Gå til innhold

Doom III begrenses


Antihero

Anbefalte innlegg

ITavisen

 

er noen ting jeg stusset over i denne artikkelen:

 

copy paste:

 

"Men Carmack lover i hvert fall at spillet ikke vil gå høyere enn 60 fps (frames per second). Høyere frekvens ville være meningsløs, siden spillet for øvrig kjører på 60 Hz."

 

Jeg skjønner ikke poenget. Et spill som kjører på 60Hz? :roll: Eller er det skjermen det er snakk om? Kanskje de har glemt å skru av v-sync... :wow:

 

Noen som har mer info/synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer at Carmack har hard-koda Doom 3`s

FPS til 60, har lest det flere steder på nettet. Dette

er fra http://pc.ign.com/articles/456/456054p1.html?fromint=1 :

 

We checked with John Carmack himself about why DOOM 3 will be hard-capped at 60fps in the renderer, and he had this to say:

 

"The game tic simulation, including player movement, runs at 60hz, so if it rendered any faster, it would just be rendering identical frames. A fixed tic rate removes issues like Quake 3 had, where some jumps could only be made at certain framerates. In Doom, the same player inputs will produce the same motions, no matter what the framerate is."

Lenke til kommentar

Hehe, alle som har spilt online FPS spill vet at forskjellen på å spille med 60 fps og 100 er at det virker som om musen sladder når du endrer retning, den blir rett og slett treig, og henger igjen... Håper virkelig d går ann å disable vsync i doom3 da... kan ikke se for meg at noen spillprodusenter vil tvinge spillerene sine til å spille i 60hz... :lol: var det 60 fps, eller hz? :)

Lenke til kommentar

De burde gjort det på en annen måte enn å begrense hele spillet til 60fps, variabel "fps costum bar" i settings eller no, ihvertfall mye som skulle kunne tunes manuelt under advanced settings på grafikk.

 

Trenger rå PC for å spille Doom 3 det er jo tydelig, men PC'er og 3D kort blir jo bare kraftigere og kraftigere, og fram til den dagen de faktisk blir færdige og slipper doom 3 så kjører vel alle "standard gamer" PC'er det uten problemer :roll:

 

Hadde de utviklet ny "3D motor" forresten eller er den bygd på en som er i bruk i dag?

 

Har spillt litt Unreal Tournament 2003 i det siste, noe stort bedre grafikk enn det som er brukt der er vel strengt talt ikke nødvendig? kjører det 1024x768 32bit Har det meste på max og det går både glatt og har fin grafikk flyt. Så da er spørsmålet hvorfor overdrive det, tenk dere å spille Doom 3 i LAN, mest sannsynlig fet hakking når 3-4 spillere møtes en plass og fyrer løs :grine:

Lenke til kommentar

*Sigh*

 

selv om motoren ("game tic simulation, player movement") kjører på 60hz (les: oppdateringer per sekund) så betyr ikke det at skjermen ikke kan være innstilt på høyere frekvens... det er en *viss* forskjell...

 

Skal man tolke noen av postene her, menes det at om spillet ikke vil ha mer enn 60 FPS så kan skjermen ikke være på mer enn 60 Hz...

 

Spørsmål: når man spiller spill der FPS ligger på feks 40 FPS, hvor mange Hz er skjermen på da? Jo, akkurat det samme som det du selv har innstilt den på... (60 / 85 / 100 /120)

 

Men det vil ikke bli rendret flere bilder en 60 på et sekund... Skjerm ved 85Hz vil vise 60 forskjellige bilder på et sekund, dvs at 15 av bildene vises to ganger (for eksempel).

Lenke til kommentar

Nå er det da heller ingen som har sagt at man må kjøre spillet med 60Hz frekvens på skjermen..

Det som er sagt er at man har bestemt å sette max fps på spillet (kan nok ikke endres) til 60fps. Det holder i massevis. Du kan fint kjøre 100Hz på skjermen din selv om spillet går på 60fps. For best resultat er det derimot ønskelig å la frekvensen på skjermen være "samme" som fps'en (60, 120, 180). Dette er akkurat som det var i f.eks. Q3.

 

Når Carmack sier at spillet går på 60Hz og man derfor vil sette maxfps til 60, har dette egentlig lite å si for de som spiller. Som nevnt av pc.ign.com's artikkel: På Q3 var det ikke slik, og da var det enkelte hopp som kun kunne gjøres på gitte frekvenser og fps. Fjerner muligheter for "juksing" altså.

Lenke til kommentar

Heisan!

 

Tror ikke det skulle ha noe å si (limit 60 fps) fordi jeg merker ingen forskjell på det eller 125 i fps....men derimot 60hertz mot 85H på skjermen merker jeg godt :!: (vondt_i_hode_syndrom) Maskinen jobber vel mere stabilt når den er "låst"

 

Uansett må de vel begrense seg litt IOM den største brukergruppen sannsynlighvis ikke har det aller råeste innen maskinvare :wow:

MEN...leste at Intel har senket prisene sine drastisk på bla 3.06 og da betyr det vel at flere vil oppgradere...bla meg :D

Lenke til kommentar
Hehe, alle som har spilt online FPS spill vet at forskjellen på å spille med 60 fps og 100 er at det virker som om musen sladder når du endrer retning, den blir rett og slett treig, og henger igjen... Håper virkelig d går ann å disable vsync i doom3 da... kan ikke se for meg at noen spillprodusenter vil tvinge spillerene sine til å spille i 60hz...  :lol: var det 60 fps, eller hz? :)

Da burde du vite at siden _hele_ doom3 motoren kjører på 60 tics per second... altså all game data oppdateres 60 ganger i sekundet... Derfor vil du _ikke_ føle at noe lagger på grunnlag av at det begrenses til 60fps på billedfronten. Og du kan selvsagt kjøre 100Hz på skjermen om du vil, i tillegg så vet vel de fleste at WinXP har en bug som gjør at alle spill kjører på 60Hz.. er over et år siden jeg fikset dette, men jeg la ikke øyeblikkelig merke til det

 

Og til syvende og sist: Doom3 er et singleplayer spill, med mulighet for _4_ player Deathmatch. Det er begrenset til så få på grunn av kompleksiteten i doom3 motoren

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Der røyk Doom3 som kandidat til benchmarking av hardware. :p

Jeg synes det var en smart ting å gjøre. Har faktisk aldri tenkt over at animasjoner og sånt kan bli litt føkka opp hvis PCen er for rask, sånn som hopp eksempelet. (Jada, har hørt om tearing). Hvis du hopper i akkurat riktig tidspunkt, hopper du ut av koden da? :wow::lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...