Gå til innhold

Matbusjett for 1000kr i mnd - Mulig?


Laffe

Anbefalte innlegg

Enkelt og greit; Er det mulig å ha matbudjsett på 1000kr i mnd? Da sikter jeg etter mat som klarer å holde deg i form i hverdagene generelt. For jeg har regnet de 3 siste månende på hva jeg bruker på mat og da har jeg kommer til at jeg bruker rundt 4-5000kr på mat(ete ute e som oftest/fastfood etter jobb), noe jeg anser som ganske vill forbruk for kun en person.

 

Som oftest så kjøper jeg det jeg vil ha og når jeg storhandler og prøver å være smart så blir maten bare liggende i kjøpeskapet/fryseren dvs at jeg har endel mat i fryseren og kjøleskapet som jeg har bl.a. kastet/latt det liggr

 

Så nå har jeg bestemt meg for å ha e matbudjsett på kun 1k i mnd. Rett og slett for å få ned forbruket mitt, samtidig spare.

(regner med at ordet feit vil dukke opp: svaret er NEI. Jeg forbrenner mer enn hva som er normalt)

 

Om det er mulig, isåfall hva er deres beste tips? og evt finnes det apper for priser over enkelte produkter for å få oversikt?

 

Nå vet jeg ikke hva forbruket for en person er i mnd men regner med at det ligger på 1 til 2000kr i mnd, mtp at det er 4-5k for en familie

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg vil nok si at mellom 2000 og 3000 i måneden er ganske normalt for en mann som bor alene. Jeg har hatt måneder der jeg fint har klart meg på 1500, men da snakker vi veldig lite luksus (glem roastbiff til frokost og å spise på restaurant).

 

Det er sikkert mulig å leve sånn passe greit på en tusenlapp i måneden, og spesielt hvis du har en del i skap og skuffer som du kan supplere med, men jeg ville økt beløpet noe om jeg var deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Statens Institutt for Forbruksforskning SIFO

http://www.sifo.no/files/Referansebudsjett2014PDF.pdf

 

Her har du en tabell med statens takster for levekostnader, delt opp i grupper. Dette er sparsommelige takster, ikke forvent et liv i luksus, men ansett som et realistisk nivå for et sunt kosthold. Den har også takster for klær, fritidsaktiviteter osv, strøm, forsikring og alt det der.

 

2620kr pr mnd er matbudsjett for menn 18-60 år

Endret av newman221
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk. Innser vel kanskje at jeg må opp til 2k for å leve noe greit for kun en person. Ja, jeg har tenkt å leve sunt og ikke leve helt slavisk på "studentmat/budsjett". problemet mitt er bare det å finne mat som fungerer i lengden om du/dere er med? Altså som sagt at jeg er noe oppegående/har engeri i hverdagene(spesielt jobb) da det er veldig mye fysisk arbeid det jeg driver med.

Lenke til kommentar

Skal du leve på ris så kombiner det med bønner eller linser. Ellers blir proteinkvaliteten for dårlig. Ikke spis deg syk fordi du vil spare noen kroner.

Spise meg syk er noe det siste jeg har lyst til. Jeg har lyst til å leve noenlunde normalt og greit med e budsjett som er opptimalt for en arbeidskar. dette er da inkl kjøtt(viktig!!)

Lenke til kommentar

Grovt brød og vann holder i massevis + noen vitaminer

 

~50 kroner for vitaminer i en måned

4 brød, 100ish kroner

 

Så i grunnen kan en leve på 150 kroner, noe jeg har gjort, men da var jeg NAVer og ikek i fullt arbeid som i dag, men jeg klarer meg på 1k i mat budsjett, om jeg må

om det er så veldig sunt er en helt annen sak, men jeg lever og har ingen problemer

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg studerer folkehelse og er det en ting jeg har lært er det at man alltid skal sette helse foran økonomi, hvis ikke kan helse bli et økonomisk problem i fremtiden for ikke å snakke om et problem for livskvaliteten generelt. Et basis i et hvert kosthold bør i hovedsak bestå av grønnsaker og frukt, uansett budsjett. Innvandrersjapper har ofte frukt og grønnsaker til en lav pris, men gulrøtter og poteter kan man få billig i store kvanta på f.eks. Rema. Brokkoli er også en supergrønnsak som inneholder nærmest alle næringstoffene du trenger og er nesten det eneste du trenger av næringstoffer fra grønt dersom du sørger for å spise nok, det er noe å tenke på i økonomiske tøffe tider. Grove kornprodukter er også viktig, du får mye fiber fra grønnsaker, men grove kornprodukter inneholder karbohydrater(gir energi/kcal) og b-vitaminer som også er essensielt. Så er det proteiner og essesielle fettsyrer da, her kommer fisk inn i bildet som du kan få kjøpt billig i fileter på Rema.

 

I teorien kan du egentlig leve på bare brokkoli, havregryn og fet fiskefilet i en måned og ha et relativt sunt kosthold så lenge du spiser nok og da klarer du nok fint å holde deg innefor et budsjett på 1000 kroner. Problemet er bare at du sansynligvis ikke kommer til å klare å holde det. Grei trening i viljestyrke da.

Endret av Mos Def
Lenke til kommentar

Også mye å spare på å lage vin selv. Når man har utstyret (under 500 kr) så kan man enkelt lage 20 liter vin med ca 12% alkohol til ca 400 kroner. Får alt man trenger på europris.

 

Skal også være enkelt å lage øl, men man trenger noe mer utstyr.

Endret av T4wd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...