 

 

Gikk fra D14 til H100i på X79 systemet mitt for et par tre år tilbake og så meg ikke tilbake et sekund. Å ha noe ala D14 var bare så jævlig stygt å klumpete i mine øyne. H100i kjølte bedre også og det ser så mye ryddigere og penere ut.

 

Har nå H110i GT å den holder min 5930k/4,5Ghz/1.32v på 50c under spilling, og ligger på 65 ish på stresstesting, så jeg er fornøyd.

 

Men som alltid, smak og behag :)

Lenke til kommentar

 

Har åpnet H100i og H55, begge hadde ganske tykk væske. Mulig det var fordi de hadde kjørt uten sirkulasjon i uviss tid :) Dere må gjerne kalle det vannkjøling, jeg kaller det "vannkjøling"  :tease:

 

Jeg har selvsagt intet grunnlag for å hevde noe om dette, men jeg antar i alle fall at Swiftech HX og EKs kommende AIOer inneholder vann, siden begge kan åpnes og utvides til også å kjøle GPU, RAM, osv.  Begge måler da også kun håret dårligere enn custom set-ups.

 

Takker.  Med andre ord bør man ikke velge en AIO med kombinert pumpe og blokk?

Trur det er litt smak å behag egentlig.

 

Har selv beveget meg fra en  Noc- D14 til kraken x61. Benyttet x61 nå i tre forskjellige maskiner (4790k, 4790k og 6700k) å de ruller og går alle sammen uten noen problemer med verken pumpe eller støy. Kritikken jeg har til AIO kjølere er egentlig at viftene som følger med er litt for hardcore, mye støy og sus ved lav rpm. Skal igjen sies at jeg er litt sær på det området, takler ikke viftestøy.

 

Så løsningen min har vært å bytte ut viftene. Bruker nå Be Quiet Silent Wings 3 i hele maskinen å det fungerer som en drøm. Trur fordelen som jeg opplever fra luftkjøling til vannkjølingen er at maskinen spinner ikke opp cpu vifta til 70% bare fordi du legger litt belastning på den. Kan sett viftene til å reagere på temperaturen til "vannet" istede for direkte på temp til cpu. På den måten øker egentlig viftesusen minimalt fra idle, både pga radiatorstørrelsen, men også pumpe rpm/ vifte rpm.

 

Må sies da at skal du bare bruke cpu'en stock så ville jeg valgt Noctua egentlig og heller undervolta cpu'en. 6700k'en min kjører på 4,6 ghz med stepping, så føler det blir litt must med vannkjøling under tung belastning. Fordel: Man slipper å styre med custom-loops.

 

 

Takk for innspill.  Godt å høre at du har AIOer som tøffer og går selv etter en tids bruk.  Jeg er selv temmelig var for støy, så viftene kan godt få fyken om det blir AIO her også, selv om Swiftechs løsninger skal være blant de aller mest støysvake som er å få.

 

Å kjøre stock er nok lite aktuelt, men jeg har ikke vært en überklokker på mange år.  En fornuftig 24/7 OC er det som har vært på dagsordenen de siste 10+ årene.  Sånn sett vil en god luftkjøler helt sikkert gjøre nytten, men om nevnte 24/7 OC kan legges 100-200 MHz høyere med vann enn med luft så er det selvsagt ingen uting.

 

Uansett, støy og kjølekapasitet er viktig, men kanskje aller viktigst er det at kjøleløsningen er til å stole på og ikke behøver å skiftes eller fikles allverdens med fra den dagen maskinen bygges til den dagen den demonteres for godt.  I mitt tilfelle betyr det tyåisk 5+ år.  I så måte vet jeg at luftkjøling er et godt valg, men som sagt: vannkjøling frister likevel.

 

Gkk fra D14 til H100i på X79 systemet mitt for et par tre år tilbake og så meg ikke tilbake et sekund. Å ha noe ala D14 var bare så jævlig stygt å klumpete i mine øyne. H100i kjølte bedre også og det ser så mye ryddigere og penere ut.

 

Utseende er av ca. null interesse siden jeg har passert tenårene for lenge siden.  Uansett hva valget faller på så er håpet at jeg kun vil se kjøleløsningen og resten av innsiden av maskinen to eller tre ganger i løpet av dens levetid.

Lenke til kommentar

Har hatt D14 med doble støysvake noctua vifter siden januar 2009 på min X58, aldri vært misfornøyd med hverken temp eller støy på det.

Bygde det med tanke på støysvakt luftoppsett.

 

Men nå som AIO løsningene har blitt så pass bra så blir nok mitt neste bygg basert på en NZXT løsning.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Om man må være tenåring for å like å ha det ryddig og pent inne i kabinettet så ok. :)

 

Greit nok at mange driter i hvordan det ser ut, da er jo D15 midt i blinken. Kjølig og stille.

