Gå til innhold

Trenger råd om hvordan slette personlige dokumenter permanent


Anbefalte innlegg

Man kan kanskje vurdere å bruke et slikt program som File Shredder til å både slette filene og overskrive data på ubrukt område, men det ligger fortsatt personlige filer andre steder. Man må ta seg av følgende mapper, og sannsynligvis enda flere:

  • C:\ProgramData
  • %USERPROFILE%
  • %WINDIR%\Temp

Det er ikke spesielt trygt å slette filer fra disse mappene mens Windows kjører, men det går an å prøve (lag en ny bruker først og logg inn med den). Personlig synes jeg det er for risikabelt, og plutselig blir det mye mer komplisert enn å bare overskrive hele disken.

Her kommer vi tilbake til "overkomplisering".

 

Føler man seg så utrygg slik at en teoretisk mulighet som å gjenopprette en midlertidig fil av et word dokument kan være problematisk, så ødelegger man hele disken, fysisk.

 

Det virker ikke som det er tilfellet her.

 

Sletting av eksisterende filer og eventuelt sletting av ubruktområdet (husk at en fil slettet for 2 måneder siden er sannsynlig allerede overskrevet av ny data) skal være nok med mindre man har utrolig høy krav til sikkerhet.

Endret av BNixx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

[...] mer komplisert enn å bare overskrive hele disken.

Her kommer vi tilbake til "overkomplisering".

 

Føler man seg så utrygg slik at en teoretisk mulighet som å gjenopprette en midlertidig fil av et word dokument kan være problematisk, så ødelegger man hele disken, fysisk.

 

Det virker ikke som det er tilfellet her.

 

Sletting av eksisterende filer og eventuelt sletting av ubruktområdet (husk at en fil slettet for 2 måneder siden er sannsynlig allerede overskrevet av ny data) skal være nok med mindre man har utrolig høy krav til sikkerhet.

 

Sannsynligheten mener jeg er stor nok til at jeg fraråder dette, og personlig synes ikke jeg at det er vits diskutere akkurat dette. Personlige filer som fortsatt eksisterer kan ligge gjemt hvor som helst, og det finnes forskjellige grunner til dette. I tillegg er det en haug med greier i registret som man har lite kontroll over. Hvis TS bryr seg nok om dette, anbefaler jeg fortsatt formatering over å bare slette filer man vet om og ubrukt område på disken.

 

Uansett er det viktig at TS vet om de metodene som finnes og potensielle konsekvenser, og ikke gjør en stor tabbe pga. måten løsningene ble presentert. Når TS har fått de beste løsningene ordentlig forklart er valget opp til han/hun.

 

Hvis TS fikk en gjenopprettingsplate med maskinen, kan den sannsynligvis brukes etter formatering. Hvis man ikke har noe slikt, kan man laste ned image av Windows som brennes på plate eller legges inn på en minnepenn, og bruke lisensen som fulgte med maskinen (se under maskinen). Hvis det er en lisens for Windows 8 eller senere, er det stor sannsynlighet for at man slipper å installere drivere hvis man installerer Windows på nytt. Er det en eldre lisens kan man fortsatt vurdere å installere Windows 8 eller 8.1 uten å taste inn nøkkel (Google «install windows 8 without product key»), så kan kjøper av maskinen ordne resten selv.

 

Bare fordi @BNixx nevnte sletting av filer og ødelegging av disken:

 

Det er ingen som er så interessert i disse personlige filene at de kan tenke seg å fysisk åpne harddisken og prøve å få noe ut av platene. Bare ytterst få spesialister kan kanskje ha muligheten til å prøve på noe slikt uansett, og det er mer en teoretisk mulighet som jeg ikke vet om noen gang har lykkes. Derfor mener jeg at knusing av disken er «overkill». En enkel formatering derimot synes jeg personlig er minimum hvis man i noen som helst grad bryr seg.

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

Problemet er at dere snakker "over hodet" på TS.

Hva er problemet med å selv slette personlige filer ,tømme recycle bin . Kanskje etterpå kjøre disk cleanup og deretter bruke det som følger med windows i en cmd promt : cipher c: /w

 

Jeg setter meg gjerne ned ved en windows pc å skriver en howto step by step på dette med bilder.

 

Avinstallere mail program ekstra nettleser og slette user profile er selvsagt steg.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Problemet er at dere snakker "over hodet" på TS.

Det er forståelig, men problemet er at man ikke har kontroll på tingene man ikke vet om før det er for sent. Dersom TS synes det er akseptabelt, må vi så klart respektere valget. For øvrig, cipher er en fin kommando jeg kan få bruk for selv. Takk! :)

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

Noen er paranoide tydligvis og kjenner ikke til windows ordentlig.

