Gå til innhold

TEST: Tesla Model S P85D


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-245639

 

 

Det gjør meg ingen ting, gammel teknologi er som kjennt mye billigere, ergo billigere biler til oss som liker slike biler.

 

Nåja. Ser for meg at det å få tak i drivstoff fort kan bli veldig dyrt fordi så få vil ha behov for det. Ergo, færre å fordele faste kostnader på. Skal heller ikke se bort fra at det vil bli enorme avgifter knyttet til å bruke disse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

 

Mye fint og tjo oig hei, men... Dette er like interessant som raskere SSD disker. Det er ikke el-superbiler som trengs, men biler for A4-familein som trenger rekkevidde og lastekapasitet for å besøke slekta på andre siden av landet. Få en stasjonsvogn som kommer 500km avgårde i påskeferien, da snakker vi.

 

Ja, det er en familiebil med lang nok rekkevidde som er viktig. Det som Nissan, Reanult og Tesla gjør er å dra opp løypa for de som kommer etter. De sørger for at infrastruktur kommer på plass og at det er nok omsetting i markedet til at det gjør de lønnsomt å forske og utvikle nullutslippsbiler videre.

 

Nå er det ikke noe problem å besøke familien på andre siden av landet i flere av el-bilene. Folk gjøre det både i Leaf og Tesla. Det krever bare en annen tankegang rundt planleggingen en i en fossil bil. At det ikke passer for alle gjør det bare viktigere å komme dit du peker.

 

Mitt poeng er at folk skiter i miljø, men er opptatt av komfort. Folk vil gjerne ha en behagelig og rask kjøretur. Å stoppe for å lade er ikke en opsjon for de fleste. Det er få som stopper mer enn ti minutt før de suser avgårde igjen. Selv kjører jeg som regel et sted mellom 400 og 500km i Norge før jeg stanser frivillig. Fergeleier og annet kan en dessverre ikke gjøre så mye med.

 

Det er bra at Tesla drar opp nytteverdien av el-biler, men å ta av skikkelig vil det ikke før el.bilene har en rekkevidde som gjør at en kan kjøre bekymringsløst landet over i en familiebil til en fornuftig nybilpris.

Lenke til kommentar

Mitt poeng er at folk skiter i miljø, men er opptatt av komfort. Folk vil gjerne ha en behagelig og rask kjøretur. Å stoppe for å lade er ikke en opsjon for de fleste. Det er få som stopper mer enn ti minutt før de suser avgårde igjen. Selv kjører jeg som regel et sted mellom 400 og 500km i Norge før jeg stanser frivillig. Fergeleier og annet kan en dessverre ikke gjøre så mye med.

 

Det er bra at Tesla drar opp nytteverdien av el-biler, men å ta av skikkelig vil det ikke før el.bilene har en rekkevidde som gjør at en kan kjøre bekymringsløst landet over i en familiebil til en fornuftig nybilpris.

Når jeg kjører til Kristiansand fra Oslo stopper vi i ca. ti minutter på Cinderella, og det gir mer enn nok strøm til å komme i mål med plenty rekkevidde igjen.

 

Skal vi lenger flyr vi, men det samme hadde funka til Trondheim eller Bergen eller Stavanger, bare med ett ekstra ti-femten-minutters stopp i tillegg.

 

Om man ønsker å kjøre 500km uten stopp er fortsatt ikke elbil det rette valget, men i virkeligheten er faktisk ikke rekkevidde noen reell bekymring. Jeg har nettopp bestilt elbil nummer to for å erstatte den andre bensinbilen. Ikke pga penger, men fordi elbil er fantastisk behagelig å bruke.

 

Men hva om du skal trekke tilhenger eller kjøre 1000 mil eller kjøre tur retur et sted uten superlader eller ... eller ...? Vel, da byttelåner jeg med noen eller leier en bensinbil. På det året vi har hatt Tesla som hovedbil har det aldri vært en problemstilling å bruke en annen bil, så problemet er ikke veldig stort. Ikke én eneste gang har jeg tenkt "nå skulle vi hatt en bensinbil". For andre er det nok sikkert annerledes, og da bør de kjøpe noe annet.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Ja, personlig kommer jeg nok aldri til å kjøpe en tesla, men hvor er denne hangen etter å ha en bil som passer i absolutt alle tenkelige situasjoner? "Jeg må ha en suv i tilfelle jeg skal dra en henger opp på hytta om vinteren" osv. Det er faktisk mulig å skaffe en annen bil tilveie om det er ting som skjer en gang i skuddåret...