Noctua eller AIO er jo like ille, tror jeg foretrekker Noctua. Som pest eller kolera dette.

Lenke til kommentar

 

Om man må være tenåring for å like å ha det ryddig og pent inne i kabinettet så ok. :)

 

Greit nok at mange driter i hvordan det ser ut, da er jo D15 midt i blinken. Kjølig og stille.

Noctua eller AIO er jo like ille, tror jeg foretrekker Noctua. Som pest eller kolera dette.

 

 

Bullshit.

 

AIO fungerer utmerket, og har gjort det i åresvis nå for min del, hadde ikke noe tull med H100i (hadde den i 2 år), og så langt har H110i GT fungert smertefritt i snart 2 år.

 

Så får dere hardcore guttaboys styre med custom loop og alt styret det innebærer med nye blokker til GPU'er når dere oppgraderer osv osv.

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Har åpnet H100i og H55, begge hadde ganske tykk væske. Mulig det var fordi de hadde kjørt uten sirkulasjon i uviss tid :) Dere må gjerne kalle det vannkjøling, jeg kaller det "vannkjøling"  :tease:

 

Jeg har selvsagt intet grunnlag for å hevde noe om dette, men jeg antar i alle fall at Swiftech HX og EKs kommende AIOer inneholder vann, siden begge kan åpnes og utvides til også å kjøle GPU, RAM, osv.  Begge måler da også kun håret dårligere enn custom set-ups.

 

Takker.  Med andre ord bør man ikke velge en AIO med kombinert pumpe og blokk?

Trur det er litt smak å behag egentlig.

 

Har selv beveget meg fra en  Noc- D14 til kraken x61. Benyttet x61 nå i tre forskjellige maskiner (4790k, 4790k og 6700k) å de ruller og går alle sammen uten noen problemer med verken pumpe eller støy. Kritikken jeg har til AIO kjølere er egentlig at viftene som følger med er litt for hardcore, mye støy og sus ved lav rpm. Skal igjen sies at jeg er litt sær på det området, takler ikke viftestøy.

 

Så løsningen min har vært å bytte ut viftene. Bruker nå Be Quiet Silent Wings 3 i hele maskinen å det fungerer som en drøm. Trur fordelen som jeg opplever fra luftkjøling til vannkjølingen er at maskinen spinner ikke opp cpu vifta til 70% bare fordi du legger litt belastning på den. Kan sett viftene til å reagere på temperaturen til "vannet" istede for direkte på temp til cpu. På den måten øker egentlig viftesusen minimalt fra idle, både pga radiatorstørrelsen, men også pumpe rpm/ vifte rpm.

 

Må sies da at skal du bare bruke cpu'en stock så ville jeg valgt Noctua egentlig og heller undervolta cpu'en. 6700k'en min kjører på 4,6 ghz med stepping, så føler det blir litt must med vannkjøling under tung belastning. Fordel: Man slipper å styre med custom-loops.

 

 

Takk for innspill.  Godt å høre at du har AIOer som tøffer og går selv etter en tids bruk.  Jeg er selv temmelig var for støy, så viftene kan godt få fyken om det blir AIO her også, selv om Swiftechs løsninger skal være blant de aller mest støysvake som er å få.

 

Å kjøre stock er nok lite aktuelt, men jeg har ikke vært en überklokker på mange år.  En fornuftig 24/7 OC er det som har vært på dagsordenen de siste 10+ årene.  Sånn sett vil en god luftkjøler helt sikkert gjøre nytten, men om nevnte 24/7 OC kan legges 100-200 MHz høyere med vann enn med luft så er det selvsagt ingen uting.

 

Uansett, støy og kjølekapasitet er viktig, men kanskje aller viktigst er det at kjøleløsningen er til å stole på og ikke behøver å skiftes eller fikles allverdens med fra den dagen maskinen bygges til den dagen den demonteres for godt.  I mitt tilfelle betyr det tyåisk 5+ år.  I så måte vet jeg at luftkjøling er et godt valg, men som sagt: vannkjøling frister likevel.

 

Gkk fra D14 til H100i på X79 systemet mitt for et par tre år tilbake og så meg ikke tilbake et sekund. Å ha noe ala D14 var bare så jævlig stygt å klumpete i mine øyne. H100i kjølte bedre også og det ser så mye ryddigere og penere ut.

 

Utseende er av ca. null interesse siden jeg har passert tenårene for lenge siden.  Uansett hva valget faller på så er håpet at jeg kun vil se kjøleløsningen og resten av innsiden av maskinen to eller tre ganger i løpet av dens levetid.

