Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fikse elektrisk "småtteri" i på egenhånd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Husk å ta sikringen først.

SikringenE, begge to hvis det er skrusikringer, og pass på at det er på rett kurs. Tabbet meg ut på det da jeg for noen år siden skulle koble en lampe til et takfeste med sukkerbit. Jeg fikk støt og datt ned fra gardintrappa tre ganger før jeg skjønte at taklyset i spisestue var koblet til kjøkkenkursen, og ikke koblet til stuekursen sånn som stikkontaktene i samme rom var.

Det er derfor en måler før man setter i gang..

 

 

Tja, hvis man vet hva man måler på, som er der fagkunnskaper kommer inn. Ikke veldige fagkunnskaper, men basic. Hvis man fjerner kun den ene sikringen i et gammelt skap med skrusikringer så vil man måle 0 mellom de to fasene ute i anlegget. Er ikke sikkert at gods i nærheten er jorda heller, ellers vil man kunne måle spenning mellom en fase og jord. Da risikerer man at den ene fasen står på med full pupp, og dersom man personlig blir en forbindelse til jord (strømgjennomgang) så er man ute og kjører.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk fått strømgjennomgang fra hånd til hånd. Mellom en fase 690 (ca.400V/60Hz) og jord. Ikke morsomt. Dette var i bunnen av et av disse beina på en flyterigg i Kina.

Skjønte ikke bæret av hva som skjedde eller hva som bråkte så heftig, men etter ett sekund skjønte jo at det var jo jeg som stod der å skrek alt jeg kunne. Hadde heldigvis "klatret" opp, så datt naturlig bakover og kom meg løs.

 

Brannsår og sprukne negler. :) Ville ikke på sykehus i Kina, så la meg på gulvet en halvtime før jeg klatret opp de 200 trappetrinnene eller noe til toppen av riggen.

 

Riggen er forresten COSL Promotor som er i Norge, hvis jeg ikke tar feil.

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk fått strømgjennomgang fra hånd til hånd. Mellom en fase 690 (ca.400V/60Hz) og jord. Ikke morsomt. Dette var i bunnen av et av disse beina på en flyterigg i Kina.

Skjønte ikke bæret av hva som skjedde eller hva som bråkte så heftig, men etter ett sekund skjønte jo at det var jo jeg som stod der å skrek alt jeg kunne. Hadde heldigvis "klatret" opp, så datt naturlig bakover og kom meg løs.

 

Brannsår og sprukne negler. :) Ville ikke på sykehus i Kina, så la meg på gulvet en halvtime før jeg klatret opp de 200 trappetrinnene eller noe til toppen av riggen.

 

Riggen er forresten COSL Promotor som er i Norge, hvis jeg ikke tar feil.

 

Huff, skumle greier kan det være ja. Flaks at du datt da, siden man har null kontroll over muskler i den situasjonen, og ofte er slik at man ikke kommer unna. Og at det attpåtil skjer i Kina :p

 

Håper det ikke ble noen varige men.

Lenke til kommentar

 

 

Tja, hvis man vet hva man måler på, som er der fagkunnskaper kommer inn. Ikke veldige fagkunnskaper, men basic. Hvis man fjerner kun den ene sikringen i et gammelt skap med skrusikringer så vil man måle 0 mellom de to fasene ute i anlegget. Er ikke sikkert at gods i nærheten er jorda heller, ellers vil man kunne måle spenning mellom en fase og jord. Da risikerer man at den ene fasen står på med full pupp, og dersom man personlig blir en forbindelse til jord (strømgjennomgang) så er man ute og kjører.

 

 

Om man ikke har nok kunnskaper til å måle kursen bør man bare holde seg unna :)

Lenke til kommentar

Jeg målte ikke spenningen, men jeg anså det som unødvendig når jeg skrudde ut begge hovedsikringene... men jeg anerkjenner muligheten for at jeg tar feil siden jeg bare har studiespesialiserende. :p

 

Det var ikke jording her, så jeg antar hele anlegget er modent for (total)renovasjon. Etterhvert.

 

Hvor mye koster en elektriker egentlig? For kun arbeidet, per time.

