Gå til innhold

34% økning i ledighet


Anbefalte innlegg

Min spådom er at det absolutt ikke kommer til å være færre ansatte innen IT de neste 15-20 årene, men flere. De kommer dog til å gjøre andre ting enn i dag - på samme måte som de fleste av dagens IT-folk har en ganske annen hverdag enn for 15 år siden. Mer kommer til å ligge i skyen, mindre i fysiske jern hos bedriften. Spesialiserte tjenesteleverandører vil ha en mye større del av IT-driften i virksomhetene enn de siste 10-15 årene, og antakelig vil det være færre hoder som jobber med akkurat dette, men det vil også være en betydelig større andel hoder med utdannelse.

 

 

 

Sånn ca. ja. 

 

Men, de som kan kombinere bedriftsøkonomi, sammen med IKT-integrering på flere felter, kommer til å bli vinnere. tipper jeg..

 

Altså, multifunksjonverktøy på flere områder innen og utenom faget. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne velge blant en del masteroppgaver i AI fra Telenor. Flere som sitter på samme sal som meg skriver AI-oppgaver for Telenor. Volvo driver en del med selvkjørende biler, mye AI inne i bildet der.

Ja sant, Volvo har jo biler som man forsøker å få selvgående men akkurat den delen må jo utgjøre en ekstremt liten del av den totale IT kapasiteten i konsernet. Men er usikker på hva Telenor egentlig ønsker med dette, men de har jo egen avdeling som forsker på mye rart og AI er nok et av feltene, men er er nok ekstremt få som driver med det. Endret av Vice
Lenke til kommentar

 

Alle har behov for AI eller smarte datasystemer som evner og tenke litt for seg sjølv. Det gjelder enten Rema 1000, Volvo, Statoil, Telenor, Yara osv.

Smarte datasystemer definitivt ja. Men AI styrte systemer? Det ligger nok et godt stykke inn i fremtiden før man benytter slikt i noen av de firmaene du nevner og jeg tviler på at de engang har noen som helst planer om å lage slike høyst eksperimentelle system der.

 

 

Da skal eg fortelja deg at det er mange som brukar sånt allereie idag. http://www.ibm.com/smarterplanet/us/en/ibmwatson/

Lenke til kommentar

 

Kunne velge blant en del masteroppgaver i AI fra Telenor. Flere som sitter på samme sal som meg skriver AI-oppgaver for Telenor. Volvo driver en del med selvkjørende biler, mye AI inne i bildet der.

Ja sant, Volvo har jo biler som man forsøker å få selvgående men akkurat den delen må jo utgjøre en ekstremt liten del av den totale IT kapasiteten i konsernet. Men er usikker på hva Telenor egentlig ønsker med dette, men de har jo egen avdeling som forsker på mye rart og AI er nok et av feltene, men er er nok ekstremt få som driver med det.

 

 

Nå kjenner eg ikkje Volvo, men det er godt mogleg dei har eit team på 100 svært dyktige folk i Silicon Valley. Eg har høyrd fleire større bilselskaper som har oppretta teknologiavdeling der i det siste, samt god tilgang på dyktige folk.

Lenke til kommentar

Sånn er det dessverre gjerne, inntil et visst nivå vil mer erfaring medføre at det er enklere å få seg ny jobb.

 

Som nyutdannet er ofte 1. linje-oppgaver og diverse juniorstillinger gjerne den eneste måten å komme seg inn på, derfra kan man så avansere.

 

 

Det er noe jeg har lurt på. Mange 1. linje stillinger krever egentlig ingen utdanning, og ser mange uten utdanning eller uten fullført utdanning får slike jobber. Utnytter selskaper at folk ikke har fullført/ ingen utdanning for å spare penger?

Lenke til kommentar

Det er noe jeg har lurt på. Mange 1. linje stillinger krever egentlig ingen utdanning, og ser mange uten utdanning eller uten fullført utdanning får slike jobber. Utnytter selskaper at folk ikke har fullført/ ingen utdanning for å spare penger?

