Gå til innhold

Masete tiggere, hvorfor fortsetter folk å gi?


Anbefalte innlegg

Det jeg først og fremst tenkte på var at de produserer noe selv og selger - ikke at de skal ansettes av noen.

 

De BURDE være litt opptatt av hva "bortskjemte" (i alle dager) nordmenn mener om dem, for hvis befolkningen ser på dem med blidere øyne vil det gi dem større inntekter.

 

Jeg vet ikke hvilke alternativer de har, poenget mitt er at de som gruppe BURDE ha alternativer rett og slett fordi det er urimelig å anta at de ikke kan en dritt. Spørsmålet er om de tør ta sjansen, eller slår seg til ro med tiggersmulene. Det er opp til dem, hvertfall inntil det blir et nasjonalt tiggeforbud.

Vi kan ta bortskjemt først, det bør ikke være så veldig kontroversielt. Nordmenn, og Vesten generelt, er svært bortskjemte. Min deltidsjobb, ved siden av i praksis gratis studier, er blant de dårligst betalte jobbene i Norge, men samtidig en av de beste lønningene på verdensbasis. Hvorfor har jeg så godt betalt? Er det på grunn av mine eksepsjonelle ferdigheter? Nei, så klart ikke. Det er fordi vi sperrer (nesten) alle andre ute.

 

Tiggersmuler er dine ord. Jeg vet ikke hvor mye en gjennomsnittlig dagslønn for en tigger er. De kan som sagt ikke bare lage noe selv og selge, det er ulovlig uten tillatelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være litt firkantet så skal vel ikke utdannelse være ett kriterium for å reise. Men det finnes jo mange trygda nordmenn i Spania av den enkle grunn at de ikke har råd til å bo her. Vi trenger jo ikke gi penger til analfabetene, de får klare seg selv på lik linje med nordmenn som flykter utenlands.

 

Hvordan hadde husene til den norske befolkningen egentlig sett ut om vi ikke hadde hatt polakkene til å hjelpe oss?

 

Utdannelse skal ikke være et kriterie for å reise. Det var ikke det jeg kommenterte heller. Jeg belyste kontrasten mellom de vi diskuterer som reiser inn og de du nevner som reiser ut. Penger er et kriterie for å reise. Og i de fleste tilfeller er utdanning et kriterie for penger.

 

Nå har vi vel hatt hus her i Norge ganske mange år før polakker jobbet her. Så er jo polakker også lese- og skrivedyktige.

 

De kan vel søke om tillatelser, akkurat som alle andre??

Er det en ting sigøynertiggerne IKKE kan så er det å håndtere byråkrati. De kan knapt lese og skrive på sitt eget språk. At de skal lese og skrive norsk eller i beste fall engelsk er helt uaktuelt.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Vi er bortskjemte hvis penger er det enerådende argumentet, men på en hel haug med fronter er det andre land som slår oss ganske greit. Selv fattige land kan vært bortskjemte på ting vi har lite av. Jeg føler meg ikke bortskjemt overhodet basert på min nasjonalitet.

 

De kan vel søke om tillatelser, akkurat som alle andre??

Det kan de selvsagt, men det er enda et hinder. Spesielt hvis man for eksempel ikke snakker språket, ikke har tilgang til teknologi, ikke vet hvem eller hvor man skal spørre etc.

 

Jeg forventer ikke annet enn at de gjør det de mener er mest hensiktsmessig for seg selg. Det er godt mulig det betyr å tigge.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Og nå kommer vinteren straks, og da sitter de ute og fryser ræva av seg for småkroner.

 

Etter hva jeg har hørt så er det ofte ikke småkroner akkurat. En god tigger kan lett få inn et par tusen på noen få timer på en god dag. Og når man tenker på at dette også er skattefritt så er det faktisk en veldig god lønn.

 

https://www.youtube.com/watch?v=1FvLvXjPANo

https://www.youtube.com/watch?v=kdMe6GfxFsM

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

 

har du prøvd å se etter jobb i 3 år men ikke fått deg noen? Nei nå får du gi deg... Da har du fader ikke lyst til å jobbe, det er helt klart. Hva har du fått av inntekter? Du har nok ikke sittet og tigget på gata antar jeg?

 

Du har levd på nav/trygd i 3 år?

 

3 år? Hva har det med saken å gjøre?

