Gå til innhold

Ta ut penger fra BSU


Mechlaz

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en 20 år gammel student som for tiden sliter litt økonomisk.

Jeg har ikke en deltidsjobb i skrivende stund og jeg har regninger som må betales i løpet av neste uke.

 

Brukskontoen og sparekontoen er tom, men jeg har over 30.000 kroner på BSU som det frister veldig å ta ut.

De to årene jeg var lærling (før nåværende skolegang) så sparte jeg en del penger, men jeg satte dessverre mesteparten av pengene på BSU istedenfor å bare ha dem tilgjengelig på sparekontoen.

Det jeg lurer på med denne tråden er hvor katastrofalt det ville vært å ta ut pengene fra BSU kontoen i en alder av 20 år? Hvor ille er det egentlig?

Det er ikke slik at jeg kommer til å ende opp med en kopp på gata om et par år fordi jeg ikke tok vare på BSU kontoen, eller slik at jeg aldri kommer meg inn på boligmarkedet når den tid kommer?

Vil bare høre litt fra andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For all del ikke ta ut fra BSU !!! Ta heller opp forbrukslån.

 

Det som skjer om du tar ut fra BSU er for det første at du mister muligheten for å spare i BSU for all fremtid. Dvs. aldri mer "skattegave" fra staten. Siden du er student så har du kanskje ikke så mye inntekt at du betaler noe særlig skatt. Det vil si at du ikke får fratrekk på skatten. Null skatt minus 4000 kr skattefratrekk gir deg ikke 4000 kr igjen på skatten, du får fortsatt bare null i skatt.

 

BSU-ordningen er praktisk talt 4000 kr rett i lomma hvert år du er i jobb fram til fylte 32 år og disse tusenlappene kan du bare vinke farvel til for alltid hvis du tar ut fra BSU. Et forbrukslån er mest sannsynlig særdeles mye billigere enn det.

Lenke til kommentar

For all del ikke ta ut fra BSU !!! Ta heller opp forbrukslån.

 

Det som skjer om du tar ut fra BSU er for det første at du mister muligheten for å spare i BSU for all fremtid. Dvs. aldri mer "skattegave" fra staten. Siden du er student så har du kanskje ikke så mye inntekt at du betaler noe særlig skatt. Det vil si at du ikke får fratrekk på skatten. Null skatt minus 4000 kr skattefratrekk gir deg ikke 4000 kr igjen på skatten, du får fortsatt bare null i skatt.

 

BSU-ordningen er praktisk talt 4000 kr rett i lomma hvert år du er i jobb fram til fylte 32 år og disse tusenlappene kan du bare vinke farvel til for alltid hvis du tar ut fra BSU. Et forbrukslån er mest sannsynlig særdeles mye billigere enn det.

 

Er det ikke 5000 kr nå?

 

I forhold til å fortsette BSU kontoen taper du ca 50 000 kr på å brekke den nå på grunn av noen lusne regninger... da regner jeg 40 000 kr i skattefradrag + 10 000 kr i perioden den står i ekstra bra rente.

Ring heller kreditorer å få en utsettelse/avbetalingsavtale... kreditorer setter pris på at du ringer fremfor å bare ikke betale.

Lenke til kommentar

da regner jeg 40 000 kr i skattefradrag + 10 000 kr i perioden den står i ekstra bra rente.

Med 30k på konto nå vil renteinntekter beløpe seg til drøye 33k dersom han hadde makset kontoen hver år (hypotetisk sett) iflg. denne kalkulatoren gitt rente på 4,15% (dagens sats i Skandiabanken). Det indirekte tapet vil dermed beløpe seg over 70k dersom renten skulle holde seg noenlunde. Jeg vet ikke hvor realistisk det er dog.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

 

da regner jeg 40 000 kr i skattefradrag + 10 000 kr i perioden den står i ekstra bra rente.

Med 30k på konto nå vil renteinntekter beløpe seg til drøye 33k dersom han hadde makset kontoen hver år (hypotetisk sett) iflg. denne kalkulatoren gitt rente på 4,15% (dagens sats i Skandiabanken). Det indirekte tapet vil dermed beløpe seg over 70k dersom renten skulle holde seg noenlunde. Jeg vet ikke hvor realistisk det er dog.

 

 

Men man taper vel kun forskjellen på den ekstra høye renten på BSU i forhold til vanlig sparerente...

 

Får du 33K i BSU rente men ville fått 25K i vanlig sparerente er vel ikke tapet mer enn 8K.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

+ skattefrafdragene = 48 000 kr tap.

 

Man skal rote det bra til med forbrukslån for å komme opp i den prisen.

 

Vel... har da sett personer på luksusfellen med over 400 000 kr i bare kredittkortgjeld, da blir det vel over 100 000 kr i renter i året.

 

Men selvsagt, det skal mye til men for de som roter det ekstremt til er 50 000 ish småpenger å regne.

 

Mitt tips er uansett å snakke med kreditorene....

Lenke til kommentar

Vel... har da sett personer på luksusfellen med over 400 000 kr i bare kredittkortgjeld, da blir det vel over 100 000 kr i renter i året.

 

Folkene på Luksusfellen er jo folk som over lang tid systematisk har lagt ned stor innsats i å jobbe seg i gal retning. Hovedproblemet deres er at de ikke ser dette selv.

 

Det er ikke slik at man tar opp ett forbrukslån og plutselig er man på Luksusfellen før man får summet seg.

Lenke til kommentar

Det er jo litt surt å tømme kontoen, for du vil få en regning fra Staten på 6000kr.

BSU er øremerket bolig, og dersom du bryter de vilkårene må skattefordelen betales tilbake.

 

I tillegg vil du ikke få lov til å spare i BSU igjen senere, noe som du vil tape ytterligere 40'000 på... I rent skattefradrag over de neste 12 årene. Renter kommer på toppen av dette.

 

Så jeg ville nok heller vurdert å skaffe meg en deltidsjobb for å sikre en bedre økonomisk hverdag, samt ty til foreldre i akutte tilfeller som nå.

Lenke til kommentar

Det er ikkje så lurt å avslutte BSU-kontoen får du i det heile tatt har fått bruke den noke særlig.

 

Før du eventuelt tar ut pengane så må du sjekke opp du har hatt skattefråtrekk frå det du betalte inn. Som lærling har du nok ikkje betalt så mykje i skatt, men dette må du nesten sjekke opp.

Ein av konsekvensane med å ta ut pengane er at du må betale tilbake det du har fått i skattefråtrekk. Så sjølv om du har ein saldo på 30 000 kr per i dag, så er det du får utbetalt 30k minus skattefråtrekket (som kan være opptil 5000 kr per år).

Lenke til kommentar

Det var det jeg trodde (og håpte). Jeg tok ut igjen pengene jeg hadde satt inn i år, fordi jeg plutselig ikke får jobbe lenger. Jeg kommer nok ikke over frikort-grensa, og får altså ikke fradraget. Da velger jeg heller å vente til jeg faktisk skatter, så jeg får alle fordelene jeg kan. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...