Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Betaler halvparten av lånet på leilighet - Har jeg rett på å få penger tilbake om noe skjer?


Anbefalte innlegg

Jeg flyttet til Vestlandet i september 2013 uten jobb og uten noe verdi . Flyttet da inn til min kjæreste, leiligheten var kjøpt før jeg kom dit og faren hennes sto som eier . Vi har nå fått lånet over på hun , vi betaler halvparten hver . 8800kr på lån pluss fellesgjeld på 3800 kr mnd så blir 6 200kr på hver.

 

Betaler jeg for mye ? Har jeg rett på noe tilbake dersom noe skulle skje ? Er veldig usikker på dette , jeg vil ikke betale en haug med penger også blir det slutt så får hun alt ..? Noen som har erfaring med dette ?:) takker for svar !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva som blir mest riktig kan jeg ikke svare på, men jeg ville ha prøvd å fått til noe slik som at du kjøpte deg inn i leiligheten med noe som ca. tilsvarer avdragene du betaler. Hun bør kanskje sette opp sparing slik at hun har råd til å kjøpe deg ut og beholde boligen ved eventuelt brudd.

Du har ingen rettigheter knyttet til boligen pr. i dag. Jeg ville vurdert å søke juridisk hjelp for å sette opp kontrakt mellom dere, og få det gjort ryddig og ordentlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Få dokumentert at du faktisk betaler halve avdraget. Siden du er med og betaler avdrag på lånet på leiligheten kjøper du deg automatisk inn i leiligheten, måned for måned. Så hvis du får dokumentert betalingen vil du IKKE stå på bar bakke etter et evt. brudd. Faktisk vil det da være slik at den dagen lånet er nedbetalt, og dere har betalt halvparten hver i løpet av hele lånets løpetid at dere eier halvparten hver. Men igjen, sørg for å skaffe dokumentasjon.

 

Vel, la oss si at det blir brudd etter noen år. Da har du betalt ned masse av lånet hennes og står på bar bakke. Du burde heller betale halvarten av alle fellesutgifter og halvparten av rentene på lånet.

Dårlig råd. Da vil TS i hvert fall ikke sitte igjen med noe av verdi etter et eventuelt brudd. Det du foreslår her er den klassiske "husmorfella", der den ene parten betaler på noe som gir verdi, mens den andre dekker løpende utgifter.

Endret av stigfjel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Få dokumentert at du faktisk betaler halve avdraget. Siden du er med og betaler avdrag på lånet på leiligheten kjøper du deg automatisk inn i leiligheten, måned for måned. Så hvis du får dokumentert betalingen vil du IKKE stå på bar bakke etter et evt. brudd. Faktisk vil det da være slik at den dagen lånet er nedbetalt, og dere har betalt halvparten hver i løpet av hele lånets løpetid at dere eier halvparten hver. Men igjen, sørg for å skaffe dokumentasjon.

 

 

Vel, la oss si at det blir brudd etter noen år. Da har du betalt ned masse av lånet hennes og står på bar bakke. Du burde heller betale halvarten av alle fellesutgifter og halvparten av rentene på lånet.

 

Dårlig råd. Da vil TS i hvert fall ikke sitte igjen med noe av verdi etter et eventuelt brudd. Det du foreslår her er den klassiske "husmorfella", der den ene parten betaler på noe som gir verdi, mens den andre dekker løpende utgifter.

Dette virket fornuftig, lånet er på 1.9 mill nå og hvordan beløp er normalt å kjøpe seg inn I en bolig med ? Jeg har jo bankkonto nummeret der jeg betaler ? Hvordan annet dokumentasjon kan være lurt ?

Lenke til kommentar

dersom du betaler i 2 år eller mer, kan du kreve rett på halvparten av leilighetens prisvekst i perioden du har betalt. Altså:

 

Dersom dere er samboere i 3 år og du betaler hele denne perioden, så blir det slutt og du flytter ut.

Hun selger leiligheten 8 år etterpå. Så vil det, dersom du krever penger og får innvilget dette, bli regnet ut hva leiligheten steg i pris den perioden du bodde der. Og du vil få utbetalt halvparten av dette.

Lenke til kommentar
Dette virket fornuftig, lånet er på 1.9 mill nå og hvordan beløp er normalt å kjøpe seg inn I en bolig med ? Jeg har jo bankkonto nummeret der jeg betaler ? Hvordan annet dokumentasjon kan være lurt ?

Et sted du kan begynne er å få ført deg selv opp som medlåntaker. Poenget her er å få dokumentert så grundig som mulig at du faktisk er med å betale på lånet. Når du betaler, hvem betaler du til? Direkte til banken, eller via dama di?

Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt rart at din kjæreste ikke har tatt dette opp? Hadde jeg hatt en egen leil som jeg betalte lån til, og min kjæreste flyttet inn og måtte betale lik halvpart, da ville jeg automatisk gjort henne oppmerksom på muligheter enn at hun måtte betale for "ingenting" i en årrekke.

 

Det er uansett viktig å ha samtaler rundt felles økonomi ellers kan det ha negativ virkning på samlivsforholdet langsiktig.

Endret av nacario
Lenke til kommentar

Dere har jo minst to valg her:

1: Du kan være kun leietaker foreløpig(i så fall bør kanskje leieprisen revurderes?).

2: Du kan bli medeier i mer eller mindre grad. Du kan f.eks kjøpe deg inn med 30%, og da dekke 30% av renter, avdrag, komm.avg. osv, og 50% av løpende utgifter som strøm, TV og internett.

