Gå til innhold

[Løst] Er CPU tempen min for høy? i7 2600k


Anbefalte innlegg

Hei, har samme type kjøler som deg (280l) og min hadde samme lyd da jeg kjøpte den, hadde tenkt og kontakte support jeg og, men før jeg rakk og rote meg til det (noen dager, kanskje en uke) var lyden borte så da gjorde jeg ikke mer med det. Har en teori om at det er litt "innkjøring" av pumpa som skal til før lyden forsvinner. Min forsvant iallefall :)

 

Men jeg har knurrende lyd konstant etter jeg prøvde å "innkjøre" den litt i en uke..

Har trua på at noen kan være heldigere enn andre, virker som litt rar kvalitet på disse produktene.

Noen kan ikke ha i det hele tatt også dukker lyden opp etter alt fra dager til måneder..

Men når kabinettet ligger nede, altså på siden så er lyden helt vekk.. Men kan ikke ha det sånn.

Som når harddisker fra 1990-2000 jobbet på spreng, litt sånn mini-kortslutting lyd.

Hadde det bare vært Pump-Whining så hadde det vært greit, men jeg har det veldig lydløst i leiligheten min og den høres litt for godt. En god del omtalere på nettet har ikke fått denne lyden og ingen av de nevner at de har samme problemet som jeg har, Pumpa kan pipe litt men igjen, jeg hører ikke engang denne når PCen ligger nede, så vil ha nytt produkt som ikke er sånn. Nekter å tro at flertallet er slikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hei, har samme type kjøler som deg (280l) og min hadde samme lyd da jeg kjøpte den, hadde tenkt og kontakte support jeg og, men før jeg rakk og rote meg til det (noen dager, kanskje en uke) var lyden borte så da gjorde jeg ikke mer med det. Har en teori om at det er litt "innkjøring" av pumpa som skal til før lyden forsvinner. Min forsvant iallefall :)

 

Men jeg har knurrende lyd konstant etter jeg prøvde å "innkjøre" den litt i en uke..

Har trua på at noen kan være heldigere enn andre, virker som litt rar kvalitet på disse produktene.

Noen kan ikke ha i det hele tatt også dukker lyden opp etter alt fra dager til måneder..

Men når kabinettet ligger nede, altså på siden så er lyden helt vekk.. Men kan ikke ha det sånn.

Som når harddisker fra 1990-2000 jobbet på spreng, litt sånn mini-kortslutting lyd.

Hadde det bare vært Pump-Whining så hadde det vært greit, men jeg har det veldig lydløst i leiligheten min og den høres litt for godt. En god del omtalere på nettet har ikke fått denne lyden og ingen av de nevner at de har samme problemet som jeg har, Pumpa kan pipe litt men igjen, jeg hører ikke engang denne når PCen ligger nede, så vil ha nytt produkt som ikke er sånn. Nekter å tro at flertallet er slikt.

 

hmm vet iallefall at jeg fikk fjernen hviningen i pumpa mi ved å koble den på en sysfan port (beregnet på kabinettvifter) kunne ikke kontrollere hastigheten før det. Mulig om du tester dette om du også kan få bort tikkelyden om du justerer hastigheten litt opp og ned? (kobler pumpa fra cupfan og til en sysfan port)

 

EDIT: Ps: lyden jeg hadd er akkurat lik den lyden du hadde, bladde tilbake i videoene mine og hørte på lyden jeg hadde og den du hadde. (vi har samme kasse :whistle: )

 

EDIT 2: Flertallet av pumpene er nok ikke slik men de kan være verdt å årøve å koble pumpa på en sysfan port iallefall.

 

EDIT 3: Det er nok heller ikke coilwhine du har i pumpa men en lyd som kommer av at den kjører på full hastighet (litt over 7000 rpm!)

Endret av Partydonut
Lenke til kommentar

Hadde det vært meg hadde jeg aldri funnet meg i noe annet enn en *DOA* ordning.

Da hadde jeg heller betalt porto og brukt angreretten, samt sluttet å handle der.

 

Er ikke kundes feil at en ny vare er defekt og ikke fungerer ut av esken.

Dette er noe de fleste nettbutikker som er halvveis seriøse praktiserer.