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synd Tesla ikke tok muligheten og redesignet utseendet på denne bilen. Fronten er fortsatt svært lite pen i mine øyne.

Synes den er helt grei, men ikke veldig pen. Mye av designet er nok definert av aerodynamikken på denne bilen, så vet ikke hvor mye det er å gjøre.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Har testet P85D selv, veldig morsom å kjøre, men er nok litt mer enn hva jeg er villig til å gi for en bil, og selv om det er gøy så trenger jeg ikke så mye power.

 

Har nå hatt en Model S 85 siden desember 2013, og er veldig fornøyd, det er også våres eneste bil og har enda ikke opplevd at rekkevidde har vært noe problem etter over 20.000 km. Skal nok ikke se bort i fra at vi bytter den ut med en Model S85D (unten P) om et års tid.

 

Etter over ett år med elbil er det iallefall uaktuelt å kjøpe eksosbil igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg ikke liker Tesla er kjøperne, ikke bilen i seg selv (som egentlig er ganske konge den)!

 

Her har vi gjengen sin, som aldri under noen andre omstendigheter hadde lagt 800k i en bil, men siden det er en Tesla så er det greitt. Samme gjengen som aldri ellers har brydd seg om hvor sprek en bil er, men nå føler en enorm trang til å fokusere på dette, samt teknologi og kjørekomfort som samtlige premium biler i tilsvarende prisklasse overgår så til de grader. Skjønne det den som vil..

 

Er det forresten bare meg som synes den digre skjermen i midten bare er i veien og malplassert? Noe designelement er den nå ihvertfall ikke. Det er jo også ganske stilig at Tesla er en av de mest støyende bilene i sin klasse, overgått av alle biler med *motor* :)

Kjøperne har dessverre mye til felles med Apple-fantaster.

 

Har kjørt Model S P85+ noe. Pluss for imponerede akselerasjon og gode kjøreegenskaper. Negativt: Dårlig finish og byggkvalitet sett i forhold til prisen. Hvordan kan noen sammenligne denne med en S-Klasse? Ganske mye hjulstøy grunnet 21" vinter- og sommerdekk. De koster også flesk å erstatte. Tror prisen ligger på rundt 4.500kr per dekk.

Lenke til kommentar

Så tesla er de bilene Apple skulle ha laget ?

 

Nå er det lit mas om at man må være miljøvennlig uten at alle har så veldig gode muligheter til det

Det samme gjelder om at man må kjøre el-bil uten at finner den bilen som passer behovet

De fleste elbiler virker jo bare å være lagt opp ette behovet for små kjøring

 

Tv2 teste 3 el-biler i -1 °C .

20/21 °C i kupen

el golfen og leafen ga opp ette 10 mil ( de skal rekke rund 15 mil)

teslaen kom 30 av 50 mil

 

Hvor lange går det da an å kjøre i -10°C seint om kvelden ( når det er mørkt ) og man må bruke langlysene ?

Lenke til kommentar

Så tesla er de bilene Apple skulle ha laget ?

 

Nå er det lit mas om at man må være miljøvennlig uten at alle har så veldig gode muligheter til det

Det samme gjelder om at man må kjøre el-bil uten at finner den bilen som passer behovet

De fleste elbiler virker jo bare å være lagt opp ette behovet for små kjøring

 

Tv2 teste 3 el-biler i -1 °C .

20/21 °C i kupen

el golfen og leafen ga opp ette 10 mil ( de skal rekke rund 15 mil)

teslaen kom 30 av 50 mil

 

Hvor lange går det da an å kjøre i -10°C seint om kvelden ( når det er mørkt ) og man må bruke langlysene ?

Hvor mange ganger havner en egentlig i den situasjonen? Og bor man en plass det er normalt er det jo helt feil bil å skaffe seg.

Lenke til kommentar

 

Så tesla er de bilene Apple skulle ha laget ?

 

Nå er det lit mas om at man må være miljøvennlig uten at alle har så veldig gode muligheter til det

Det samme gjelder om at man må kjøre el-bil uten at finner den bilen som passer behovet

De fleste elbiler virker jo bare å være lagt opp ette behovet for små kjøring

 

Tv2 teste 3 el-biler i -1 °C .

