Gå til innhold

[Løst] Problemer med Steam - Account functionality has been restricted


Anbefalte innlegg

Hei,

 

For et par uker siden så fikk jeg opp denne beskjed i min Steam klient:

 

"This account is associated with the theft of other users’ Steam accounts.

This account has been flagged by Steam Support for the theft of other users’ Steam accounts. This activity is a violation of the Terms of Service Agreement. Purchasing, gifting, trading, cd-key activation, and Steam Community access have been disabled.
Account functionality has been restricted.
If you believe you have received this message in error, please contact Steam Support so that we can assist you.
More info on this topic is available here: Steam Terms of Service Agreement."
Jeg tok umiddelbart kontakt med Steam support via ordinære support kanaler med fikk dette til svar:
"Hello,
A staff member has replied to your question:
Hello,
We have found activity in this Steam account related to the hijacking of another user's Steam account.
Per the Steam Subscriber Agreement, we have locked the account. The account will not be unlocked.
The Steam Subscriber Agreement can be found at:
In addition to violation of contract, activities on the account may violate federal law and state law. If such activities persist, Valve reserves the right to refer the matter to authorities."
Jeg har siden bedt om å få vite nøyaktig hva som er foretatt på min Steam konto som har ført til denne restriksjonen, men har ikke fått noen svar (det har gått to uker nå).
Jeg har min Steam konto installert på to spillmaskiner her i hjemmet, den ene bruker jeg og den andre bruker min sønn av og til. Han har tradet noen items på Steam Marketplace til spillet Counter Strike GO og etter å ha googlet problemet over litt så kan det se ut som at min situasjon kan skje hvis man kjøper "ugyldige" items på Steam Marketplace. Hvordan dette kan være mulig aner jeg ikke, men det er jo også totalt umulig for kjøper å vite om et Item er "lovlig" eller ikke.

Jeg opplever dette som særdeles urettferdig og som et direkte maktovergrep fra Steam. Jeg har samlet nå nesten 500 spill på min Steam-bruker og synes det er veldig merkelig at de bare kan sperre en konto slik uten å utdype hva som er gjort feil. Hvilke muligheter har jeg nå, og har jeg noen rettigheter i det hele tatt i en slik situasjon?

 

Alle tips og andres opplevelser rundt dette mottas med takk!

 

Med vennlig hilsen

 

Tom Reiertsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke får noe som helst tilbakemelding fra kundeservice kan du kanskje ta saken til forbrukerrådet? De har kanskje ikke en avdeling i Norge, er litt usikker, men sikter seg klart inn på det norske markedet og jeg tror de må føle samme regler som alle andre. Usikker på hvordan de stiller seg i en slik sak, men alt i alt så har du ingenting å tape.

Lenke til kommentar

Det er tragedie at en kan putte tusenvis på tusenvis av kroner på spill og så blir alt tatt ifra en på et blunk som dette. Steam er jo i hardt vær om dagen da dem kommer ekstremt dårlig ut på kundeservice som et selskap har statistikk på.

 

Jeg hadde prøvd å få informasjon hva nøyaktig som er skjedd. Det er jo veldig vagt det dem skriver. Så ville jeg gått videre ved å lage en ny konto og skrive på forumet deres og på Reddit. Dem har vel ikke noe kundeservice en kan ringe til heller? Igjen..tusenvis på tusenvis av kroner på en tjeneste som en ikke kan få kundeservice av.

 

Digitalt er fremtiden sier dem....vet nå ikke helt jeg.

Lenke til kommentar

Steam har alltid vært dårlig på kundesupport. Men du får ta kontakt med dem og forklare situasjonen skikkelig. Om de nekter å komme med detaljer og eller løse problemet så tar du det rettens vei. De opererer med "nok" så da må de vel rette seg etter norske forbrukerkjøps lover, de slipper ikke unna med det meste bare fordi de er lokalisert i usa.

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp kjøpt 2 spill på DVD som det står "requires steam account to play" på. Selv om jeg visselig eier disse spillene i henhold til norsk lov. Mener steam at de kan stenge en kunde ute fra å spille egne spill hvis de mener kunden har brutt en eller annen regel dem har funnet på. I henhold til avtaleloven er en avtale ugyldig dersom den er ekstremt urettferdig i en parts favør. Jeg tror ikke Valve vil komme noen vei i norsk rettssystem med å henvise til avtalefrihet og at kunder bare har kjøpt lisens til å spille. Skal man stenges ute må man i så fall få tilbake igjen pengene for lisensene da. Skulle virkelig ønske forbruker myndighetene hadde gitt Valve litt ris på stumpen. Det er jo mafia taktikker de holder på med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå tror jeg det ikke er så ofte at en person blir uberettiget utestengt fra Steam. Oppfører man seg online og ikke bruker juks i spill hvor de har VAC, ja da er det vel ingen (OP er en av få, tror jeg) som blir det.

