Gå til innhold

Nye iMac klarer 5K-oppløsning i hele 60 Hz


Anbefalte innlegg

Det krever naturlig nok en del krefter for å kunne holde en bildeflyt på 60 bilder i sekundet med 5K-oppløsning. Den nye iMac-en bruker grafikkløsninger fra AMD, i form av Radeon R9 M290X eller Radeon M295X.

Ingen av disse løsningene kan i det hele tatt på langt nær klare 60 FPS i noe moderne spill ved 5k-oppløsning. Denne biten her virker jo noget misvisende.

 

Edit. Ja, jeg vet at det ikke er akkurat det artikkelen dreier seg om i utgangspunktet. Men just saying...

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DP 1.3.. grattulerer..

 

HELE 60hz..wow! Trur aldrig jeg har sett noen bruke en pc skjerm under 60hz siden vi skiftet over til år 2000. Men det er jo greit at Apple får det til selv år 2014!

 

Flåeste kommentar - 60hz er noe som nylig ble "mainstream" (om man kan kalle 4K mainstream) på 4K skjermer. At de klarer å opprettholde 60hz på 5K er ikke annet enn imponerende.

 

(For ordensskyld har jeg PC og Note3.)

Lenke til kommentar

DP 1.3.. grattulerer..

 

HELE 60hz..wow! Trur aldrig jeg har sett noen bruke en pc skjerm under 60hz siden vi skiftet over til år 2000. Men det er jo greit at Apple får det til selv år 2014!

 

Slapp av, at Apple nå får dette til betyr at snart vil alle de andre også klare kopiere dette slik at du som ikke kjøper Apple utstyr også får gleden av det :)

Lenke til kommentar

 

DP 1.3.. grattulerer..

 

HELE 60hz..wow! Trur aldrig jeg har sett noen bruke en pc skjerm under 60hz siden vi skiftet over til år 2000. Men det er jo greit at Apple får det til selv år 2014!

 

Flåeste kommentar - 60hz er noe som nylig ble "mainstream" (om man kan kalle 4K mainstream) på 4K skjermer. At de klarer å opprettholde 60hz på 5K er ikke annet enn imponerende.

 

(For ordensskyld har jeg PC og Note3.)

Jo. 60Hz har i godt over 12år vært mainstream, om ikke et krav/det alt utstyr har. Så lenge jeg har vært kjent med dataustyr så har dette vært det eneste å finne i LCD skjermer. Og på CRT-tiden så var enda høyere ikke unormalt.

 

Selv nintendo gamecube brukte 50/60Hz husker jeg. :p

 

At det har vært vanlig å låse spill til 30 FPS (eller at det var greit), og filmer i 24FPS blir en ganske annen sak, da det interpoleres til høyere frekvens for at det ikke skal virke fullt like ille.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Beklager, da missforstod jeg tydeligvis. Selv om jeg ikke er enig i at 30 Hz har vært normalt på 4K monitorer/PC-skjermer heller. Antallet slike skjermer kan jeg jo telle på en hånd, og er knapt mulig å få tak på av PC-monitorer med 4K.

 

Hovedsakelig her i Norge, så er den mest kjente kanskje "Dell P2815Q", men mener også Viewsonic hadde en. Men disse var mer ett uønsket barn, enn noe "mainstream".

 

Men for all del, man må nå gjerne kalle det imponerende, selv om de nok tvilsomt hadde blitt særlig populære eller blitt behandlet som noe annet enn et missfoster av en skjerm om den bare hadde kommet med 30 Hz. Samme gjelder selvsagt Dell sin 5K 60Hz skjerm også.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

DP 1.3.. grattulerer..

 

HELE 60hz..wow! Trur aldrig jeg har sett noen bruke en pc skjerm under 60hz siden vi skiftet over til år 2000. Men det er jo greit at Apple får det til selv år 2014!

Flåeste kommentar - 60hz er noe som nylig ble "mainstream" (om man kan kalle 4K mainstream) på 4K skjermer. At de klarer å opprettholde 60hz på 5K er ikke annet enn imponerende.

 

(For ordensskyld har jeg PC og Note3.)

