Gå til innhold

[Løst] Er CPU tempen min for høy? i7 2600k


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nice, jeg tror det skulle gå bra ettersom begge RAM brikkene mine er plassert helt til venstre (B1 og B2).

Men det verste er at når jeg tenker meg om tror jeg at jeg har kjøpt denne vifta 1 gang før, men at jeg aldri fikk den til å virke ordentlig fordi fikk feil i BIOS om at temp ble for høy og at "ingen CPU fan var detected" så jeg gikk for Intels stock, helt til jeg byttet til den Cooler Master X-Dream sin for ikke så lenge siden.. Jeg har flyttet hjemme fra foreldrene og mener å huske at de kastet den.. Og nå skal jeg liksom kjøpe den på nytt igjen.. Oh happy days..

Lenke til kommentar

:rofl:

 

CPU Fan Error betyr jo bare at du ikke har koblet til CPU Fan headeren.

Det er ikke noe problem i seg selv, betyr bare at du har koblet den andre steder men HK du har vil ikke boote i den konfigurasjonen med mindre du sier fra i BIOS at den skal ignorere det.

 

Dersom du faktisk har hatt for høy temp så har du ikke montert kjøleren skikkelig.

Lenke til kommentar

B1 og B2? Da kjører jo du single channel RAM. Manualen sier du skal ha i A1 og B1

 

FAAAAAAAAN!!! kødder du eller? Hele tiden i flere år har jeg kun kjørt 800 MHZ single channel! Jeg vet jo at det skal kjøres dual channel men når det står i OS at det er 8 GB på 1600 MHZ DDR3 så bryr jo ikke meg noe om det. Pluss at jeg har jo alltid fått gode FPS i spill, men betyr dette at det er mulighet for endra bedre? :p

Lenke til kommentar

Har lest det i manualen men tror det hadde noe med at jeg flytta brikkene over dit pga den Noctuan var så svær den gangen.. Og nå skal jeg liksom kjøpe den på nytt.. Får håpe den passer da ellers som du sier går det ann og hekte vifta med metall feste litt høyere opp så får bare håpe.. og håpe at det går bra :p btw du sa du hadde gjort det på din men har vi samme hovedkort? Jeg har jo P8Z68-V Pro

 

edit: Har forresten fått brikkene over i Dual Channel men med litt overclock på skjermkortet kjørte den 4 fps dårligere i Hitmans benchmark så kom på avg. 78 mens hadde 84fps før :p

Endret av James Bond
Lenke til kommentar

Har lest det i manualen men tror det hadde noe med at jeg flytta brikkene over dit pga den Noctuan var så svær den gangen.. Og nå skal jeg liksom kjøpe den på nytt.. Får håpe den passer da ellers som du sier går det ann og hekte vifta med metall feste litt høyere opp så får bare håpe.. og håpe at det går bra :p btw du sa du hadde gjort det på din men har vi samme hovedkort? Jeg har jo P8Z68-V Pro

 

edit: Har forresten fått brikkene over i Dual Channel men med litt overclock på skjermkortet kjørte den 4 fps dårligere i Hitmans benchmark så kom på avg. 78 mens hadde 84fps før :p

Kjæp en billig vannkjøler til 4-500kr og får bedre kjøling, støynivå og montering? :)

Lenke til kommentar

 

Har lest det i manualen men tror det hadde noe med at jeg flytta brikkene over dit pga den Noctuan var så svær den gangen.. Og nå skal jeg liksom kjøpe den på nytt.. Får håpe den passer da ellers som du sier går det ann og hekte vifta med metall feste litt høyere opp så får bare håpe.. og håpe at det går bra :p btw du sa du hadde gjort det på din men har vi samme hovedkort? Jeg har jo P8Z68-V Pro

 

edit: Har forresten fått brikkene over i Dual Channel men med litt overclock på skjermkortet kjørte den 4 fps dårligere i Hitmans benchmark så kom på avg. 78 mens hadde 84fps før :p

Kjæp en billig vannkjøler til 4-500kr og får bedre kjøling, støynivå og montering? :)

 

 

Nja vet ikke helt jeg.. Har bare hatt 1 pc med vannkjøling og det var lenge siden, sikkert rundt 2006 ellerno og fattern kjøpte PCen som en konfirmasjonsgave av en venn vi kjenner, alt kom ferdig montert osv men det var da kjøling både på CPU og GPU. Vet ikke om jeg klarer å montere alt sammen eller om jeg har kabinett som egner seg (CM Storm Trooper), vet ikke hvor jeg skulle festa det engang

