Gå til innhold

34% økning i ledighet


Anbefalte innlegg

Merket noe til dette?

Ledigheten har økt mest for personer med bakgrunn fra ingeniør- og ikt-fag det siste året, med 34 prosent. I denne yrkesgruppen er det 1.000 flere ledige enn for et år siden.


Kilde: DN.

Kan ikke si jeg har merket så mye ledighet. Men jeg har aldri opplevd at det har vært arbeidstakers marked heller. Arbeidsgivere finner alltid kvalifiserte søkere på første utlysning. De fleste jeg arbeider med har mastergrad, utenom meg da. Jeg har derimot en god del erfaring, men det er likevel endel flaks involvert om jeg skulle få behov for å lande ett intervju eller en jobb i løpet av de neste månedene, som ikke innebærer flytting og masse konsekvenser.. Nei, det gjenstår å oppleve ett drømme-arbeidsmarked for min del. :hmm:

Endret av rockPaperScissors()
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg opplever det som arbeidstakers marked uten tvil. Dei siste 3 åra har sagt eg nei til titalls bedrifter. Det renner inn meldinger frå headhuntere nesten daglig på LinkedIn. Har fleire venner som opplever det same, det er ingen problem å få seg jobb, det er mykje vanskelegare å finne seg ein kjekk jobb med stor friheit.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke merket mye til dette, og også her renner tilbudene inn med ujevne mellomrom.

Dog har vi på jobben holdt på i over et halvt år med å besette en stilling vi har ledig, det er virkelig ikke enkelt selv ved bruk av rekrutteringsbyrå.

Vi har riktignok svært høye krav til denne stillingen, og et par kandidater har blitt forkastet pga urealistisk høye lønnskrav.

 

Jeg tror nok mange med relativt lav kompetanse kan slite fremover, mens de med god og viktig kompetanse ikke vil slite med det første.

En smell som den vi opplevde for 12-13 år siden kommer vi neppe til å se med det første.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke merket mye til dette, og også her renner tilbudene inn med ujevne mellomrom.

Dog har vi på jobben holdt på i over et halvt år med å besette en stilling vi har ledig, det er virkelig ikke enkelt selv ved bruk av rekrutteringsbyrå.

Vi har riktignok svært høye krav til denne stillingen, og et par kandidater har blitt forkastet pga urealistisk høye lønnskrav.

 

Jeg tror nok mange med relativt lav kompetanse kan slite fremover, mens de med god og viktig kompetanse ikke vil slite med det første.

En smell som den vi opplevde for 12-13 år siden kommer vi neppe til å se med det første.

 

Den setningen der leste jeg flere ganger.

 

Uten å bli for frempå her, så høres det ut som bedriften helst vil ha topp kompetanse til en krevende stilling, men er slett ikke villig til å betale hva det faktisk koster i kroner og øre. Det leder fort til at stillingen forblir ubesatt, iallfall i et marked der personene som innehar den kompetansen som bedriften helst vil ha, gjerne også har muligheter andre steder som betaler bedre.

 

Høy kompetanse og få søkere til en krevende og omfattende stilling med visse krav til kompetanse har gjerne sammenheng med forventet lønn hos kandidatene. ;)

Endret av Silverhawk
Lenke til kommentar

Jeg begynner å skjønne hvor lokalt betinget dette er, og at Oslo må vurderes visst man ønsker bedre vilkår med min bakgrunn. Her i Tromsø er det ett lite IT-miljø med jevn tilstrømming av ferskvare fra universitetet. På Linkedin-kontoen skjer det "aldri" noe, om det er en indikasjon. Det lyses ut kanskje 2-3 stillinger i året som virker interessante for meg. Nå har jeg heldigvis en interessant stilling i dag. Men det er ikke lett å forhandle vilkårene på grunn av arbeidsmarkedet og andre omstendigheter.

 

Dere som opplever ett bedre arbeidsmarked, er det Oslo dere holder til i?

Lenke til kommentar

Eg helde til i Stavanger, arbeidsmarkedet her er nok like labert som Tromsø. Dei fleste hendvendelsane eg får er om eg vil flytte til Oslo, eller London. Som også er hovudgrunnen til at eg seier nei. Husk at sjølv om lønna kan bli langt betre i Oslo, så er det ikkje alltid den distansen vege opp for at du flytter frå venner og familie.

 

Mitt beste råd, finn noko som gjer at du kan starte for deg sjølv.

Lenke til kommentar

Det er rimelig mange om beinet om jobbene i Oslo også. Vil lyste ut 1 stilling som brukerstøtte, og en stilling som Exchange ansvarlig, ¨med mere, og hadde ca 100 søkere på hver av stillingene. Mange kandidater med lag erfaring på både brukerstøtte og drift, samt noen uten erfaring eller utdannelse, og de havner bakerst i bunken.

Eneste som er ganske sikkert nå er utdanning innen helse, og greit betal jobb etter utdanning, er å jobbe som natte- vakt ved sykehjem på natten. It utdannelse, hadde jeg holdt meg langt unna akkurat nå -, bobletendenser

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er også endel avhengig av hva slags it-jobber som utlyses. Enklere drifts og brukerstøtte jobber vil det naturligvis være veldig stor konkurranse om, men har inntrykk av at til mer "tyngre" jobber som går mer direkte mot programmering og utvikling er det vanskeligere å få tak i folk til. Tror noe av det beste man kan gjøre for øyeblikket i IT er å opparbeide seg ganske bred kompetanse innenfor programmeringsoppgaver og så starte som (uavhengig) konsulent. Vil alltid være bedrifter som har bruk for slik kompetanse selv om de ikke nødvendigvis ønsker å ansette folk fast.

Lenke til kommentar

Enklere drifts og brukerstøtte jobber vil det naturligvis være veldig stor konkurranse om, men har inntrykk av at til mer "tyngre" jobber som går mer direkte mot programmering og utvikling er det vanskeligere å få tak i folk til.

Det kommer vel litt an på type utviklingstillinger også, eller er det jevnt over vanskelig å få tak i erfarne utviklere i hovedstaden? Her i "periferien" er det ikke vanskelig å få tak i poteter til vanlige web eller CRUD oppgaver har jeg inntrykk av..

Lenke til kommentar

Det spørs om det er veien å gå, programmere kan dem gjøre i India også, å det til en langt lavere pris.

 

Selv har jeg itfag fra vgs, har nå fast jobb innen offentlig sektor, men det tok sin tid å få noe fast her på sørlandet, mye vikariater og bemanningbyraaer som styrer skuta.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Det er store forskjeller på nivåer i it-bransjen. Generelt sett vil eg sei at du kan samanlikne brukarstøtte med dei 3 første åra på barneskule. Drift av Exchange/AD med dei tre siste år på barneskule. Webutvikling med ungdomskule. Systemutvikling, integrasjoner med videregåande, distribuerte systemer med bachelor, distribuert computation med mastergrad og maskinlæring med doktorgrad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den analogien passer ikke så godt her synes jeg, for i praksis er det ingen som oppnår doktorgrad uten å ha fullført grunnskole først blant annet. Karriereretninger ligner mer på greiner på ett tre. Noen ganger krysser de hverandre, men som regel peker de seg ut i ulike retninger. Men vi kan jo tenke oss at de som er høyt oppe i treet er de siste som merker noe til økonomiske nedturer, og har den mest etterspurte kompetansen..

Endret av rockPaperScissors()
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...