Gå til innhold

[Løst] Er CPU tempen min for høy? i7 2600k


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Spørs på spenningen som er brukt. Noen chips trenger langt lavere enn andre. :)

Ja tenkte egentlig akkurat på det etter jeg posta innlegget :p men mente vel at det kanskje ikke er sunt over lengre tid? Jeg ønsker jo 24/7 oc. Har hørt 1.4 er max anbefalt, mens 1.5 er max Intel har oppført men tror med ny kjøling så er under 1.4v realistisk

Tja, det finner man vel ut? Er langt fra så ille at du dreper chippen raskt. Når du pusher de for mye, så vil de som regel slite med å klokke like bra.

 

Dvs. At de trenger mer og mer spenning for å nå en gitt frekvens. Slik spenning har jeg prøvd i årevis uten problem på tilzvarende chips. Og på en gammel traver av en chip så snakket vi om at jeg måtte klokke 150 MHz lavere etter 3-4 år.

 

1.4-1,45v ca.

 

Men kjører man med noe automatisk nedklokking når den ikke lastes tungt, så kan man slippe å kjøre maks hele veien kanskje.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg fått settet, men CDON valgte selvsagt å ikke legge med Noctua kjølepastaen i pakken, så den kommer i brevpost såklart :p Litt surt for hadde lyst å begynne å mekke litt allerede nå men gidder ikke skru 2 ganger for å legge på medf. pasta, ta den av, og så legge på ny igjen.

 

Men så langt ser det veldig bra ut, er veldig rett fram med monteringen. Glad jeg valgte denne løsningen :)

post-128648-0-89567100-1413832181_thumb.jpg

post-128648-0-43619900-1413832191_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg tenkte fuck it, har montert alt nå solid og CPUen er kald som antarktis.. 22c på idle og 44c på load, dette er stock. Med 4.5ghz fikk jeg 22c på idle og 58c. MEEN jeg må nesten spørre dere, er det vanlig at pumpen maler som en katt? Den knurrer noe helt forferdelig. En ting er pump whine, som jeg hører, men den skrangler noe så grønnforjævlig at vurderer å lage en video så CDON evt. skjønner problemet ved en evt. reklamasjonssak.. Faen asså! Monteringa var litt kødden men fikk det til, gadd ikke vente på noctua pastaen så prøvde den Cooler Master inkluderte, men nå som alt er oppe å kjører bråker den noe helt forjævlig!

Lenke til kommentar

Tja, høres ut som noe er galt der ja. XD Selv om det var imponerende at den klarte å holde nede tempen om det er feil i pumpeenheten.

Det som er kjipt med alle disse ferdigsettene er hvor vanvittig lav kvalitet som er på pumpene. Ikke at det kanskje er så sjokkerende, når en grei pumpe koster mer enn settet, men allikevel, blir litt overrasket over hvor mange som får en defekt enhet, eller som blir defekt.

 

Uansett, det kan jo hende det funker om du rister litt på den, eller snur litt på casen? Om det er noe luft eller lignende (ikke at det skal være noe i et ferdigsett), men er man heldig så kanskje det fikser seg.

 

Et lydklipp hadde dog gjort seg. :)

Lenke til kommentar

Det er jo bare veldig uflaks at pumpen måtte ha denne defekten :p

Ikke slik jeg så for meg hele opplevelsen, men den kjøler likevel veldig bra, ikke det at jeg vil beholde den men f.ex 4.6ghz på 1.330v har ikke blitt varmere enn 58c ved høy load, og idler på ca 30c.

 

Jeg sendte forresten mail til CDON og de svarte noe som:

Hei!
Vi beklager at produktet er defekt. Vi har nå søkt om reklamasjon hos vår leverandør, og kommer tilbake til deg med videre instruksjoner så fort vi får svar.

Så fikk jeg ny mail litt senere på dagen fra dem, dette er litt lang mail så har lagt inn spoiler:

Vennligst les følgende instruksjoner nøye:




Vi kommer om kort tid til å sende deg følgende via post:

- En fraktseddel

- 2 servicekvitteringer, der du skal beholde den ene der det står ” Kundens kopi”.

