Gå til innhold

TEST: Tesla Model S P85D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

:) , vindusviskere, bremseskiver og bremseklosser er inkludert ja. Hjul roteres og balanseres. Batteri på nøkkel byttes. Filter til inneluft byttes. Enkle HW oppdateringer, bedre Schuko kontakt til lader feks. Servicen går også gjennom det som er med temperaturkontrollen på batteripakken. Der er det både mekaniske deler og væske som benyttes til oppvarming/kjøling.

 

Det er ikke noe krav om å ta service for at garantien skal gjelde.

 

 

Med andre ord, det er faktisk et ganske betydelig vedlikeholdsbehov på en Model S. Enten det, eller så blir kundene lurt når de bestiller forhåndsbetalte service-pakker.

 

Og ikke noe krav om å ta service for at garantien skal gjelde? Les vilkårene. Der står det svart på hvitt. Du må sørge for at bilen er tilstrekkelig vedlikeholdt for at du skal kunne gjøre hevd på garantireparasjon. Så har du kjørt 78000 kilometer uten å ta en eneste service eller gjort noe som helst vedlikehold, og bremsene svikter, så kan faktisk Tesla nekte deg å ta det på garanti, selv om du er godt innenfor de fem årene og 100000 kilometerene. Nettopp fordi du skulle ha sørget for jevnlig å etterse og vedlikeholde bremsene.

 

Når sant skal sies så opplever Model S-eiere bremseproblemer selv etter få tusen kilometer. Og Tesla evner tydeligvis ikke å rette opp uten at eierne selv opplever feilen og så melder inn (og muligens blir bedt om å vente 4-5 måneder på å få kommet til på verkstedet).

Lenke til kommentar

Og ikke noe krav om å ta service for at garantien skal gjelde? Les vilkårene. Der står det svart på hvitt. Du må sørge for at bilen er tilstrekkelig vedlikeholdt for at du skal kunne gjøre hevd på garantireparasjon. Så har du kjørt 78000 kilometer uten å ta en eneste service eller gjort noe som helst vedlikehold, og bremsene svikter, så kan faktisk Tesla nekte deg å ta det på garanti, selv om du er godt innenfor de fem årene og 100000 kilometerene. Nettopp fordi du skulle ha sørget for jevnlig å etterse og vedlikeholde bremsene.

Nope, i følge Tesla Norge så er det ikke krav om service for at garanti skal gjelde.

 

Tesla Model S ligger på annenplass på bestselgerlisten med godt over 5000 biler på norske skilter. Tesla selger såkalte servicepakker med bilen, men å ha bilen på service er ingen forutsetning for at garantien skal gjelde. En garanti som forøvrig nylig økte fra fem til åtte år for batteri og drivlinje.

http://www.dn.no/privat/2014/08/19/2159/Motor/elbilister-klager-p-serviceutgiftene
Lenke til kommentar

 

Nope, i følge Tesla Norge så er det ikke krav om service for at garanti skal gjelde.

 

Tesla Model S ligger på annenplass på bestselgerlisten med godt over 5000 biler på norske skilter. Tesla selger såkalte servicepakker med bilen, men å ha bilen på service er ingen forutsetning for at garantien skal gjelde. En garanti som forøvrig nylig økte fra fem til åtte år for batteri og drivlinje.

http://www.dn.no/privat/2014/08/19/2159/Motor/elbilister-klager-p-serviceutgiftene

 

 

Igjen: les vilkårene! Du finner de på MyTesla. Der står det at du skal sørge for å vedlikeholde bilen tilstrekkelig. Service-begrepet brukes ikke, men derimot det langt viktigere "vedlikeholde". Om du har kjørt 78000 km uten å ha gjort noe som helst med vedlikeholdet uten annet enn å vaske bilen i ny og ne, har du sannsynligvis brutt med vilkårene dersom du da finner ut at bremsene svikter, servoen kutter eller andre feil dukker opp som kan tilskrives mangelfullt vedlikehold. Bremsevæske varer jo som kjent ikke evig, selv ikke på en Tesla.

 

Og hva gjør man for å vedlikeholde en Model S? Bare Tesla kan svare, og de svarer med svada. Dvs de anbefaler deg egentlig å gå for de årlige servicene.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Ja, personlig kommer jeg nok aldri til å kjøpe en tesla, men hvor er denne hangen etter å ha en bil som passer i absolutt alle tenkelige situasjoner? "Jeg må ha en suv i tilfelle jeg skal dra en henger opp på hytta om vinteren" osv. Det er faktisk mulig å skaffe en annen bil tilveie om det er ting som skjer en gang i skuddåret...

 

AtW

Hvor skal du få denne bilen fra når ingen har denne bilen?

Lenke til kommentar

 

De som maser er både politikere fra enkelte parti og disse miljø gruperingene

Det de maser om er at bilen forurenser ,luftkvaliteten er for dårlig , at man må forby fossilt drivstoff o.s.v.

