Gå til innhold

Trenger råd om hvordan slette personlige dokumenter permanent


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har kjøpt meg ny stasjonær PC, og ønsker å selge den gamle, men problemet er at jeg får ikke slettet mine personlige dokumenter og bilder permanent fra den maskinen. I Win 7 så er det mulig å gjenopprette sine gamle dokumenter ved å hente tilbake fra sikkerhetskopiering.

 

Lurer på om hvordan kan jeg få slettet alle personlige filer fra PC'en for godt før maskinen går over til en ny bruker.

 

Det er så mye pes med å formatere hele harddisken, for da må en skaffe drivere og cd for operativsystem etc...

 

Imøteser konstruktivt tilbakemelding.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ny harddisk er den eneste måten å sikre seg 100% mot at data ikke kan gjenopprettes. En formattering og nyinsatllasjon vil ikke nødvendigvis forhindre at dokumenter kan finnes.

 

Hvis dataene på disken er lagret ca slik:

| Operativsystem | programmer           | dokumenter                                         | tom plass   |

og du formaterer disken og legger inn operativsystemet og programmer på nytte, så kan fortsatt dokumenter "overleve" på slutten av partisjonen

| OS   | Program | nye dokunmenter               | ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~    tom plass   |

Selv om du ikke vil finne dokumentene i området merket med ~ i filsystemet, så finnes det spesialverktøy som kan finne data som ikke har blitt overskrevet. Derfor er ny harddisk eneste måten å sikre seg 100%.

 

 

Lenke til kommentar

Det finnes flere gratisprogrammer (og betalte programmer) som skriver over hele disken din med nuller eller tilfeldig data flere ganger. Det kan ta en stund, men det er det sikreste alternativet om man ikke vil kjøpe ny disk å sette i før man selger. Disken vil i teorien aldri være HELT sikker, men man skal prøve rimelig hardt (og være rimelig heldig) om man vil ha noe som helst ut av den i etterkant, selv med dyrt utstyr.

 

Har desverre ingen anbefalinger til slike programmer da jeg aldri selger mine disker, men Google eller en annen vennlig sjel på forumet har garantert noe bra å komme med. ;)

 

 

Formater alle harddisker, dette er fyrste bud når du skal selge ein PC.

Å ikkje gjere det er det same som å la alle fotoalbum og skattepapir ligge igjen i huset når ein sel det.

 

Omformatering fjerner bare indeksen på disken og gjør alt overskrivbart. Filene vil fortsatt være fullt mulige å hente ut i ettertid, men blir gradvis overskrevet jo mer man bruker den.

 

EDIT: Man kan også gjøre dette med enkeltfiler og mapper, det du da trenger er et program med en file shredder eller wipe-funksjon, da papirkurven egentlig kun gjør det samme som formatering gjør. Wipe av enkeltfiler er også betraktelig raskere enn å gjøre det med hele disken, da overskriving av disk også overskriver ledig plass.

 

Minuset er at du risikerer at spor, innstillinger og filer vil ligge igen i diverse cache-områder og lignende som brukes av programmer og systemet ellers. Personlig ville jeg definitivt skrevet over hele disken i stedet og heller tatt meg bryet å installere operativsystemet på nytt og finne drivere, spesielt om du har vedig sensitive data.

Endret av Nødstopp
Lenke til kommentar

Formater alle harddisker, dette er fyrste bud når du skal selge ein PC.

Å ikkje gjere det er det same som å la alle fotoalbum og skattepapir ligge igjen i huset når ein sel det.

Å kun formatere alle harddiskene før man selger maskinen, er det samme som å la en papirkurv med alle fotolbum og skattepapir bli stående i huset når man selger det.

 

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Når du har fabrikk gjenopprettet trenger du kun wipe det som er igjen av free (ubrukt) space.

Eller du kan gjøre det med overlevering av en Windows installasjon du har brukt selv , etter å ha slettet personlige dokumenter bilder og filer og tømt Windows søppelbøtta.

 

Det kan du gjøre i CMD prompt med kommandoen cipher + stasjons bokstav og spesifisere /W som opsjon

 

/W Removes data from available unused disk space on the entire
volume. If this option is chosen, all other options are ignored.
The directory specified can be anywhere in a local volume. If it
is a mount point or points to a directory in another volume, the
data on that volume will be removed.

