Gå til innhold

[Løst] Er CPU tempen min for høy? i7 2600k


Anbefalte innlegg

God dag alle sammen.

 

Jeg har i det siste oppgradert litt på PCen min og kjøpte meg ett nytt skjermkort (MSI GTX 970) og jeg har en i7 2600k som har hatt siden den var ny.

 

I det siste så har jeg spilt en god del Watch Dogs, og jeg storkoser meg med alt på full settings på spillet, men selv med det nyeste "toppkortet" så er det noe småligt frame-drops der grafikken blir litt krevende i omgivelsene :)

 

Jeg leste derfor ganske enkelt reviews av omtalere og Guru3d prøvde selvsagt å overklokke det, og de la ut metoden så jeg kopierte den og la inn verdiene i Afterburner. Fungerte kjempefint og var stabilt.

 

Men.. Det var da jeg kom på at jeg har byttet CPU vifte til en Cooler Master X-Dream og hvorfor ikke prøve å overklokke CPUen? Alle med denne prosessoren ser ut til å gjøre det. Så etter en del lesing fikk jeg det til.

 

Forandringen var meget merkbar og jeg var utrolig fornøyd.

Men.. CPU tempen min når alt fra 80-87 grader, på 4.5 GHZ. Så jeg er mest fornøyd med denne hastigheten, men setter jeg den ned til 4.2 GHZ når gradene kanskje 70-80 en plass.

 

Jeg leste på ett amerikansk forum at 80-90 grader celcius (ekke dette forferdelig mye?) at "jeg ville ikke redd for at CPUen når 80-90 når du startet ett såpass tungt spill, det er helt vanlig, det er GPUen du skal være redd for at ikke når slike temperaturer".. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro.

 

Jeg bare lurer på om 80-90 er for høyt, for hvis det er det vil jeg ikke ødelegge levetiden på CPUen min med OC. Men så langt har faktisk på 4.5 GHZ vært stabilt og ikke krasjet eller noe, men jeg var usikker så satte den ned til 4.2 og er ikke like bra men OK.

 

Dette er PCen min forresten:

 

i7 2600k @ 4.2 GHZ

MSI GTX 970

Corsair Vengeance 8 GB 1600mhz DDR3

Asus P8Z68-V Pro 3 Gen

Corsair HX 1050w PSU

Kingston HyperX 125 GB SSD & 1 TB Seagate Barracuda

CM Storm Strooper Kabinett

Edit: Corsair HX 1050w PSU

 

Sry hvis det ble litt mye å lese men da er alt på bordet iallefall.

Endret av James Bond
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken spenning kjører du på prosessoren?

 

Er det snakk om en slik kjøler? http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16835103039

 

Uten at jeg klarer finne noen gode tester på den så er det lett å se at den ikke kommer til å gi mye bedre ytelse enn en stock intel kjøler. Ville nok sett etter en bedre på bruktmarkedet e.l. dersom du har planer om å klokke videre.

 

87c er relativt høyt under load for en 2600k men skal ikke utgjøre noen umiddelbar fare, selv om det er betydelig høyere enn det jeg ville vært komfortabel med til 24/7 bruk.

Lenke til kommentar

Er ikke den CPU vifta, er denne:

https://www.mpx.no/cooler-master-x-dream-i117-cpu-kjler/657131#!tab:reviews

 

Jeg kjører offset +, så har ikke satt noen spenning. Som du sikkert vet betyr det at den gir mer volt hvis CPUen har behov for det. Fulgte guide fra en som hadde gjort det før og han mente at mange får feil med overklokking med frysing og krasj osv fordi de setter en spenning, mens med offset + så slipper man å tenke på det.

 

Nå fant jeg ett fint svar på Intel sine forum, og hun som jobbet for Intel sa at TJmax er på 98c så den skal tåle det helt fint visst, men over 100c så er det nok en sikkerhetsmargin der CPUen sier ifra til hovedkortet at den må slå av PCen fordi den ble for varm.

 

Nice gaming rig forresten!

Lenke til kommentar

Den vifta er ikke så dårlig da hehe.. Den er noen level'er opp fra stock vifta, men nok om det..