 

 

Tror du ville blitt fornøyd med AIO om det er slik du ser på det! Bare husk som jeg nevnte, bytt ut viftene! Har testet både Noiseblocker eLoop viftene + be quiet serien å legger absolutt fingeren på BeQuiet. Til radiator: BeQuiet Silent Wings 3 PWM high-speed. (Ikke Low som de også selger). High-speed er jo fortsatt regulerbart, så på det laveste i NZXT cam software så ligger de å ruller på 500rpm, mens de jeg har i front som er koblet til hovedkortet så kan jeg velge å skru de av eller kjøre de helt ned til 400rpm.) 

 

Et litt annet problem du kan oppleve med AIO kjølere er at den blir så stille under last at det egentlig er skjermkortet som blir syndebukken, men igjen så får man kjøpt skjermkort som msi sea hawk + evga hybrid. Så alternativene er tilgjengelig.

 

Uten å gå noe mer inn på det, så trur jeg egentlig de tre viktigste tingene å tenke på angående kjøling blir ganske godt besvart i JayTwoCents sine filmer på youtube.

 

1. Air vs AIO vs Custom coolers  https://www.youtube.com/watch?v=uQ1p9QbZ9tc

 

2. Case Flow and Pressure demonstration  https://www.youtube.com/watch?v=a12aDCxrcts

 

3. Static Pressure vs Air Flow   https://www.youtube.com/watch?v=gXAFYNE7Cl0

Endret av Dizato
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke diskusjonen igrunn?

 

Custom loop ER det beste om du ser bort ifra pris. Stillere, kjøligere og bare bedre. AIO er helt OK, Luftkjøling går jeg nok ikke tilbake til. 

 

A vannkjøle GPU er ikke et must. CPU blokk, radiator(ene), pump(ene) osv. kan tas med i hvert ny bygg. Min Supremacy EVO blokk har jeg hatt i Z97/X99/Z170 og nå på mitt X370 bygg.

 

Fordelen med GPU under vann er jo selvsagt oppimot en halvering av temperatur, latterlig stille og overklokker bedre. Min maskin kan jeg ikke høre på idle, eller ved full load. (f.eks spilling/folding på CPU og GPU etc).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du ville blitt fornøyd med AIO om det er slik du ser på det! Bare husk som jeg nevnte, bytt ut viftene! Har testet både Noiseblocker eLoop viftene + be quiet serien å legger absolutt fingeren på BeQuiet. Til radiator: BeQuiet Silent Wings 3 PWM high-speed. (Ikke Low som de også selger). High-speed er jo fortsatt regulerbart, så på det laveste i NZXT cam software så ligger de å ruller på 500rpm, mens de jeg har i front som er koblet til hovedkortet så kan jeg velge å skru de av eller kjøre de helt ned til 400rpm.) 

 

Et litt annet problem du kan oppleve med AIO kjølere er at den blir så stille under last at det egentlig er skjermkortet som blir syndebukken, men igjen så får man kjøpt skjermkort som msi sea hawk + evga hybrid. Så alternativene er tilgjengelig.

 

Uten å gå noe mer inn på det, så trur jeg egentlig de tre viktigste tingene å tenke på angående kjøling blir ganske godt besvart i JayTwoCents sine filmer på youtube.

 

1. Air vs AIO vs Custom coolers  https://www.youtube.com/watch?v=uQ1p9QbZ9tc

 

2. Case Flow and Pressure demonstration  https://www.youtube.com/watch?v=a12aDCxrcts

 

3. Static Pressure vs Air Flow   https://www.youtube.com/watch?v=gXAFYNE7Cl0

 

 

Takk for innspill, igjen.  Jeg har nok grei styring på alle tre punkter, med unntak av akkurat det jeg helst skulle visst: hvor pålitelig er de beste AIOene (beste ift materiell kvalitet, ikke kjøleevne) og hvor lenge kan jeg anta at den vil vare.  Dessverre vil jeg neppe finne ut av det heller, siden produsentene gjerne sier "mange, mange år" og brukererfaringer er statistisk ubrukelige.

 

Får nok bare fortsette å tenke mens jeg venter på Skylake-X og deretter kanskje bare bruke mynt og krone for å treffe et valg.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke diskusjonen igrunn?

 

Custom loop ER det beste om du ser bort ifra pris. Stillere, kjøligere og bare bedre. AIO er helt OK, Luftkjøling går jeg nok ikke tilbake til. 

 

A vannkjøle GPU er ikke et must. CPU blokk, radiator(ene), pump(ene) osv. kan tas med i hvert ny bygg. Min Supremacy EVO blokk har jeg hatt i Z97/X99/Z170 og nå på mitt X370 bygg.

 

Fordelen med GPU under vann er jo selvsagt oppimot en halvering av temperatur, latterlig stille og overklokker bedre. Min maskin kan jeg ikke høre på idle, eller ved full load. (f.eks spilling/folding på CPU og GPU etc).