Hva er utnyttelse i dine øyne? Er jo helt naturlig at stillinger som krever 0 utdannelse blir betalt mindre og dermed sparer penger for bedriften. Om derimot bedriften holder folk som kommer inn på et lavt inngangsnivå nede for alltid, selv om de har jobbet seg opp erfaring, så er det grov utnyttelse.
Lenke til kommentar

 

Det er noe jeg har lurt på. Mange 1. linje stillinger krever egentlig ingen utdanning, og ser mange uten utdanning eller uten fullført utdanning får slike jobber. Utnytter selskaper at folk ikke har fullført/ ingen utdanning for å spare penger?

Hva er utnyttelse i dine øyne? Er jo helt naturlig at stillinger som krever 0 utdannelse blir betalt mindre og dermed sparer penger for bedriften. Om derimot bedriften holder folk som kommer inn på et lavt inngangsnivå nede for alltid, selv om de har jobbet seg opp erfaring, så er det grov utnyttelse.

 

 

ordla meg kanskje litt feil.

 

La oss si at 2 persjoner søker en jobb som 1.linje som ikke krever no serlig utdanning. 1) har ikke fullført eller ingen utdanning i det hele tatt, og 2) har en IT relatert utdanning Vil det være naturlig å ansette person 1) ?

 

Bedriften ser etter intervju med begge at begge eprsonene vil gjøre like bra jobb, men personen uten utdanning/ ikke fullført vil få lavere lønn.

 

 

EDIT: skrev feil på nr 2 :p

Endret av provisjon
Lenke til kommentar

Det kommer an på bedriften, og det gjelder ikke bare 1-linjejobber. Noen bedrifter satser mer på [ny/u-]utdannede og de som virker mest motiverte. Andre satser mest på de som har godsaker på CV'en.

 

Det er veldig vanskelig å ansatte rett person, og holde på dem. Synes det bla. var fint illustrert i denne bloggen jeg kom over for ikke så lenge siden.

 

Your Developers Aren’t Bricklayers, They’re Writers

If you have ten programmers, the best one is probably at least five times better compared to the worst one. No shit.

 

Define better: he works faster, produces less bugs and writes more readable, logical and maintainable code.

 

Programmers aren’t bricklayers or carpenters, but they are often treated as such. (not that there’s something wrong with these occupations)

“Why would I get a senior when I can get two juniors for the same price?”

“This feature takes three months for one programmer? Let’s just put two more on it so we can have it in a month.”

 

And why is that? Because there’s no decent, fool-proof way to measure the productivity of a programmer, I guess? Whatever can’t be measured, gets ignored. I’ve seen it too many times.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hvilken aldersgruppe er mest ramt? Er det som "altid" de unge nyuddannede?

  

ansinitet er jo en faktor med nedbemanning, så ja

Jeg vill si det er enten unge eller eldre. Bedriftene ser jo muligheten til å "kvitte" seg med mindre produktive eldre travere om de kan få det til. De unge lovende er jo de bedriften vill holde på + de som har spesial kunnskaper.

Lenke til kommentar

Korleis trur de framtida for drift ser ut? Tenker da på windows server, citrix etc.. Dette arbeidet blir gjerne outsourced til eit IT-selskap for eksempel slik Statoil har gjort i større grad enn tidlegare?

Både Windows Server og Citrix vil nok bestå.

 

Outsourcing av drift og support er nok dessverre realiteten for mange bedrifter takket være djevelvirksomheter som Atea og andre som tar over for lokale avdelinger.

 

Hvilken aldersgruppe er mest ramt? Er det som "altid" de unge nyuddannede?

  

ansinitet er jo en faktor med nedbemanning, så ja

Jeg vill si det er enten unge eller eldre. Bedriftene ser jo muligheten til å "kvitte" seg med mindre produktive eldre travere om de kan få det til. De unge lovende er jo de bedriften vill holde på + de som har spesial kunnskaper.

 

Ved nedbemanning kan man ikke bare velge å vrake hvem man skal kaste ut Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...