Lenke til kommentar

I know, men har aldri gjort det før.. Det er ikke montering på CPUen jeg er bekymra for, det er radiatoren og viftene.. Jeg vet ikke hvor jeg skulle gjort det selv om det er en guide her:

 

https://www.youtube.com/watch?v=HQHC-IXQofs

 

Edit: Nvm fant ut hvordan man tar av toppen, herlighet så lett, bare 6 klips man trykker inn fra insiden.. Da spørs det om det ikke blir denne på meg da:

 

https://www.komplett.no/cooler-master-seidon-240m-cpu-kjler/775803

 

Slik ser pcen min ut fra insiden btw:

 

10014104_10203696623474422_4380416395116

Endret av James Bond
Lenke til kommentar

Jeg liker mengden research du gjør om ting! 1+

 

Prøv alt i ett løsninger fordi du vil bli overrasket over enkelheten. Resultatet vil nesten garantert bli bra om du har bygget pc før :)

 

Er mye man kan lære på nettet hehe.. Jeg tror tanken skremte meg litt først med vannkjøling men når han monterer i samme kabinett som jeg har burde jeg også for f*** klare det. Har bygd 3 pcer før den tredje er den jeg har nå. Var også ansatt på komplett en periode der jeg bygde en del men er bare det at når det er en stund siden sist føler man seg litt rusten på ting.

 

Det eneste jeg lurer på nå er at på den videoen så tar han jo ut den store 200mm viften på toppen, greit nok.. Jeg skjønner det følger 2x 120mm vifter med Seidon 240M, disse monteres på toppen, men så har han også 2x 120mm under radiatoren? Jeg må da kjøpe ekstra 2x120mm vifter men er det vits? eller lurer på om det er best å gjøre det, så nevner han Push/Pull (viftene trekker inn kald luft/blåser ut varm luft) og vet ikke helt hva som er optimalt men selv ville jeg tro det er best med bare Push for å få den varme lufta ut av kabinettet og ikke bygge opp ekstra med varmluft inne i kabinnettet, det er jo det som er "originalt" og jobben til den store 200mm vifta hvertfall.

 

Skal søke litt rundt og se om jeg finner noen anbefalinger. Rimelig sikker på at det blir vannkjøling nå, for hvorfor gå for Noctua når det blir flere vifter, mer støy når man kan legge på 100kr mer og få mindre støy og solide temps.. Det er jo vinn-vinn.

Lenke til kommentar

Du ser kanskje 3-4c forskjell mellom push+pull og push/pull.

 

Men kan du si hvordan det er best å sette det opp? For jeg la plan om å først bare prøve med de 2 inkl. viftene og så kanskje kjøpe 2 vifter til om det blir vits etter testing, jeg regner med at begge viftene bør rettes til push at de trekker kald luft og blåser varmluft opp og ut av kabinettet

 

Edit: Nvm fant det ut nå, man tar bare i første omgang og installerer viftene under radiatoren for å presse luft opp og ut, men ønsker man push pull så kjøper jeg nok Noctua 120mm vifter og flytter Cooler Masters vifter på toppen av radiatoren ettersom Noctuas vifter presser mer luft, men spørs om dette blir nødvendig så får se ossen temps jeg får først :)

Endret av James Bond
Lenke til kommentar

Du vil definitivt tjene mest på at de blåser varm luft ut av kabinettet.

 

Personlig har jeg mine i pull config der de trekker luften igjennom radiatoren og så blåser det ut av kabinettet. Det gjør det lettere å tørke støv etc av radiatoren da du har tilgang til overflaten 24/7. Utover det er det hip som happ. Enkelte vifter yter bedre i push osv dersom de er optimalisert for statisk trykk e.l. Gå for det som er greiest mtp vedlikehold, eller ser best ut. Utover det hadde jeg ikke tatt meg bryet med å tenke for mye på det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Spørs på spenningen som er brukt. Noen chips trenger langt lavere enn andre. :)

 

Ja tenkte egentlig akkurat på det etter jeg posta innlegget :p men mente vel at det kanskje ikke er sunt over lengre tid? Jeg ønsker jo 24/7 oc. Har hørt 1.4 er max anbefalt, mens 1.5 er max Intel har oppført men tror med ny kjøling så er under 1.4v realistisk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...