 

Det som er skuffende er at de har så dårlig kundeservice. Det er umulig å få tak i dem og når man først får det er det forhåndsskrevet manus. Håper de ordner opp nå som det er satt litt lys på det. Penger tjener de nok av. Tenker de virkelig å ha en konsoll uten noen form for kundeservice?..

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode innspill på saken.

 

Jeg kommer til å vente noen dager til før jeg forfølger saken med Forbrukerrådet her i Norge. Da jeg først rapporterte denne saken til Steam Support så tok det over en uke før jeg hørte fra dem og det tar sikkert minst like lang tid nå.

 

Personlig mener jeg dette er et stort underliggende problem med den nye digitale distribusjonsplattformen. Jeg kan jo fremdeles spille de spillene jeg har i samlingen min, men jeg kan ikke samhandle med andre via Steam Community og får heller ikke kommunisert via Friends lista i Steam. Det å kunne miste dette ved et museklikk viser hvor risikabelt det faktisk er å samle alt på ett sted slik som Steam.

 

Jeg skal oppdatere denne tråden med ny info så snart det skjer noe mer.

Lenke til kommentar

Så om jeg forstår deg riktig så er det på en måten den sosiale delen av Steam som er deaktivert? Jeg tenkte at du heller ikke hadde tilgang til spillene dine lengre. Men jeg er enig med deg. Skremmende hvor lite info du fikk fra Steam. Et minimum burde å være at den såkalte bevisbyrden ble gjort synlig for deg også.

Lenke til kommentar

Samme som paypal, de gir heller ikke innsyn i hvorfor kontoen plutselig blir stengt. De vil ikke oppgi grunn heller, det er "internt".

 

Ei venninne fikk blokkert en paypal konto med nesten $2000 på. Eneste hun fikk vite var "fraud investigation".

Det meste var donasjoner fra twitch-streaming.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Som firberblad sier, så hadde det vært verre om det var mistet tilgang til spillene dine. Tilgang til markedsplassen fordrer selvfølgelig at man oppfører seg. Jeg syns jeg ser en stand på Sandvika Storsenter bli stående lenge om de selger piratkopier av YL vesker utenfor en butikk som selger orginalen. Har du kontrollen på hva poden har foretatt seg? Kan han ha jukset litt uten å helt skjønne konsekvensene? Uansett tenker jeg det er kanskje en lur ide når dette er ordnet opp i, at poden får sin egen konto. Ikke alle som er klar over at man kan dele sitt eget innhold med andre kontoer. "Family sharing" tror jeg det heter. Da får han sin egen konto, men med tilgang til spillenen på din konto.

Lenke til kommentar

Ja, gutten din kan ha gjort noe han ikke vil fortelle deg. F.eks. lasta ned aimbots eller prøvd å jukse i online-spill. Steam flagger ikke bare kontoer tilfeldig. Tror du bør ta en grundig prat med ungen din, ikke tro han bare er en liten helgen.

Kanskje han har hørt at "alle andre bruker aimbots" og prøvd selv.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye rare spekulasjoner her. Dere kan tro vi har hatt en skikkelig alvorsprat rundt dette, men jeg kan ikke annet enn å stole på det han sier så lenge jeg ikke har noen beviser på noe annet. Jeg har alltid vært veldig klar på at å jukse eller trikse er helt uaktuelt på mine maskiner (og spesielt med min konto).

 

Hvis problemet var aimbots eller noe sånt burde ikke det da påvirke VAC statusen i Steam? Den er jo fremdeles "In Good Standing" og ser ikke ut til å være påvirket.