"Lagres overalt ...."

 

Du vet at user hive delen din i registry er en fil plassert i din user profil folder (ntuser.dat)

Når user profilen fjernes forsvinner denne (og wipes/overskrives senere med cipher) sammen med alle applikasjons tilpassninger og temp og cache og alt annet.

Jeg kan garantere at ingen ny vil kunne finne noe personlig med min metode.

 

 

For meg er tid = penger.

Og investere si 12 timer i et prosjekt for en laptop avhendelse når man knapt trenger 1 er totalt bortkastet.

Lenke til kommentar

Noen er paranoide tydligvis og kjenner ikke til windows ordentlig.

"Lagres overalt ...."

 

Du vet at user hive delen din i registry er en fil plassert i din user profil folder (ntuser.dat)

Når user profilen fjernes forsvinner denne (og wipes/overskrives senere med cipher) sammen med alle applikasjons tilpassninger og temp og cache og alt annet.

Jeg kan garantere at ingen ny vil kunne finne noe personlig med min metode.

 

 

For meg er tid = penger.

Og investere si 12 timer i et prosjekt for en laptop avhendelse når man knapt trenger 1 er totalt bortkastet.

Nå har ikke jeg nøyaktig sagt at filer lagres overalt akkurat som om det er tilfeldig, hvis du mente det. Ingen før deg har heller direkte sagt at TS også bør slette brukeren sin, så det var bra du sa det. De som kjenner til Windows ordentlig vet sikkert også at programmer bestemmer selv hvor de lagrer ting i registret så lenge de har nok rettigheter, og hive-filene som er maskin-spesifikke ligger under C:\Windows\System32\config. Her ligger forresten ofte lisenser man har kjøpt til programmer, som man sannsynligvis ikke vil at andre skal få tak i.

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

Jeg syns du skal lese første posten pånytt.

Selv har jeg nettopp gjort det.

 

Slette brukerprofilen er en selvfølge når en pc avhendes.

 

 

Hva installerte programmer trådstarter har engang vet vi ikke engang.

Om programmene er skrevet riktig fjerner de serie nøkkel og aktiverings info under uninstall scriptet sitt.

Dette er forøvrig ikke noe TS spør om engang.

Lenke til kommentar

Jeg syns du skal lese første posten pånytt.

Selv har jeg nettopp gjort det.

 

Slette brukerprofilen er en selvfølge når en pc avhendes.

 

 

Hva installerte programmer trådstarter har engang vet vi ikke engang.

Om programmene er skrevet riktig fjerner de serie nøkkel og aktiverings info under uninstall scriptet sitt.

Dette er forøvrig ikke noe TS spør om engang.

OK, du la det til i ditt redigerte innlegg, og jeg leste ikke det du la til før jeg siterte. Når man har folk som ikke har nok erfaring bør ingenting tas for gitt. Noen kan faktisk finne på å bare lage nytt navn på brukeren sin, f.eks.. Men det er ikke noe vi trenger å gå inn på her.

 

Som du sier vet vi svært lite om detaljene. Det er en god nok grunn til å forsikre seg om at man forklarer godt og grundig. Man kan heller ikke anta at programmer gjør ting etter reglene.

 

Vi har forskjellige løsninger som kan være fullgode for TS. Å diskutere mer om dette tror ikke jeg vil hjelpe TS, så for min del er jeg ferdig med saken. :)

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

Nei. :-)

Det er vel ikke så mye annet for min del heller en å legge til at trådstarter gjerne må kontakte meg på PM om det ønskes tilleggsopplysninger eller anvisninger til forslaget jeg har skrevet om.

OK! Nå var ikke jeg helt alene med å foreslå alt jeg foreslo, men TS kan gjerne PM'e meg også. :)

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

Diskusjonen går på at filer som f.eks. word dokumenter som er veldig små, kan ligge på litt bortgjemte plasser på harddisken din, slik at det i praksis er umulig å få til en tilfredsstillende sletting av harddisken uten å formatere hele disken. Hvis du for eksempel har skrevet tillegg til selvangivelsen, eller liknende brev, der personlig informasjon som sykdomshistorie eller personnummer kommer frem. Da bør du formatere hele disken før du selger maskinen. Det kommer slik jeg ser det litt ann på hvor mye du vil legge i det.

 

Personlig ville jeg ha kjørt hele disken gjennom fileshredder som det var link til tidligere, og installert windows på nytt. Drivere og slikt kan du la være kjøpers problem om du ikke orker å finne alt sammen sev.

