Gå til innhold

34% økning i ledighet


Anbefalte innlegg

N

Det spørs om det er veien å gå, programmere kan dem gjøre i India også, å det til en langt lavere pris.

De kan gjøre det aller mest i India til langt billigere pris men dessverre/heldigvis er det mange andre faktorer som spiller inn dersom man skal la folk på andre siden av jorden gjøre lokale jobber. Endret av Vice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den analogien passer ikke så godt her synes jeg, for i praksis er det ingen som oppnår doktorgrad uten å ha fullført grunnskole først blant annet. Karriereretninger ligner mer på greiner på ett tre. Noen ganger krysser de hverandre, men som regel peker de seg ut i ulike retninger. Men vi kan jo tenke oss at de som er høyt oppe i treet er de siste som merker noe til økonomiske nedturer, og har den mest etterspurte kompetansen..

Innenfor data/IT blir trærne tegnet opp-ned sammeliknet med den virkelige verden. ;)
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan se at det er nedgang i jobber som typisk sysadmin gjør (installere, oppdatere, vedlikeholde systemer). Dette er arbeidsoppgaver som i større grad blir automatisert. Så kan man redusere en typisk driftsorganisasjon fra mange til bare en håndfull som overvåker det hele. Samt at det er bevegelser som knytter utviklere og driftsfolk mer sammen (DevOps) som igjen bidrar til mer automatisering.

 

F.eks NAV er et stykke på vei med dette, har automatisk provisjonering/installering/oppsett av servere og databaser. Tar 5min før jeg har en ferdig satt opp burk jeg kan installere applikasjoner på

 

For en god og fleksibel programmerer med bred erfaring så vil arbeidsmarkedet være hett helt til pensjonsalderen vil jeg tro. Det er mange som trekkes til IT utdannelser og kommer ut med bachelorgrad og mastergrad. Sannheten derimot er at det er langt på nær alle disse som har et hode for programmering og virkelig vil bli god på det.

 

De fleste av de nyutdannede som starter hos oss trekker ganske raskt mot testledelse/funksjonell/UX/prosjektledelse/bruk av hyllevare

 

Det spørs om det er veien å gå, programmere kan dem gjøre i India også, å det til en langt lavere pris.

Norske utviklere klarer ikke å slå indiske på pris, det er sant. De kan også få jobben gjort teknisk sett, selv om kvalitet kan variere. Problemet med outsourcing av utviklingsoppgaver er at absolutt alt til den aller minste detalj må være spesifisert i en løsningsbeskrivelse. Dere som jobber med programmering kjenner dere nok igjen hvis jeg sier at kommunikasjon er noe av det vanskeligste når det gjelder utvikling, ikke det tekniske.

Endret av LordjOX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har fulgt arbeidsmarkedet en stund, som lærer på IKT-servicefag og initiativtaker til en ny læreplan i IKT-fag (Vg1 + Vg2 + to år i lære).

 

Min observasjon er at på den ene siden er antall ansatte i interne IT-avdelinger på vei ned, og forsåvidt antallet IT-avdelinger også. På den andre siden går antallet ansatte hos tjenesteleverandørene, særlig de små, jevnt oppover. Små og mellomstore bedrifter (butikker, håndverkerfirmaer etc.) har nå såpass kompliserte datasystemer de er avhengige av, at mange ser at ikke de lenger kan eller vil drifte dem selv. Dette har åpnet markedet for de små tjenesteleverandørene, for selskaper som Evry og Atea satser ikke veldig hardt på bedrifter med 2-10 ansatte. Disse er avhengig av lokal service, noen som til en viss grad forstår deres virksomhet og ikke skal selge inn de dyreste løsningene, men i stedet leverer jevn og god service når de trenger det, og gjerne kommer ut til bedriften ved behov. Det er vrient for både indere og ukrainere, og disse småbedriftene har heller ikke systemer som er så store at det er den helt store besparelsen på å sette ut integrasjon og webutvikling til utlandet. Vi ser også at det fremdeles er et relativt lite antall bedrifter som har gått denne veien, men trenden er helt klar. Spørsmålet er når den store massen kommer etter, om det blir i 2015, om tre år eller ti år.