 

Det som mest sannsynlig har skjedd her er at han har kjøpt noe på Steam Marketplace som har vært "stjålet" fra noen andres konto. Problemet er bare at det er helt umulig å vite hvilke items på Steam Marketplace som er stjålet eller ikke, hvertfall for en 15-åring som er keen på et bra item. Ut fra de tradene som er registrert på min konto så er det absolutt ingenting som ser suspekt ut, det er derfor jeg gjerne vil ha mer detaljer på hvorfor/hvordan dette har skjedd. Jeg har ingen problemer med å akseptere at kontoen er restricted hvis det viser seg at det med viten og vilje er gjort noe i strid med retningslinjene for Steam.

 

/Tom

Lenke til kommentar

1: Aldri del kontoen din med NOEN.

2: Tror ikke forbrukerombudet kommer noen vei her, Steam/Valve opprerer ikke under .no domene, ergo er de ikke underlagt norske regler, vist jeg forstår det systemet riktig.

 

De oppgir priser i NOK og betaler mva. Til Norge. Så jo, de henvender seg til norske kunder og må forholde seg til norsk lov om de vil fortsette med det..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

1: Aldri del kontoen din med NOEN.

2: Tror ikke forbrukerombudet kommer noen vei her, Steam/Valve opprerer ikke under .no domene, ergo er de ikke underlagt norske regler, vist jeg forstår det systemet riktig.

 

De oppgir priser i NOK og betaler mva. Til Norge. Så jo, de henvender seg til norske kunder og må forholde seg til norsk lov om de vil fortsette med det..

 

hmmm sant nok, vært ett forsøk ihvertfall :)

men nr1 er fremdeles viktig også.

Lenke til kommentar

Jeg opplever dette som særdeles urettferdig og som et direkte maktovergrep fra Steam.

Problemet er at du aksepterte dette da du godtok EULAen, så Steam er i sin fulle rett til å gjøre dette. Kjipt for deg, men dette er noe jeg har advart folk om i årevis, uten at folk gidder høre etter. De bare skryter Steam opp i skyene og gir faen i sånne tulleproblemer. At du fikk restriksjoner er faktisk en bra ting. De kan stenge kontoen din for godt om de føler for det, og de trenger ikke engang gi deg en grunn. Men hører folk etter? Nope.

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

 

Jeg opplever dette som særdeles urettferdig og som et direkte maktovergrep fra Steam.

Problemet er at du aksepterte dette da du godtok EULAen, så Steam er i sin fulle rett til å gjøre dette. Kjipt for deg, men dette er noe jeg har advart folk om i årevis, uten at folk gidder høre etter. De bare skryter Steam opp i skyene og gir faen i sånne tulleproblemer. At du fikk restriksjoner er faktisk en bra ting. De kan stenge kontoen din for godt om de føler for det, og de trenger ikke engang gi deg en grunn. Men hører folk etter? Nope.

 

 

Avtaleloven

 

§36: "En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende. Det samme gjelder ensidig bindende disposisjoner."

 

"Urimelig eller være i strid med god forretningsskikk" er vel omentrent definisjonen på Valves EULA. Den er neppe gyldig i Norge. Samtidig har det vel i en Europa domstol bestemt at å sette et kryss, og trykke OK. Ikke er en bindende kontrakts inngåelse. I praksis foreligger det ingen avtale mellom partene annet en den man har rett til å forvente seg som kunde når man gir en annen part penger i god tro..

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig har sønnen din enten blitt lurt til å gjøre noe shady eller gjort noe shady selv, er ikke sikkert du får rettet opp i dette. Det du burde gjøre nå er å opprette en konto for sønnen din og så aktivere family sharing mot din konto, det finnes ingen grunn til å dele en konto med noen andre i 2015.

Lenke til kommentar

Hei,

 

En liten oppdatering her fra meg.

 

I kveld fikk jeg plutselig svar på min Support case hos Steam:

 

========= Please enter your reply ABOVE this line =========

Hello,

A staff member has replied to your question:

Hello Tom,


We apologize for the delay.

It appears that your account may have been compromised. We strongly encourage you to review the following article to help protect your account and computer in the future:

TITLE: Account Security Recommendations
URL: http://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=1266-OAFV-8478

We have reset your account password and sent the new login information to the e-mail address associated with this support account. If you do not receive the e-mail, please check your spam or trash folder.

Note: The new password consists of all numbers.

To further protect your account, you will be unable to trade or use the Community Market for a period of time.

 

Så, da er alt i orden igjen da. Har byttet passord og nå er kontoen tilbake til normalen med unntak av grace perioden på Community Market. Viser seg at det hjelper å klage og at man må ha *mye* tålmodighet med Steam Support.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...