Gå til innhold

Nye iMac klarer 5K-oppløsning i hele 60 Hz


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Herlige nyheter :)

Bring kommer med denne til meg i dag. Med i7 og M295X. Så har jeg 16GB ekstra ram liggende klart ^^

Lykke til med å bruke alt den RAMen. GPUen er jo en veldig stor bottleneck. Uforståelig at GTX 980M ikke benyttes egentlig.

 

8GB er jo for lite, og 1500 kr for 16 ekstra (kjøpt separat) er en liten pris og noe som definitivt vil merkes.

 

Jeg har 8 GB på en betraktelig kraftigere maskin. Makser aldri RAMen. Selv ikke med moddet MC og MC server samtidig. Så hva er det du skal bruke som gjør at 8 blir for lite...?

 

 

Det er jo SVÆRT avhengig av bruken.

 

Om man skal bulk-redigere bilder i LR eller jobbe med 4k-film, lage simuleringer i MATLAB/Simulink/COMSOL etc så får garantert rammen ben å gå på. Dessuten vil den store skjermflaten og oppløsningen invitere til bruk av flere programmer samtidig. Noe som også krever med ram.

 

 

og edit: Jeg har 8GB ram på MBA'en min, og det er nesten alltid 7.5GB i bruk når jeg sjekker activity monitor.

 

 

Ville sagt det går under spesielle programmer. Selvfølgelig når du driver med slike oppgaver så vil jo ekstra RAM være veldig nyttig. Det er til bruk uten simuleringer/redigering og lignende oppgaver at 8GB er nok. Men jeg lurer på, vil ikke disse programmene også dra god nytte av ekstra prossesorkraft og kraftig GPU?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

Herlige nyheter :)

Bring kommer med denne til meg i dag. Med i7 og M295X. Så har jeg 16GB ekstra ram liggende klart ^^

Lykke til med å bruke alt den RAMen. GPUen er jo en veldig stor bottleneck. Uforståelig at GTX 980M ikke benyttes egentlig.

 

8GB er jo for lite, og 1500 kr for 16 ekstra (kjøpt separat) er en liten pris og noe som definitivt vil merkes.

 

Jeg har 8 GB på en betraktelig kraftigere maskin. Makser aldri RAMen. Selv ikke med moddet MC og MC server samtidig. Så hva er det du skal bruke som gjør at 8 blir for lite...?

 

 

Det er jo SVÆRT avhengig av bruken.

 

Om man skal bulk-redigere bilder i LR eller jobbe med 4k-film, lage simuleringer i MATLAB/Simulink/COMSOL etc så får garantert rammen ben å gå på. Dessuten vil den store skjermflaten og oppløsningen invitere til bruk av flere programmer samtidig. Noe som også krever med ram.

 

 

og edit: Jeg har 8GB ram på MBA'en min, og det er nesten alltid 7.5GB i bruk når jeg sjekker activity monitor.

 

 

Ville sagt det går under spesielle programmer. Selvfølgelig når du driver med slike oppgaver så vil jo ekstra RAM være veldig nyttig. Det er til bruk uten simuleringer/redigering og lignende oppgaver at 8GB er nok. Men jeg lurer på, vil ikke disse programmene også dra god nytte av ekstra prossesorkraft og kraftig GPU?

 

 

Jo, vil tro det. Jeg valgte iallefall i7 og M295X.

 

Kanskje jeg tilogmed kan prøve et spill i ny og ne på den.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Herlige nyheter :)

Bring kommer med denne til meg i dag. Med i7 og M295X. Så har jeg 16GB ekstra ram liggende klart ^^

Lykke til med å bruke alt den RAMen. GPUen er jo en veldig stor bottleneck. Uforståelig at GTX 980M ikke benyttes egentlig.

8GB er jo for lite, og 1500 kr for 16 ekstra (kjøpt separat) er en liten pris og noe som definitivt vil merkes.

