Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

 

Men hvis man kjøper "ren" windows home eller pro, så kan man bytte hardware? Eller?  :hmm:

 

Blir fryktelig mange windowslisenser på meg hvis ikkje jeg kan bytte hovedkort og slikt ofte...

 

Ja, kjøper du windows 10, følger de rettighetene som hører til din utgave selvsagt med. Altså Win10 OEM = en pc, Win10 Retail (fullversjon) = kan flyttes. Vet ikke om det finnes noen oppgraderingsversjon enda?

 

Her fra Eula betingelsene til win10:

 

 

b.      Frittstående programvare. Hvis du anskaffet deg programvaren som en frittstående programvare (og også hvis du oppgraderte fra programvare du anskaffet som en frittstående programvare), kan du overføre programvaren til en annen enhet som tilhører deg. Du kan også overføre programvaren til en enhet som eies av en annen person, hvis (i) du er den første lisensierte brukeren av programvaren, og (ii) den nye brukeren godtar vilkårene i denne avtalen. Du kan bruke sikkerhetskopien vi tillater deg å lage, eller mediet som programvaren ble levert på, til å overføre programvaren. Når du overfører programvaren til en annen enhet, må du alltid fjerne programvaren fra den forrige enheten. Du kan ikke overføre programvaren for å dele lisenser mellom enheter.

 

 

Henger meg på igjen, myhken.Var dette jeg tok opp tidligere i dag. Hvis vi skal stole på MS, så står det jo her svart på hvitt:

 

"og også hvis du oppgraderte fra programvare du anskaffet som en frittstående programvare"

 

Da tenker jeg at det blir MS sitt problem hvordan de vil autentisere en ny W10 installasjon. Jeg kan godt bruke den gamle nøkkelen som fulgte med W8 da lisensen ble kjøpt og betalt.

 

Blir interessant å se hva som kommer ut av denne problemstillingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du oppgraderer fra Windows 7, Windows 8/8.1 eller Windows 10 Technical Preview så er det gratis, så alt høres riktig ut det. Er ingen som må skrive inn kode om de gjør det riktig.

 

For å beholde aktiveringen på Windows 10, må du ha hatt en gyldig Windows 7/8.x lisens i bunn når du oppgraderer fra Technical Preview. Om ikke mister du aktiveringen på Windows 10 på ett eller annet tidspunkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis du anskaffet deg programvaren som en frittstående programvare (og også hvis du oppgraderte fra programvare du anskaffet som en frittstående programvare), kan du overføre programvaren til en annen enhet som tilhører deg. Du kan også overføre programvaren til en enhet som eies av en annen person, hvis (i) du er den første lisensierte brukeren av programvaren, og (ii) den nye brukeren godtar vilkårene i denne avtalen. Du kan bruke sikkerhetskopien vi tillater deg å lage, eller mediet som programvaren ble levert på, til å overføre programvaren. Når du overfører programvaren til en annen enhet, må du alltid fjerne programvaren fra den forrige enheten. Du kan ikke overføre programvaren for å dele lisenser mellom enheter.

 

 

Henger meg på igjen, myhken.Var dette jeg tok opp tidligere i dag. Hvis vi skal stole på MS, så står det jo her svart på hvitt:

 

"og også hvis du oppgraderte fra programvare du anskaffet som en frittstående programvare"

 

Da tenker jeg at det blir MS sitt problem hvordan de vil autentisere en ny W10 installasjon. Jeg kan godt bruke den gamle nøkkelen som fulgte med W8 da lisensen ble kjøpt og betalt.

 

Blir interessant å se hva som kommer ut av denne problemstillingen.

 

 

Ja men du kan bare gjøre EN oppgradering, det er det du har rett på. Ikke 10 f.eks. Ergo så står det jeg har sagt enda. Men ingen vil vite noe sikkert før enten Microsoft lanserer noe offisielt rundt dette, eller når folk begynner å miste aktiveringene sine.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

 

Så lenge du oppgraderer fra Windows 7, Windows 8/8.1 eller Windows 10 Technical Preview så er det gratis, så alt høres riktig ut det. Er ingen som må skrive inn kode om de gjør det riktig.

