Gå til innhold

Masete tiggere, hvorfor fortsetter folk å gi?


Anbefalte innlegg

Jeg ser ikke hvorfor utviklingshjelp ikke kan være penger direkte til privatpersoner, uavhengig av om det er stater, organisasjoner eller andre privatpersoner som står for pengeoverføringen.

Det heiter utviklingshjelp. Å gje pengar planlaust til einskildpersonar fremmar ingen utvikling, det tvertimot passiviserer. Pengeoverføringar som del av ein plan, eit prosjekt som kan bli folket til nytte, det kan derimot kallast u-hjelp. Men du har rett i at organisasjonar og private også kan drive slik hjelp (sjølv om det er uvanleg).

Men tilfeldig tipsing av tiggarar på gata er ikkje utviklingshjelp (det kan vere naudhjelp, men oftast er det nok ikkje det heller).

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg er uenig. Hva som virker best er et empirisk spørsmål, og jeg har ikke sett noe data som viser at top-down-hjelp virker bedre enn bottom-up. Snarere tvert i mot, hvis man tar inn faktorer som korrupsjon.

 

Her var premisset at penger blir sendt 'hjem', altså ut av landet. Det er ikke nødhjelp, det er helt parallelt med at mexicanere sender hjem penger de tjener i USA. Det er vel så viktig som organisert utviklingshjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det jo aktuelt & snakk om å innføre "det pengeløse samfunnet" -da forsvinner vel tiggerne også. Med mindre de rigger seg til med trådløs betalingsterminal..

 

Kanskje blir det lettere å være tigger da. Folk slipper å stoppe for å fiske fram småmynt, de kan bare dunke iPhonen lett bort i den digitale tiggerkoppen samtidig som de poster bilde av det på instagram. :wee:

 

Geir :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Man kan lure på hva som gjør at gamle mennesker kommer til Norge i begynnelsen av Oktober for å tigge - og det langt nord i Norge.......................

 

Verdens dyreste land, både å reise i og oppholde seg i.

 

For noen kronestykker, nå og da....................

 

Aldri så det monner for det gjentar seg fra år til år..........................

 

 

Foruten å være ett speilbilde av partiet Venstre og muligens SV, må da dette være temmelig trøstesløst?

 

Liksom aldri helt ta av, være på stedet hvil - for all evighet.

 

Slik som Venstre og SV tilbringer sin tilværelse, om i noe rikere omgivelser - kanskje det er DE som gir for lite - de fra Venstre og SV altså?

Lenke til kommentar

Kjøpte meg ett landssted nylig, og var innom i går med en henger og noe skrot.

 

Til min store overraskelse var det en tigger/Rumener der også utenfor den eneste butikk i ødemarka.

 

Jeg har 7,5 mil å kjøre hver vei, og denne tigger var ca 3,3 mil unna min faste bopel.

 

Tigger - selger da han solgte hefte fra Folk kunne vært folk hvis..........

 

Alle inkludert meg selv gikk forbi.

 

"Alle" var da ca 3 stk i løpet av nesten 1 time der i ødemarka.

 

Der var ikke mye å få inn ved tigging eller "salg".

 

På vei videre til mitt "slott" kom det meg for tanken:

 

Denne mann måtte ha blitt bringet hit på ett vis - i ødemarka - går knapt buss der.

 

Dermed var de flere ett eller annet sted.............................

 

Her bor for det meste eldre folk, og her er mye fritidsboliger av ymse, både nyere hytter og eldre boliger som er blitt fraflyttet i sentraliseringens navn.

 

Altså ganske mye som forholdsvis lett kan plukkes med seg, for de som har bil og tid til dette.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

ja, det er en nifs historie på lørdag kveld ;)

 

Folk bærer seg for at bonden ikke tar vare på sauene sine, og vi betaler ut millioner i "erstatning" til disse - hva med disse stakkars folka som ikke evner å ta vare på sine eiendeler .. det er jo de selv som blir "sauen" i det perspektivet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...