Halvering av cpu temp? Altså ved vanlig spilling rundt 27-28 grader på cpu? Det tror jeg ikke noe på om du ikke ha rommet ditt på 10 grader (eller om du har et aktiv kjøleelement noe sted, som har sine egene problemer i såfall).

 

Men joda, det er kaldere og bedre. Stillere kan det sikkert også være, min erfæring er som sagt litt utdatert. Men man må nok være litt dreven med det som hobby for å gidde.

Endret av LeadCollisionMan
Lenke til kommentar

nvm

Tenkte jeg skulle unngå nåkk en quote med så mye tekst ^^  Vell om jeg skal komme med et anslag så vil jeg si rundt 4 år. Alt vil jo såklart relatere til mengde bruk, men for å gi en liten pointer: Har en kompis som benyttet seg av en Corsair H50 i en datamaskin som sto å gikk 24/7 inne på et lukket oppbevaringsrom i leiligheta si. (Han har trekt cat6 kabler i alle retninger så den han slapp å ha den i stuen)

 

Pumpen tok kveld etter 5 år bruk, men igjen så trekker jeg fra 1 år, siden jeg tror han har vært litt heldig med den. Maskinen har primært vært et mediesenter, men også benyttet til litt spill/arbeid. Skal sies da at temperaturen inne i det rommet er litt over normal rom-temp, så tror rett å slett kvaliteten bare har blitt bedre med årene på AIO løsningene. Tror den eldste ut av mine kraken x61 snart er 2 år gammel men ingen teng til problemer med den enda. 

Lenke til kommentar

Takker, det er jo oppløftende.  Her går PCen også 24/7, noe som er mye av grunnen til at jeg er en smule bekymret over levetiden til en gitt AIO.  Typisk er romtemperaturen noe under det jeg antar er gjennomsnittlig, men jeg antar det ikke har allverdens mye å si.

 

Time vil sjå hva valget faller på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker, det er jo oppløftende.  Her går PCen også 24/7, noe som er mye av grunnen til at jeg er en smule bekymret over levetiden til en gitt AIO.  Typisk er romtemperaturen noe under det jeg antar er gjennomsnittlig, men jeg antar det ikke har allverdens mye å si.

 

Time vil sjå hva valget faller på.

Ja du får ha lykke til =)  Vell temp i direkte forhold til pumpen trur jeg ikke har så mye å si, men det kan resultere i at den har kjørt på høyere rpm enn hva en normalt ville trenge

Lenke til kommentar

Min D14 med 2 gode Noctua vifter Har kjørt 24/7 i over 8 år på X58 med 3 år på 4.2GHz (24/7 100% last i 2 år med f@h) og en haug av år på 3.8 (2 år stock). Temperatur og støy har heller aldri vært noe problem. HHDer har overdøvet vifter.
Kan derfor ikke si noe annet enn at hvis du vil ha en problemfri CPU kjøler så er utvalgte luftkjølere overlegent. Som JayZ viser trenger det heller ikke være dyrt. Jeg renser vel PCen lett og overfladisk inni når jeg oppgraderer komponenter som skjermkort.

Annet som har dødd i løpet av disse 8 årene mens CPU og CPU kjøler med Noctua vifter fortsatt lever i beste velgående uten tegn til slitasje.

- 1-2 av 6 minnebrikker etter ca. 6 år. Billige brikker uten kjølekappe som da også ble klokket hardt i mange år.
- 1 Coolermaster kabinettvifte (resterende er noctua uten issues)
- Touchpanelet på Coolermaster S Cosmos etter kun 2 år. (kan ha skjedd pga for lav spenning fra et kontrollpanel jeg brukte for vifter ol.)
- Noen HDDer (av totalt 14 i kabinettet på det meste med 8 av de på en SAS Raid kontroller)
- Dell U2711 kjøpt i 2010 med tidvis problemer etter 5 år i internt powersupply via DVI (streker) og nå også DP (dog sjelden).
- Et par keyboard og mus (Brukte en LT518 lenge som til slutt døde). Har aldri mishandlet hverken mus eller tastatur.
Samt en dyr Logitech MX sak som til slutt ble rimelig ekkel da den ikke tålte menneskelig perspirasjon særlig godt over tid.
- 2 sett øreklokker (mikrofonen på ett PC360 og bøylen på et annet). Bruker disse alltid ved PC.
- Ikea stol, 5 år gammel. (Viktig funksjon gikk vel egentlig i stykker etter 3)


På mitt nye bygg som skjer i løpet av 2017 (plutselig en gang) så forventer jeg 5 års levetid med lite fuss og i den sammenheng må nok også jeg vurdere hva slags kjøling jeg går for.
Jeg kan muligens akseptere at jeg må bytte en AIO CPU kjøler etter 3 år og et skjermkort med eks. SeaHawk tror jeg ikke at jeg vil sitte så lenge med som 3 år (mulig feil).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...