 

For å beholde aktiveringen på Windows 10, må du ha hatt en gyldig Windows 7/8.x lisens i bunn når du oppgraderer fra Technical Preview. Om ikke mister du aktiveringen på Windows 10 på ett eller annet tidspunkt.

 

 

Javel. Da får jeg bare gå tilbake til Vista igjen på den. Takk for opplysningen :)

Lenke til kommentar

 

 

Så lenge du oppgraderer fra Windows 7, Windows 8/8.1 eller Windows 10 Technical Preview så er det gratis, så alt høres riktig ut det. Er ingen som må skrive inn kode om de gjør det riktig.

 

For å beholde aktiveringen på Windows 10, må du ha hatt en gyldig Windows 7/8.x lisens i bunn når du oppgraderer fra Technical Preview. Om ikke mister du aktiveringen på Windows 10 på ett eller annet tidspunkt.

 

 

Javel. Da får jeg bare gå tilbake til Vista igjen på den. Takk for opplysningen :)

 

 

Referer bare hva Microsoft offisielt har sagt. Hva som skjer om 6 - 12 måneder med den aktiveringen vet vi jo ikke før den tid.

men en risk å ta om du skal selge pcen, særlig om du selger den med Win10 som et salgsargument.

Lenke til kommentar

Burde jeg installere manuelt? 

Hvordan vet jeg hvilke drivere som er oppdatert eller ikke?

Vil denne meldingen om at den klar, komme opp når den er klar, selv om jeg har W10 installert?

 

1. Det kan bare du vite. Går det bra så går det bra, om ikke kan du ha mye jobb foran deg.

 

2. Du kan ev. gå inn på alle hardware produsentenes sider å se om de har oppdaterte drivere, men stort sett fungerer 8.1 drivere f.eks, og de fleste hardware produsenter har nok neppe oppdatert sidene sine med nye win10 drivere (kun de største selskapene)

 

3. Nei, når du har oppgradert, er jo Win7/8 borte, så da får du selvsagt ingen melding.

Lenke til kommentar

 

Burde jeg installere manuelt? 

Hvordan vet jeg hvilke drivere som er oppdatert eller ikke?

Vil denne meldingen om at den klar, komme opp når den er klar, selv om jeg har W10 installert?

 

1. Det kan bare du vite. Går det bra så går det bra, om ikke kan du ha mye jobb foran deg.

 

2. Du kan ev. gå inn på alle hardware produsentenes sider å se om de har oppdaterte drivere, men stort sett fungerer 8.1 drivere f.eks, og de fleste hardware produsenter har nok neppe oppdatert sidene sine med nye win10 drivere (kun de største selskapene)

 

3. Nei, når du har oppgradert, er jo Win7/8 borte, så da får du selvsagt ingen melding.

 

Hvilket hardware burde jeg se på for at det skal fungere?

Endret av Teddybear King
Lenke til kommentar

Hvilket hardware burde jeg se på for at det skal fungere?

 

 

 

Stort sett går det bra, sett i gang med oppgraderingen du. Kan være noe hardware får gule trekanter på seg, og ikke fungerer skikkelig, men mest trolig går det bra.

Men jeg ville ev ha lastet ned LAN og/eller WAN driveren så du kommer deg på nett i alle fall. Derfra kan du jo ev. laste ned nye drivere ved behov, om ikke kommer de trolig i Windows update de neste månedene.

Lenke til kommentar

Det håper jeg inderlig, da er nettopp slik jeg har tenkt å oppgradere i morgen. Burde vi kanskje brenne ut isoen på dvd og ha den inne i bayen for sikkerhetsskyld?

 

Men tror den DT Lite jeg bruker beholder den mountede enheten selv etter omstart. 90% sikker på det.

