Gå til innhold

Den nye plastpose-avgiften i praksis, og hva mener du om den?


*F*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvis det virkelig var en "miljøavgift" burde alle pengen som kommer fra til øremerkes til å komme opp med et bedre alternativ.

Poenget med miljøskatter er ikke at pengene skal gå til miljøformål, men at forbruket skal reduseres til et mer optimalt nivå ved at forbrukerne må internalisere miljøkostnadene.

 

Men man få en dobbel gevinst hvis man øremerke avgiftspenger til miljøformål, og kanskje mer allmennsaksept for avgiften.

Lenke til kommentar

Forhåpentligvis vil kanskje KIWI, REMA, etc. i en periode tilby gratis nylon-handlenett, så da gjelder det å sikre seg to-tre, slik at man også har ett liggende i bilen osv.

 

Men, man trenger jo likevel poser å ha det daglige husholdningssøppelet i, da kommer man muligens billigst ut i det lange løp ved å kjøpe slike plastpose-ruller â 50-stk. fra Biltema, Jula, etc. fremfor å kjøpe massevis avgiftsbelagte bæreposer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gratis nylonposer vil gjøre at enkelte bruker de som engangsposer. Det blir ikke akkurat etter miljøintensjonene.

 

Beklager, jeg "husket feil" dvs. jeg hadde i tankene et slikt (grønt) nylon handlenett som var tilgjengelig på KIWI i sin tid, men når jeg tenker meg om så måtte man dog betale noen kroner for disse.

 

Men selger de evt. denslags for en ti'er pr. stk. på nyåret, så kommer jeg nok til å kjøpe et par.

Lenke til kommentar

Er det virkelig noen som kommer til å slutte med handleposer om den koster ett par kroner?

 

kr. 2,50 x 2 kanskje opptil flere ganger i uka, nei det er ikke allverden. Men hvorfor ikke børste støvet av det gode gamle handlenettet i sakens anledning? Man brukte jo ikke annet før i tiden, og det gikk det og? Jeg er gammel nok" til å huske "kolonialen på hjørnet epoken" og da kom folk ofte med egne handlenett/vesker.

 

Det blir selvsagt å kjøpe en pose i ny & ne sånn i all hast, men kanskje det blir en ny trend nå, så ta en tur i kjelleren eller på loftet å se om man finner den gamle brune bagen til onkel Hjalmar :)

Lenke til kommentar

Hvis de på rull unntas avgift så kan det hende jeg kjøper en rull i samme butikk som jeg handler mat og unngår avgiften på den måten. Søppelposer må jeg uansett ha så jeg kommer ikke til å kjøpe færre poser.

 

En annen mulighet blir å dra over svenskegrensa og handle poser med reklame for svenske kjeder på og bruke de i butikken her hjemme. De er jo åpenbart ikke kjøpt på for eksempel Rema så de kan jo ikke komme og påstå at de skal ha betalt for den selv om jeg ikke har med kvitteringen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er det virkelig noen som kommer til å slutte med handleposer om den koster ett par kroner?

 

kr. 2,50 x 2 kanskje opptil flere ganger i uka, nei det er ikke allverden. Men hvorfor ikke børste støvet av det gode gamle handlenettet i sakens anledning? Man brukte jo ikke annet før i tiden, og det gikk det og? Jeg er gammel nok" til å huske "kolonialen på hjørnet epoken" og da kom folk ofte med egne handlenett/vesker.

 

Det blir selvsagt å kjøpe en pose i ny & ne sånn i all hast, men kanskje det blir en ny trend nå, så ta en tur i kjelleren eller på loftet å se om man finner den gamle brune bagen til onkel Hjalmar :)

 

Nå vet jeg ikke hvordan det er nede i sør men her langt oppe i nord så brukes butikkposene som søppelposer så det blir dyrt i lengden uansett på hvordan du ser på det, var bedre med oransje poser som man i det minste fikk fra søppelbilene.

 

Jeg kan ikke begripe hvorfor den gjennomsnittlige karen skal få økt skatt mens de som sitter på mer enn nok til å leve komfortabelt uten bekymringer skal få skattelette, det henger ikke i hopen.

 

Du kan godt si at 2,50 per pose ikke er allverden men det er mange små avgifter rundt oss som ikke er allverden men som til sammen utgjør massive summer i løpet av vår levetid.

Lenke til kommentar

Xprez: De oransje posene betalte du også for. Indirekte via renovasjonsavgiften som ble satt opp i forbindelse med innføringen av de fargede posene.

 

Antall poser gir en viss indikasjon på hvor mye man handler og dermed hvor mye man tjener. Sånn sett rammer poseavgiften de som tjener mest. Sammenhengen er indirekte og uklar, men at det er en viss sammenheng er logisk.