Blir fort en 3 ekstra uker før man får varen man allerede har betalt for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Partydonut, tro meg jeg har prøvd.. Hver eneste tilgjengelige 4 Pins FAN port til og med de med 3, pumpa mi kjører rundt 6700rpm ser jeg i BIOS, det er fortsatt høyt og en Zalmann Fanmate kan stille RPM'n men er ikke sikkert det løser noe. Også snakker jeg ikke om Coilwhine, men Pump whine for det er noe annet, at pumpa suser/piper og det skjønner jeg kan være ganske vanlig, og dette hører jeg også litt av og kan leve med.. Men ikke sånn KRKRKRKRKRKSKSKSKRKRKSRKSKRRSSKRKRKRR.. Her er en uten KRKRKRK og kun pump whine:

 

https://www.youtube.com/watch?v=Ag67vwbUeaA

 

Brahmeister, tror jeg rett og slett går for din mening, dette viser også at jeg ikke gidder å finne meg i å bli behandlet sånn, så kanskje bare kanskje de skjønner alvoret i å miste en kunde som vil snakke om problemet til 10 er verdt å holde på likevel, men det får bli opp til dem. Så slipper jeg også å betale for rep undersøkelse.

 

edit: Men nå kommer sikkert CDON til å si at, neeei vi kan ikke ta imot en vare som du har ødelagt (det har jeg selvsagt ikke gjort), eller at jeg sender inn så får jeg sikkert ikke pengene igjen i det hele tatt.

Endret av James Bond
Lenke til kommentar

Bare skriv til CDON at du nekter å sende til utlandet, og at du mener det blir deres ansvar.

 

Ikke at det endrer så mye, for produktet skal nok uansett til produsenten, og avtalen om at du må betale gjelder fortsatt uansett om det er norge eller ei.

 

Men skjønner virkelig ikke hvorfor du tror CDON (eller produsenten) kommer til å juge/svindle deg? Bare fordi de ikke hadde en smooth og finere DOA-prosess, betyr ikke at de skal loppe deg. ;)

Lenke til kommentar

Bare skriv til CDON at du nekter å sende til utlandet, og at du mener det blir deres ansvar.

 

Ikke at det endrer så mye, for produktet skal nok uansett til produsenten, og avtalen om at du må betale gjelder fortsatt uansett om det er norge eller ei.

 

Men skjønner virkelig ikke hvorfor du tror CDON (eller produsenten) kommer til å juge/svindle deg? Bare fordi de ikke hadde en smooth og finere DOA-prosess, betyr ikke at de skal loppe deg. ;)

 

Bare hatt en dårlig følelse i magen siden jeg startet opp PCen, så nå er jeg lei..

Brahmeister hadde beste løsningen, da betaler jeg bare frakt så får jeg pengene igjen.

Men etter å ha lest angreskjemaet deres håper jeg bare ikke de kommer til å slå tilbake på meg med det de har skrevet selv som "Rett til å returnere feilfrie varer, varene skal være ubrukt, er den brukt som din egen kan ikke angreretten gjøres".. Men da for f***** jeg har jo fått ett defekt produkt, og dette er ikke min skyld. Orket ikke skrive over alt fra brevet så tok ett bilde:

post-128648-0-34519000-1414617496_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ja, angreretten er helt feil å bruke. Og er ment for produkter som ikke har mangler eller er defekte. Og selger kan kompenseres for eventuelle skader som har oppstått på utstyret. Så da ender du jo uansett opp med at de kan kreve betaling fra deg om utstyret ikke fungerer.

 

Bare at du nå stiller dårlig/svakt i forhold til loven og i henhold til i avtalen om angrerett som ikke gjelder defekte deler. Og DET ønsker du ikke. Og nå har du jo allerede sagt fra at den er defekt/har mangler...

 

8.5 Krav til melding om angrerett Forbrukeren kan velge om han vil benytte utfylt standard angreskjema eller gi mel- ding om bruk av angrerett i en annen utvetydig erklæring . Kravet om at erklæringen må være utvetydig, innebærer at det må gå klart frem av erklæringen at forbruke- ren ønsker å angre på kjøpet, dvs. at det for eksempel ikke dreier seg om en rekla- masjon over mangler ved varen.

http://www.forbrukerradet.no/_attachment/1177064/binary/31054

Så det å benytte angreretten tror jeg er en svært dårlig idé.

 

Om du ønsker hjelp utover dette, så anbefaler jeg deg å opprette en tråd i jussdelen av forumet, hvor du finner skikkelige jurister. For meningen med denne tråden har opprinnelig vært av teknisk karakter, så om du nå altså oppretter en tråd hvor du trenger hjelp til det rent rettslige.

Altså hvor du går ut fra at det er snakk om defekt produkt (noe vi mer eller mindre har kommet frem til her), og kanskje korter ned historien om hvordan du testen den osv...

 

Det som er viktig er egentlig hvordan du får sendt inn produktet tilbake til selger, og hvilke rettigheter du har, og hva du har gjort og mottatt av informasjon av dem, samt hva de krever.

 

Selvsagt greit å nevne at du åpnet varen, koblet den til, og at den var defekt fra starten av.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

For noe tull Andrull.

Så lenge han har sagt ifra om problemet innen rimelig tid (noe han gjorde), kan han bruke angreretten så mye han orker.

