Gå til innhold

TEST: OnePlus One


Anbefalte innlegg

Tidligere Amobil-tester Marius Valle testet nylig denne for Teknisk ukeblad og var ikke så misfornøyd som Amobil med blant annet dekning og lyd:

 

Dekning:

Vi har sammenlignet antenneytelse med Sony Xperia Z3 Compact. De to rapporterer omtrent samme signalstyrke koblet til samme 3G-basestasjon. -100 til -99 dBm. Koblet til samme Wi-Fi rapporterer de også praktisk talt samme signalstyrke. Signalstyrkene er nesten like når vi beveger oss rundt.

 

Sammenlignet med iPhone 6 ser antenneytelsen ut til å være noe bedre, da Apples telefon jevnt over rapporterer om bedre signalstyrke fra samme basestasjon (-81 mot -97 dBm i et område). Oneplus One klarer heller ikke å plukke opp et svakt 4G-signal som iPhone 6 klarer å plukke opp.

 

Som alltid skal vi understreke at dette ikke er en vitenskapelig test. Vi har ingen kontroll over eventuelle feilkilder. Testen gir bare et inntrykk av hvordan denne telefonen er sammenlignet med de andre vi testet mot på samme tidspunkt.

Karakter antenner: 8/10

 


 

 

 

 

 

 

Lyd:

Oneplus One har god lyd i hodesettutgangen.
Lydkvaliteten i hodesettutgangen er ikke verst. Telefonen kan spille plagsomt høyt, og ved hjelp av equalizeren kan den levere langt mer bass enn vi vil ha. Den driver mellomtunge hodesett uten problemer.
Talekvaliteten opplever vi som litt varierende. Som regel er lyden klar og god i vår ende. Vi har imidlertid også opplevd lyden som litt grøtete noen få ganger. Det er ikke et konstant problem, og vi er ikke helt sikre på hvorfor det skjer. Vi har i alle fall ikke funnet noe mønster i dette.
USB-tilkobling i bunnen. Her sitter to høyttalere som spiller monolyd.
Hodesett plugges i toppen, og USB i bunnen. Der sitter også to høyttalere. Av en eller annen grunn er det bare monolyd i disse. Ikke at det hadde spilt noen rolle om det var stereolyd. Plasseringen hadde uansett i praksis gitt deg monolyd.
One tar også opp HD-video. Her er vi ikke helt fornøyde med lydopptakene.
Noen tilfeller av dårlig lyd
Karakter talekvalitet: 8/10
Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Året er 2014 og et krav man må kunne forvente å se på de råeste mobilene er ip68. Sony og Samsung troner altså alene på toppen.

IP-68 sertifisering er det ikke mange som har, Samsung har selv IP-67, mens Sony har IP-58? Og selv om IP-sertifisering er kjekt og veldig viktig for mange, så er det ingen vits å legge opp til at dette er et "krav" i dagens marked, Samsung selv går jo bort fra IP-sertifisering med sin nye toppmodell Galaxy Note 4, og nye Galaxy Alpha.

 

 

Anbefale en telefon som mister dekning og har dårlig lyd?

Suppehuer..

Mister ikke dekning, det er barre det at 4gen ikke virker i hele Norge. 3g virker akkurat som alle andre telefoner. Jeg bor litt utenfor Bergen, og her virker 4G supert. Lyden fikser du med JLouder.jar.

Om lydproblematikken må fikses med JLouder.jar så får den velfortjent tyn i anmeldelsen, man skal ikke legge opp til eller forvente at sluttbruker skal sitte å trikse frem oppegående lydnivå på telefonene sine...

