Gå til innhold

TEST: OnePlus One


Anbefalte innlegg

Jeg har sverget til HTC Desire Z i nærmere 4 år nå - og jeg tror dette må bli arvtageren!

 

Noen som har en "invitasjon" til overs?

 

Følger det med mye bloatware? Er den eventuelt ferdig root'et?

 

Invitasjoner gitt bort, men jeg tror det er rimelig greit få tak i invitasjoner på forumet til OnePlus.

Ingen bloatware, det er CM :-)

Ikke ferdig rootet, men opplåsning av bootloader og rooting er veldig enkelt, masse flinke folk på XDA og OnePlus som har laget gode guider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fatter ikke hvordan dere kan gi denne mobilen 8/10. Dårlig lyd i samtaler og ustabil dekning? Den er med andre ord dårlig på det mest essensielle man bruker en telefon til. Hvem bryr seg om skjermen er god eller maskinvare er kraftig når en telefon til 3000kr er dårlig til å ringe med,? De punktene dere trekker for burde gi telefonen maks 6/10.

 

Du kan ringe med den jo å kvaliteten er ingenting å klage på men ja av og til klikker mobildata så man må restarte telefonen å signalene er ikke så sterke som min Samsung Galaxy Note 3 men med Telenor har jeg ikke mistet noe signal men ikke hatt full dekning hele tiden heller med min OnePlus One

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Alle de som går rundt å sprer de vanvittige vrangforestillingene om at vanilla AOSP (= ikke-optimalisert, generisk kode) eller CyanogenMod (= 'hobby' prosjekt uten garantier) er bedre enn programvaren mobilprodusentene bruker masse tid og penger på å kvalitetsikre burde roe seg litt ned.

 

"Må ha en telefon som leveres med AOSP" skyldes enten uvitenhet eller jåleri siden alle telefoner med respekt for seg selv har alle muligheten for å legge inn custom roms.

 

For det første, skal man først ofre stabiliteten stock ROM (skal) sørge® for og begynne å bruke ikke-stock rom finnes det et helt smørbrødbord med bedre ROMer enn AOSP og CM til de aller fleste telefoner.

 

Og hvis man ikke har noen tanker om hva man skal ersatte elementene i ren AOSP med (kontakter, dialer, SMS, kalender) vil man ende opp med en dårligere løsning enn det de fleste vil oppleve med stock-rom.

Jeg tror ikke helt du vet hva verken AOSP eller CyanogenMod er. Det at man kan legge inn noen av delene på diverse telefoner skyldes primært ildsjeler som bruker masse tid på å bygge enhetskonfigurasjoner og sammensetting av proprietære drivere for å få AOSP-baserte OS til å kjøre. CyanogenMod er basert på AOSP og de fleste andre Roms er basert på CyanogenMod igjen med noen unntak.

 

[..]

 

Jeg skal ikke påstå at CM/AOSP fungerer smertefritt på alle telefoner, men på de telefoner som er offisielt støttet og man bruker de stabile versjonene (ikke nightlies), så fungerer det riktig så bra :)

 

 

Begynner å bli en stund siden du svarte på dette her.. men jeg ønsker allikevel å svare:

 

Dette var ikke et spark mot det som antakelig er en av hovedgrunnene til at Android er som det er og at de etablerte produsentene ikke kan sove i timen. Og jeg tror i utgangspunktet ikke vi er uenige om veldig mye.

 

Det som er mine poeng er at når produsenter slipper to utgaver av samme telefon, en med AOSP og en med "egen" firmware, ser gang på gang at produsentens egen rom yter bedre. Et eksempel er at LG G2 hadde bedre ytelse enn Nexus 5, vet det er noen andre eksempler også..

 

MEN, for det er et stort men, nå snakker jeg vanilla AOSP rett fra Googles repository. En AOSP-basert custom rom med custom-kernel og tweaks regner jeg med vil yte bedre enn produsentens egen stock rom.

 

På min gamle Desire HD ligger det AOKP, jeg har en Nexus 10 med en AOSP basert rom. På Note 2en og 4en min kjører jeg romer basert på stock rom. Mest på grunn av pennen.. nå som pennebehovet mitt dekkes av 4en skal du ikke se bort fra at jeg går bort fra stock rom på 2eren.

 

Og det som egentlig var hovedbudskapet er at jeg stadig vekk treffer "folk" som kanskje burde hatt produsentens egen modell, men som har en AOSP-variant.

 

Hvorfor? Fordi de har hørt at en eller annen har sagt atte.. også kjører de stock launcher, stock browser, stock contacts, stock sms osv. fordi de ikke har nok kunnskap til å finne de riktige appene.

 

Det er disse brukerne jeg tror kanskje kun hatt en bedre Android opplevelse med stock rom, samtidig som produsentens egen modell uansett kan flashes med AOSP/CM, mens det er ikke nødvendigvis gitt at du kan bruke noe annet på en Nexus eller en Play edition.

 

Og er det stabilitet man er ute etter mener jeg også generelt at stock-firmware kan være mer stabilt - på grunn av blant annet det du nevner proprietære drivere produsenten ikke releaser kildekoden til osv. Når det er sagt er det vel en rekke tilfeller der en stock AOSP kan oppføre seg mer stabilt også. Samtidig som jeg mener, fortsatt på et generelt grunnlag, at ROM-tweaking ofte kan gå på bekostning av stabilitet.. for min egen del ofrer jeg gjerne stabilitet for (muligens imaginær) ytelse og muligheten til å konfigurere ting slik jeg liker det. ;)

Endret av MartinGM
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...