Har selv behandlet noen hundre angre saker.

At han får ett defekt produkt er ikke han sin feil, og angreretten gjelder selvsagt da også, lmao.

 

Dette er det som er vesentlig når det gjelder angrerett (bortsett fra at retten bortfaller etter 14 dager da):

Ønsker du å returnere varen, må den være i tilnærmet samme stand og mengde som da du mottok den.

Når varen er defekt, sier du ifra før 14 dagers fristen har utløpt, du har forklart hvilken stand varen var i og du returnerer den i samme stand.
Bare husk å send med alt av tilbehør så har du ditt på det rene.
Endret av Brahmeister
Lenke til kommentar

Da får ha eventuelt starte en sak av at returretten til CDON ikke er i henhold til reglene i så fall. For spørs om de godtar den med sine regler. For der står det som vedlagt helt tydelig klart at varen ikke kan være skadet fra deres regelverk.

 

Synd selve angrerettsloven på lovdata krevde proff-bruker.

 

Men for all del, prøv i vei. Jeg har som sagt vært i butikk hvor praksisen har vært å nekte returrett om kunden har oppgitt at den er defekt. Men så har jeg heller aldri vært borti såpass kjip kundebehandling som CDON her heller, selv om reklamasjonsrett-delen er korrekt i henhold til loven.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ja, har jobbet i butikk jeg og der praksisen har vært å nekte.

Dette er en "fin" (i mine øyne motbydelig) måte for butikken å spare penger på, fordi det er mange kunder som biter på uten å tenke seg om, eller rett og slett ikke ønsker konflikten.

 

Men så har du de som kan reglene selv, eller får forbrukerombudet til å ordne opp, da får pipa plutselig en helt annen tone.

Endret av Brahmeister
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så jeg var på telefon med forbrukerrådet idag, de mente:

 

Man kan ikke bruke angreretten når man har åpnet og brukt som sin egen, forsåvidt det som står på angrerettsskjemaet som jeg fikk også..

 

MEN..

 

Fungerer ikke produktet som det skal, altså det er defekt eller har en defekt, så blir det som å gå på elkjøp å få ny vare, men når de krever at jeg skal betale undersøkelsesgebyr + frakt, så har jeg rett til heving av kjøpet ettersom det er brudd på forbrukerkjøpsloven paragraf 30. Det står heller ikke opplyst noe om på arket til CDON på avsnittet "Reklamasjon og retur" (på bildet jeg la ut), at kjøper må betale for reparasjon siden dette er vanlig på elektronikk noe jeg tror også er brudd.

 

Så jeg skrev mail til CDON idag og venter på svar, om hun dama blir vanskelig vet jeg ikke, men forbrukerrådet sa blir det noe mer enn dette så var det bare å klage inn så skal de ta tak i problemet.

Lenke til kommentar

MEN..

Fungerer ikke produktet som det skal, altså det er defekt eller har en defekt, så blir det som å gå på elkjøp å få ny vare, men når de krever at jeg skal betale undersøkelsesgebyr + frakt, så har jeg rett til heving av kjøpet ettersom det er brudd på forbrukerkjøpsloven paragraf 30. Det står heller ikke opplyst noe om på arket til CDON på avsnittet "Reklamasjon og retur" (på bildet jeg la ut), at kjøper må betale for reparasjon siden dette er vanlig på elektronikk noe jeg tror også er brudd.

Så jeg skrev mail til CDON idag og venter på svar, om hun dama blir vanskelig vet jeg ikke, men forbrukerrådet sa blir det noe mer enn dette så var det bare å klage inn så skal de ta tak i problemet.

James Bond, nå er du veldig forvirrende.

 

Her sier du jo nettopp det jeg ble forvirret første gangen. Altså at du må betale frakt og undersøkelsesgebyr for reklamasjonsrett. Og det stemmer jo ikke!? I mailen du fikk så stod det i følge deg:

 

Ja det stemmer. Dersom verkstedet ikke finner noe feil på produktet må du betale undersøknings- og fraktavgift. ( 363 kr)

Her står det at du kun må betale om du feilaktig sender inn på reklamasjonsrett. Og siden det er feil på produktet så må du ikke betale noe som helst. Noe også forbrukerrådet så vell som vi andre også påpekte.

 

Så da lurer jeg veldig på hva du svarte CDON.

 

 

 

Det står heller ikke opplyst noe om på arket til CDON på avsnittet "Reklamasjon og retur" (på bildet jeg la ut), at kjøper må betale for reparasjon siden dette er vanlig på elektronikk noe jeg tror også er brudd.

CDON har da ikke sagt at du skal betale for reparasjon heller... For så klart skal ikke du betale for reparasjon.

