Gå til innhold

Svensk TV-pirat fikk 42 millioner kroner i bot


Anbefalte innlegg

Problemet IMHO er at for det første er visse straffer for myke - jeg er f.eks. for henrettelse for overlagt drap ved skjerpende omstendigheter, eller pedofili som involverer seksuell omgang - i saken der skyldspørsmålet er avgjort der man kan ikke tvile på bevisets stilling.

Du svarer best på dette selv synes jeg:

Beklager men vi er ikke i middelalderen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt vitsen med så store summer. Gjerningsmannen vil jo aldri kunne nedbetale dette, og jeg regner med at gjeld påføres slektninger etter han er død?

 

Gjeld fungerer nok ikke helt slikt. Man arver kun gjeld dersom man overtar en eiendel/eiendom som er satt i pant mot gjelden.

 

Denne personens gjeld er en pesonlig gjeld, som ikke er tilknyttet noen eiendeler, ergo er det ingen måter at hans slektninger kan "overta" gjelden på.

 

Dersom du arver en gjeldstyngent gjenstand, kan du uansett bare si fra deg arven, så slupper du unna hele greia.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt vitsen med så store summer. Gjerningsmannen vil jo aldri kunne nedbetale dette, og jeg regner med at gjeld påføres slektninger etter han er død?

 

Nei, men summen må dekkes inn før en eventuell arv kan utbetales. Slektningene får altså bare det som er igjen etter at boten er betalt. Om arven har en verdi under 41 mil vil ikke slektningene arve noe som helst.

Lenke til kommentar

Helt greit med strenge straffer for folk som driver med videresalg av andres interlektuelle eiendom. Dette er jo ikke bare piratvirksomhet, men vinningskriminalitet.

Enig. Jeg mener piratvirksomhet er ok, dersom man ikke bare snylter, men også støtter det man kan. Få pirater ville vært for denne atferden her, fordi det samfunnsmessig ville fått svært uheldige konsekvenser at man kunne selge andres åndsverk.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt vitsen med så store summer. Gjerningsmannen vil jo aldri kunne nedbetale dette, og jeg regner med at gjeld påføres slektninger etter han er død?

 

Nei det gjør det vel ikke, men mindre de selv velger å ta på seg dette noe de garantert ikke vil. Er vel mer slik at hvis en skal motta arv du tenker på og personen også har gjeld? Da er det vel slik at en vil arve gjelden om en skal ha arven eller noe. Men ingen som kan påtvinges gjelden til familiemedlemmer etc. Eller tar jeg feil her?

Lenke til kommentar

Du svarer best på dette selv synes jeg:

 

Da har du misforstått; for hensynsløs brutalitet som i middelalderen er noe helt annet enn praktisk straffe mot noen som ville ellers bli en belastning for samfunnet enten bak eller utenfor murene. Det er snakk om økonomiske og sosiale hensyn der samfunnets sikkerhet er av høyere betydning enn kardemommebylovene og liksom-humanisme med å holde et medmenneske f.eks. livet ut bak murene. Det - er derimot middelaldersk brutalitet, og et urgammelt system som ikke fungerer.

Lenke til kommentar

En annnen ting så stor som denne gjelden er at hvilken motivasjon vil han ha til å jobbe resten av livet etter at han kommer ut av fengsel, alt vil jo gå til kreditorene. Hva han har av bolig vil jo måtte selges. Han vil ikke ha mulighet til å betale ned en slik gjeld, han vil vel om han prøvde slitte med bare rentene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...