 

Eks

cipher c: /W

 

 

Edit:

Fant en annen guide på samme pluss en annen alt vha microsoft/systeminternals sDelete

http://www.howtogeek.com/137108/how-securely-overwrite-free-space-in-windows/

 

 

Ingen privat person vik kunne gjenoprette noe data fra denne maskinen ved å gjøre dette.

Men ikke gjøre dette på en SSD.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

LAst ned DBAN og installer på minnepenn med programmet YUMI:

DBAN: http://www.dban.org
YUMI: http://www.pendrivelinux.com/yumi-multiboot-usb-creator/

Last ned begge filer
Finn en minnepenn du kan slette alt innhold på og plugg inn i maskinen
Åpne YUMI
Velg minnepenn i første gardinmeny
Merk "format X: drive"
Velg DBAN under "system tools"
Trykk Create og vent

Gjør så følgende når minnepenn er ferdig:
Slå av maskinen
Koble fra alle disker som du skal beholde data fra
Sett inn minnepenn

Slå på maskinen igjen

 

Har du problemer med å "boote" fra minnepenn følg disse innstrukser:

http://www.wikihow.com/Set-Your-Computer-to-Boot-from-USB-Flash-Drive

Lenke til kommentar

Formater alle harddisker, dette er fyrste bud når du skal selge ein PC.

Å ikkje gjere det er det same som å la alle fotoalbum og skattepapir ligge igjen i huset når ein sel det.

 

Omformatering fjerner bare indeksen på disken og gjør alt overskrivbart. Filene vil fortsatt være fullt mulige å hente ut i ettertid, men blir gradvis overskrevet jo mer man bruker den.

 

 

 

Formater alle harddisker, dette er fyrste bud når du skal selge ein PC.

Å ikkje gjere det er det same som å la alle fotoalbum og skattepapir ligge igjen i huset når ein sel det.

Å kun formatere alle harddiskene før man selger maskinen, er det samme som å la en papirkurv med alle fotolbum og skattepapir bli stående i huset når man selger det.

 

Dere bør nevne at dette kun gjelder hurtigformatering, noe som ofte er valgt som standard slik at formateringen går raskt. Full formatering skriver nuller over hele disken (blanker den helt ut), og gjør det praktisk sett umulig for privatpersoner å hente ut data. For å være på den ekstra sikre siden kan man verktøy som skriver tilfeldig data til hele disken flere ganger, som gjør det praktisk sett umulig for selv de med høy nok teknisk kompetanse til å bruke spesialprogrammer og fysiske verktøy til å lese av platene inni en harddisk.

 

Når det kommer til SSD bør man vanligvis ikke ta en full formatering, og spesielt ikke bruke verktøy som skriver data over hele SSD'en flere ganger. Den beste måten å slette all data på en SSD har jeg dessverre ikke satt meg inn i.

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

Nei full formatering gjør ikke det.

Den sjekker bare i tillegg for bad sectors (chkdsk /r) over hele disk surface i tillegg til å cleare partisjons tabellen (quick som er default)

Format på SSD er og uproblematisk for det kun er å skrive om partisjones tabell.

Full format (om man gidder det ) er bare lesing og flytt av data fra de bad sector det finner. Og er heller ikke skadelig for en SSD.

Slette SSD gjør man med en ata command som heter secur erase.

Den blanker alle minne/nand cellene veå å resette spenningen i de.

 

Format uansett type sletter ikke filer og skriver 0 eller F til disk (kun indexen til de ifb med partisjons table skrives om)

 

 

Slutt å spre FUD.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

 

Nei full formatering gjør ikke det.

Den sjekker bare i tillegg for bad sectors (chkdsk /r) over hele disk surface i tillegg til å cleare partisjons tabellen (quick som er default)

Format på SSD er og uproblematisk for det kun er å skrive om partisjones tabell.

Full format (om man gidder det ) er bare lesing og flytt av data fra de bad sector det finner. Og er heller ikke skadelig for en SSD.

Slette SSD gjør man med en ata command som heter secur erase.

Den blanker alle minne/nand cellene veå å resette spenningen i de.