- Tolldokumenter (Disse er merket "TOLLDOKUMENTER" og skal klistres på pakken ved innsendelse)

Glem ikke å legge ned følgende dokumenter i pakken med produktet:

- Servicekvitteringen

- Kopi på garantien/fakturaen.

Om garantiseddelen ikke blir sendt med produktet kommer servicepartneren ikke til å gjennomføre servicen.

Send inn produktet slik det ble sendt til deg. CDON og verkstedet tar ikke ansvar for tap av ekstra tilbehør som sendes med i forsendelsen.

Teip fast fraktseddelen på en valgfri retureske, gjerne bra emballert da verken vår servicepartner eller CDON.COM tar ansvar for pakken under transporten. Pakken skal leveres inn på nærmeste postkontor.

Observer at verken vår servicepartner eller CDON.COM tar ansvar for informasjon som ligger på ditt produkt, vær nøye med å gjøre en back-up før du sender det.

Kan fabrikasjonsfeil sikkerstilles ved kontroll av produktet vil du en e-post som bekrefter dette og det vil registreres en tilbakebetaling. Har du betalt med faktura vil Klarna ta kontakt med deg for instrukser om tilbakebetaling. Har du betalt med kort vil tilbakebetalingen skje automatisk til den konto som ble brukt ved kjøp.

Er produktet feilfritt eller utsatt for ytre påvirkning så vil du bli fakturert for produktkontroll og frakt. Produktet vil så bli sendt i retur til deg. Kostnad for avslått reklamasjon er kr 250.

Vennligst skriv tilbake til oss om du har spørsmål.

 

Det første jeg spørte om er at skal de virkelig ta service på enheten? Jeg burde jo få ny siden produktet var defekt før jeg fikk den i posten!

Mulig jeg misforstår her men jeg er ikke interessert i at de skal prøve å reparere enheten, jeg burde vel ha krav på en ny? Det litt veldig kjipe her er at jeg må nå demontere alt sammen igjen.

 

Lenke til kommentar

 

Mulig jeg misforstår her men jeg er ikke interessert i at de skal prøve å reparere enheten, jeg burde vel ha krav på en ny? Det litt veldig kjipe her er at jeg må nå demontere alt sammen igjen.

Defekte enheter er ikke gøy nei, men det er slik garantier (de fleste) og reklamasjonsrett funker ja. :)

 

Dette her er noe alle butikker gjør, med mindre de har spesielle avtaler med leverandøren om at det er en typisk feil som ikke er verdt å ta i mot en gang. I de fleste tilfeller med dataproblemer så vil dette erstattes med nytt, da det ikke lønner seg å fikse. Men aller viktigst så er kontrollen for å sjekke at du ikke bare sender tilbake fordi du ønsker noe nytt, eller at du selv er skyld i skaden.

 

Derimot, det som er nytt her, er at CDON prøver å få deg til å gjøre jobben deres, som er å sende til leverandøren osv... Du som kunde trenger egentlig bare å forholde deg til butikken. Så det var ganske dårlig. Men jaja, på den positive siden så går det nok raskere slik, så slipper produktet å være innom et ekstra mellomledd.

 

 

Det er godt mulig du får ny, om det ikke er mulig å reparere kjapt. (bruker de stort mer enn en 30-60 minutter, så lønner det seg ikke å reparere). Og det er vel ganske greit. Om det er noe som ikke har blitt satt skikkelig fast blir festet, eller noe som trengs å bli skrudd til, eller om motoren må byttes, så spiller det vel ingen stor rolle?

 

Fordelen med bruktting er at de som regel oftere er testet at funker. ;)

 

Ps: Fra forbrukerkjøpsloven så har du rett å kreve heving av kjøp eller ny enhet den tredje gangen dette hender.

Lenke til kommentar

De skrev tilbake at hvis leverandøren finner feil på at produktet var defekt (noe jeg er helt sikker på de gjør), vil produktet bli kreditert og jeg vil bli tilbakebetalt, ikke slik jeg trodde at de sender ny. Så litt teit at jeg må da få pengene tilbake for å så kjøpe en ny.

 

Men jeg er rimelig sikker på at jeg har mitt på det gode her, for pumpen er liksom ikke noe jeg kunne ødelagt ved montering og andre pumper har bare Pump-Whine Noise denne lavlyds susingen, noen har ikke i det hele tatt men dette er uansett helt klart at jeg fikk ett defekt produkt.