 

Poseavgiften på 1,50 kr høres veldig liten ut fordi den regnes per pose og ikke per innbygger per år eller noe sånt. Hvis vi antar at gjennomsnittlig poseforbruk er 1 stk per dag per nordmann utgjør det svimlende 2,85 milliarder kroner i året. Det er mange andre avgifter vi klager på i hverdagen som utgjør langt mindre enn det.

Lenke til kommentar

Et annet poeng er dobbeltmoralen angående miljøfiendtlig papirforbruk. Staten subsidierer papiraviser med ca 6-7 kr per stykk gjennom mva-fritak på papiraviser men de subsidierer ikke nettaviser. Man får altså 6-7 kr av staten for å velge papir fremfor nett. Samtidig skal de straffe oss med 1,5 kr for hver papirpose vi kjøper i butikken.

 

Jo mer jeg får tenkt over denne avgiften desto mer lurer jeg på hvem som har foreslått dette og hvor korttenkt vedkommende måtte vært i gjerningsøyeblikket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Poseavgiften på 1,50 kr høres veldig liten ut fordi den regnes per pose og ikke per innbygger per år eller noe sånt.

 

Avgiften kommer jo "på toppen av" 1 krone som bæreposene allerede koster, så i praksis vil det koste 2,50

 

Snuste på mulige alternativer

 

http://www.biltema.no/no/Hjem/Oppbevaring/Avfallshandtering/Avfallsposer-25-l-262101/

http://www.clasohlson.com/no/Avfallspose-med-knyteh%C3%A5ndtak/34-8002

 

Hvis denslags evt. er sterke nok til å bære "melk & brød" fra butikken og deretter brukes som søppelpose, koster det ca. 0.50 øre/stk. ved kjøp av 3-pack

 

 

Eller noe kraftigere alternativ i nylon/canavas for rundt 10-krone inkl. frakt

 

http://www.ebay.com/itm/Oversized-210D-Nylon-Tote-Satchel-Weekend-Shopping-Bags-Simple-Style-/251727184546?pt=US_CSA_WH_Handbags&hash=item3a9c1c02a2

 

http://www.ebay.com/itm/3pcs-Strawberry-Shopping-Bag-Foldable-Reusable-Eco-Handbag-Carrier-Grocery-Tote-/221612610469?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item33992413a5

 

http://www.ebay.com/itm/Simple-Style-All-match-Thick-Totes-Handbag-Mommybag-Shopping-Shoulder-bags-/261675065101?pt=US_CSA_WH_Handbags&hash=item3ced0c9f0d

 

Regnet ut mitt forbruk (rundt 5 bæreposer i uka) x 48 uker = kr. 600 så det blir penger av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gratis nylonposer vil gjøre at enkelte bruker de som engangsposer. Det blir ikke akkurat etter miljøintensjonene.

 

Pose på rull fra biltema eller pose fra disken i dagligvarebutikken er vel ett fett for miljøet. Ikke akkurat etter miljøintensjonene det heller.

Jeg har prøvd de, men du husker de aldri og de er aldri der når du trenger de. Om det så er at du glemmer du hjemme eller i bilen, eller at du ikke planla å dra på butikken akkurat da etter jobb men det var veldig gunstig.

Lenke til kommentar

For å vurdere plastposeskatten hjelper det å se på den som to deler:

1. Den delen av plastposer som brukes som søppelposer. Disse plastposene har ikke noen miljømessig kostnad, all den tid vi ikke har noe bedre alternativ for å kvitte oss med avfallet i.

Dette er plastposer alle må bruke, og skatten som rammer disse plastposene kan dermed betraktes som en lump sum skatt. Lump sum skatter har den attraktive fordelen med at de ikke er vridende, siden de rammer alle likt. Til gjengjeld er det en regressiv skatt, som rammer de med lave inntekter prosentvis mer enn de med høye inntekter. Som inntektskilde for staten er skatten god, men av likhetshensyn er den dårlig.

 

2. Den delen av plastposer som brukes til andre ting enn avfall. Gitt at ikke alle disse plastposene resirkuleres, eller at resirkuleringen ikke er perfekt, så har de en miljømessig kostnad. For denne andelen av plastposer er skatten en bra ting, siden den gir insentiver til å i stedet bruke gjenbrukbare og miljøbesparende plastposer. Skatten har dermed potensiale for å føre oss nærmere et samfunnsøkonomisk optimalt forbruk av plastposer.

 

Alt i alt er jeg noe ambivalent til skatten, men det er langt i fra den dummeste skatten som noen sinne har blitt innført.

Punkt 2 forutsetter vel at skatten er satt riktig?

