Gå til innhold

Den hyggelige tråden om spill som hobby.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal også kjøpe Zestiria nå - tenker jeg bestiller i kveld. Er imponert over Tales studios, synes de bare blir bedre og bedre for hvert spill de gir ut.

De forrige jeg spilte i serien var Tales of the Abyss på 3DS og Tales of Hearts R på PSVita. Abyss synes jeg var helt greit, men ikke det helt store heller. Hearts synes jeg var dørgende kjedelig, både i historie, uinspirerte karakterer og gørrkjedelig skill-system. Hvordan er de nyere spillene i forhold til disse? Har hørt mye bra om Tales-serien, men aldri satt meg helt inn i dem.

Lenke til kommentar

Er aldri selve historien i Tales-spillene som har vært det store trekkplasteret for min del. Det jeg liker med dem er som regel karakterene, samspillet mellom karakterene og en sjarmerende verden/setting, oftest kombinasjonen av dem, men ikke alltid. Og når alt klaffer så er det ikke i første rekke kvaliteten ved spillet, men hvor koselig det er å spille det som avgjør hvor godt jeg liker det.

 

Å rangere dem opp mot hverandre er ikke så gøy å gjøre, men om jeg må så er vel de jeg har likt best, Symphonia Chronicles, Xillia, Xillia2, Graces, Abyss, Hearts. Vesperia har jeg ikke spilt.

Lenke til kommentar

Takk, da tror jeg nok at jeg holder meg unna. :) Det er så mange JRPGs på markedet nå at det ikke holder å ha et bra samspill mellom karakterene for min del Det viktigste for meg er å ha et bra skillsystem som gjør at jeg kan bygge laget mitt som jeg vil, og jeg trenger en bra historie jeg har lyst til å følge. Å ha bra karakterer er også svært viktig, men for meg hjelper det ikke hvor bra karakterene er, hvis jeg gir fullstendig blaffen i hva de driver med. :)

Lenke til kommentar

Sjekket nettopp Miiverse på 3DS. Da jeg spilte New Super Mario Bros 2 kom jeg til et slott, og skrev "I came. I saw. I kicked his butt back to the NES era." og postet det på Miiverse, men det ble tydeligvis "too offensive" for dem, så posten ble slettet, og jeg fikk en advarsel. WTF, Nintendo? :p Slette en post der jeg sier jeg banket en boss fordi den er for "offensive", men å gi ut Smash Bros på samme plattform er helt greit? :p

Lenke til kommentar

 

Jeg skal også kjøpe Zestiria nå - tenker jeg bestiller i kveld. Er imponert over Tales studios, synes de bare blir bedre og bedre for hvert spill de gir ut.

De forrige jeg spilte i serien var Tales of the Abyss på 3DS og Tales of Hearts R på PSVita. Abyss synes jeg var helt greit, men ikke det helt store heller. Hearts synes jeg var dørgende kjedelig, både i historie, uinspirerte karakterer og gørrkjedelig skill-system. Hvordan er de nyere spillene i forhold til disse? Har hørt mye bra om Tales-serien, men aldri satt meg helt inn i dem.

 

 

Hearts R har jeg ikke prøvd, så det skal jeg ikke uttale meg om. Abyss er et godt eksempel på det Tales-serien gjør best, altså karakterutvikling. Jeg vet ikke om du fullførte Abyss, men det jeg likte best med det spillet var den utviklingen Luke går gjennom, fra å være en uttålelig, bortskjemt drittunge til å bli en voksen og hensynsfull person, og det på en troverdig måte.

 

Kampsystemet er det som har utviklet seg mest i Tales-serien, og har gått fra å være veldig stivbent i de tidligste spillene som Phantasia eller Destiny til å bli veldig kjapt og intenst i de senere spillene, spesielt Xillia. Når du er i kamp i Xillia føles det mer som å spille DBZ Budokai enn et typisk JRPG.

