Gå til innhold

Svensk TV-pirat fikk 42 millioner kroner i bot


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt vitsen med så store summer. Gjerningsmannen vil jo aldri kunne nedbetale dette, og jeg regner med at gjeld påføres slektninger etter han er død?

Dersom man sier at han tok 1250 kroner fra hver kunde så blir det totalt 10 millioner fra 2000 kunder over 4 år, så han har jo tjent en del på dette, sannsynligvis med minimale utgifter.

 

I artikkelen står det at abonnementet var verdt 15000 kroner i året, så for 2000 kunder over 4 år ville det gitt 120 millioner til Canal Digital og Viasat. :omg: Det skal sies at alle 2000 kundene sannsynligvis ikke ville hatt ett abonnement til 15000, men de har fortsatt benyttet ett tilbud som er så mye verdt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lommemannen derimot vil de slippe fri.. Altså i Norge...

 

Pirater på nett og tv er sef mye farligere og mer kriminelt..

 

Han har jo sonet minimumsstraffen, som var ca 5 ganger så lang straff som denne TV-piraten fikk. Nå kan han søke om å bli sluppet fri, uten at han dermed sagt blir det ennå.

Din kommentar får det til å høres ut som han gikk fri fra all straff...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Lommemannen derimot vil de slippe fri.. Altså i Norge...

 

Pirater på nett og tv er sef mye farligere og mer kriminelt..

Han har jo sonet minimumsstraffen, som var ca 5 ganger så lang straff som denne TV-piraten fikk. Nå kan han søke om å bli sluppet fri, uten at han dermed sagt blir det ennå.

Din kommentar får det til å høres ut som han gikk fri fra all straff...

 

 

Helt enig der. Og kommentaren har så lite sammenlikningsgrunnlag at det blir latterlig. For det første så er det i Sverige for det andre så er dette en helt annen forbrytelse, økonomisk vinning. Osv osv osv.

 

Pedofili vil jeg også si at er verre enn drap, men å nevne det her ville jeg ikke gjort :D:p Oooops, jeg gjorde visst det :)

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

 

 

Ojsann, leste ikke den delen. Sånn går det når man bare skumleser :p Uansett hvor mye han har tjent kan det vel ikke sammenlignes med bot?

Må statueres et eksempel :)

Er det riktig? Eg går ut frå at domstolen dømmer etter faktiske forhold, ikkje for å skremme vekk andre. At dei som går til søksmål krever enorme summar er no ein ting, men domstolen må forholde seg til kva som faktisk er skjedd, ikkje legge på ein kjempesum for å statuere eit eksempel.
Lenke til kommentar

 

 

 

Ojsann, leste ikke den delen. Sånn går det når man bare skumleser :p Uansett hvor mye han har tjent kan det vel ikke sammenlignes med bot?

Må statueres et eksempel :)

Er det riktig? Eg går ut frå at domstolen dømmer etter faktiske forhold, ikkje for å skremme vekk andre. At dei som går til søksmål krever enorme summar er no ein ting, men domstolen må forholde seg til kva som faktisk er skjedd, ikkje legge på ein kjempesum for å statuere eit eksempel.

En av hovedgrunnene til at vi har straff (fengsel, bøter mm.) er sammfunnsprevantive hensyn.

En annen årsak er f.eks. at samme person skal lære av sine feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Personlig mener jeg at pedofoli mot små barn er verre enn mord.

Så om du hadde et barn så hadde du foretrukket at det ble drept, heller enn å bli lurt til å tafse å en fyr via lommene?

 

AtW

Du liker tydeligvis å kverulere ser jeg.

Problemet IMHO er at for det første er visse straffer for myke - jeg er f.eks. for henrettelse for overlagt drap ved skjerpende omstendigheter, eller pedofili som involverer seksuell omgang - i saken der skyldspørsmålet er avgjort der man kan ikke tvile på bevisets stilling.

Men dette er en total avsporing: artikkelen dreier seg om en pirat. En pirat ikke en fil/kanaldeler, dvs han gjorde det med profitt som formål og dette er beviss tyveri, som i mine øyne er en skjerpende omstendighet i akkurat denne saken. Straffen derimot er et hån og terrorisme gjennom upassende straffetiltak (gogantisk bot). Å gi privatpersoner bøter i denne størrelsen er et hån av justissystemet, i det en forbrytelse uten et faktisk offer - det vil si et kommersielt selskap som kan kun argumentere TEORETISK tap som er meget løst basert på det fatiske antallet "piratkunder" som de i tillegg har blåst ut av alle proporsjoner.

Beklager men vi er ikke i middelalderen, og straffer som dette er som å brenne folk på bålet foran et stort publikum i håp om at folkemengden skal bli redd regjeringsmakten og de uortodokse og særdeles upassende straffene. Ingen skal henges ut, uansett forbrytelse. Og i tillegg til å "brenne folk på bålet" på denne måten hiver slike kenguru-domstoler mer ved under Piratpartiets eget bål som brenner sterkere og sterkere. Grunnleggende C&E det er snakk om her, som medieselskapene enda ikke skjønner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...