Jeg har 8 GB på en betraktelig kraftigere maskin. Makser aldri RAMen. Selv ikke med moddet MC og MC server samtidig. Så hva er det du skal bruke som gjør at 8 blir for lite...?

Hvis du allokerer mer RAM enn standard til MC kan man fort komme opp i 8GB med noen høyoppløste teksturpakker..

 

Kjørte uten noen high res texturepaks. Vil ikke disse stort sett kreve VRAM? Jeg har hvertfall lett opplevd problem med VRAM bottlenck i MC med høy viewdistance.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Herlige nyheter :)

Bring kommer med denne til meg i dag. Med i7 og M295X. Så har jeg 16GB ekstra ram liggende klart ^^

Lykke til med å bruke alt den RAMen. GPUen er jo en veldig stor bottleneck. Uforståelig at GTX 980M ikke benyttes egentlig.

 

8GB er jo for lite, og 1500 kr for 16 ekstra (kjøpt separat) er en liten pris og noe som definitivt vil merkes.

 

Jeg har 8 GB på en betraktelig kraftigere maskin. Makser aldri RAMen. Selv ikke med moddet MC og MC server samtidig. Så hva er det du skal bruke som gjør at 8 blir for lite...?

 

 

Det er jo SVÆRT avhengig av bruken.

 

Om man skal bulk-redigere bilder i LR eller jobbe med 4k-film, lage simuleringer i MATLAB/Simulink/COMSOL etc så får garantert rammen ben å gå på. Dessuten vil den store skjermflaten og oppløsningen invitere til bruk av flere programmer samtidig. Noe som også krever med ram.

 

 

og edit: Jeg har 8GB ram på MBA'en min, og det er nesten alltid 7.5GB i bruk når jeg sjekker activity monitor.

 

 

Ville sagt det går under spesielle programmer. Selvfølgelig når du driver med slike oppgaver så vil jo ekstra RAM være veldig nyttig. Det er til bruk uten simuleringer/redigering og lignende oppgaver at 8GB er nok. Men jeg lurer på, vil ikke disse programmene også dra god nytte av ekstra prossesorkraft og kraftig GPU?

 

 

Jo, vil tro det. Jeg valgte iallefall i7 og M295X.

 

Kanskje jeg tilogmed kan prøve et spill i ny og ne på den.

 

 

i7en har jo HT, som kan være ganske bra 8renger med end del av de programmene har 8 kjerners optimalisering).

Selv om M295X er en del bedre enn M290X, er det fortsatt et svak kort. Du vil ialfall få litt overskudd med det. M290X sliter sannsynligvis med enkle oppgaver. (det er tross alt en mid end GPU fra 2012....). M295X er lik i ytelse med et GTX 760 ifølge http://www.videocardbenchmark.net/gpu_list.php. Et kort som er laget for god kvalitets gaming 1080p, 60 fps. Så hvis du spiller windowed så kan det nok gå bra. 1440p vil nok fungere ok. 4K og iallfall 5K er jo bare å glemme da. selv med toppkort i SLI blir 4K bare ok. 5K er nok fortsatt bare en drøm da.

Lenke til kommentar

 

DP 1.3.. grattulerer..

 

HELE 60hz..wow! Trur aldrig jeg har sett noen bruke en pc skjerm under 60hz siden vi skiftet over til år 2000. Men det er jo greit at Apple får det til selv år 2014!

 

Mange av de tidlige 4K skjermene er faktisk begrenset til 30hz, var derfor det var sådd tvil om iMac klarte bedre. Selvom jeg hadde null tro på at Apple ville gi ut en iMac med mindre enn 60hz.

 

Av TVer ja, men ikke på datamaskiner. Noe som går greit når man bare ser på TV-materiale som uansett er 24 eller 30 FPS i 99,99 % av tilfellene.

 

Mens til databruk, da er 30 Hz i grunn ubrukelig, og selv til kontorarbeid så blir det slitsomt. Så at det var 60 Hz tok jeg som en selvfølge egentlig. Men sikkert hyggelig for de som tvilte.

