Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fikse elektrisk "småtteri" i på egenhånd


Anbefalte innlegg

Jeg har en sånn "forgreningsboks" med 3 ledninger ut/inn på et sted i huset mitt. Jeg lurer på om det er forsvarlig at jeg skrur opp boksen og kobler av den ene ledningen, på egenhånd? Jeg er ikke elektriker, men vet jo hvordan jeg kobler ut sikringer og skrur ut ledere...

 

Er det lovlig?

 

Skal gjøre det fordi den ledningen ikke er i bruk. Den skulle egentlig gått til en taklampe, men taklampen er borte. Og jeg vil ikke montere ny lampe siden ledningen er så gammel og sprø. Jeg har forstått det sånn at jeg ikke har lov til å montere ny ledning i denne boksen selv - men det går sikkert bra å fjerne den gamle?

 

Skal få en elektriker til å foreta en renovasjon etterhvert, men det blir ikke på dette tidspunkt. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lovlig å gjøre det selv, nei.

Men, personlig ser jeg ikke problemet med at du gjør det selv, man kan ikke ha elektrikker for hver minste lille ting man skal gjøre...

Installasjon bør man holde seg unna, men å fjerne en ledning, hva er det værste som kan skje?

 

Du får jo avgjøre selv og du har ikke lov, men tror det er ett fåtall i norge som bestiller elektrikker for sånne ting...

Lenke til kommentar

Lovlig å gjøre det selv, nei.

Men, personlig ser jeg ikke problemet med at du gjør det selv, man kan ikke ha elektrikker for hver minste lille ting man skal gjøre...

Installasjon bør man holde seg unna, men å fjerne en ledning, hva er det værste som kan skje?

 

Du får jo avgjøre selv og du har ikke lov, men tror det er ett fåtall i norge som bestiller elektrikker for sånne ting...

Litt artig at du stiller det spørsmålet for svaret er enkelt.

I værte fall får du en strømgjennomgang og dør av hjertestans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk å ta sikringen først.