 

Det er mulig jeg er i overkant pessimistisk, men jeg ser ikke helt for meg at Trine og Siv satt og regnet på hva optimal beskatning per pose burde være for å nå samfunnsøkonomisk optimalt forbruk av plastposer - eller hva det samfunnsoptimale forbruket av plastposer faktisk er, for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Jeg mener at dette er så uviktig at det jeg ikke gidder å bruke tid og energi på å diskutere det. Det er langt viktigere ting i samfunnet å bry seg med. Mitt parti ville ikke hatt noe slikt krav til å betale for posene. Alt dette koker vel for min del ned i det samme: At staten ikke har noen rett til å ta penger for det andre velger å gi bort eller selge, osv. Men skal ikke starte en skatt er tyveri-debatt her, bare påpeke at dette også bryter med NAP, the non aggresion principle, blant annet, og at det går på tvers av mine overbevisninger om rett og galt. Selv om dette måtte være en bagatell i det store og det hele. :) Men men: Kjør på sier nå jeg.

Så får vi se hvordan vi ender opp til syvende og sist. Det er i alle fall sikkert at hver gang politiske partier innfører noe, så legges en ny byrde på folk, og spesielt folk som er uenige. Det krever langt mer energi å fjerne det politikerne daglig får et innfall om å innføre. Og etterhvert vil vi havne i et villniss av tåpelige lover og regler om alt mulig fjas, av bagateller. AP vil jo ha skatt på internett også. Dette er jo bare et tegn på at de stadig må kreve mer og mer, og mer og mer, og jeg lurer på hvordan noen i det hele tatt kan forstå dette som økonomisk bærekraftig på noen måte.

Endret av тurbonєℓℓo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det virkelig noen som kommer til å slutte med handleposer om den koster ett par kroner?

Jeg brukte ikke handleposer i Danmark på grunn av at de kostet 4.5 kroner for en middels stor pose. Jeg brukte enten ryggsekken, eller jeg tok med meg en tøypose hjemmefra.

 

Jeg tror langtifra jeg var den eneste, fordi folk var ikke spesielt flinke til å kaste søppel i poser. Jeg kjøpte inn poseruller til det formålet.

Lenke til kommentar

Jeg velger å tenke positivt i denne saken. Det kommer ikke til å endre seg uansett, tviler på at Norges befolkning starter en revolusjon over poseavgift. Jeg vet ikke om det vil påvirke økonomien min i det hele tatt, men om det gjør det så vil det muligens få meg til å handle sjeldnere og dermed vil jeg ikke like lett bli "lurt" til å kjøpe all mulig annen dritt som jeg ikke trenger mens jeg er på butikken. Mulig dette bare er meg, men jeg trenger ikke de posene med potetgull som jeg pleier å bli fristet til å kjøpe mens jeg likevel er på butikken.

 

Edit:

Om jeg handler tre ganger i uken og trenger to poser hver gang, vil dette koste meg hele 60kr i måneden. Om det fører til at jeg handler mindre "luksusmat", kan jeg se for meg at jeg sparer minst 200kr i uka på det.

Endret av Arinomi
Lenke til kommentar

Jeg mener at plastposeavgiften ikke vil gjøre store endringer på innkjøp med plastpose. Tanken bak plastposeavgiften er miljøet og det at vi kjøper for mange plastposer enn nødvendig.

 

Tanken er at folk heller vil begynne å bruke miljøvennlige poser og nett når de blant annet går til butikken i stedet for å betale avgift for plastposer. Jeg tror ikke dette vil hjelpe i alle situasjoner. For eksempel i klesbutikker.

Når man går for å kjøpe klær vandrer man ikke rundt med en pose i tilfelle man finner noe, og miljøvennlige poser er ikke alltid så lett å krølle sammen og putte i lommen.

 

Mesteparten av posene vi kjøper vil bli brukt i søppelspann og til annet avfall. Flere miljøorganisasjoner, blant annet miljødirektoratet, har konkludert av vi bruker rundt 80% av plastposene våre til avfall. Hvis vi derimot stoppet å kjøpe plastposer måtte vi starte å hive avfallet vårt rett i søppelbøtten som raskt ville bli ekkel, skitten og stinkende. Dette er grunnen til at jeg ikke tror vi kommer til å minke salget av plastposer noe særlig, uansett om det kommer en avgift eller ikke.

 

Derimot på grunn av dette behovet for plastposer kan denne avgiften sørge for at staten får inn penger som de kan bruke på ulike velferdsgoder, istedet for å ta fra oljepengene. Det har alt blitt regnet ut av denne avgiften vil skaffe rundt 800 millioner i inntekt, men i det store og hele er dette gjerne ikke så mye.

 

Avgiften i seg selv kan medføre at staten får inn mer penger som den kan bruke på velferdsordninger, men som en miljøhandling har avgiften ikke noen stor betydning. Hvis det er miljø vi skal ordne noe med er det heller andre stasjoner vi bør gjøre endringer i.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...