 

Hva som er den beste løsningen må dere komme frem til sammen - men den dårligste løsningen er uansett definitivt å ikke gjøre eller snakke om noe som helst. Få ting på papir.

Endret av toth
Lenke til kommentar

 

Jeg flyttet til Vestlandet i september 2013 uten jobb og uten noe verdi . Flyttet da inn til min kjæreste, leiligheten var kjøpt før jeg kom dit og faren hennes sto som eier . Vi har nå fått lånet over på hun , vi betaler halvparten hver . 8800kr på lån pluss fellesgjeld på 3800 kr mnd så blir 6 200kr på hver.

 

Betaler jeg for mye ? Har jeg rett på noe tilbake dersom noe skulle skje ? Er veldig usikker på dette , jeg vil ikke betale en haug med penger også blir det slutt så får hun alt ..? Noen som har erfaring med dette ? :) takker for svar !

 

Du betaler i dag 6200kr i leie for å bo der, frem til du kjøper deg inn i leiligheten leier du hos kjæresten din, og du har ingen rett på å få tilbake noe om det blir brudd. Like lite osm jeg kan kreve min huseier for penger evt eierandel i huset jeg leier nå, siden jeg har betalt leie.

 

 

dersom du betaler i 2 år eller mer, kan du kreve rett på halvparten av leilighetens prisvekst i perioden du har betalt. Altså:

 

Dersom dere er samboere i 3 år og du betaler hele denne perioden, så blir det slutt og du flytter ut.

Hun selger leiligheten 8 år etterpå. Så vil det, dersom du krever penger og får innvilget dette, bli regnet ut hva leiligheten steg i pris den perioden du bodde der. Og du vil få utbetalt halvparten av dette.

 

Det er jo helt idiotisk. Kan jeg kreve dette fra min huseier når jeg flytter ut av leiligheten jeg leier? Jeg har bodd der over 2 år.

 

 

Dårlig råd. Da vil TS i hvert fall ikke sitte igjen med noe av verdi etter et eventuelt brudd. Det du foreslår her er den klassiske "husmorfella", der den ene parten betaler på noe som gir verdi, mens den andre dekker løpende utgifter.

 

Ikke så igjen med noe av verdi?

- TS må uansett ha en plass å bo, enten han bor hos kjæresete eller noen andre.

- Atlså ville TS uansett ha boutgifter.

- Ved å dekke halvparten av fellesgjeld og halvparten av renteutgifter kommer han betraktelig bedre ut enn i lånemarkedet.

- Altså vil TS tjene på å inngå denne avtalen med samboer, i forhold til utleiemarkedet.

- Det han tjener kan TS spare og ha som sikkerhet.

 

 

At du sammenligner mot å bo gratis er jo helt håpløst om du skal gjøre en saklig fremstilling av alternativene.

 

## trippelpost slått sammen av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Det er jo helt idiotisk. Kan jeg kreve dette fra min huseier når jeg flytter ut av leiligheten jeg leier? Jeg har bodd der over 2 år.

 

 

Nei, for du er åpenbart en leietager, ikke en samboer.

 

## sitatpyramide fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

 

Nei, for du er åpenbart en leietager, ikke en samboer.

 

Hva definerer en samboer da? Om jeg har en kompis boende i min leilighet i 3 år så kan han plutselig stikke av med halve verdistigningen fordi vi bodde sammen?

 

 

## sitatpyramide fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Hva definerer en samboer da? Om jeg har en kompis boende i min leilighet i 3 år så kan han plutselig stikke av med halve verdistigningen fordi vi bodde sammen?

 

Dersom det er null papirer, og kan sannsynliggjøres at han var samboer/uoffisiell medeier og i tillegg betalte halvparten av alt hele tiden vil jeg tro du kan løpe den risken ja.

 

Et viktig skille mellom samboer og leietager er jo at leietager ofte har:

1: kontrakt

2: ofte en egen del av huset som de disponerer, altså at de ikke disponerer alt huseier gjør.

 

 

## sitatpyramide fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

 

Hva definerer en samboer da? Om jeg har en kompis boende i min leilighet i 3 år så kan han plutselig stikke av med halve verdistigningen fordi vi bodde sammen?

 

Dersom det er null papirer, og kan sannsynliggjøres at han var samboer/uoffisiell medeier og i tillegg betalte halvparten av alt hele tiden vil jeg tro du kan løpe den risken ja.

 

2: ofte en egen del av huset som de disponerer, altså at de ikke disponerer alt huseier gjør.

 

Romkamerat er ikke det samme som samboer.

 

Nå har jeg riktignok aldri hørt om et slikt tilfelle der en person som åpenbart ikke var i et forhold med eieren har fremmet krav om eierskap, men normalt sett for kjærester/samboere uten kontrakt så skal det en del til før den "leiende" parten vinner frem.

 

TS må uansett få snakket med sin samboer og kontakte en advokat slik at de kan løse dette på en fornuftig måte.

 

Vel, la oss si at det blir brudd etter noen år. Da har du betalt ned masse av lånet hennes og står på bar bakke. Du burde heller betale halvarten av alle fellesutgifter og halvparten av rentene på lånet.

 

...i tillegg til å spare selv for å bygge seg opp egenkaptial eller få til en kontrakt der han betaler 50% av avdraget i tillegg, kjøper seg inn i boligen og både får "spart" samt dratt nytte av eventuell verdistigning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...