20/21 °C i kupen

el golfen og leafen ga opp ette 10 mil ( de skal rekke rund 15 mil)

teslaen kom 30 av 50 mil

 

Hvor lange går det da an å kjøre i -10°C seint om kvelden ( når det er mørkt ) og man må bruke langlysene ?

Hvor mange ganger havner en egentlig i den situasjonen? Og bor man en plass det er normalt er det jo helt feil bil å skaffe seg.

 

 

Fik du med deg hva jeg skrev her ?

El-bil er helt klar ikke for alle , slik tilbudet er i dag

 

Det jeg ville frem til var maset om at alle måte skaffe seg en miljøvennlig bil selv om disse ikke finnes til alle forhold

 

det jeg spør om er om alle som skaffer seg elbiler faktisk tar hensynet til rekkevidden.

en rekkevidde som blir redusert med årene samt at den mer en halveres om vinteren , noe testen jeg refererte til beviste

det kan man se her : http://www.tv2.no/search-results?searchWord=elbil+test

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

Grunnen til at jeg ikke liker Tesla er kjøperne, ikke bilen i seg selv (som egentlig er ganske konge den)!

 

Her har vi gjengen sin, som aldri under noen andre omstendigheter hadde lagt 800k i en bil, men siden det er en Tesla så er det greitt. Samme gjengen som aldri ellers har brydd seg om hvor sprek en bil er, men nå føler en enorm trang til å fokusere på dette, samt teknologi og kjørekomfort som samtlige premium biler i tilsvarende prisklasse overgår så til de grader. Skjønne det den som vil..

 

Er det forresten bare meg som synes den digre skjermen i midten bare er i veien og malplassert? Noe designelement er den nå ihvertfall ikke. Det er jo også ganske stilig at Tesla er en av de mest støyende bilene i sin klasse, overgått av alle biler med *motor* :)

Kjøperne har dessverre mye til felles med Apple-fantaster.

 

Har kjørt Model S P85+ noe. Pluss for imponerede akselerasjon og gode kjøreegenskaper. Negativt: Dårlig finish og byggkvalitet sett i forhold til prisen. Hvordan kan noen sammenligne denne med en S-Klasse? Ganske mye hjulstøy grunnet 21" vinter- og sommerdekk. De koster også flesk å erstatte. Tror prisen ligger på rundt 4.500kr per dekk.

 

 

Finnishen er jeg med på, men kvaliteten er god.

 

Hjulstøyen reduseres kraftig med 19".

Lenke til kommentar

 

 

Så tesla er de bilene Apple skulle ha laget ?

 

Nå er det lit mas om at man må være miljøvennlig uten at alle har så veldig gode muligheter til det

Det samme gjelder om at man må kjøre el-bil uten at finner den bilen som passer behovet

De fleste elbiler virker jo bare å være lagt opp ette behovet for små kjøring

 

Tv2 teste 3 el-biler i -1 °C .

20/21 °C i kupen

el golfen og leafen ga opp ette 10 mil ( de skal rekke rund 15 mil)

teslaen kom 30 av 50 mil

 

Hvor lange går det da an å kjøre i -10°C seint om kvelden ( når det er mørkt ) og man må bruke langlysene ?

Hvor mange ganger havner en egentlig i den situasjonen? Og bor man en plass det er normalt er det jo helt feil bil å skaffe seg.

 

 

Fik du med deg hva jeg skrev her ?

El-bil er helt klar ikke for alle , slik tilbudet er i dag

 

Det jeg ville frem til var maset om at alle måte skaffe seg en miljøvennlig bil selv om disse ikke finnes til alle forhold

 

det jeg spør om er om alle som skaffer seg elbiler faktisk tar hensynet til rekkevidden.

en rekkevidde som blir redusert med årene samt at den mer en halveres om vinteren , noe testen jeg refererte til beviste

det kan man se her : http://www.tv2.no/search-results?searchWord=elbil+test

 

 

Ingen biler er for alle.

 

Og hvem er det som maser om at ALLE må skaffe seg en elbil? Kan du vise til dette?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Så tesla er de bilene Apple skulle ha laget ?

 

Nå er det lit mas om at man må være miljøvennlig uten at alle har så veldig gode muligheter til det

Det samme gjelder om at man må kjøre el-bil uten at finner den bilen som passer behovet

De fleste elbiler virker jo bare å være lagt opp ette behovet for små kjøring

 

Tv2 teste 3 el-biler i -1 °C .

