Gå til innhold

TEST: Tesla Model S P85D


Anbefalte innlegg

Den adaptive cruisecontrollen skiller seg jo ikke ut i forhold til andre biler. Jeg har kjørt en 105 hk TDI som fint har aksellerert og holdt 80 km/t i oppoverbakke ved bruk av ACC.

 

Den holder nok fint 80 men ikke nøyaktig 80. Typisk reagerer ikke fossilmotorene kjapt nok slik at den fort vil dippe ned til 79 eller 78km/t i starten av en bratt bakke og vippe opp til 81 eller 82km/t på toppen når det flater ut. Teslaen holder 80,0km/t hele tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye fint og tjo oig hei, men... Dette er like interessant som raskere SSD disker. Det er ikke el-superbiler som trengs, men biler for A4-familein som trenger rekkevidde og lastekapasitet for å besøke slekta på andre siden av landet. Få en stasjonsvogn som kommer 500km avgårde i påskeferien, da snakker vi.

Den har mer lastekapasitet enn noen tilsvarende bil i markedet. Mer enn MB E-klasse stasjonsvogn. Skal du ha mer er du oppe i MPV eller full-size SUV segmentet.

 

500km? Du kan ikke ta en pause på 15-20 minutter for å lade men må kjøre i ett strekk? Høres slitsomt ut.

Lenke til kommentar

Dette er en gimmick!

Så snart fordelene er vekke blir tesla laaangt dyrere, og el.bilen går tilbake til det stadiet den var i på 80 tallet. Ingen med vettet i behold kjøper en el.bil uten fordelene.

 

Det største fordelen er grisebillig drivstoff og den forsvinner ikke. Jeg sparer over 20k i året på drivstoffet alene. Forøvrig betyr "fulle avgifter" på en Tesla kun merverdiavgift slik avgiftssystemet er lagt opp (det betales ikke effektavgift for elmotorer og ladbare biler får et vektfradrag på 26%). Mao. kun 25% dyrere med fulle avgifter.

Lenke til kommentar

 

Betale over en halv million for en bil og ikke ha sjans mot en Toyota Aygo til 150 tusen.....

 

Nå må man være litt rettferdig å innse at ingen vil kjøre Lindesnes - Nordkapp med en Tesla. Det er en pendlerbil, ikke en feriebil.

 

 

Øh, vi kjørte på bilferie med vår i fjor sommer og besøkte faktisk både Nordkapp og Lindesnes. Samt Stad...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Mye fint og tjo oig hei, men... Dette er like interessant som raskere SSD disker. Det er ikke el-superbiler som trengs, men biler for A4-familein som trenger rekkevidde og lastekapasitet for å besøke slekta på andre siden av landet. Få en stasjonsvogn som kommer 500km avgårde i påskeferien, da snakker vi.

Den har mer lastekapasitet enn noen tilsvarende bil i markedet. Mer enn MB E-klasse stasjonsvogn. Skal du ha mer er du oppe i MPV eller full-size SUV segmentet.

 

500km? Du kan ikke ta en pause på 15-20 minutter for å lade men må kjøre i ett strekk? Høres slitsomt ut.

 

Hvis jeg tar en pause så liker jeg å være impulsiv. pauser for meg handler om å pisse i to minutt og så kjøre videre. Jeg liker å komme frem, ikke å ta pauser.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Dette er en gimmick!

Så snart fordelene er vekke blir tesla laaangt dyrere, og el.bilen går tilbake til det stadiet den var i på 80 tallet. Ingen med vettet i behold kjøper en el.bil uten fordelene.

 

Det største fordelen er grisebillig drivstoff og den forsvinner ikke. Jeg sparer over 20k i året på drivstoffet alene. Forøvrig betyr "fulle avgifter" på en Tesla kun merverdiavgift slik avgiftssystemet er lagt opp (det betales ikke effektavgift for elmotorer og ladbare biler får et vektfradrag på 26%). Mao. kun 25% dyrere med fulle avgifter.

 

Veldig sent svar, beklager det.

 25% er da ikkje akkurat "bare" eller "kun" på en relativt dyr bil.

Men helt seriøst, tror du staten bare vil sitte på gjerdet å se på at inntektene synker etterhvert som flere og flere får seg el.bil ?

Er lett å hente inn igjen de tapte pengene, enten i form av dyrere bompasseringer, parkeringer, eller så enktelt som det å sette avgift på elmotor til bil.

 

Ellers håper eg ikkje du er en av de som har kalkulert at du sparer noen tusenlapper på å eie en elbil. Tror nok både dekkutgiftene dine, og den generelle verkstedsregningen vil øke etterhvert som du kjører bilen. El.feil er vanskelig å finne,og ofte dyrt å fikse på.

 

Tror og annenhåndsverdien på f.eks en Tesla som har rullet over 60k+ km vil være lav,og vil bli vanskelig å selge, da batteribytte for øyeblikket ganske dyrt. '

 

Men hvem vet, kanskje du har rett og eg har feil, men eg tror eg har rett..

Altså at det blir dyrt for dere etterhvert.

 

Og bare så det er sagt, eg kunne selv tenkt meg en tesla, ene og alene pga effekten, men eg venter noen år, både for å se hvordan staten reagerer, og ikkje minst hvordan teknologien oppførerer seg etter noen år i norge.

Endret av Villfaren
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Kjører man om kapp fra Nordkapp til Lindesnes, så vil enhver bil som drives av fossilt drivstoff vinne over Tesla. Snitthastigheten til Tesla vil over større avstander bli ca 40 km/t.

Så synd for de som ønsker å kjøre om kapp til nordkapp da. Fullstendig irrelevant for 99.9% av befolkningen. Jeg vil ha en tesla fordi det er den eneste elbilen som rekker fra hvor jeg bor til hvor foreldrene mine bor, som er ca 30 mil unna, uten å måtte mellomlade.

 

-edit- Skal også sies at siden elbiler har litt lavere rekkevidde når det er kaldt, så er det kjekt å ha en som også når frem på vinterstid. 350+ km er derfor å foretrekke, selv om det kun er 280 hjem :p

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Ellers håper eg ikkje du er en av de som har kalkulert at du sparer noen tusenlapper på å eie en elbil. Tror nok både dekkutgiftene dine, og den generelle verkstedsregningen vil øke etterhvert som du kjører bilen. El.feil er vanskelig å finne,og ofte dyrt å fikse på.

Har kjørt min Model S over 30.000 km nå, og kan ikke si at det er noe mer slitasje på dekkene en hva det ville vært på en fosilbil. Både vinter og sommerdekk holder enda en sesong. Men nå skal det vel føyes til at jeg kjører normalt...

 

Elektriske feil trenger ikke å være så vanskelige å finne, det handler bare om å ha gode systemer til å kjøre diagnose. Dette er etter min mening en av de sterke sidene til Tesla.

 

Tror og annenhåndsverdien på f.eks en Tesla som har rullet over 60k+ km vil være lav,og vil bli vanskelig å selge, da batteribytte for øyeblikket ganske dyrt. '

Litt trist at de mytene er ute og går enda.

I praksis kommer man ikke til å trenge å bytte batteri i bilens levetid, i alle fall ikke de første åtte årene hvor det er garanti på batteriet. Det er flere Model S i Norge som har rullet over 100.000 km, det er ingen som har noe merkbart tap av rekkevidde enda.

Det samme ser man på andre biler med liknende batteriteknologi som for eksempel Nissan Leaf.

 

PS! Bruktprisene på Model S på finn.no viser seg at bilene holder seg meget godt i pris. Det er faktisk en av de bilene som holder seg best i pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...