Lenke til kommentar

Litt rask googling viser at ca 650kr pr time er relativt vanlig, men dette vil variere fra sted til sted.

Uansett, ofte tar de vel betalt pr. påbegynte time eller halvtime, pluss kjøring.

Du får nesten sjekke lokalt for å få mer nøyaktig pris, selv lokalt kan det være store variasjoner.

 

Men, det er en antydning av hva det kan koste ihvertfall, kan i værste fall komme opp mot tusenlappen for å gjøre jobben du gjorde med å koble fra, om de tar betalt pr hele time og har litt kjøring...

 

Å renovere hele anlegget kan bli veldig dyrt, selv renoverte jeg nylig både kjøkken å stue, alt nytt, dette kom på 36000, alt inkludert

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

36'000 for nytt el-anlegg på kjøkken og stue må jeg si er en akseptabel pris, ihvertfall under noen forutsetninger.

Under hvilke forutsetninger da tenker du på?

 

 

Tja, hvilke tilførsler som ligger frem og størrelse på disse. Dersom en tilførsel må byttes, som ofte kan være tilfellet ved gamle komfyrstikk, at røranlegget frem er på stell. Dersom det må legges åpent blir dette mer tidkrevende, og da går prisen opp. Er ikke uvanlig å ha hvertfall 3 hvis ikke 4 kurser til kjøkken i dag, avhengig av hva man skal ha strøm til. 1 til stekeovn, 1 til platetopp (dersom disse er adskilt), 1-2 til forbruk ellers.

Lenke til kommentar

Jeg har en bachelor i elektronikk, og jeg har ikke lov :( Har ikke noe fagbrev, så jeg kan tydeligvis ingenting.

 

Det betyr at du har kompetanse for svakstrøm, som slutter ved 50V, og har ikke lov til å arbeide på anlegg som er ment for høyere spenninger enn det. Jeg har som elektriker lov til å jobbe på anlegg ment for opptil 1000V AC eller 1500V DC, så jeg kunne teoretisk jobbet med elektronikk selv om du nok gruser meg på det feltet kompetansemessig. unik42 som er energimontør har da kvalifikasjon til å jobbe på spenninger over dette igjen, men også lavere spenningsnivåer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tja, hvilke tilførsler som ligger frem og størrelse på disse. Dersom en tilførsel må byttes, som ofte kan være tilfellet ved gamle komfyrstikk, at røranlegget frem er på stell. Dersom det må legges åpent blir dette mer tidkrevende, og da går prisen opp. Er ikke uvanlig å ha hvertfall 3 hvis ikke 4 kurser til kjøkken i dag, avhengig av hva man skal ha strøm til. 1 til stekeovn, 1 til platetopp (dersom disse er adskilt), 1-2 til forbruk ellers.

Ble lagt opp 3 nye kurser, alt ble lagt opp skjult frem til kjøkkenet, i nye rør elektrikkeren la opp.

Kontakter osv er åpent anlegg.

Ble også lagt opp til varmepumpe ute, komfyrvakt, kontakt til induksjon. Elektrikkeren fjernet også litt da da det gikk flere ledninger i samme rør, i en vegg jeg skulle fjerne, og der går grensen min over hva jeg fjerner selv :)

 

Men, uten noe opplegg til lamper, der må jeg legge selv fra eksisterende kontakter etter anbefaling fra elektrikkeren, utrolig nok. Jeg har altså ingen lysbrytere eller kontakter beregnet for lys...

Lenke til kommentar

 

Hvor mye koster en elektriker egentlig? For kun arbeidet, per time.

 

Elektrikere kan finne på å ta en mye høyere timepris hvis du kun skal ha dem til å gjøre arbeid, enn når de også får selge deg materiell. De tar et påslag på materiellet som gjør at en stikkontakt hos dem er mye dyrereenn en som ser helt lik ut hos Europris - denne fortjenesten er en del av inntektsgrunnlaget deres.

 

Elektrikeren vi har brukt, hadde en veldig enkel prising: Ingen oppgitt timepris, ingen oppgitt materialpris, men 1000 kr per punkt. Uansett om det var seksdobbel eller dobbel kontakt eller en bryter. Kabler i mellom inkludert. Veldig forutsigbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...