20/21 °C i kupen

el golfen og leafen ga opp ette 10 mil ( de skal rekke rund 15 mil)

teslaen kom 30 av 50 mil

 

Hvor lange går det da an å kjøre i -10°C seint om kvelden ( når det er mørkt ) og man må bruke langlysene ?

Hvor mange ganger havner en egentlig i den situasjonen? Og bor man en plass det er normalt er det jo helt feil bil å skaffe seg.

 

 

Fik du med deg hva jeg skrev her ?

El-bil er helt klar ikke for alle , slik tilbudet er i dag

 

Det jeg ville frem til var maset om at alle måte skaffe seg en miljøvennlig bil selv om disse ikke finnes til alle forhold

 

det jeg spør om er om alle som skaffer seg elbiler faktisk tar hensynet til rekkevidden.

en rekkevidde som blir redusert med årene samt at den mer en halveres om vinteren , noe testen jeg refererte til beviste

det kan man se her : http://www.tv2.no/search-results?searchWord=elbil+test

 

 

El-bil er ikke for alle. Akkurat som lastebil, minibuss osv. ikke er for alle.

 

Kjøp noe som matcher dine behov og gjør det så miljøvennlig som mulig.

 

Rekkevidden blir korter, flere ladinger må påregnes i kulde. Så enkelt er det.

 

Batteriets levetid er det ikke noen som i praksis vet enda. Det som finnes er en studie for Roadster:

http://www.plugincars.com/tesla-roadster-battery-life-study-85-percent-after-100000-miles-127733.html

 

Det er noe data for Model S:

http://www.csmonitor.com/Business/In-Gear/2015/0219/How-much-will-Tesla-Model-S-battery-life-decrease-over-time

Lenke til kommentar

Hvor lange går det da an å kjøre i -10°C seint om kvelden ( når det er mørkt ) og man må bruke langlysene ?

Kjørte 33 mil med min Model S

Batteriet ladet til 100%, bilen forvarmet, dro rett etter jobb. Stoppet en gang på turen opp, var fra Oslo til en hytte oppe i Valdres. Var -1 når jeg dro, -15 oppe på fjellet (ca. 1000 moh). Ankom med 69 km igjen på batteriet. Fulgte trafikken hele veien, vi var fire personer i bilen med bagasje for en weekend.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som maser er både politikere fra enkelte parti og disse miljø gruperingene

Det de maser om er at bilen forurenser ,luftkvaliteten er for dårlig , at man må forby fossilt drivstoff o.s.v.

 

og så har det vært en del diskusjoner om at utviklingen går for tregt

Det er nok de som vil at man skal kjøpe nye biler for få fart på utviklingen

 

så har man de som menr at nye biler også forurenser like mye som eldre biler

 

Problem er de som ikke har god nokk økonomi til å skaffe seg ny(ere) og riktig bil , og må heller ty til "vraket" de kjører rundt til tros for driftkostnadene.

Lenke til kommentar

 

Hvor lange går det da an å kjøre i -10°C seint om kvelden ( når det er mørkt ) og man må bruke langlysene ?

Kjørte 33 mil med min Model S

Batteriet ladet til 100%, bilen forvarmet, dro rett etter jobb. Stoppet en gang på turen opp, var fra Oslo til en hytte oppe i Valdres. Var -1 når jeg dro, -15 oppe på fjellet (ca. 1000 moh). Ankom med 69 km igjen på batteriet. Fulgte trafikken hele veien, vi var fire personer i bilen med bagasje for en weekend.

 

Det høres jo nesten som den strekningen TV2 kjørte når de testet Teslaen

Lenke til kommentar

De som maser er både politikere fra enkelte parti og disse miljø gruperingene

Det de maser om er at bilen forurenser ,luftkvaliteten er for dårlig , at man må forby fossilt drivstoff o.s.v.

 

og så har det vært en del diskusjoner om at utviklingen går for tregt

Det er nok de som vil at man skal kjøpe nye biler for få fart på utviklingen

 

så har man de som menr at nye biler også forurenser like mye som eldre biler

 

Problem er de som ikke har god nokk økonomi til å skaffe seg ny(ere) og riktig bil , og må heller ty til "vraket" de kjører rundt til tros for driftkostnadene.

 

Hvem KONKRET er det som sier at alle må kjøre elbil, vis til konkrete uttalelser, lenker, osv. Jeg stoler ikke på din hukommelse uten videre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...