Gå til innhold

Doom III begrenses


Antihero

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er veldig spent på hvordan dette kommer til å funke, for med mindre man kjører 60Hz på skjermen så vil man få tearing og det er helt jæv**** å se på. Det blir jo rett og slett laggy. Man kan jo kjøre 120Hz.. da vil man ikke få tearing, men det er ikke mange som har skjermer som klarer 120Hz i 1024*768 eller 1280*1024.

 

Jeg er egentlig ganske overbevist om at Mr. Carmack og gutta er klar over dette, så det blir nok ikke noe problem. Men jeg er som sagt litt spent på hvordan de løser problemet.

Lenke til kommentar
... men det er ikke mange som har skjermer som klarer 120Hz i 1024*768 eller 1280*1024.

Det er ikke så uvanlig at skjermer klarer 120Hz i 1024, vel. I hvertfall over 100...

 

Jo, XP kjører ihvertfall GL-spill i 60Hz, gjorde det ihvertfall på tildigere versjoner.

 

Oki. Men det her høres ut som det trøbblet som var med detonator driverne tidligere, inntil de la inn mulighet for å låse Hz ved forskjellige oppløsninger. Før hadde jeg en søppleskjerm som bl.a. ikke klarte 75Hz i 800x600 (den klarte det i 1024 :wow: ), og da kunner jeg ikke spille i den oppløsningen, for det virka som den ble satt til 75Hz når man skifta til den oppløsningen... Det her må jeg kikke litt nærmere på...

Lenke til kommentar

Det går uansett ikke å begrense et spill til 60 hz. 60 fps kan man låse men ikke hzen i skjermen. Alle vet jo om den kjente 60hz buggen i xp for eksempel. Bruk det programmet du bruker for å løse det problemet så har du også løst den eventuelle "buggen" i Doom3. Selv bruker jeg Powerstrip, det fugnerer fint. Jeg kan også velge å disable vsync, men det man ikke kan stille på er ubegrenset med fps. Altså spillet kan bare låse maks fpsen...

Lenke til kommentar
Jeg er veldig spent på hvordan dette kommer til å funke, for med mindre man kjører 60Hz på skjermen så vil man få tearing og det er helt jæv**** å se på. Det blir jo rett og slett laggy.

V-sync vil uansett løse problemet med tearing, men det kan gå fort utover frameraten.

 

Man kan jo kjøre 120Hz.. da vil man ikke få tearing, men det er ikke mange som har skjermer som klarer 120Hz i 1024*768 eller 1280*1024.

Det er nok en del, men det er nok få som har maskiner som holder 60FPS storedeler av tiden slik at man kan fort få problemer med tearing eller at maskinen ikke klarer å henge med v-sync'en. V-sync sammen med tripple buffering vil løse det problemet og det er noe som enkelt kan tvinges via driver eller tweak program i OpenGL, men det spørs om den ekstra framebuffer størrelsen er veldig velkommen i Doom3.

Lenke til kommentar
,27/10/2003 : 19:06] Jaja...høres egentlig greit ut for min del  :shrug: 

 

Siden vi er inne på Doom3...

*host* hvordan får man starta Aplha-leak-demoen?*hark*

 

Får bare flimrende grå skjerm som aldri endrer seg  :shrug:

Noen som vet dette?

ikke noe problem. Men det er en godt bevart familihemmelighet ;)

 

er ikke fps-lås i alpha leaken i alle fall.

Lenke til kommentar
,27/10/2003 : 19:06] Jaja...høres egentlig greit ut for min del  :shrug: 

 

Siden vi er inne på Doom3...

*host* hvordan får man starta Aplha-leak-demoen?*hark*

 

Får bare flimrende grå skjerm som aldri endrer seg  :shrug:

Noen som vet dette?

ikke noe problem. Men det er en godt bevart familihemmelighet ;)

 

er ikke fps-lås i alpha leaken i alle fall.

*host privatmld hark* :nice:

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd ReForce, Powerstrip, og flere andre, men OpenGL defaulter alikevel til 60hz...  :grine:  Jeg har fjernet alle 60hz modusene, men programmene vil ikke lystre...  :grine:

Prøv å kjør spill i direct3d, og se om du får riktig Hz der. Prøv med forskjellige Hz, så kan du sjekke via skjermens meny (de fleste viser vel Hz der). Hvis du ikke får riktige Hz'er der heller, så gjør du kanskje en feil i ReForce. Jeg brukte en stund før jeg fant ut hvilke av de slot'ene jeg skulle bruke.

Lenke til kommentar
altså det mange ikkje forstår er at spelet blir oppdatert maks 60 ganger i sekundet= 60hz

 

du kan framleis spele det i 32453 fps i sekundet men du vil ikkje merkje forskjell uansett

Feil! Det er stikk motsatt. Spillet vil ikke spytte ut mer enn 60 fps (frames i sekundet). Der ligger begrensningen. Du kan kjøre skjermen din på whatever Hz du har lyst til (så sant du kommer utenom XP buggen).

 

Hz: Antallet ganger i sekundet skjermen din oppdaterer bildet.

Fps: Antallet ganger i sekundet spillet lager et nytt bilde. (Det kan argumenteres med at dette også er en frekvens, og kan måles i Hz, men det er en konvensjon i dataverdenen at dette kalles "frames per second")

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...