Gå til innhold

FIFA Ballon d'Or 2014


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er enig i at å skulle gi en pris delvis basert på antall finaler/trofeer ikke er et særlig godt argument. Fotball er et lagspill og selv om noen spillere 'bærer laget' så kan jeg aldri huske å ha sett et lag bestående av 1 spiller mot 11 som kom til en finale.

 

Den originale prisen; Ballon d'Or, ble tildelt tre forsvarsspillere og en keeper. Til de som sier de ikke ser noe galt i det; prøver noen faktisk å si at ikke på noe tidspunkt annet enn fire ganger i Ballon d'Ors 53 år lange historie så var en defensiv spiller bedre enn en offensiv?

 

Angripere verdsettes fordi det er en psykologisk belønning for de som ser på. Det å score et mål har et resultat. Noe skjer. Du blir 'belønnet' med en endret situasjon. Forsvar har derimot det motsatte målet; å forhindre endring. For å sitere; "Det er vanskelig å skulle juble over noe som ikke har hendt". En undersøkelse som analyserte PL-kamper over 10 år har vist at hvert mål kun utgjorde, i snitt ett poeng per kamp, mens det å holde nullen ga ca. 2.3 poeng.

 

Jeg mener at dersom en slik pris skal ha noe poeng så må den verdsette alle spillere, ikke bare de som skaper mest fyrverkeri. Å si at det er spissene som gjør den virkelig jobben vitner om en fundamental mangel på fotballforståelse, og som nevnt ovenfor, til og med tallene sier det er feil. Dersom de som stemmer fram spillerne ikke evner å se hele spillet i stedetfor det som skjer på den siste tredelen mener jeg prisen burde deles i fire; en for hver hovedposisjon. Per dags dato virker det som om alle spillerne blir bedømt etter de samme kriteriene; antall mål. Dette er en fundamental urettferdighet som etter mitt syn skader prisens omdømme.

 

Neuer fortjener å vinne prisen, ikke bare fordi har gjort en vanvittig god jobb i en posisjon med begrensete muligheter for innovasjon, men også fordi jeg ser på det som 'moralsk' riktig. Prisen er i dag ikke en pris for verdens beste fotballspiller, det er en pris for verdens mest omtalte spiller.

Veldig bra innlegg Patrick!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Enig i at Neuer er en god kandidat. Hazard og Robben er to andre gode kandidater. Ronaldo vinner, og det fortjener han i og for seg like mye som noen andre. Hadde han bare vært en litt mer likandes person hadde jeg kanskje akseptert det litt lettere.

 

Sånn øvrig så tar jeg Suarez over Ronaldo anyday of the week, både som person og som lagspiller.

Endret av LimeCanes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...