Gå til innhold

34% økning i ledighet


Anbefalte innlegg

 

Korleis trur de framtida for drift ser ut? Tenker da på windows server, citrix etc.. Dette arbeidet blir gjerne outsourced til eit IT-selskap for eksempel slik Statoil har gjort i større grad enn tidlegare?

Både Windows Server og Citrix vil nok bestå.Outsourcing av drift og support er nok dessverre realiteten for mange bedrifter takket være djevelvirksomheter som Atea og andre som tar over for lokale avdelinger.

 

Hvilken aldersgruppe er mest ramt? Er det som "altid" de unge nyuddannede?

  

ansinitet er jo en faktor med nedbemanning, så ja

Jeg vill si det er enten unge eller eldre. Bedriftene ser jo muligheten til å "kvitte" seg med mindre produktive eldre travere om de kan få det til. De unge lovende er jo de bedriften vill holde på + de som har spesial kunnskaper.
Ved nedbemanning kan man ikke bare velge å vrake hvem man skal kaste ut

Man "kan" ikke men det skjer og man kan spille på ting som "du har ikke de rette papirene til din stilling" da mange eldre ofte har steget i gradene uten at de har relevant utdanning osv.

 

Min far som nærmer seg 50 har en god del venner og bekjente fra oljebransjen som går ledig nå. Jeg i midten av tyve årene kjenner lite folk som har mistet jobben/blitt permittert og jeg bor på Vestlandet og har utdanning innen olje/gass og igjen tilsvarende venner fra skolegang.

så det skjer:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innen 5-6-7 år driftes det meste fra lavkostland som India, Pakistan osv. Kun fysisk service og installasjoner vil være aktuelt her på berget.

Fiber, 4-5-6 G vil gjøre alt dette der mulig. Tipper også at world wide satellittkommunikasjon kommer etterhvert når prisene går ned.

 

Seff utvikling av apps og programmer er (noen grad) mulig i Norge. Inntil videre..

Lenke til kommentar

Innen 5-6-7 år driftes det meste fra lavkostland som India, Pakistan osv. Kun fysisk service og installasjoner vil være aktuelt her på berget.

Fiber, 4-5-6 G vil gjøre alt dette der mulig. Tipper også at world wide satellittkommunikasjon kommer etterhvert når prisene går ned.

 

Seff utvikling av apps og programmer er (noen grad) mulig i Norge. Inntil videre..

 

Fortsatt er hjemmekontor mer unntak enn regelen for utviklere. Tror vi har ett stykke igjen før de samme arbeidsgiverne som er ekstra opptatt av kontortid blir fortrolige med å outsource alle oppgavene.

Lenke til kommentar
Tror vi har ett stykke igjen før de samme arbeidsgiverne som er ekstra opptatt av kontortid blir fortrolige med å outsource alle oppgavene.

 

 

Jepp, men bare treghet i systemet som forhindrer videre utviklingen. Den er ikke dynamisk nok i dag, med tanke på kostnads-effektivisering.

 

Ellers kan vi jo håpe på halvering av kroneverdien fra dagens nivå..

 

:)

Lenke til kommentar
Gevinsten er beregnet ut fra en spart kostnad på 83 kroner for hver inngående faktura og 56 kroner for hver utgående, på grunnlag et totalt antall på 121,1 millioner fakturaer årlig. Kostnaden er satt på grunnlag av gjennomsnittlig månedslønn for alle ansatte, beregnet av Statistisk sentralbyrå (SSB). Den er på 7,25 kroner per minutt. (©NTB)

 

 

http://www.nettavisen.no/nyheter/vil-forby-papirfaktura-for-a-spare-milliarder/3422796287.html

 

http://e24.no/privat/visma-foreslaar-forbud-mot-regninger-paa-papir/23465369

 

;)

Lenke til kommentar

Innen 5-6-7 år driftes det meste fra lavkostland som India, Pakistan osv. Kun fysisk service og installasjoner vil være aktuelt her på berget.

Fiber, 4-5-6 G vil gjøre alt dette der mulig. Tipper også at world wide satellittkommunikasjon kommer etterhvert når prisene går ned.

 

Seff utvikling av apps og programmer er (noen grad) mulig i Norge. Inntil videre..

Det er vel i stor grad også avhengig av at lavkostlandene kan høyne kvaliteten i praksis også og ikke bare på papiret. Har pr. idag ikke hørt en eneste person som er involvert i praktisk arbeide mot lavkostland som mener at ting har blitt raskere, billigere eller bedre. Problemet er at lavkostlandene har ekstremt stort gjennomtrekk av ansatte og det er nærmest umulig å få tak i solid praktisk kompetanse. På papiret er de alltid billigere men det hjelper ikke at de har 10 ganger billigere timepris når de ganger alle timeestimater med 10 i forhold til norske konsulenter eller fast ansatte.

