Gå til innhold

Masete tiggere, hvorfor fortsetter folk å gi?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja så hvis det er ulovlig å reise til Norge og tigge så er det ikke lenger legitimt. Problem løst?

 

Ja, om politikerne vedtar det. Siden Senterpartiet har hestehandlet seg til det så blir det slik. (Morsomt at det er det rød/grønne partiet som har sin velgerbase de stedene tiggerne ikke er som er de strengeste i denne saken.)

 

Det får vi håpe blir et vedtak med støtte i folkeflertallets moralske syn på saken.

 

Det er fortsatt ikke moralsk legitimt i mine og mange andres øyne, men i demokratiet så er det kjøttvekta som rår.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det er et juridisk spørsmål, ikke et moralsk. Det er juridisk legitimt så lenge det er lovlig og moralsk legitimt sålenge det er frivillig for den som tigger og den som gir.

Hvem bestemmer, eller hvor står det at det er moralsk legitimt?

 

Det er absolutt ikke moralsk legitimt at snyltere som spiller på folks empati tigger. Det er moralsk forkastelig. Det har da vært flere som har påpekt og dokumentert hvordan det fungerer for flere av de. Ikke behov for tigging engang. Da kjører man ikke nye dyre SUV, har flotte boliger, skaffer sikkert siste iPhone6 (iom de elsker vist iPhone også ... med den dårlige råden sin ... yeah) - Lovlig, nei,- moralsk legitimt, nei. (de er profesjonelle tiggere som jobber med å spille på folks empati - de har ikke lov å jobbe uten videre - tiggingen er deres jobb)

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

 

Vilkår for Schengenvisum

Jf. utlendingsloven § 10 og utlendingsforskriften §§ 3-4 flg

• Søkeren må være i besittelse av et gyldig reisedokument eller dokumenter som tillater grensepassering. Dette dokumentet må være gyldig i minst tre måneder utover det tidsrom som visumet gjelder for.

• Søkeren må kunne sannsynliggjøre det planlagte formålet med oppholdet.

Søkeren må ha midler til å dekke reisen til og fra Schengen-territoriet samt oppholdet her. Alternativt kan en person bosatt i Norge garantere for midler til reise og opphold.

 

Eventuelt stille seg opp på et gatehjørne med en pappkopp.....

Lenke til kommentar

En del av sigøynerne kommer sannsynligvis fra Romania og Bulgaria. Disse er ikke med i Schengen. Hvordan er reglene her?

 

 

Retten til fri ferdsel gjelder mellom alle land i EU/EØS. De trenger altså ikke det nevnte "Schengenvisum". Det gjør heller ikke borgere fra land utenfor EØS som vi har avtalt visumfrihet med.

 

De må ha pass/annen ID hvis de kommer utenfra Schengen, men så kan de ikke nektes adgang. (Med mindre de er registrert i Schengensystemet for overtredelser eller det er andre grunner til å nekte det.) Denne retten til opphold gjelder i inntil tre måneder, etter dette må de registrere seg i vertslandet.

 

Det er disse tre månedene tiggerne benytter seg av. Og i noen tilfeller tøyer de den grensen, siden vi er med i Schengen trenger de ikke registrere seg ved grensepassering, og dermed vet vi jo ikke når de kom til landet.

 

Etter de tre månedene skal de i prinsippet godtgjøre forsørgelsesmulighet/jobb for å få videre opphold. Og nei, tigging gjelder ikke som jobb her. Men det behøver ikke være jobb, det er ingenting som hindrer en norsk lottomillionær å flytte til Spania og leve på rentene.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Det skulle jeg likt å se, 2000kr/dagen tilsvarer 200kr/timen om de sitter ti timer en dag. Ta deg gjerne en tur til byen og lag statistikk - det er nok godt under 1% som gir penger til en tilfeldig tigger på gaten. Jeg passerer en haug av disse fra tid til annen, og det er SVÆRT sjeldent jeg ser noen gi noe som helst. Kanskje 1 av 500 passerende, eller noe slikt (tar neppe i hvis jeg sier at 10 personer passerer en gitt tigger i mitt synsfelt, og at det er noe rundt 1 av 50 ganger jeg ser noen legge noe i koppen er neppe pessimistisk fra min side). Dette er kanskje geografisk bestemt, jeg taler da for Oslo.

Eg trur du undervurderer kor mange det er som gir penger, og kor mykje dei gir til tiggeren.

Her er f.eks eit eksempel på ein som påstår han har fått inn 20 000 kr på 10 dager (2000 kr per dag). http://www.abcnyheter.no/nyheter/2012/10/26/tjente-20000-kroner-pa-ti-dagers-tigging

 

TV2 hadde eit forsøk der dei fikk inn ca 850 kr på 6 timer (140 kr i timen) http://www.tv2.no/a/3664955

 

 

Sjølv om det er få personer som gir noke, og dei som gir berre donerer små beløp så vil det store volumet av forbipasserande gjere at ein får grei inntjening likevell. På Karl Johans gate er det estimert at det i snitt passerer i underkant av 5000 personer i timen. http://www.osloby.no/shopping/Leieprisrekord-pa-Karl-Johans-gate-7265007.html

Dette er snittall, så med tanke på at gata er nesten folketom om natta så er det ikkje utenkelig at det kan være så mange som 20 000 mennesker som passerer eit bestemt gatehjørne under den travlaste handletida. Om 1% av dei 20 000 (20 pers) slepper ein 10'er kvar i koppen så er ein oppe på 200 kr i timen med ein gong. Dette er inntekt som det ikkje blir betalt skatt av, så skal ein samanlikne det med ein vanlig jobb så vil slik inntjening fort være samanliknbart med ein jobb der ein tjener 300-400 kroner i timen, noke som tilsvarer ei brutto årsinntekt på mellom 585 000 og 780 000 kr.