 

Format uansett type sletter ikke filer og skriver 0 eller F til disk (kun indexen til de ifb med partisjons table skrives om)

 

 

Slutt å spre FUD.

 

 

 

Full formatering overskriver ikke.

 

Nå vet ikke jeg om dere snakker om et annet verktøy enn det jeg tenker på, men siden Windows Vista og nyere skrives nuller over hele disken som standard når man tar en full formatering med «format»-kommanoen.

 

The format command behavior has changed in Windows Vista. By default in Windows Vista, the format command writes zeros to the whole disk when a full format is performed. In Windows XP and in earlier versions of the Windows operating system, the format command does not write zeros to the whole disk when a full format is performed.

 

Kilde: http://support.microsoft.com/kb/941961

Endret av ahw_
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Zero filling på format var nytt for meg også.

Beklager.

 

Men dere glemmer at OP har en ferdig laptop/stasjonær og som skal selges "med" en intakt Windows OEM slik jeg leser det.

Da enten installert "klar" , eller nykjørt factory reset fra recovery partisjon.

Flere metoder nevnt her blir vanskelig å få gjennomført på en enkel måte for OP.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det kan jeg godt innrømme at jeg ikke kjente til. Vet du om dette også gjelder ved bruk av GUI, f.eks. ved installasjon? Det er jo ikke så mange som bruker kommandolinje i Windows, og trolig enda færre som gjør det fra installasjonsgrensesnittet.

 

Jeg har ingen dokumentasjon å henvise til, men jeg kan i hvert fall bevise at GUI-programmet i Windows 8.1 skriver nuller.

 

Følgende fremgangsmåte brukte jeg:

  1. Installert Sector Inspector (secinspect) fra Microsoft.
  2. Tatt backup/dump av sektorer som tilsvarer ca. 1 GB, et lite stykke inn på disken.
  3. Modifisert dump'en med en hex-editor og endret all data til FF.
  4. Skrevet dump'en tilbake til samme sted på disken.
  5. Dump igjen for å sjekke at forrige kommando faktisk fungerte.
  6. Kjørt rask formatering med GUI.
  7. Dump igjen for å sjekke at området jeg jobbet med ikke ble berørt.
  8. Kjørt full formatering med GUI og kansellerte etter en liten stund.
  9. Dump igjen.

Resultat: Hele dumpen var nuller.

 

Kommandoene jeg brukte:

secinspect -backup \\.\PHYSICALDRIVE7 dump.dsk 2000000 2000000
secinspect -restore \\.\PHYSICALDRIVE7 dump.dsk 2000000 CONFIRM

Så er spørsmålet om det samme gjelder under installasjon av Windows, og det vet jeg faktisk ikke. De som orker kan prøve samme metode.

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

Hei, takk for rådene. Hva gjør Ubuntu? Sletter den alle private filer permanent?

Vet du hvor de "personlige" dataene ligger på maskinen din?

 

Altså, "Mine Dokumenter" > "Personlig" for eksempel.

 

  1. Hvis så. Laste ned og installere http://www.fileshredder.org/
  2. Åpne programmet
  3. Dra alle dine personlige mapper og filer inn i programet og trykk på "Shred files now.."
  4. Det skal være mer enn godt nok.

 

Det er ingen grunn til å overkomplisere en enkel oppgave.

 

Du kan øke "Sikkerheten" ved å øke antall "Pass" altså hvor mange ganger programmet overskriver dataene. Det er 3 overskrivinger som standard i FileShredder. I "Shredder Settings" kan du øke det til 7 og 35 overskrivinger. 3 vil nok holde for å holde unna de nysgjerrige og litt til

Endret av BNixx
Lenke til kommentar

Man kan kanskje vurdere å bruke et slikt program som File Shredder til å både slette filene og overskrive data på ubrukt område, men det ligger fortsatt personlige filer andre steder. Man må ta seg av følgende mapper, og sannsynligvis enda flere:

  • C:\ProgramData
  • %USERPROFILE%
  • %WINDIR%\Temp

Det er ikke spesielt trygt å slette filer fra disse mappene mens Windows kjører, men det går an å prøve (lag en ny bruker først og logg inn med den). Personlig synes jeg det er for risikabelt, og plutselig blir det mye mer komplisert enn å bare overskrive hele disken.

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...