 

Nå som jeg satt manuell Volt så fikk jeg MYE mer korrekte og stabile måleverdier føler jeg, den kommer jo ikke over 70c under 10 min med full stress test fra meg i Watch Dogs!!

 

Litt merkelig egentlig..

Lenke til kommentar

God dag alle sammen.

 

Jeg har i det siste oppgradert litt på PCen min og kjøpte meg ett nytt skjermkort (MSI GTX 970) og jeg har en i7 2600k som har hatt siden den var ny.

 

I det siste så har jeg spilt en god del Watch Dogs, og jeg storkoser meg med alt på full settings på spillet, men selv med det nyeste "toppkortet" så er det noe småligt frame-drops der grafikken blir litt krevende i omgivelsene :)

 

Jeg leste derfor ganske enkelt reviews av omtalere og Guru3d prøvde selvsagt å overklokke det, og de la ut metoden så jeg kopierte den og la inn verdiene i Afterburner. Fungerte kjempefint og var stabilt.

 

Men.. Det var da jeg kom på at jeg har byttet CPU vifte til en Cooler Master X-Dream og hvorfor ikke prøve å overklokke CPUen? Alle med denne prosessoren ser ut til å gjøre det. Så etter en del lesing fikk jeg det til.

 

Forandringen var meget merkbar og jeg var utrolig fornøyd.

Men.. CPU tempen min når alt fra 80-87 grader, på 4.5 GHZ. Så jeg er mest fornøyd med denne hastigheten, men setter jeg den ned til 4.2 GHZ når gradene kanskje 70-80 en plass.

 

Jeg leste på ett amerikansk forum at 80-90 grader celcius (ekke dette forferdelig mye?) at "jeg ville ikke redd for at CPUen når 80-90 når du startet ett såpass tungt spill, det er helt vanlig, det er GPUen du skal være redd for at ikke når slike temperaturer".. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro.Sry hvis det ble litt mye å lese men da er alt på bordet iallefall. [/font][/color]

Høres ut som noen lite erfarne. GPUer er de som klassisk sett har holdt vesentlig høyere temperaturer. Og som har vært ment å operere på alt mellom 90-100 grader. Både throttle-temp, normaltemp uten OC, og temptarget er tydelige indikasjoner.

 

Vi snakker uansett om ganske midlertige temperaturer, da jeg går ut fra at det bare er spill som du belaster den så tungt med?

 

Så problemet er nok heller at en temp på rundt 90 grader så er det fort gjort at man peaker i ny og ne opp i makstemperaturen satt av CPUen (er vel noenrundt 95-100), hvor den da vil klokke seg ned (og medfølgende ytelsesfall).

 

Og når det kommer til andre operasjoner på OCen, så finnes det andre situasjoner som belaster den vesentlig tyngre, selv hos de fleste. Ja, kan være alt fra noe kjapp video/foto-redigering, det kan være noe dekomprimering/komprimering som tar mer enn et par sekunder. Etc...

Og da er det kjipt med ytelsestap, eller enda værre, at den skrur seg av.

 

Så sånnsett hadde jeg nok vurdert nærmere 85 grader som maks temp i spill, så har du en buffer. Vil nok også variere en del fra spill til spill.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Den vifta er ikke så dårlig da hehe.. Den er noen level'er opp fra stock vifta, men nok om det..

 

Nå som jeg satt manuell Volt så fikk jeg MYE mer korrekte og stabile måleverdier føler jeg, den kommer jo ikke over 70c under 10 min med full stress test fra meg i Watch Dogs!!

 

Litt merkelig egentlig..

 

Den er faktisk såpass dårlig jo. Skaff deg skikkelig kjøling før du overklokker sandy bridge cpuer sier jeg ;)

Lenke til kommentar

Den vifta er ikke så dårlig da hehe.. Den er noen level'er opp fra stock vifta, men nok om det..

 

Nå som jeg satt manuell Volt så fikk jeg MYE mer korrekte og stabile måleverdier føler jeg, den kommer jo ikke over 70c under 10 min med full stress test fra meg i Watch Dogs!!

 

Litt merkelig egentlig..

Selve viften er nok bedre, men kjøleribben er ikke noe særlig større slik det kommer frem av bildet.