 

Alternativt som et minstekrav for deg om du ikke er livredd for informasjonen som evt. ligger på disken så kan du rydde så godt du kan, slette det du ikke vil sende videre. Bruk ccleaner, deretter fileshredder på resten av disken, deretter bruker du Recuva og ser om du selv kan finne noen av filene som skal være slettet. Om Recuva kommer opp med null filer, så er du ganske godt sikret. Men altså ikke hundre prosent, det finnes andre programmer som kanskje klarer å grave frem ting Recuva ikke klarer.

Lenke til kommentar

** 1 **

Man selger ikke en PC med brukt Windows. Altså må du uansett innstallere på nytt. Deal with it.

 

Hvis PCen har noe sånt som "gjenopprett til fabrikkinstillinger" kan du bruke det. Dette kan avhenge av produsenten. F.eks. fra Dell: http://www.dell.com/support/Article/us/en/04/DSN_362066/en

Hvis ikke må du bruke en Windows-CD. Hvis du må skrive inn et serienummer pleier det å stå på et klistremerke under maskinen.

 

** 2 **

For å sikre deg at kjøper ikke kan få ut noe personlig info kan du (etter råd tidligere i tråden) bruke kommandoen cipher etter at du har reinstallert. Denne skriver du inn i et kommandovindu. For å åpne et kommandovindu trykker du start og skriver cmd i søkefeltet og trykker enter.

Skriv deretter inn cipher /w:c: og trykk enter og vent til den er ferdig. Se bilde under:

6jUumNF.png

 

PCen er nå klar for salg.

Endret av Tåkelur
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjære alle sammen, nå føler jeg at diskusjonen går på et helt annet plan, og jeg er ikke med på hva dere snakker om....for jeg kjenner ikke til dataspråket og syns at det enkle er ofte det beste. Vær så snill og gi meg noen enkle råd som jeg klarer å beherske.

 

På forhånd takk.

Det er ikke alle som kjenner "dataspråket" - og det er mer enn en i denne tråden som bare tror at de vet hva de snakker om.

 

Sånn som jeg ser det, har du noen valg:

 

1. Finn en hjelpsom venn/nabo/slekt som kan hjelpe deg med en full sletting av disken (de skal bruke en Linux boot CD/USB og skriver "nuller" på hele disken, eller "secure erase" dersom disken støtte det. Hvis de foreslår noe som ikke fjerne Windows med filene, så er det ikke godt nok).

 

2. Fjern disken (det er ikke så vanskelig, selv om du ikke har gjort det før), og selg PC'en uten disk.

 

3. Ikke selg PC'en (med dagens pris på nye PC'er, er det neppe verdt så mye likevel).

 

 

Å selge/kjøpe brukt PC'en med Windows allerede installert står en plass mellom "burde ikke gjøre det" og "det er ulovlig å gjøre det". Windows PC'er samler skitt med tiden - skal man kjøpe en ny eller brukt PC, ønsker man en renn installasjon uten alt det gamle. Og mange kommersielle programmer, inkludert noen Windows versjoner, er det ikke lov å selge videre uansett.

Lenke til kommentar

 

[...] og det er mer enn en i denne tråden som bare tror at de vet hva de snakker om.

Hei! Dette kan være en god idé å utdype; om ikke for TS sin skyld, så for de som har prøvd å gi råd allerede. :)

 

Noen har foreslått programmer som skriver over disken flere ganger - de er bortkast tid (og eventuelt penger, dersom du betaler for dem). Det er en seiglevet myte at det er nødvendig å gjøre mer enn å skrive nuller over disken.

 

Det er dårlig råd å prøve å slette filene men lar Windows og programmene står igjen, uansett om man gjøre det manuelt eller ved hjelpe programmer. Det vil stå igjen en del data - et Windows system er så komplisert og har så lite kontroll over hvor data lagres at det er nærmest umulig å være sikkert på at man ha tatt alt. (Om det er faktisk nødvendig å ta alt tar jeg ikke stilling til her - det er stor forskjell om man skal gi PC'en til tanteungen eller om det kan havne i hendene til en identitetstyv.)

 

Noen har nevnt formatering av disken som en måte å slette alt, men andre har allerede forklart at den kanskje sletter ikke den gamle dataen (avhenging av OS og formateringsmetoden).

 

Hva som er den beste metoden å slette filer fra disken er avhenging av vår nøye man skal være, og hvilken kunnskaper man har, så det er ingen enkel svar her.

Lenke til kommentar
...

OK, ikke noe som ikke er forklart allerede blandt de (for) mange innleggene, men takk for oppsummeringen!