Lenke til kommentar

Nyeste Intel Rapid Storage Technology (RST) som fungerer på x99 og windows 10:

Testet selv nå :)

 

 

http://www.station-drivers.com/index.php/downloads/Drivers/Intel/Rapid-Storage-Technology-(RST)/Drivers/Intel-RST-14.x-Serie/Intel-Rapid-Storage-Technology-(RST)-Version-14.5.2.1088-WHQL/

 

Funker også på andre chipset 8-9 og 100. og win 7/8/8.1 

 

 

Forrige fungerte da bra den også? Kjører da den på flere Windows 10 maskiner  :tease:

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

 

Nyeste Intel Rapid Storage Technology (RST) som fungerer på x99 og windows 10:

Testet selv nå :)

 

 

http://www.station-drivers.com/index.php/downloads/Drivers/Intel/Rapid-Storage-Technology-(RST)/Drivers/Intel-RST-14.x-Serie/Intel-Rapid-Storage-Technology-(RST)-Version-14.5.2.1088-WHQL/

 

Funker også på andre chipset 8-9 og 100. og win 7/8/8.1 

 

 

Forrige fungerte bra bra den også? Kjører da den på flere Windows 10 maskiner  :tease:

 

Forige fungerte ikkje så bra med x99. Har du flere x99 maskiner med win 10?  :tease:

Lenke til kommentar

 

<snip>

 

Ble to tråder på denne nå, men gir deg litt feedback på svaret ditt.

 

Det logiske måtte da bli at den gamle nøkkelen som hørte til en full-lisens for W7/W8 ikke blir nullet ut, men kan brukes senere hvis man ønsker å installere W10 på nytt på en annen maskin. Da bryter ikke MS sine egne betingelser, etter hva jeg kan forstå.

 

Men ikke alltid at logikken stemmer med virkeligheten...

 

 

Siden disse serverne er helautomatiske og også dommer i saken, så må du i såfall løfte dette opp i en slags helpdesk hos Microsoft, til menneskelig synsing. Slik synsing havner ikke nødvendigvis i din favør.

 

Men, du kan jo prøve saken overfor forbrukerrådet/forbrukerombudet:

 

 

 

Mange forveksler Forbrukerrådet og Forbrukerombudet. Mens du kan klage til Forbrukerrådet hvis du føler at du har kjøpt katta i sekken, skal du henvende deg til Forbrukerombudet når du skal klage på reklame og annen markedsføring som du mener er villedende eller feilaktig.

 

 

Du har tross alt sannsynligvis en klistermerkelapp under PC'en, eller et annet kjøpsbevis som kan forsøkes. Kanskje verdt forsøket, om man skulle være så uheldig å havne i uføret. Det er ikke sikkert staten forstår hele opplegget i de første rundene, før de har studert lisensieringsvilkår og slikt.

Men, det virker jo blodig urettferdig at man skal "bli lurt" ut i sånne situasjoner. Og det er vel sånne ting bedrifter vokter seg for at gir ill til gresset, og lager dårlig rykte.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Nyeste Intel Rapid Storage Technology (RST) som fungerer på x99 og windows 10:

Testet selv nå :)

 

 

http://www.station-drivers.com/index.php/downloads/Drivers/Intel/Rapid-Storage-Technology-(RST)/Drivers/Intel-RST-14.x-Serie/Intel-Rapid-Storage-Technology-(RST)-Version-14.5.2.1088-WHQL/

 

Funker også på andre chipset 8-9 og 100. og win 7/8/8.1 

 

 

Forrige fungerte bra bra den også? Kjører da den på flere Windows 10 maskiner  :tease:

 

Forige fungerte ikkje så bra med x99. Har du flere x99 maskiner med win 10?  :tease:

 

 

 

Jeg er old school å rocker Intel X79 og Intel C206  :ninja:

 

EDIT:

 

Og Intel C216 faktisk  :huh:

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Jeg som er VMware-bruker savner en oppløsningstørrelse

(ikke at jeg har lett etter den på tidl. Windows-versjoner).

 

Men altså, går det an å få 1400 x 720 i Windows 10, eller må jeg gå til anskaffelse av et annet oppløsningforhold på min fysiske monitor for at jeg skal klare å finne noe smart?

 

Dere ser at monitoren min passer best med 1440 x 900. Og maksimalt VMware-vindu når man ikke kjører i fullskjerm, er da 1400 x 720 kan det se ut til på denne 1440 x 900 monitoren.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...