De fikser bugs osv. Det er et helt nytt selskap. Etter siste updaten trengte ikke jeg å fikse det med jlouder. Den er like bra som s5 og koster en tredjedel.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-271921

Dett er en dårlig test dessverre. Hadde jeg vært sjefen til vedkommende som skrev testen hadde jeg nok kalt vedkommende inn på teppet. Hvorfor sier du at denne er bedre en Galaxy S5 når du selv beviser i testen at den ikke er det? Dette er jo en møkka telefon som kresne nordmenn ville ha styrt langt unna. Huff dette var fælt å lese. Blir trist at et slikt dårlig håndverk :(

Lenke til kommentar

Anbefale en telefon som mister dekning og har dårlig lyd?

Suppehuer..

 

Har hatt den et par måneder nå, og den sliper egentlig bare på LTE, alle andre varianter har den god dekning på, men når den prøver å bruke LTE og ikke får det til blir det fort store problemer, jeg måtte selv skru av LTE helt for å få løst problemet.

Lenke til kommentar

Detter er en super telefon, hatt den i 3 måner og ikke hatt ett problem. Det med lav lyd fikser man enkelt med et programmet JLoader. Dårlig dekning har jeg aldri hatt et problem med. Den blir også lettere og lettere og få tak i, har selv 1 invites vist noen er interessert. Jeg brukte jetcarrier for å få den til Norge, totalprisen min ble ca 3100 kr.

 

Jeg tar gjerne imot en invite om det er mulig?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+241541

For å utdype ytterligere hvorfor jeg reagerer på denne artikkelen.

 

Jeg har ikke noen erfaring selv med denne telefonen, så hvor bra eller dårlig den er kan jeg ikke si noe om. Det som irriterte meg her var det store spriket mellom selve anmeldelsen og sluttkarakter. La oss si at jeg skriver en anmeldelse av en restaurant:

Det var veldig trivelig interiør og god atmosfære. Kelneren ga også meget god service. Dessverre smakte ikke maten noe særlig. Biffen var alt for godt stekt og seig, potetene vi fikk servert var kalde og desserten var relativt smakløs.

Terningkast 5

Henger dette på greip, eller ville du forventet 2 eller 3 på terningen?

Endret av Slettet+241541
Lenke til kommentar

Så det er en bra telefon så lenge du ikke skal bruke den som en telefon? Gotcha.

 

Det er en bra bærbar enhånds datamaskin, hvor en av de mange tingene man kan bruke den til - og langt fra den jeg bruker mest - fungerer greit men ikke imponerende.

 

(Jeg har for ordens skyld en helt annen mobil, men jeg synes folk bruker "det heter telefon og så er det ikke det den er best til" som et veldig billig poeng.)

Lenke til kommentar

Fatter ikke hvordan dere kan gi denne mobilen 8/10. Dårlig lyd i samtaler og ustabil dekning? Den er med andre ord dårlig på det mest essensielle man bruker en telefon til. Hvem bryr seg om skjermen er god eller maskinvare er kraftig når en telefon til 3000kr er dårlig til å ringe med,? De punktene dere trekker for burde gi telefonen maks 6/10.

 

Helt enig. Alt for høy score.

Lenke til kommentar

 

 

Året er 2014 og et krav man må kunne forvente å se på de råeste mobilene er ip68. Sony og Samsung troner altså alene på toppen.

IP-68 sertifisering er det ikke mange som har, Samsung har selv IP-67, mens Sony har IP-58? Og selv om IP-sertifisering er kjekt og veldig viktig for mange, så er det ingen vits å legge opp til at dette er et "krav" i dagens marked, Samsung selv går jo bort fra IP-sertifisering med sin nye toppmodell Galaxy Note 4, og nye Galaxy Alpha.

 

 

Anbefale en telefon som mister dekning og har dårlig lyd?

Suppehuer..

Mister ikke dekning, det er barre det at 4gen ikke virker i hele Norge. 3g virker akkurat som alle andre telefoner. Jeg bor litt utenfor Bergen, og her virker 4G supert. Lyden fikser du med JLouder.jar.