 

Tror nok at mange egentlig visste hva de snakket om, men ga råd basert på hva TS ga inntrykk av at han/hun orker å bruke tid på, og basert på enkelte antagelser, selv om noen metoder er bedre enn andre.

 

I tillegg vet jeg at jeg selv har skyld i å forklare ting uten å gi tillegsopplysninger som ikke er en selvfølge for andre.

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

Noen har foreslått programmer som skriver over disken flere ganger - de er bortkast tid (og eventuelt penger, dersom du betaler for dem). Det er en seiglevet myte at det er nødvendig å gjøre mer enn å skrive nuller over disken.

 

Skulle gjerne sett en referanse på denne påstanden din. Jeg har selv gjenopprettet bilder, video og dokumenter med gratis programvare fra disker som har vært "fullformatert". Men det begynner å bli en stund siden, så det kan godt være at det var med WinXP, og at ting som du sier har endret seg nå. Men fra mitt ståsted blir du uten referanse bare nok en person som hevder ting ut av det blå. Remanens er ett ytterst virkelig fenomen ved materialer som lar seg magnetisere. Å skrive 0 over hele disken vil aldri kunne tilbakestille alle elementærpartiklene til platens ny-stand. Jeg tipper du må kjøre ganske mange pass med fileshredder før du klarer å stresse gutta på IBAS, og en ren 0 skriving vil være en gave-pakke til dem.

 

Jeg tenker det finnes folk med litt datakunnskaper som etter å ha kjøpt en brukt maskin, for morro skyld ser om de kan gjenopprette litt hjemmelagd pr0n. Og om de kommer over annet snask så vet man aldri hva de kan finne på. Mer "proffe" identitets-tyver tipper jeg går mer målrettet til verks. De skaffer seg adgang til bemidlede menneskers data, ikke mannen/kvinnen i gata.

 

Jeg gjorde et par antakelser med TS når jeg ga henne råd, det ene er at om hun hadde hatt datakyndige venner så hadde hun ikke spurt om hjelp på forumet. Den andre er at hun kommer ikke til å følge noen av rådene hun til og med sin siste post hadde fått. Så med hennes begrensede datakunnskaper ble min rådgivning deretter. Ut fra TS sine kriterier i postene sine har hun fått de dårligste rådene fra deg..

Lenke til kommentar

Ehmm...

http://www.hardware.no/artikler/en-overskrivning-er-nok/109479

 

 

Derfor kan overskrevne data hentes fra en gammel harddisk

Mens det på moderne disker er nærtil umulig.Les hele saken hos Hardware.no »

http://www.hardware.no/artikler/derfor-kan-overskrevne-data-hentes-fra-en-gammel-harddisk/156133

 

 

 

Hva er det trådstarter liksom har drevet med for at det skal være tilnærmet umulig å vidreselge en pc med en oem windows på som er slettet profil på og kjørt 1 gang overskrivning på etterfølgende ledig plass på.

Og det er høyst en OEM windows som er snakk om her , og den skal følge pcen.

Lenke til kommentar

Ehmm...

http://www.hardware.no/artikler/en-overskrivning-er-nok/109479

 

 

Derfor kan overskrevne data hentes fra en gammel harddisk

Mens det på moderne disker er nærtil umulig.Les hele saken hos Hardware.no »

http://www.hardware.no/artikler/derfor-kan-overskrevne-data-hentes-fra-en-gammel-harddisk/156133

 

Se der ja, dette hadde jeg åpenbart ikke fått med meg. Men biter meg merke i:

 

"Etter å ha innsett hvor vanskelig det vil være å rekonstruere data fra en overskrevet moderne harddisk, lurer vi på om dette betyr at det er helt umulig. Men det er visst et litt for stort ord for Øyvind Nyland.

– Det er litt sånn, man skal ikke si at det er helt umulig, for det er lite som er helt umulig, det er bare sinnsykt vanskelig."
Jeg må være sinnsykt flink jeg da, som gjenopprettet bilder på en disk som garantert ikke var så gammel som fra 80 - 90 tallet. :p Skal lure på om ikke vi snakker om remanens her? Eller er det fremdeles snakk om posisjonering av lese/skrive hodene? Uansett sikkert en forretningshemmelighet for IBAS.
Men uansett som du sier, TS skal bare selge PC'en sin, ikke sikre data mot gjenoppretting fra folk med utstyr og ekspertise tilsvarende IBAS.
Og bare så det er sagt syns jeg fremdeles David Browns råd; Finn en venn, ikke fjern disken, ikke selg PC'en var det dårligste rådet i tråden.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...