 

Min spådom er at det absolutt ikke kommer til å være færre ansatte innen IT de neste 15-20 årene, men flere. De kommer dog til å gjøre andre ting enn i dag - på samme måte som de fleste av dagens IT-folk har en ganske annen hverdag enn for 15 år siden. Mer kommer til å ligge i skyen, mindre i fysiske jern hos bedriften. Spesialiserte tjenesteleverandører vil ha en mye større del av IT-driften i virksomhetene enn de siste 10-15 årene, og antakelig vil det være færre hoder som jobber med akkurat dette, men det vil også være en betydelig større andel hoder med utdannelse. Til nå har det også vært relativt få IT-folk som har gått av med pensjon, en svært stor andel av de som var tidlig inne i bedrifts-IT på 80-tallet er fremdeles i jobb, men mange nærmer seg pensjonsalder og vil gå av i løpet av de neste 15 årene.

 

Uansett er det jo sånn at hvis du er *god* i noe det er bruk for, så har du jobb, uansett konjunkturer. Det kan likevel hende du bytter jobb oftere i enkelte konjunkturer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ikke meningen å piske en gammel hest men, NITO har også noen dystre numre.

 

Arbeidsledigheten for ingeniører og ikt-folk økte med 50 prosent i februar, og ligger nå på 1,9 prosent av arbeidsstyrken. - En lav andel i forhold til andre yrkesgrupper, men ledigheten vil fortsette å stige, presiserer Trond Markussen, president i NITO.

-- 16.03.2015

 

Det står videre at det er mest i petroleum-industrien at det skjer en endring i forhold til ledighet.

Lenke til kommentar

Ja det er økende ledighet i den bransjen men det får ringvirkninger for andre bransjer.

 

For et år siden måtte vi bruke mye ressurser for å lokke til oss folk. I dag velger vi fra øverste hylle.

 

Er fremdeles stort behov for IT utdannede. Spesielt utviklere, erfarne prosjektledere og UX folk. Det er de nyutdannede dette går ut over.

Lenke til kommentar

Skatteetaten er gode på lønn men tenker det var høyeste lønnstrinnet i den stillingsutlysningen.

 

NAV lyste feks ut en devops stilling med spenn på seniorrådgiver lønnstrinn 60 - 80 (590 300kr - 779 600kr)

 

http://www.finn.no/finn/job/fulltime/object?finnkode=55634343

 

Ikke dårlig det altså. Mer enn hva mange med liknende erfaring tjener i det private / konsulentfirmaer ut i fra det jeg har sett og hørt.

Lenke til kommentar

Jeg tenker at alle vitenskapelige informatikk-disipliner i utgangspunktet vil være ettertraktet, og at våpenindustrien vil ha ett umettelig behov for nye droner og roboter i årene som kommer. Det vil drive etterspørselen opp for AI.

Men det er vanskelig å spå hvor stort arbeidsmarkedet blir for dette i Norge. I dag investeres det mest i teknologi fra Redmond (Microsoft) og den store hopen av utviklere lever utelukkende av å skrive CRUD-applikasjoner. Det vil ikke endre seg med det første.

 

En tendens er at flere tar mastergrad enn før, det gjør det viktigere å ta høyere utdannelse enn tidligere.

Lenke til kommentar

AI er jo ganske så spesialisert så jeg tror markedet i Norge ikke vil være spesielt stort, våpenindustrien er vel kanskje det mest nærliggende å tenke på her til lands om du kan gjøre det bra innenfor AI(hvis du da ikke bryr deg om de etiske problemstillingene ved å jobbe med slikt)

Lenke til kommentar

Alle har behov for AI eller smarte datasystemer som evner og tenke litt for seg sjølv. Det gjelder enten Rema 1000, Volvo, Statoil, Telenor, Yara osv.

Jeg ville tenkt at logistikk, big data, og crm-løsninger er mer aktuelt for de bedriftene du nevner og der vil jeg tro det allerede er etablerte aktører. (Nok ett område jeg vet for lite om må nevnes.)

Lenke til kommentar

Alle har behov for AI eller smarte datasystemer som evner og tenke litt for seg sjølv. Det gjelder enten Rema 1000, Volvo, Statoil, Telenor, Yara osv.

Smarte datasystemer definitivt ja. Men AI styrte systemer? Det ligger nok et godt stykke inn i fremtiden før man benytter slikt i noen av de firmaene du nevner og jeg tviler på at de engang har noen som helst planer om å lage slike høyst eksperimentelle system der.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...