Gå til innhold

SV foreslår egen sykkelpolitikk for kvinner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flere og bedre sykkelstier er kjempefint.

 

Jeg tror faktisk at mange feminister vil være helt uenige med fokuset hennes på damesykler og skjørt og sminke. Det er da ikke noe i veien for at kvinner kan kle seg etter forholdene og ofre skjørtet for å spare penger på transport samt å få god trening. Det er den idiotiske delen av utsagnet hennes, jeg er derimot helt enig når det gjelder å få flere til å sykle.

Lenke til kommentar

Igjen et godt forslag fra sosialistfeministene. Det er virkelig positivt at de bidrar med god politikk her i samfunnet. Selvsagt er det igjen oss menn det er noe galt med.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/vil-ha-egen-sykkelpolitikk-for-kvinner/a/23328062/

Poenget var ikke at det var noe i veien med menn, men at det er noe i veien med tilretteleggingen for sykkel når det ikke er mulig å sykle trygt og uten treningsklær.

 

At menn sykler med treningsklær er da bare bra, men man poenget er at man ikke kan tolke det som at tilretteleggingen for sykkel er bra nok. Men at mennene er hardhauser som sykler uansett. De er sikkert enig de også, i at det kan tilrettelegges bedre for sykkel, så det blir mindre konflikt med bilene.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Idiotisk å gjøre sykkelpolitikk til kjønnsdiskriminerende politikk. Facepalm!

 

Jeg har meninger om begge deler, men velger å holde meningene separat for hvert tema, uten å blande de sammen slik Sv gjør her.

 

PS. Bare husk å bring denne SV-saken på banen igjen når det blir valgkamp, så de forhåpentligvis vipper til riktig side av sperregrensa denne gangen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hehe, jeg ser poenget der. Det er viktig at sykkelstier er for alle. Og da bør de være bedre og flere. Det er synd om det bare er overambisiøse menn mellom 30-50 i utstyr til 20000+ som benytter seg av muligheten. Jeg synes likevel at greia med skjørt og sminke er et feilspor (og det sier jeg som sympatisør med kvinnesaker).

Lenke til kommentar

 

Igjen et godt forslag fra sosialistfeministene. Det er virkelig positivt at de bidrar med god politikk her i samfunnet. Selvsagt er det igjen oss menn det er noe galt med.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/vil-ha-egen-sykkelpolitikk-for-kvinner/a/23328062/

Poenget var ikke at det var noe i veien med menn, men at det er noe i veien med tilretteleggingen for sykkel når det ikke er mulig å sykle trygt og uten treningsklær.

 

At menn sykler med treningsklær er da bare bra, men man poenget er at man ikke kan tolke det som at tilretteleggingen for sykkel er bra nok. Men at mennene er hardhauser som sykler uansett. De er sikkert enig de også, i at det kan tilrettelegges bedre for sykkel, så det blir mindre konflikt med bilene.

 

 

Det er ikke noe tryggere å sykle i sykkelklær....

 

AtW

Lenke til kommentar

En eks-statsråd satte fra seg sykkelen for godt på dagen da hun kom forbi en syklist som hadde kjørt i grøfta og besvimt. Da går jeg ut i fra at hun aldri har sett et biluhell, siden hun fortsatt kjører både bil og buss?

 

Forslaget viser et karakteristisk trekk ved feminismen: Et generelt problem blir sett på som et kvinneproblem. Feministene ser bare ulempene for seg selv. Det er utrygt for kvinner å sykle i veibanen. Menn tar større risiko, sier de, men er det ikke like utrygt for dem? Faktisk i enda større grad, nettopp fordi de er mer risikovillige. Hva med barn?

 

Det er bare kvinner som møter lukkede nettverk i arbeidslivet. Feministene tror visst en hvilken som helst mann kan klatre uhindret til topps. Ser du tegningen? Lukkede nettverk lager stengsler både for kvinner og menn. Det er et strukturelt problem, ikke et problem skapt av menn for å holde kvinner nede.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Nå er ikke en person fra venstresida representativ for hele den politiske venstresiden. Det håper jeg alle forstår. Slik jeg forstår er dette en persons uttalelse, og ikke noe SV har gått inn for som parti.

 

Da er du langt i overkant forhåpningsfull. Det skal også en god porsjon fantasi og trass til for å tolke denne artikkelen i retningen som et angrep på menn. Dessverre er noen mer interessert i å forholde seg til sine egne konstruerte fantasiforestillinger en den virkelige verden. Det blir litt som å diskutere religion med en muslim/kristen.

 

Jeg skulle gjerne sett noen faktisk argumentere for hvor i artikkelen menn angripes implisitt. Eller for den slags skyld direkte. Det finnes absolutt ingen holdepunkter for dette.

 

Hvis kun en av tre syklister i hovedstaden er kvinner ser jeg overhodet ingen problemer med å appellere til denne gruppen hvis det overordnede målet er å få flere til å bruke sykkelen fremfor motorkjøretøy. Det samme hadde vært aktuelt hvis situasjonen hadde vært motsatt - altså kun en av tre syklister var menn hadde jeg heller ikke sett noe imot å appellere til denne gruppen. Det er jo ikke verre enn dette og det er det som er essensen i budskapet her.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

En eks-statsråd satte fra seg sykkelen for godt på dagen da hun kom forbi en syklist som hadde kjørt i grøfta og besvimt. Da går jeg ut i fra at hun aldri har sett et biluhell, siden hun fortsatt kjører både bil og buss?

 

 

Hvorfor går du ut ifra det? Innbiller du deg at mennesker har et rasjonelt forhold til risiko? Isåfall vil jeg anbefale deg å lese litt om akkurat det temaet.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...