Gå til innhold

[Løst] Grønt lys på to kjørefelt førte nesten til en kollisjon. Noen som finner en fornuftig forklaring?


Thor.

Anbefalte innlegg

Skulle handle mat for helga, satte meg i bilen og så bensinlampen lyste. Bestemte meg for å legge om ruta til en bensinstasjon 100 meter unna butikken jeg skulle handle på så det var unnagjort.

 

Kom til lyskrysset som dirigerer trafikken i fire retninger med to felt på hver arm og en bil som stod på motsatt side av krysset. Denne bilen skulle til venstre, den krysser da samme felt som jeg skulle krysse.

 

Samtidig som jeg får grønt lys begynner bilen over veien å trille ut i krysset. Jeg bråstopper ettersom veien da ikke er klar og venter til mitt neste grønne signal og kjører deretter inn på bensinstasjonen. Jeg dobbeltsjekker da samtidig at jeg har lov til å kjøre rett frem slik jeg har plassert meg, noe jeg har.

 

Svart bil er meg, grønn er bilen over veien som kjørte ut i krysset samtidig som meg. Kjørte den andre bilen på rødt eller kan det hente lyskrysset gir grønt signal til to kolliderende felt? legg merke til pilene på asfalt som viser hvilket felt du må kjøre i.

 

post-63221-0-42045600-1421496561_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så jeg som faktisk hindret en ulykke burde miste førerkortet mens bilen som kjørte ikke burde?

 

Jeg mener, greit nok at høreregelen gjelder. Jeg var jo uansett på vei til å følge denne regelen ubevist helt til det hele holdt på å ende som en trafikkulykke.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Så jeg som faktisk hindret en ulykke burde miste førerkortet mens bilen som kjørte ikke burde?

 

Jeg mener, greit nok at høreregelen gjelder. Jeg var jo uansett på vei til å følge denne regelen ubevist helt til det hele holdt på å ende som en trafikkulykke.

 

Du har ikke gjort noe galt, men du burde visst at det var sånn lyskryss fungerte...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så jeg som faktisk hindret en ulykke burde miste førerkortet mens bilen som kjørte ikke burde?

 

Jeg mener, greit nok at høreregelen gjelder. Jeg var jo uansett på vei til å følge denne regelen ubevist helt til det hele holdt på å ende som en trafikkulykke.

Hvis det er mitt svar du henviser til så mener jeg ikke noe om nestenulykke og førerkortbeslag. Mitt innlegg baserer seg på at det virker som du mangler basiskunnskap (som andre også antyder) når du stiller disse spørsmålene:

Grønt lys på to kjørefelt førte nesten til en kollisjon. Noen som finner en fornuftig forklaring?

Kjørte den andre bilen på rødt eller kan det hente lyskrysset gir grønt signal til to kolliderende felt?

Endret av Mr D
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt vanlig at man beregner 2-3 biler i krysset når man kapasitetsberegning slike løsninger. Med omløpstid på 1 minutt, får man da gjennom 120-180 biler i timen fra den vegarmen i rushtiden. Det er ikke alltid det er ønskelig å ha større kapasitet fra en vegarm inn mot krysset. Det vil over tid føre til at bilister velger andre ruter for å spare tid.

 

/geek out

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel eneste lyskrysset i byen som bruker en løsning som gjør at høyreregelen gjelder. Attpåtil kun inn til en bensinstasjon som jeg ikke har besøkt på mange år, inntil i dag.

 

 

Dette må jo være Fannestrandkrysset i Molde? Det er et mye omdiskutert lyskryss som aldri burde eksistert. Rundkjøring hadde vært å foretrekke.

 

Du har helt rett Pinng. Men jeg viste faktisk ikke at det var et omdiskutert kryss. Og ja, jeg er enig. Rundkjøring hadde muligens vært bedre. Kommer litt an på hvordan det vil fungere i rushen for denne veien er det trafikkkork på i rushen.

 

Det er dessuten få biler som bruker blinklys, så det at jeg stod der uten å gi signal kunne også tolkes av (Les svaret mitt lengre nede)

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Jeg formulerte meg noe dårlig der.

 

Det jeg mente var at det er mange i Molde som ikke bruker blinklys. Og at det, i kombinasjon med at jeg skulle kjøre rett frem i et kryss der 98% av bilene skal til venstre når de plasserer seg i venstre felt kanskje var en kombinasjon som gjorde at grønn bil kjørte samtidig som meg.

 

Jeg har jo ikke noe blinklys som viser at jeg skal rett frem. Kun plassering på vei, som jeg gjorde korrekt.

 

Jeg bruker dessuten blinklysene slik som jeg skal.

Lenke til kommentar

Det er vel eneste lyskrysset i byen som bruker en løsning som gjør at høyreregelen gjelder.

Det sier i så fall mer om byen enn om krysset... At biler i møtende retninger har grønt samtidig, og at den som da skal svinge til sin venstre foran møtende trafikk får vikeplikt for den møtende (samt for fotgjengere som krysser gata han svinger inn i -det gjelder også ved høyresving) er hovedregelen, ikke et unntak, og det burde trådstarter ha fått med seg i løpet av opplæringen.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...