Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Tja, jeg har hatt 2 stk GTX 1070 med Inno3d iChill kjøler som har foldet siden i sommer uten problemer. Du har ikke vært uheldig da?

Kanskje du har vært heldig? Anekdotisk bevis er 0 verdt :)

Å sitte her å påstå at inno3d(Som er veldig store i Asia) ikke klarer å lage et skjermkort som holder(War over) blir bare for dumt.

Hvis du virkelig mener at de lager så mange dårlige kort som ikke fungerer så har de ikke kommet til å eksistert idag.

Aldri hatt Inno3D-kort. Zotac selger også masse skjermkort, der har jeg personlig sett mye rart, spesielt på 700-serien. Poenget var uansett at man ikke kan bruke sine egne erfaringer som konkluderende bevis. Mange som er flinke til det. Feks "Pumpene ryker ofte på lukka vannkjølingssystemer" kan jeg si, basert på hvor mange vi får i retur/bytter pga gåen pumpe. Så får jeg som svar "HAH! Min H100i har jeg hatt i fire år uten problemer!". Hvem skal man høre på?

Jeg er jo i utganspunktet enig i at anekdotisk bevis er lite verd, og blir ofte missbrukt (og av de aller fleste). Når det er sagt hadde det jo vært greit å få vite hvor mange kort fra de du faktisk hadde, og hvor mange du hadde RMA på.

 

Tingen er det at mennesker generellt suger på å bedømme signifikans i statistikk når det er små tall ( altså mindre enn 10 som ble ødelagt hvis du har kjøpt hundre eller noe slik). Ikke at jeg tviler på dine erfaringer, men spesielt med poisson fordelinger (som er faktisk utviklet for et akkurat slikt tilfellet, altså sannsynligheten av å få n dårlige fisk med m plukk, når det er en gitt frekvens av dårlige fisk i en haug med fisk) er det notorisk vanlig å overvudere hvor mange av alle kort er dårlige, fordi fordelingen er asymmetrisk for små antall plukket, og har en lang hale mot mange dårlige kort.

 

Har du funnet 10 dårlige kort (omtrent), er fordelingen symmetrisk og sannsynligheten at du overvuderer er like stor som den at du undervurderer (dvs det blir lettere å ha intuisjon om slikt). At du finner noe som helst dårlige kort er jo ikke et bra tegn, men du kan allikevel har vært "uheldig" rent statistisk sett.

 

Nettopp, og jeg brukte jo heller aldri mine erfaringer med Zotac som bevis på at Zotac er dårlig. Vi så at det manglet thermal pads, thermal pads på feil plass osv på referansekjøleren til 780, så vi kjøpte inn kort fra andre merker istedet. Så enkelt er det. Vi fikk ingen av de kortene vi solgte i retur, men de var det heller ikke noe galt med. Men får man produkter som har dårlig QC, blir man skeptisk.

 

Er egentlig kun 2 produkter/produktgrupper vi har stort nok volum på til at jeg med sikkerhet kan si det er stor sjanse for at de går istykker; lukkede vannkjølingsgreier (har faktisk 100% RMA på de første Intel-kjølerne) og HyperX-headset.

Endret av DuraN
Lenke til kommentar

Gjelder dette alle merker AIO vannkjølere dere selger, eller finnes det noe som utmerker seg i positiv retning?

Det gjelder alle, uansett merke. Men det er egentlig ganske logisk. Den eneste bevegelige delen i AIO-kjølere (minus vifte) er pumpa. Den sitter i tillegg rett over CPU, så du får all varmen fra CPU på pumpa. De funker jo som de skal, men man må være forberedt på at de ryker.

Lenke til kommentar

Takker. Med andre ord bør man ikke velge en AIO med kombinert pumpe og blokk?

Ekwb har/hadde muligheten å bestille pumpe integrert i radiatorer, ferdig fyllt og forbundet med en cpu vannblokk. Men det koster ikke noe mindre enn en full custom loop. Fordelen er jo at du kan koble til ekstra vannblokker (gpu) eller radiatorer ferdig fyllt og bare sette dem inn med hurtig-koblinger, men til den prisen er nok full custom mere fornuftig.

 

Edit:setningen ga ikke mening.

Endret av LeadCollisionMan
Lenke til kommentar

Takk for info.  Jeg vurderer vannkjøling til neste bygg, men har store problemer med å komme til en endelig avgjørelse.  Luftkjøling er så jævlig greit og pålitelig, kjøler bra og er helt tyst hvis både kjøler og vifter er gode, men vann frister likevel.  Custom loop er uaktuelt pga null erfaring med vann og lite lyst til å tilegne meg den erfaringen, så jeg ser i hovedsak på Swiftech H240/H320 X2 Prestige (eller EKs kommende AIO-løsninger).  Siden den har pumpen integrert i radiatoren så håper jeg at DuraNs observasjoner ikke vil gjelde....

Lenke til kommentar

Apropo Inno3D. Har hatt det 1 gang, på GTX480 m/3.part kjøler. Det ble returnert og byttet til annet merke ganske raskt. Men min erfaring over mange år er at ingen merker er beskyttet mot "problemer" eller til tider svake produkter.

De verste kortenen jeg har hatt var 2stk Gainward GTX580 3. part kjøler. De hadde en støy som var helt ut av en annen verden, selv med bare 1 kort montert.

 

 

EDIT:

Hold on, mener det var Gainward GTX 580, ikke Gigabyte :p.

 

Mener det var dette

http://www.geeks3d.com/20110104/gainward-geforce-gtx-580-good-with-custom-vga-cooler/

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

Takk for info.  Jeg vurderer vannkjøling til neste bygg, men har store problemer med å komme til en endelig avgjørelse.  Luftkjøling er så jævlig greit og pålitelig, kjøler bra og er helt tyst hvis både kjøler og vifter er gode, men vann frister likevel.  Custom loop er uaktuelt pga null erfaring med vann og lite lyst til å tilegne meg den erfaringen, så jeg ser i hovedsak på Swiftech H240/H320 X2 Prestige (eller EKs kommende AIO-løsninger).  Siden den har pumpen integrert i radiatoren så håper jeg at DuraNs observasjoner ikke vil gjelde....

AIO er ikke vannkjøling, egentlig. Personlig ville jeg valgt NH-D15 over alle lukkede systemer, inkludert EK/Swiftech o.l

 

 

Jeg gikk fra en D15 til NZXT Kraken X62, og tilbake til min D15 igjen. VRM temp gikk opp med X62, samt at den gav meg ikke noe spess mer OC. Slike kjølere er mest bling bling spør du meg.

 

Skal jeg anbefale folk CPU luftkjølere, så er det Noctua sine U12S, U14S, D15S og D15 det gjelder. De er ikke billige, men kvalitet koster. Ellers må det bli en custom EK loop da.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...