 

og så har det vært en del diskusjoner om at utviklingen går for tregt

Det er nok de som vil at man skal kjøpe nye biler for få fart på utviklingen

 

så har man de som menr at nye biler også forurenser like mye som eldre biler

 

Problem er de som ikke har god nokk økonomi til å skaffe seg ny(ere) og riktig bil , og må heller ty til "vraket" de kjører rundt til tros for driftkostnadene.

 

Hvem KONKRET er det som sier at alle må kjøre elbil, vis til konkrete uttalelser, lenker, osv. Jeg stoler ikke på din hukommelse uten videre.

 

AtW

 

det har du fått svar på

Foreløpig er det ingen som tvinges

 

De sier ikke at man må , men at alle BØR skaffe seg en miljøbil ( tilsvar elektrisk bil i dag )

Det er heller ikke slik at de har sagt det på et år , men i løpet av flere år

 

her er dert viktig å få med seg hva som blir sagt

 

Når og hvor det er sagt her jeg null oversikt over , bare at det er sagt opp gjennom årene

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

Ja, personlig kommer jeg nok aldri til å kjøpe en tesla, men hvor er denne hangen etter å ha en bil som passer i absolutt alle tenkelige situasjoner? "Jeg må ha en suv i tilfelle jeg skal dra en henger opp på hytta om vinteren" osv. Det er faktisk mulig å skaffe en annen bil tilveie om det er ting som skjer en gang i skuddåret...

 

AtW

Hvor skal du få denne bilen fra når ingen har denne bilen?

 

 

Personlig? Fra bilkollektivet, eventuelt leie om det ikke er tilgjengelig der. Jeg forfektet ikke at biltypen ikke skulle eksistere overhodet.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hvor skal du få denne bilen fra når ingen har denne bilen?

Personlig? Fra bilkollektivet, eventuelt leie om det ikke er tilgjengelig der. Jeg forfektet ikke at biltypen ikke skulle eksistere overhodet.

 

Vi skal føle oss bra dumme, alle vi elbilidiotene, den dagen vi skal leie en skikkelig bil og plutselig oppdager at det ikke lenger finnes en eneste bil med hengerfeste eller lasterom! Dæven som vi skal skamme oss da, vi som har ødelagt for alle!

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Hvor skal du få denne bilen fra når ingen har denne bilen?

Personlig? Fra bilkollektivet, eventuelt leie om det ikke er tilgjengelig der. Jeg forfektet ikke at biltypen ikke skulle eksistere overhodet.

 

Vi skal føle oss bra dumme, alle vi elbilidiotene, den dagen vi skal leie en skikkelig bil og plutselig oppdager at det ikke lenger finnes en eneste bil med hengerfeste eller lasterom! Dæven som vi skal skamme oss da, vi som har ødelagt for alle!

 

Ikke nødvendig å skamme dere, men muligens prøve å forstå hvorfor det må være et fokus på å dekke alle dagens bruksområder, og enda noen til. Dagens el-biler er, dessverre, ikke i nærheten av å kunne erstatte dagens bilpark. Å synge halleluja bare fordi en har fått dekket sitt høyst personlige behov vil ikke være i nærheten av å få utviklet verden videre.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendig å skamme dere, men muligens prøve å forstå hvorfor det må være et fokus på å dekke alle dagens bruksområder, og enda noen til. Dagens el-biler er, dessverre, ikke i nærheten av å kunne erstatte dagens bilpark. Å synge halleluja bare fordi en har fått dekket sitt høyst personlige behov vil ikke være i nærheten av å få utviklet verden videre.

Dette er, med respekt å melde, bare tull.

 

Mener du at det at noen har løst problemet "lokal og regional persontransport" med elbiler ikke driver verden videre? Såvidt jeg har fått med meg pågår det fortsatt plenty arbeid med å løse resten av problemene, men å skulle se etter en løsning som passer alle før man bejubler løsningene som passer noen er svært lite konstruktivt.

 

Nei, elbiler er ikke løsningen på alle problemer. Men det er en veldig mye bedre løsning enn forbrenningsmotoren på et stort ett, og det skal man være glad for. Både fordi de begrensede petroleumsressursene som er igjen da kan fordeles på flere, og fordi man slipper store mengder lokale utslipp mens man leter etter enda bedre løsninger.

Lenke til kommentar

Det er en ting her.

Hvis man kan si at det foregår en utvikling så er det nå lit underlig at tesla har elektriske biler som er både er tyngre og har 2-3 ganger lengre rekkevidde på batteriene en konkurrentene.

 

Jeg har heller den oppfatningen at de som står bak den lille utviklingen har mere fokus på tjene gode penger en å drive utvikling.