 

I tillegg så finnes det også eit utvalg av dumsnille personer som gir vekk svært store beløp til tiggerane. Dersom utvalget er stort nok så vil også antallet av desse storgiverane auke. Det er dette som er grunnen til at spam-epost fungerer. Sjølv om svindlaren berre klarer å lure 1 av 10 mill epostmottakere så klarer ein å lure så mykje penger ut av dette eine offeret at det er verdt bryet med å sende ut spamen.

 

Men det er sjølvsagt også klart at det er store forskjeller på kor mykje tiggerane tjener. Enkelte er sikkert heilt nede i 10-20 kr i løpet av ein heil dag med tigging, medan andre kan sope inn mange tusenlapper. Det er dette som gjer at det er nærmast krig om dei beste plassane å tigge på.

 

 

Så det store problemet med tigging er at det for enkelte er svært lettjente penger, enkelte tjener også så store beløp at dei blir regelrett rike av det. Det er svært få som har så stor stoltheit at dei ikkje vil nedverge seg til å tiggge når ein har muligheita til å tjene nesten dobbelt så mykje som vanlige arbeidsfolk. Dei som tjener dei store beløpa er desverre også dei mest ressurssterke tiggerane, ofte har dei eit kriminelt syndikat i ryggen som truer, banker opp og jager vekk narkomane og fattige som prøver å sette seg ned med tiggerkoppen sin på dei beste plassane.

Kva som er motivasjonen for å tigge viser seg svært fort dersom du prøver å tilby tiggaren mat eller klær. Den narkomane tiggaren vil sette pris på å få gratis mat, men mange av romfolket sine tiggere vil høflig ta imot for deretter å kaste maten når du har snudd deg vekk.

Lenke til kommentar
Etter de tre månedene skal de i prinsippet godtgjøre forsørgelsesmulighet/jobb for å få videre opphold. Og nei, tigging gjelder ikke som jobb her. Men det behøver ikke være jobb, det er ingenting som hindrer en norsk lottomillionær å flytte til Spania og leve på rentene.

 

Ikke helt sammenliknbart det da, da en lottomillionær har midlene som tilsier at han/hun kan gjøre dette.

 

Nå kjenner jeg ikke til reglene for flytting til Spania osv, men vil tro de må registrere seg på en eller annen måte. Da jeg flytta til England holdt det at jeg var registrert som student i landet, men ellers måtte jeg også ha ordet med visum.

 

Spanjolene nyter også godt av å ha utenlandske "rikinger" i landet. De legger jo tross alt penger igjen i landet. Det gjør på svært liten måte romfolket, som heller tar penger ut av landet.

Lenke til kommentar

Ikke helt sammenliknbart det da, da en lottomillionær har midlene som tilsier at han/hun kan gjøre dette. Spanjolene nyter også godt av å ha utenlandske "rikinger" i landet. De legger jo tross alt penger igjen i landet. Det gjør på svært liten måte romfolket, som heller tar penger ut av landet.

 

Det er sant, men det blir en litt annen diskusjon. Skal vi bare slippe inn folk vi tjener på?

 

Nå kjenner jeg ikke til reglene for flytting til Spania osv, men vil tro de må registrere seg på en eller annen måte. Da jeg flytta til England holdt det at jeg var registrert som student i landet, men ellers måtte jeg også ha ordet med visum.

 

Etter de tre månedene må du registrere deg, ja. Men nei, du trenger ikke visum til England fra EU/EFTA land. Nå er England ikke med i Schengen, så de har ikke passfrihet.

 

Her har Norge en ulempe. EU forlangt at EØS-landene implementerete hele det angjeldende direktivet (i Norges tilfelle i utlendingsloven), mens EU-landene i ulik grad har kunnet reservere seg.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Nei, det blir feil å kalle det utviklingshjelp - ingen utvikling skjer. Ofte er det same tilfelle også med den statlege, men der er det i det minste meininga at noko skal utvikle seg.

Hva mener du?

 

Snakker du om tiggere i Norge som sender penger til Øst-Europa, eller om remittance generelt? Sier du at det ikke skjer utvikling i 'mottakerlandene', eller at disse landenes utvikling er uavhengig/på tross av penger sendt hjem?

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

 

Ikke helt sammenliknbart det da, da en lottomillionær har midlene som tilsier at han/hun kan gjøre dette. Spanjolene nyter også godt av å ha utenlandske "rikinger" i landet. De legger jo tross alt penger igjen i landet. Det gjør på svært liten måte romfolket, som heller tar penger ut av landet.

 

Det er sant, men det blir en litt annen diskusjon. Skal vi bare slippe inn folk vi tjener på?

 

Ja, turister skal klare seg selv.

Lenke til kommentar

 

Det er sant, men det blir en litt annen diskusjon. Skal vi bare slippe inn folk vi tjener på?

 

Ja, turister skal klare seg selv.

 

 

Det er jo ikke helt det samme. Skal en turist ikke kunne motta goder (husvære, mat, transport, penger til severdigheter) fra et norsk vertskap om sistnevnte ønsket det? Hvem skal bestemme det, og hvorfor?

 

Edit: Det stod da også i vikårene for Schengenvisum som du siterte over:

 

"Alternativt kan en person bosatt i Norge garantere for midler til reise og opphold."

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...