 

Dell sin skjerm støtter vel også 60Hz og 5K, men siden den da må overføre bildet fra en ekstern datamaskin, så får den da to DP-koblinger.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke at de har laget HDMI 2.0 så begrenset som de gjorde. Hvis man kombinerer vanlige features på markedet i dag, og setter det inn 4K-skjermer, så er den spiller nye standarden ikke bred nok by a long shot.

 

Strengt tatt burde den håndtere 8K 3D 120Hz bilde for å være aktuell framover. Sånn som det er nå, er standarden knapt aktuell _i dag_.

 

Jeg gidder i alle fall ikke legge all verdens med penger inn i ny avspiller, ny surround-forsterker osv med HDMI 2.0, når jeg vet at alt utstyret MÅ byttes igjen om kun et par år.

Lenke til kommentar

 

Herlige nyheter :)

Bring kommer med denne til meg i dag. Med i7 og M295X. Så har jeg 16GB ekstra ram liggende klart ^^

Lykke til med å bruke alt den RAMen. GPUen er jo en veldig stor bottleneck. Uforståelig at GTX 980M ikke benyttes egentlig.

 

 

NVIDIA har vel fremdeles ikke lagt til støtte for 5K oppløsning? Det er jo et stort problem..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er fortsatt mulig på 27" iMacs.

Det er mulig på alle macer så lenge man ikke er helt grønn.

 

Det er ganske enkelt ikke riktig. Både MBA og BMPr har proprietær RAM som er loddet fast til hovedkortet.

 

På de resterende maskinene så er det utrolig enkelt, men det er kun på iMac 27", Mac Pro, (og Mac Mini?) en kan gjøre dette uten å bryte garantien. Kanskje ikke så viktig for alle, men greit å tenkte over om en f.eks ønsker å selge Macen sin en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

DP 1.3.. grattulerer..

 

HELE 60hz..wow! Trur aldrig jeg har sett noen bruke en pc skjerm under 60hz siden vi skiftet over til år 2000. Men det er jo greit at Apple får det til selv år 2014!

Mange av de tidlige 4K skjermene er faktisk begrenset til 30hz, var derfor det var sådd tvil om iMac klarte bedre. Selvom jeg hadde null tro på at Apple ville gi ut en iMac med mindre enn 60hz.

Av TVer ja, men ikke på datamaskiner. Noe som går greit når man bare ser på TV-materiale som uansett er 24 eller 30 FPS i 99,99 % av tilfellene.

 

Mens til databruk, da er 30 Hz i grunn ubrukelig, og selv til kontorarbeid så blir det slitsomt. Så at det var 60 Hz tok jeg som en selvfølge egentlig. Men sikkert hyggelig for de som tvilte.

 

Dell sin skjerm støtter vel også 60Hz og 5K, men siden den da må overføre bildet fra en ekstern datamaskin, så får den da to DP-koblinger.

Kan ikke si jeg merker forskjell på min skjerm på vanlig kontor arbeider og internett surfing på 30Hz og 60Hz

 

Har en 3440x1440 skjerm som kun takler 60Hz via DP inngangen. Den bruker jeg på spillmaskinen. DVI og HDMI inngangen støtter kun oppløsningeni 30Hz, og kan ikke si jeg merker noe som helst forskjell.

 

Har 2 stk 2560x1440 skjermer på hver side, som det står kjører 75Hz, og merker ingenting forskjell når jeg drar vinduer mellom disse.

 

Men nå jeg såpass sær at jeg også kan bruke trådløs mus og IPS paneler til spilling uten å merke noe forskjell, annet enn at jeg ikke henger fast i ting og har bedre farger på grafikken.

Lenke til kommentar

Ja, det hørtes litt sært ut ja. :p Altså, jeg klarer fint å bruke IPS til spilling, og er ikke den mest kravstore, men å ikke merke forskjell på 30Hz og 60 Hz og 60Hz og 75 Hz, selv om det er side om side høres veldig rart ut. Men jaja, man er vel forskjellig, selv om det overrasket at det var så stor forskjell. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...