 

Hvis du hadde auto på spenningen(volt) før så vil den kunne sette mye rare og ganske høye verdier av seg selv under OC. Derfor vil du kunne få høye temperaturer.

Lenke til kommentar

Hehe ja jeg er vel lite erfaren men jeg får det til å funke, man må jo begynne ett sted uansett og ingen er vel født overklokkere.

 

Liten update.. Okei så her er greia.. jeg får helt stabilt system på offset +.

Men etter sjekk i CPU-Z så ser jeg den setter som noen sa her, mye rare verdier alt fra 1.37-1.40 og 1.40 er max sier Intel men jeg vil uansett under det fordi 1.40 er jo ikke sunt.

 

Akkurat nå har jeg prøvd 1.31v og kjørte en benchmark i Hitman og der offset vanligvis viser 80-90 etter ferdig, så viste den nå max 70-80c og har inntrykk av at manuell volt VIL vise mer riktige verdier.

 

Om det blir stabilt vet jeg ikke enda fordi har ikke prøvd så mye men så langt går det bra.

Igår når jeg prøvde 1.330 så var det stabilt i Watch Dogs og etter 10 min med stress testing landa verdiene på max 78c noe som jeg såklart syns er bedre enn offset som viser helt opptil 87c max.. Om 87c faktisk er sant da..

 

edit: En ting jeg ikke helt skjønner er at Core Temp viser 1 frekvens på CPU mens CPU-Z viser 4.5 GHZ, vet ikke om noen har vært borti dette før..

 

10622923_10203692600013838_5677851974397

Endret av James Bond
Lenke til kommentar

snip

 

1.4v er helt ok for en 24/7 klokk. Har kjørt det selv i 3 år og hvis jeg ikke husker feil så scoret de fleste 2600k mellom 4.7-5GHz stabilt på den spenningen. Så lenge du klarer holde temperaturen i sjakk så har du ganske mye spillerom hva spenning angår.

 

Når det kommer til kjølere så er antallet heatpipes et veldig misvisende da det er forskjell i størrelse etc. Beste tipset er å sjekke noen reviews.

 

Har ikke fulgt med på luft fronten på en stund men Noctua NH-D14 var lenge standarden som alt annet måles etter. Dersom du tar en titt på bruktmarkedet skal du ikke se bort ifra at du finner noen billig.

Lenke til kommentar

Sist gang jeg IKKE kjørte en Intel prosessor på 1.4v eller mindre begynner å bli noen år siden... Hadde en pentium 4 i en laptop en gang, som muligens ikke like for høye spenninger.

 

Men alt fra Celeron D, E6600, Q6600, I7 920, i5 750, i7 3930k, i7 4770k, i7 4930k, i7 5960x, alle koser seg over 1.4V. Ja, totalt sett har jeg nok kjørt dem mer OVER 1.4v enn under.

 

Og noen av dem har også kjørt 1.5v-1.55v over lang tid. 1.6V har dog vært svært midlertidig. ^^

 

Edit: Oyda, glemte nesten. Har en laptop som jeg aldri fikk overvoltet. Var vel C2D 9500. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Okey er mulig jeg har misforstått, har bare lest igjennom en del forum som Toms Hardware osv, og var en som sa at 1.4v var meget skadeligt og vil forårsake "CPU Electromigration" :

 

https://www.google.no/search?q=cpu+electromigration&espv=2&biw=1920&bih=955&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=1t0yVJLlGqOgyAOFvYHQCw&ved=0CAYQ_AUoAQ#facrc=_&imgdii=_&imgrc=m6dDMx6Rx28AaM%253A%3BGGFz3jXCkkHNPM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.doitpoms.ac.uk%252Ftlplib%252Felectromigration%252Ffigures%252Fline_width_sml.png%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.doitpoms.ac.uk%252Ftlplib%252Felectromigration%252Fintro.php%3B450%3B274

 

Men i BIOS viser 1.4v som RØDT mens alt under er som regel gult, mens alt under 1.2 er hvitt..

 

Tror jeg kanskje skal gå for en Noctua DH-14 eller Hyper 212 men er ikke sikker. Skal lese litt rundt på nettet hva som pleier å være bra.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...