Gå til innhold

Doom III begrenses


Antihero

Anbefalte innlegg

men 60fps er jo helt jævlig å se på i fps spill ...

Hvorfor det?

Er det ikke sånn at alt over etpar og 30fps blir oppfatta likt av øyet?

Da skulle 60 holde lenge...

 

TaZ

Nei, det er ingen spesifikk grense. Man kan lett se forskjell opp til 100+fps, og menneskeøyet kan oppfattet ting som skjer i så lite som 1/1000 av et sekund. Men så lenge framerate er KONSTANT, så ser det ganske bra ut fra 30 og oppover. Det er bra at de ihvertfall bestemte seg for 60, for under det er det lett å se forskjell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv å kjør spill i direct3d, og se om du får riktig Hz der. Prøv med forskjellige Hz, så kan du sjekke via skjermens meny (de fleste viser vel Hz der). Hvis du ikke får riktige Hz'er der heller, så gjør du kanskje en feil i ReForce. Jeg brukte en stund før jeg fant ut hvilke av de slot'ene jeg skulle bruke.

I Direct3d funker alt som det skal... der får jeg så mange hertz jeg bare vil, i henhold til refresh table. Men ikke i OpenGL :grine: Jeg leste et sted at Microsoft har låst refresh i OpenGL til 60... men det skulle ha blitt fikset av et av programmene... :grine:

Lenke til kommentar
Refresh rate override funksjonen i Catalyst driveren fungerer greit for meg.

Det har den til gode med hos meg...

 

Noen ganger når jeg starter et spill så startes spillet i 60 Hz,

og når jeg går ut av spillet og er på desktopen så flimrer det

som rakkern. Men det som er rart er at XP fortsatt "påstår"

at oppfriskningsfrekvensen er 85 Hz, det står det faktisk

når jeg går inn på egenskaper for skjerm. Så da må jeg

sette den til 75, også sette den tilbake til 85 igjen for at det

"virkelig" skal bli 85. Er noe merkelige greier det der... :roll:

 

Jeg bruker forresten ReForce.

Lenke til kommentar
Nei, det er ingen spesifikk grense. Man kan lett se forskjell opp til 100+fps, og menneskeøyet kan oppfattet ting som skjer i så lite som 1/1000 av et sekund. Men så lenge framerate er KONSTANT, så ser det ganske bra ut fra 30 og oppover. Det er bra at de ihvertfall bestemte seg for 60, for under det er det lett å se forskjell.

Om man måler 100 fps eller 60fps er uinteressant, hvis man står stille i halve målekvantumet og har 200fps i den siste vil man likevel oppleve avbrudd i grafikken selv om målt framerate er 100fps.

 

Det som betyr noe er worst-case latency mellom to påfølgende frames som vi oppfatter som 'lagg', ikke gjennomsnittlig eller engang laveste framerate.

 

Se på xbox f.eks, alle spill låst til 30fps, men ingen klager over hakking eller dårlig ytelse der.

Lenke til kommentar
Refresh rate override funksjonen i Catalyst driveren fungerer greit for meg.

Det har den til gode med hos meg...

 

Noen ganger når jeg starter et spill så startes spillet i 60 Hz,

og når jeg går ut av spillet og er på desktopen så flimrer det

som rakkern. Men det som er rart er at XP fortsatt "påstår"

at oppfriskningsfrekvensen er 85 Hz, det står det faktisk

når jeg går inn på egenskaper for skjerm. Så da må jeg

sette den til 75, også sette den tilbake til 85 igjen for at det

"virkelig" skal bli 85. Er noe merkelige greier det der... :roll:

 

Jeg bruker forresten ReForce.

Har du prøvd å skru av "Use DDC information"?

Lenke til kommentar
Se på xbox f.eks, alle spill låst til 30fps, men ingen klager over hakking eller dårlig ytelse der.

My ass om det er! Skulle det være låst, så ville det bli 25 på PAL. Men mange spill går da på 60 fps på NTSC. Det er jo ofte en ting review'ere klager over, hvis et spill er låst til 30fps (eller 25 for oss). Da betyr det jo at spill som går smooth er på 60 (50 på PAL).

Lenke til kommentar

Vel, uansett skjerm eller programmering, hvis det er for bedre game-play, hvorfor ikke låse? Selv venter jeg til spillet kommer ut for å se. Tror faktisk mange er innstilt på å bruke det som benchmark, så en "enkel" passering i form av config fil eller noe blir sikkert tilgjengelig.

Når det kommer til selve fps/hz diskusjonen syns jeg den er ganske fyldig uten min tilførelse av videre forvirring.

 

En ting er sikkert uavhengig av Doom3, hvis The Matrix hadde vært programmert til 60fps så hadde Neo hatt et trist forsøk på å dodge kuler...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...