 

Akkurat hvordan man bygger karakterene har man ikke kontroll over i Tales (i det minste ikke de fem Tales-spillene jeg har spilt så langt), de følger en opplagt løype og får de ferdighetene de skal få når de når visse nivåer, på samme måte som i f.eks. FF4. Det man har kontroll over er hvilke skills man har equipped, og spesielt i de senere spillene så har det store konsekvenser for hvilke komboer man kan gjøre, som igjen avgjør hvor mange angrep fienden kan få inn.

Lenke til kommentar

Takk. :) Jeg liker JRPGs generelt, men å få bygge et lag selv er absolutt noe av det viktigste for meg. I FF7 prøvde jeg å bygge laget selv, men resultatet var at en på lvl 30 forsvant av seg selv, og ble erstattet av en på lvl 14. I tillegg var han som forsvant healeren... Det sier seg jo selv at det ikke gikk bra. Ble en god del unødvenidg grinding, for å si det sånn. Foretrekker helt klart systemet i FF5, Bravely Default og alt det der. Da kan man bestemme hvem som skal ha hvilken klasse, og alle abilities osv man åpner opp får man beholde når man bytter klasse. Dermed sitter vi der med alt som gjør JRPGer bra, i tillegg til et svært bra system for å bygge laget selv. Selv Final Fantasy X-2 har det systemet, noe som igjen er en av grunnene til hvorfor jeg startet på nytt da jeg fullførte det. :) Er ellers svært sjelden jeg fullfører sånne spill. Går som regel lei etter noen titalls timer. :)

 

Edit: Leste anmeldelsen på IGN, og synes det ser ganske interessant ut. Skill-systemet er faktisk ikke så ulikt det jeg snakker om. Det er bare flyttet over på inventoriet. Er nok for opptatt med Dragon Quest Heroes nå, og har flere spill i backloggen jeg nesten bør spille snart (inkludert Uncharted 2 og 3, samt Transformers: Devastation og Wasteland 2: Director's Cut), og flere spill kommer jo snart. Men så snart jeg får tid skal jeg nok ta en titt på ToZ. :)

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Jeg "koser meg" med Kreisreise for tiden. Lenge siden jeg har spillt noe som har gitt meg en så stor trang til å knuse tastaturet :D Anbefales for selvpinere og folk som synes Super Mario er for lett.

 

Så har vi Rimworld som er ganske likt Dwarf Fortress bare mye simplere og mindre og et enklere UI, dvs grafisk UI. Knallbra spill som har gjort at jeg har glemt tiden nesten hver dag den siste uken :huh:

 

Ellers så presterte jeg å kjøpe Kingdom som lanseres i morgen, impulskjøp på Steam er en svakhet jeg har :p

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Ser Guitar Hero Live ble sendt i dag, så håper å få det i morra. Har liten tro på at det er noe bra, men kjøpte det mest fordi det ble lenge å vente på Rock Band 4. Guitar Hero uten karakterene er kjedelig i seg selv, og med null DLC-sanger kan man jo fort gå lei. Eller rettere sagt har vi jo det der Guitar Hero TV, hvor vi logger på og spiiller hva som enn er i gang på TVen. Men da kan man verken feile eller starte sangen på nytt. Eneste alternativet er å tjene opp nok penger i spillet til å betale for å spille sangen én gang ekstra. Hvorfor kunne de ikke f.eks gjøre som Spotify, og ha et abonnent der vi betaler en viss sum pr måned, men til gjengjeld får vi alle sangene gratis så lenge vi abonnerer? :( GHLive har jo ikke engang noe særlig lokal multiplayer nå. WTF?

 

Men Rock Band blir heldigvis det gode, gamle, klassiske Rock Band. Gleder meg voldsomt til det. :D

Lenke til kommentar

 

Så bra :) Virker som en artig vri på tower defense noe jeg liker, kjøpte det ca 5 minutter etter jeg så en let's play episode på YT. Krysser fingrene for at det ikke var et bomkjøp, syntes 70,- var litt i meste laget :hmm:

 

 

Jeg skal nok se på noen streams osv i morgen og se om det blir et kjøp. Første inntrykket er ihvertfall bra :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...