 

 

Jeg vet ikke om jeg vil si at det er imponerende, det er fint det er 60 Hz, men sånn jeg ser det hadde det heller vært skuffende om de ikke hadde det enn imponerende med det motsatte, 60 Hz er normen, det er bare de aller tidligste 4K-skjermene som ikke har vært det i praksis.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

DP 1.3.. grattulerer..

 

HELE 60hz..wow! Trur aldrig jeg har sett noen bruke en pc skjerm under 60hz siden vi skiftet over til år 2000. Men det er jo greit at Apple får det til selv år 2014!

Flåeste kommentar - 60hz er noe som nylig ble "mainstream" (om man kan kalle 4K mainstream) på 4K skjermer. At de klarer å opprettholde 60hz på 5K er ikke annet enn imponerende.

 

(For ordensskyld har jeg PC og Note3.)

 

 

Jeg vet ikke om jeg vil si at det er imponerende, det er fint det er 60 Hz, men sånn jeg ser det hadde det heller vært skuffende om de ikke hadde det enn imponerende med det motsatte, 60 Hz er normen, det er bare de aller tidligste 4K-skjermene som ikke har vært det i praksis.

 

AtW

 

 

4K er hva? 8,3 megapixler? Apples 5K er borti 14,5 megapixler? Så båndbredden som trengs her ville tilsvare å kjøre 4K (hvis jeg tar rett i antagelsene over) på 105Hz. Det er ganske imponerende for en AiO synes da jeg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo lettere å oppnå på en AiO, fordi det er overføringskabelens båndbredde som har vært hovedbøygen, er jo selvfølgelig fint de har 60Hz, men å ha 30 Hz 5k ville vært en tabbe og ganske idiotisk.

 

Men det er som nevnt tidligere for lav båndbredde på endel overføringsstandarder, HDMI feks henger etter.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Herlige nyheter :)

Bring kommer med denne til meg i dag. Med i7 og M295X. Så har jeg 16GB ekstra ram liggende klart ^^

Lykke til med å bruke alt den RAMen. GPUen er jo en veldig stor bottleneck. Uforståelig at GTX 980M ikke benyttes egentlig.

 

 

NVIDIA har vel fremdeles ikke lagt til støtte for 5K oppløsning? Det er jo et stort problem..

 

 

Hvis du ser på maks støttet oppløsning på AMD sine kort er det tydelig at AMd heller ikke har offisiell støtte for 5K. AMD sine kort har og maks 4K støtte. Det er lite vits i å støtte skjermer som ikke finnes? Nvidia er bedre både på HW og software enn AMD, tviler sterkt på at de ikke klarer å få til 5K støtte på sine kort like enkelt som AMD har. Jeg tror de hadde klart det lett, hadde apple kontaktet dem. Gir ikke mening at 7870 (tror det er det kortet), som er rebranda sånn 3 ganger og blitt til R9 M290X har 5K støtte, men splitter nye Maxwellbaserte 980M ikke noengang vil ha mulighet til å klare 5K.... Dell monitoren som kommer ut, kan den da bare brukes med M290X og M295X, og hvis du har NVIDIA er den ubrukelig..? Det finner jeg ganske tvilsomt.

Lenke til kommentar

Hverken AMD eller Nvidia har noen offisiell 5K-støtte, da DP1.3 knapt har blitt ferdigstilt, og det ikke er følgelig ikke noen skjermkort med støtte for DP 1.3. Det betyr at de ikke klarer å vise 5K, eller 8K-innhold over en utgang.

 

Men over flere utganger, så støtter både Nvidia og AMD over det trippelte av 4K-oppløsning. Og følgelig så skjøtes flere DP-kanaler/utganger for å få til f.eks 5K. Jeg tipper også det er dette Apple har gjort (men siden den er intern kan de jo eventuelt kombinere det i en og samme kobling). Mens Dell's kommende, visstnok også gjør det på denne måten, men bruker to fysiske kabler for kompatibilitet med nåværende løsninger.