Lenke til kommentar

Bare et eksempel her, har sett mange flere i siste året.

 

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2015/06/02/2206/Telenor/telenor-flytter-77-rsverk-til-india

 

 

Kostnadene holder seg imidlertid stabile. Derfor er vi nødt til å endre måten vi jobber på, sier kommunikasjonsdirektør for Telenor Norge, Torild Lid Uribarri til avisen

 

 

 

Litt her og der og mer etterhvert ;)

Såg tidligst i dag en "annonse" på face om folk ville flytte til Manila for å drive it support for Statoil, lovnader om god lønn(stemmer nok om man tenker på lønnsnivået der borte, men ja...)

 

Tragisk egentlig

Lenke til kommentar

Bare et eksempel her, har sett mange flere i siste året.

 

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2015/06/02/2206/Telenor/telenor-flytter-77-rsverk-til-india

 

Kostnadene holder seg imidlertid stabile. Derfor er vi nødt til å endre måten vi jobber på, sier kommunikasjonsdirektør for Telenor Norge, Torild Lid Uribarri til avisen

 

 

 

Litt her og der og mer etterhvert ;)

Problemet er at man ennå befinner seg inne i en periode hvor (topp)ledelsen ser seg blind på timepriser alene.

Forøvrig en ganske interessant artikkel her om emnet som stemmer så og si 100% med mine egne obervasjoner: http://forskning.no/ledelse-og-organisasjon-internett-data-informasjonsteknologi/2012/12/ikke-lonnsomt-pa-india-toget

Lenke til kommentar

 

Sånn ca. ja. 

 

Men, de som kan kombinere bedriftsøkonomi, sammen med IKT-integrering på flere felter, kommer til å bli vinnere. tipper jeg..

 

Altså, multifunksjonverktøy på flere områder innen og utenom faget. :)

Kunne du ha vore litt meir presis på akkurat kva du tenkjer på her? Eg er nysgjerrig på kva du har å seie.

 

 

Her er litt om saken: http://e24.no/privat/visma-foreslaar-forbud-mot-regninger-paa-papir/23465369

 

Og slik har vi det på flere områder i næringslivet.

 

Jeg har hatt årevis e-faktura/autogiro fra 10-12 selskaper.(privat) Vel og bra :)

 

Men likevel sender flere av disse også det samme på papir i Posten. Så når disse blir lagt til min forfallregister i banken, kan ikke faktura følge med allerede der? Om leverandører betaler noen ører (pr. stk) til bankene for tjenesten, er gevinsten allikevel enorm for alle parter.

 

Osv..

 

Hva har gått galen med bl.a NAV og Politi-løsninger ang. nytt datasystem? Milliarder ut av vindu..

 

Ja, de som forvalter pengene forstår ikke dataverden og de som kan datasystemer kan lite om penger. ;)

Finner ingen andre forklaringer på problemet. Så må det også bli kortere vei fra politisk beslutning til handling i det offentlige. Hvor ofte ser vi at systemet allerede er ut-datert når disse skal implementeres. 

 

Vi har høyt utdannede IKT-folk, det samme gjelder økonomer. Hva er problemet da?

 

Slik kan jeg fortsette herfra til månen..

 

:)

Lenke til kommentar

Outsourcing til India er ikke akkurat noe nytt. Mange store IT firmaer har gjort dette siden starten på 2000-tallet. Hvorfor har ikke alle drift / utviklingsoppgaver blitt flyttet til India?

 

Sannheten er at det ikke er mye penger å spare men man kan få økt kapasitet på visse oppgaver. Kompetanse kan være vanskelig med indiske konsulenter siden det er et stort gjennomtrekk av utviklere, drømmen der er å bli manager som er et enormt stort lønnshopp. Vet at flere store konsulentfirmaer flyr inn indere til Norge som bor på hotell og jobber lokalt, virker litt tvilsomt spør du meg, sosial dumping?

 

Firmaet jeg jobber i har holdt på med nearshoring de siste par årene. Dvs noen arbeidsoppgaver er flyttet til land som Polen / land i baltikum for økt kapasitet. Har vært blandede erfaringer. Seniorutviklere koster like mye eller er dyrere enn her i Norge, juniorutviklere er som de i Norge... man får det man betaler for. Kulturforskjeller og språk gjør at kommunikasjon og få de til å løse problemer etter spesifikasjon har vært utfordrende.

 

Vi med IT utdanning har ikke noe frykte ang jobbsikkerhet eller outsourcing, behovet er bare økende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...