Om lydproblematikken må fikses med JLouder.jar så får den velfortjent tyn i anmeldelsen, man skal ikke legge opp til eller forvente at sluttbruker skal sitte å trikse frem oppegående lydnivå på telefonene sine...

De fikser bugs osv. Det er et helt nytt selskap. Etter siste updaten trengte ikke jeg å fikse det med jlouder. Den er like bra som s5 og koster en tredjedel.

 

 

 

Om de har sluppet en oppdatering så er det svært dårlig av Amobil om de ikke har testet med siste tilgjengelige programvare, såpass må man kunne forvente. Hvis det ikke er fikset i en oppdatering så er det et stort og fortjent minus med telefonen.

 

Forøvrig så er jeg ikke helt enig at denne er "like god" som en Samsung Galaxy S5, den gir nok mer for pengene og jeg tar Cyanogen fremfor TouchWiz hvilken dag som helst, men Galaxy S5 har tross alt en bedre skjerm, er IP-67 sertifisert, har tilsynelatende et bedre kamera osv.. Så det å påstå at OnePlus One er like bra syntes jeg blir å dra det for langt, hvorvidt Galaxy S5 er verdt prisen iforhold blir en helt annen sak men det er tross alt opp til hver enkelt forbruker å vurdere ut ifra egen økonomi og preferanser.

Lenke til kommentar

Dett er en dårlig test dessverre. Hadde jeg vært sjefen til vedkommende som skrev testen hadde jeg nok kalt vedkommende inn på teppet. Hvorfor sier du at denne er bedre en Galaxy S5 når du selv beviser i testen at den ikke er det? Dette er jo en møkka telefon som kresne nordmenn ville ha styrt langt unna. Huff dette var fælt å lese. Blir trist at et slikt dårlig håndverk :(

 

Tja. Ytelsesmessig er den helt på høyde med andre topptelefoner som koster nær dobbelt så mye, så da er vel ikke anbefalingen helt på jordet, spesielt når andre brukere ikke opplever samme problematikk med dekning som nevnt i testen. Sony Xperia Z1 hadde en bug med kameraet da den kom, men det var da fortsatt en telefon som fikk god mottakelse. Tror "kresne nordmenn" hadde hatt gått av å utvide horisonten litt og innse at det finnes andre knallgode telefoner enn iPhone og Galaxy S5 der ute.

 

Med OnePlus One får du kanskje litt svakere skjerm og noe svakere kamera, men du får et nyere og med oppdatert OS og mange vil nok mene at den opplevde byggekvaliteten er høyere.

Endret av Untouchab1e
Lenke til kommentar

 

Dett er en dårlig test dessverre. Hadde jeg vært sjefen til vedkommende som skrev testen hadde jeg nok kalt vedkommende inn på teppet. Hvorfor sier du at denne er bedre en Galaxy S5 når du selv beviser i testen at den ikke er det? Dette er jo en møkka telefon som kresne nordmenn ville ha styrt langt unna. Huff dette var fælt å lese. Blir trist at et slikt dårlig håndverk :(

 

Med OnePlus One får du kanskje litt svakere skjerm og noe svakere kamera, men du får et nyere og med oppdatert OS og mange vil nok mene at den opplevde byggekvaliteten er høyere.

 

 

 

Hovedproblemet med OnePlus One er tilgangen og det faktum at den ikke eksisterer på det norske markedet, dette alene burde være grunn nok til at 90% av det potensielle norske markedet ikke vurderer telefonen sånn i utgangspunktet.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

De fikser bugs osv. Det er et helt nytt selskap. Etter siste updaten trengte ikke jeg å fikse det med jlouder. Den er like bra som s5 og koster en tredjedel.

 

Spiller vel strengt tatt ingen rolle om selskapet er nytt eller ei.

flere av "nøkkelpersonene" er fra bla. selskapet "OPPO", så erfaring er ikke noe de burde ha lite av.