Lenke til kommentar

Fant ut i brevet jeg fikk fra dem med TOLL papirer og servicelapp at JEG må betale 360kr fordi JEG fikk ett defekt produkt pga. undersøkelseskostnad og dette gjelder hvis de finner en feil som var forårsaket av defekt produkt ikke selv påført, skade av lyn/torden osv. Men syns ikke dette er helt fair men det er kanskje sånn andre steder også..

Lenke til kommentar

Helt uhørt. Du har ikke noe som helst ansvar om å sende eller kontakte noen tredjepart. Du har en avtale med butikken, og det er de som skal ordne denne jobben. Å godta at du sender for dem for å spare tid er en ting, men at du må stå for fortolling osv... det høres i beste fall shady ut.

Deler av forbrukerkjøpsloven, hentet fra lovdata.no:

 

§ 27.Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.

§ 29.Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

§ 30.Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Markerte spesielt gjeldende bestemmelser/situasjoner for deg.

Først ville butikken at produsenten skulle stå for avhjelp, slik jeg skjønner det, og nå krever de at du legger ut for toll og frakt, og dette på en sum som nesten tilsvarer halve varen.

Jeg tror ikke de har en spesielt bra sak her, og ville nok protestert. Du har bare en avtale med de, og kan ikke kreve (men de kan spørre om å gjøre en avtale) at du skal sende noe som helst til en annen part. Men om de altså gjør det, så skal ikke du voldes noen ekstra kostnader, slik de nå kommer med.

Jeg er ingen jurist, men har opplevd en del reklamasjoner opp gjennom, men aldri i livet har jeg opplevd noe SÅ dårlig. Ja, og etter hva jeg kan forstå av loven, så har de ingen sterk sak.

Dette blir jo som å dømme deg på forhånd.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Okei så bare la meg ta det helt fra begynnelsen fordi jeg suger ekstremt dårlig på å skjønne juridiske tekster.

(Kan hvis jeg vil, men her er bare en oppsummering av alt som skjedde så ingen misforståelse tas)

 

Jeg bestilte en Nepton 280L fra CDON på nettet fordi jeg ville overclocke litt på CPUen min.

 

Etter montering (som sagt vært forsiktig med alle delene, og montert sakte og pent, alt skrudd fint på plass), så viser det seg at pumpen har en forferdelig ristelyd inne i seg.

 

Jeg sender så mail til CDON og får svar tilbake om at de skal følge opp saken så fort som mulig, og får 2 timer etter dette brevet, nytt brev om at papirer sendes nå til deg, forteller hvilke jeg skal beholdes selv, og hvilke som skal være med i pakken.

 

Dette fordi de vil nå undersøke produktet som allerede var defekt når jeg kjøpte den, og så belaste meg for undersøkelsespris men viser det seg at det jeg sa stemmer, overføres produktets beløp til min konto, 998kr.

 

Det jeg er redd for er at de kan finne på å si at, naaaai han var nok uheldig og pumpa slo borti kabinettet ved montering eller, naaai ingen Nepton 280L er som det, er nok lyn som har ødelagt den osv osv.. Det føler jeg de kan finne på å gjøre.

 

Men i bunn å grunn føler jeg det de gjør er feil og ikke riktig, hadde jeg gått på komplett å kjøpt den (de hadde den ikke på lager så derfor jeg måtte ty til andre metoder), så kjøpte jeg den på CDON.

 

Men poenget, hadde jeg kjøpt på komplett, gått tilbake og vist dem problemet hadde jeg sikkert fått en ny etter de hadde prøvd den gamle på dagen.

 

Føler det er dårlig behandling av CDON og kommer til å ringe forbrukerrådet imorgen for å høre.

 

Jeg håper for all del at ikke ett firma kan sette reglene for hvordan kjøperne skal forholde seg, vi har vel en lov over denne fra forbrukerloven ellernoe som skal hjelpe oss i slike situasjoner sånn som dette vel..

 

edit: Andrull, jeg får lyst å ta ordene dine i din siste post atm, med "Avtale med butikken, ikke tredjepart, Retting av mangelen eller tilsvarende ting, Uten kostnad innen rimelig tid" osv..