 

For min del så virker det fortsatt som om du har missforstått hele greia.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke hva vedkommende du snakka med hadde røyka, men:

"Dersom din bruk og undersøkelsen av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, er det mulig at du må betale kompensasjon til selger for at varen har mistet verdi. Du mister imidlertid ikke angreretten selv om du har gått utover undersøkelsesretten, eller begynt å bruke varen på vanlig måte så lenge du angrer innen angrefristen."

 

http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/angre-+og+bytterett/slik-bruker-du-angreretten

Lenke til kommentar

Det som står på CDON sitt skjema kan du forresten ignorere om du vil, CDON står ikke over Norge sine regler innen kjøp og salg av varer.

 

Dersom du snakker med forbrukerrådet er det også viktig å nevne at det gjelder en *nettbutikk* (noe du sikkert gjorde), ved kjøp av vare i nettbutikk har kjøper enda flere rettigheter og muligheter enn ved kjøp i butikk der man får fysisk vare i hendene.

 

Er også helt enig med Andrull at CDON ikke skriver at de vil belaste deg for undersøkelsen av varen, med mindre de konstaterer at det er brukerfeil.

Så dersom du syntes det er greit at enheten går til service, er det bare å sende.

Dukker nok opp en ny eller reparert versjon i postkassa etter 2-3 uker, uten at det koster deg noe selvsagt.

 

(Jeg hadde fortsatt bare fylt ut angre-skjema og returnert, men det blir jo helt opp til deg).

Endret av Brahmeister
Lenke til kommentar

Er det så vanskelig å skjønne at produktet var defekt da jeg fikk det å vil ha pengene tilbake? Når jeg sa dette til CDON ville de med en gang at jeg skulle sende den på rep. noe jeg forsåvidt syntes var en god ide så de får undersøkt, men når det kom fram i brevet at jeg skal også betale for dette, ble jeg skeptisk, det kom ikke fram før jeg spørte på mail. Jeg har ikke ødelagt pumpa, den var sånn, nå vil jeg ha pengene tilbake. Forbrukerrådet sa at jeg har rett på ny vare, at jeg ikke skal betale kostn. for undersøkelse, rep eller frakt, (Noe CDON sier at jeg MÅ) og hvis de mener dette har jeg rett til å heve kjøpet fordi det strider imot forbrukerkjøpsloven.

Endret av James Bond
Lenke til kommentar

 

Er også helt enig med Andrull at CDON ikke skriver at de vil belaste deg for undersøkelsen av varen, med mindre de konstaterer at det er brukerfeil.

 

(Jeg hadde fortsatt bare fylt ut angre-skjema og returnert, men det blir jo helt opp til deg).

 

Ehh.. Jo, det var nettopp det de gjorde.

 

"Ja det stemmer. Dersom verkstedet ikke finner noe feil på produktet må du betale undersøknings- og fraktavgift. ( 363 kr)"

Lenke til kommentar

 

Ja det stemmer. Dersom verkstedet ikke finner noe feil på produktet må du betale undersøknings- og fraktavgift. ( 363 kr)

Her står det at du kun må betale om du feilaktig sender inn på reklamasjonsrett. Og siden det er feil på produktet så må du ikke betale noe som helst. Noe også forbrukerrådet så vell som vi andre også påpekte.

 

Har du i det hele tatt lest hva hun svarte meg i mailen? Jeg betale undersøknings og fraktavgift.

Lenke til kommentar

Okei :p

 

Hva med å ikke sende inn til undersøkelse men til returadressen:

 

CDON.COM

Postboks 214

0061 OSLO

Norge

 

For å få igjen pengene, pga. en boks jeg kan huke av på "Skade på vare" Så har jeg vel rett til det?

Ja jeg har tungt for å skjønne ting til tider.

 

edit: Det var der jeg ble forvirret, fordi virker som at CDON mente jeg skulle betale undersøkelse og reparasjon uansett om det var defekt eller ikke.

Endret av James Bond
Lenke til kommentar

Altså, enten så må du benytte angrerett (som fort kan bli trøblete siden CDON sine regler ikke gjelder, og forbrukerrådet tydeligvis ikke var så behjelpelige her heller), eller så blir det reklamasjons, og da er det undersøkelse som gjelder. Men om du skriver at du ikke ønsker å sende til utlandet, så kan du spørre om noe sendenummer, slik at du sender direkte til CDON, og så kan de ordne med frakt og undersøkelse selv.

Når du sender tilbake så trenger det vel et returnummer, eller noe som kan identifisere at det skal til angrerett eller til reklamasjon. Å bare ta en kjapp en, og bare sende den til dem, vil nok ikke være så smart. Pengene kommer nok ikke noe raskere da...

Den boksen jeg tror du snakker om, tror jeg er en boks du huker av, som automatisk starter et søk om reklamasjon. Noe du allerede har gjort, bare manuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...