 

om noen år kommer nok elbilen til bli omtrent dobbelt så dyr her i landet takke være regjeringens lokke tiltak

Lenke til kommentar

Skal man drive kommersiell utvikling må man tjene penger. Det er ingen motsetning, men to ting som spiller på lag.

Tja , man skulle tro det men jeg oppfatter det nemlig slik at de bare er interessert i å tjene penger mens utviklingen på elbiler holdes lit for mye igjen

Det virker nemlig som at ikke alt arbeide gjøres frivillig ( for å få tid til å utvikle ) med mer som tvang fordi man ikke vil komme for langt bakpå.

Dermed går utviklingen for de flest lit tregt

 

Få vil kjøpe produktene før de er "ferdig" , samtidig som firmaene ikke har nokk penger til gjøre produktet "ferdig"

Dessuten, de flest gjør ikke annet en å herme etter hverandre

Lenke til kommentar

Ok.

 

Problemet med elbiler er at batterier ikke blir stort bedre enn de er nå uten store gjennombrudd. Ingen konspirasjon, ren kjemi.

 

Utover dette er elbilene i aller høyeste grad "ferdige" produkter. Min Tesla er en helt fin bil (om enn litt bak tyskerne på godfeeling innendørs), og B-klassen jeg får levert til sommeren er en helt streit liten Mercedes som tilfeldigvis har en annen drivlinje enn bensin.

 

For mange er fortsatt rekkevidden begrensende, eller de trenger hengerfeste, eller de har ikke lader hjemme, eller noe annet. Da bør de ikke kjøpe elbil. For mange andre (meg inkludert) finnes det ingen grunn til å la være.

 

Til slutt og angående utvikling: Hvor eksplosiv synes du utviklinga på forbrenningsmotorfronten er? Der har det stått stort sett stille i 100 år nå.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Det som er lit rart er at de fleste lager el-biler bare beregnet for små turer , mens Tesla er unntaket.

30 mil om vinteren er enda lit knapt.

 

Men det tar neppe helt av på en naturlig måte før elbilen koster det samme som vanlige biler og man kjøre kjøre like lenge som på en tank besnsin

( altså mange døgn før nye ladding )

 

Det er på tide at det kommer en skikkelig effektiv selv ladding mens den kjører

Lenke til kommentar

Det som er lit rart er at de fleste lager el-biler bare beregnet for små turer , mens Tesla er unntaket.

30 mil om vinteren er enda lit knapt.

 

Men det tar neppe helt av på en naturlig måte før elbilen koster det samme som vanlige biler og man kjøre kjøre like lenge som på en tank besnsin

( altså mange døgn før nye ladding )

 

Det er på tide at det kommer en skikkelig effektiv selv ladding mens den kjører

Foreløpig er kjørelengde en direkte funksjon av batteristørrelse, og det er vanskelig å gjøre stort med batteristørrelsen før man har et kjemisk gjennombrudd. Den som får til det blir blant verdens rikeste, så det er mange som prøver, men det er et teknisk veldig vanskelig problem å løse fordi det samtidig må være stabilt og sikkert. Derfor vil det ta lang lang tid før man ser elbiler som går 1000km på en lading som de mest energisnille bensinbilene. 30 mil om vinteren er litt knapt, men med en 10 minutters stopp hver 25 mil på en superlader kommer man seg allikevel fint frem. Der det er superladere såklart, men det begynner å bli på alle aktuelle strekninger.

 

Effektiv lading mens man kjører tror jeg aldri vi vil få se. Altfor mange ulemper og faremomenter, og helt latterlig dyrt å bygge ut. Da kan man like godt bygge egne traseer til elbiler med direkte strømavtak fra skinne.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Det er på tide at det kommer en skikkelig effektiv selv ladding mens den kjører

De fleste elbilene i dag regenererer strøm når du kjører.

 

Sant nok, men i og med at selv Model S (som er best på dette) kun får igjen ca. 90% av benyttet energi fra en oppoverbakke i den påfølgende nedoverbakken teller det ikke helt som "lading", bare som mindre forbruk. Hvis ikke man bare kjører nedover, da. Her om dagen kjørte jeg fra Frognersetra til sentrum, og da hadde jeg mer strøm da jeg kom frem enn jeg startet med.

Lenke til kommentar

Nå er nok tesla unntaket.

 

Du skrev 90% men må ikke da begge bakkene være like lange ?

 

25 mil og stopp etter noen timer er nok noe mange kunne tenke seg , men er det noe som passer for alle

Da må man også være veldig påpasselig å super ladde når man tar disse pausene.

 

Det hadde heller ikke skadet at det ble en betydelig antall fler ladde-muligheter.

 

å kjøre strekningen Bodø - Fauske og tilbake igjen med el-bil om vinteren er nå noe tvilsom , passer nok bare for de som bruker tesla

Det er en strekning på rundt 12 mil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...