Lenke til kommentar

 

 

Dett er en dårlig test dessverre. Hadde jeg vært sjefen til vedkommende som skrev testen hadde jeg nok kalt vedkommende inn på teppet. Hvorfor sier du at denne er bedre en Galaxy S5 når du selv beviser i testen at den ikke er det? Dette er jo en møkka telefon som kresne nordmenn ville ha styrt langt unna. Huff dette var fælt å lese. Blir trist at et slikt dårlig håndverk :(

 

Med OnePlus One får du kanskje litt svakere skjerm og noe svakere kamera, men du får et nyere og med oppdatert OS og mange vil nok mene at den opplevde byggekvaliteten er høyere.

 

 

 

Hovedproblemet med OnePlus One er tilgangen og det faktum at den ikke eksisterer på det norske markedet, dette alene burde være grunn nok til at 90% av det potensielle norske markedet ikke vurderer telefonen sånn i utgangspunktet.

 

 

Sant, men andre telefoner som eksempelvis Nexus 5 er det ikke så mange som kaster seg over heller selv om det fortsatt er en av de bedre telefonene man får tak i og det til en svært gunstig pris. Grunnen til dette er jo selvsagt fordi Google ikke markedsfører Nexus 5 i Norge i det hele tatt, så dermed får Samsung og co fritt spillerom til å befeste illusjonen om at det kun er deres topptelefoner til over 5 000,- som duger.

Lenke til kommentar

Ikke er telefonen IP67-sertifisert, heller. Det var hovedgrunnen til at jeg valgte S5 over Note 4, og er for meg et absolutt krav til mobiltelefoner. Hva er greia med å ikke støtte minnekort? Trives godt med mitt 128GB SDXC...

 

Alle de andre tingene 1+1 sliter med gjør at jeg ikke forstår sammenligningsgrunnlaget. Den må vel heller kunne sies å fremstå som en middelmodig kinakopi, med tilsynelatende lignende spesifikasjoner men med langt dårligere egenskaper.

 

Det at artikkelforfatter heller ville ha kjøpt denne for nesten 3000 kroner enn å betale 4400,- (prisjakt) for en S5 er jo helt opp til dem, men jeg ville være forsiktig med å påstå at gjennomsnittsbrukeren ville være bedre tjent med å spare 1800 kroner på en så obskur telefon med så mange problemer og mangler.

Lenke til kommentar

 

Artikkelen trekker fram den noe eldre G2 fra samme prisklasse. Ville dere heller kjøpt G2 enn OP One nå? Kjenner at jeg kanskje trenger litt fri fra CyanogenMod daily builds nå.

 

Så ikke kjør nightly builds men heller Milestone releasene? :)

 

 

Er nok en grunn til at jeg ikke kjører milestone... Det finnes ingen. Jeg har en LG Optimus 4X P880, og forrige stable var CM10 for over ett år siden. Nå er jeg på CM11, og der finnes kun en snapshot.

 

Men grunnen til at jeg har tatt steget videre til daily, er et problem noen (inklusive meg) har med Optimus 4X P880 i offisiell CyanogenMod; mobilen mister connection. Har man da pin-kode på SIM-kortet, får man heller ikke connection tilbake. Dette har blitt noe bedre etter jeg gikk over til daily, men da kommer det jo andre problemer i stedet. Her har jeg gått i et par dager og ikke hørt en lyd når jeg ringer ut, noe som gikk over da jeg installerte en nyere daily igjen.

 

LG 4X begynte som en knall telefon, deretter ble det en ubrukelig telefon etter siste oppdatering fra LG, så ble den brukelig igjen med CyanogenMod, men det har vært noe rusk med alle versjonene. Enten renner batteriet ut, eller så mister jeg connections, eller så er det ikke lyd i høyttaleren når jeg ringer ut. Og sånn var det med den forrige telefonen min også. Så jeg kan tenke meg et friår med "polished experience" før jeg graver meg ned i CyanogenMod igjen.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...