 

å skrive brev tilbake til hu dama og se hva hun har å si på det, det kunne blitt veldig interessant å hørt hva hun har å si om dette.

 

Men det aller verste er all tiden, alt stresset og alt surret rundt det som gjør det ille. Den må jo sendes inn og jeg får ikke pengene på konto og blabla før.. Gud vet når.

 

De vil at jeg skal datere og signere på servicelappen som skal følge med pakken til tredjeparten, men jeg har ikke giddi å sendt noe som helst fordi ville høre her først.

 

"Hei Alexander,

Ja det stemmer. Dersom verkstedet ikke finner noe feil på produktet må du betale undersøknings- og fraktavgift. ( 363 kr)

Med vennlig hilsen

Ellinor"

Endret av James Bond
Lenke til kommentar

Altså, mulig jeg forstod ditt forrige innlegg, men det er altså ikke noe unormalt at de belaster deg for frakt og undersøkelsesavgift. Ja, de er jo pliktige til å opplyse deg om dette i følge loven, som marker under:

 

 

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Her er det ofte snakk om alt fra 300-700kr som har vært typisk ganske vanlig sum for slik maskinvare.

Jeg forstod det fra ditt forrige innlegg at du selv måtte legge ut FØR testen, og SÅ bli tilbakebetalt dette. Og DET ville vært for ille. Men at de opplyser om at du må betale dem om de ikke finner noen feil, eller at de mener det er din feil, ja det er helt rutine. :)

Ja, kort sagt så synes jeg det de kom med fra mailen er helt rutine. Og du har nok ikke noe å frykte så lenge produktet så sånn nogenlunde greit ut. F.eks betydelige fysiske skader eller lignende som kan tyde på at du har misshandlet det.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jupp mulig du misforstod litt men ja de vil belaste meg etter de har undersøkt så undersøkelsespris og frakt. Men syns fortsatt ikke det er helt riktig at JEG skal betale det, for det er jo CDON som har solgt meg ett defekt produkt fra starten av så syns de burde dekket dette etter avklaringen for å opprettholde godt rykte, for jeg kommer jo ikke til å anbefale de videre ikke sant. Mulig undersøkelspris og frakt blir tilbakebetalt i tillegg til prisen på vannkjølingen, sikkert ikke men ja, sånn er det å handle på nett.

 

Neste gang handler jeg ett annet sted så slipper jeg dette tullet. Da er det bare å de-montere, pakke ned å sende den avgårde, vente en stund og bestille ny. I mellomtiden får jeg kjøre original CPU hastighet.

 

Jeg bor jo i Sandefjord så vi har jo komplett, mpx, netshop osv, tror det blir det neste gang for å si det sånn..

Lenke til kommentar

Hei, har samme type kjøler som deg (280l) og min hadde samme lyd da jeg kjøpte den, hadde tenkt og kontakte support jeg og, men før jeg rakk og rote meg til det (noen dager, kanskje en uke) var lyden borte så da gjorde jeg ikke mer med det. Har en teori om at det er litt "innkjøring" av pumpa som skal til før lyden forsvinner. Min forsvant iallefall :)

Lenke til kommentar

DU skal jo ikke betale noe som helst for et produkt som ikke funker. Og så lenge det ikke er noen betydelige visuelle skader så ser jeg ingen grunn til å frykte at de skal skylde på deg. Ikke mye annet du kunne gjort.

 

Men de stoler ikke blindt på deg. Ja, for alt de vet, så er ikke produktet ødelagt, men bare du som er en sleping som ønsker penger. Eller at du har misshandlet det. Så uansett så er de nødt til å sjekke det.

 

Som gammel selger i stor norsk butikk så undersøkte vi alt slikt (med unntak av noen få ting), eller fikk produsenten til å sjekke det. Akkurat som her. Og det kunne ta opp til en ukes tid, selv om butikken var lokal. Og prisen var fortsatt rundt 750kr.

 

Greit nok, det føles kjipt å sende selv til utlandet. Og det gjør som regel de store nettbutikkene selv. Men essensen som du reagerer på, er slik systemet funker, uansett butikk.

 

Det er jo for at selger eller forbruker ikke skal lide unødvendig mye. For som sagt. Det kan være en filleting de fikser opp i.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...