GPUene i seg selv støtter etter hva jeg har fått opplyst, tilsvarende 16384x16384 i oppløsning. Begrensningen gjelder også for at renderoppløsningen heller ikke kan gå over dette.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Herlige nyheter :)

Bring kommer med denne til meg i dag. Med i7 og M295X. Så har jeg 16GB ekstra ram liggende klart ^^

Lykke til med å bruke alt den RAMen. GPUen er jo en veldig stor bottleneck. Uforståelig at GTX 980M ikke benyttes egentlig.

NVIDIA har vel fremdeles ikke lagt til støtte for 5K oppløsning? Det er jo et stort problem..

Hvis du ser på maks støttet oppløsning på AMD sine kort er det tydelig at AMd heller ikke har offisiell støtte for 5K. AMD sine kort har og maks 4K støtte. Det er lite vits i å støtte skjermer som ikke finnes? Nvidia er bedre både på HW og software enn AMD, tviler sterkt på at de ikke klarer å få til 5K støtte på sine kort like enkelt som AMD har. Jeg tror de hadde klart det lett, hadde apple kontaktet dem. Gir ikke mening at 7870 (tror det er det kortet), som er rebranda sånn 3 ganger og blitt til R9 M290X har 5K støtte, men splitter nye Maxwellbaserte 980M ikke noengang vil ha mulighet til å klare 5K.... Dell monitoren som kommer ut, kan den da bare brukes med M290X og M295X, og hvis du har NVIDIA er den ubrukelig..? Det finner jeg ganske tvilsomt.

Tror faktisk M290X er basert på Tonga, som er en helt ny GPU (tilsvarende arkitektur som R9 285). Iallefall er M295X det.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Herlige nyheter :)

Bring kommer med denne til meg i dag. Med i7 og M295X. Så har jeg 16GB ekstra ram liggende klart ^^

Lykke til med å bruke alt den RAMen. GPUen er jo en veldig stor bottleneck. Uforståelig at GTX 980M ikke benyttes egentlig.

NVIDIA har vel fremdeles ikke lagt til støtte for 5K oppløsning? Det er jo et stort problem..

Hvis du ser på maks støttet oppløsning på AMD sine kort er det tydelig at AMd heller ikke har offisiell støtte for 5K. AMD sine kort har og maks 4K støtte. Det er lite vits i å støtte skjermer som ikke finnes? Nvidia er bedre både på HW og software enn AMD, tviler sterkt på at de ikke klarer å få til 5K støtte på sine kort like enkelt som AMD har. Jeg tror de hadde klart det lett, hadde apple kontaktet dem. Gir ikke mening at 7870 (tror det er det kortet), som er rebranda sånn 3 ganger og blitt til R9 M290X har 5K støtte, men splitter nye Maxwellbaserte 980M ikke noengang vil ha mulighet til å klare 5K.... Dell monitoren som kommer ut, kan den da bare brukes med M290X og M295X, og hvis du har NVIDIA er den ubrukelig..? Det finner jeg ganske tvilsomt.

Tror faktisk M290X er basert på Tonga, som er en helt ny GPU (tilsvarende arkitektur som R9 285). Iallefall er M295X det.

 

M295X er Tonga, M290X er ikke. Selv om Tonga er en ny arkitektur, er fortsatt Maxwell nyere. AMD har ikke kommet med noe svar på Maxwell enda. Maxwell har jo fått ekstremt gode reviews, og ikke uten grunn. Tonga har til nå hvertfall ikke kommet med noe veldig bra saker. Men M295X er generelt et greit kort å ha i denne maskinen. Den har og 4 GB med VRAM, istedenfor 2, som er lite til 5K. Likevel kommer ikke dette kortet som standard, og M290X er både betraktelig eldre og svakere. Det er merkelig i en så dyr maskin å putte inn gammel billigvare. Standardmodellen burde minst hatt M295X eller 970M, med mulighet for et 980M. Rent bortsett fra at jeg fortsatt finner det veldig merkelig å kjøpe en stasjonær bygd med bærbar deler. Basically en bærbar PC festet på en skjerm (bare se på tastatur og mus, også noe som du har på bærbar).

 

Du kan jo kjøpe en Gigabyte bærbar PC som er kraftigere enn denne iMacen som veier 2 kg. Den har klart å få til 980M.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...