 

Jeg har lyst til å jobbe, det er min arbeidserfaring bevis på. Jeg har jobbet langt over hva hva som er tillatt i dette landet med tanke på arbeidsmiljøloven.

 

Jeg har ikke levd på nav eller trygd en dag, men det var perioder der jeg hadde behov for det grunnet arbeidsledighet. Men jeg fikk ingenting.

Ja, du sier at de sjappene går dårlig, de burger sjappene går dårlig, men den der skal du langt ut av Norge med for alle her vet at utlendingene får både bil, hus, leiligheter, får starte egne kebabsjapper og gatekjøkken og de får unger i haugevis og gratis barnehageplasser og ALT.

 

Ikke kom engang og fortell meg at dette ikke stemmer, for det ser vi alle overalt!

 

Og ikke kom her og si at de som jobber er heldigere enn nav, på en måte så er det bra å ha en jobb og komme til, men de som jobber far IKKE EN DRITT gratis. Mens de som ikke jobber får utdanninger, førerkort, biler, behandlinger og masse andre goder. De har det ganske så flott for å sitte på ræva!

 

Så IKKE kom og fortell noe annet. For dette er det beviser for overalt!

Har en bekjent som er eks-narkis, han har nettopp flytta fra en fin stor leilighet til en større en. Han fester og koser seg og kjøper mat og røyk og øl og får støtte til skole (som han ga f i forresten) og han har aldri jobba. Han er i full stand til å jobbe, men han gidder ikke. Og hvorfor? Jo, fordi han ikke må. Han får alt i henda, det eneste han trenger å gjøre er å si til psykiateren sin "jeg har det så vondt jeg"

True story!

 

Vi ser det motsatte. Om de har biler så er det gamle vrak. Hus og leiligheter er jo et minimum for flesteparten av folk som jobber her, også utlendinger i fastfood bransjen. Da jeg var arbeidsledig fikk jeg ikke en dritt. Det var et helvete med økonomiske bekymringer. Et liv på minimum, under det studenter har å leve av. Når jeg jobbet fikk jeg masse, fikk penger, null stress, null bekymringer, null helvete i møte med offentlige "støtteordninger", såkalte "fatamorgana".

 

Jeg har aldri brukt narkotika og har kun flyttet fra den ene lille leiligheten til den andre. Hvis jeg gir faen i skolen så får jeg massive summer i lån (som ikke blir omgjort til stipend) og det er en bestemt frist for hvor lenge studenter kan få lån uten at de består fagene.

 

Jeg måtte jobbe. Hvorfor? Fordi jeg ikke fikk en dritt hvis ikke. Så ikke kom å fortell meg noe annet.

 

True story!

Kom i skade for å gi deg en tommel opp så bare trekk en tommel fra det du egentlig har fått du. .. dessuten var ikke mitt innlegg til deg, det er derfor du ikke skjønte en dritt. Det var til han her oppe som brukte 3 jævla år på å finne seg jobb.. og det er sabla lenge spør du meg! Da vil man ikke jobbe.

Lenke til kommentar

 

Og nå kommer vinteren straks, og da sitter de ute og fryser ræva av seg for småkroner.

 

Etter hva jeg har hørt så er det ofte ikke småkroner akkurat. En god tigger kan lett få inn et par tusen på noen få timer på en god dag. Og når man tenker på at dette også er skattefritt så er det faktisk en veldig god lønn.

 

https://www.youtube.com/watch?v=1FvLvXjPANo

https://www.youtube.com/watch?v=kdMe6GfxFsM

 

 

Det skulle jeg likt å se, 2000kr/dagen tilsvarer 200kr/timen om de sitter ti timer en dag. Ta deg gjerne en tur til byen og lag statistikk - det er nok godt under 1% som gir penger til en tilfeldig tigger på gaten. Jeg passerer en haug av disse fra tid til annen, og det er SVÆRT sjeldent jeg ser noen gi noe som helst. Kanskje 1 av 500 passerende, eller noe slikt (tar neppe i hvis jeg sier at 10 personer passerer en gitt tigger i mitt synsfelt, og at det er noe rundt 1 av 50 ganger jeg ser noen legge noe i koppen er neppe pessimistisk fra min side). Dette er kanskje geografisk bestemt, jeg taler da for Oslo.

Lenke til kommentar

Det var til han her oppe som brukte 3 jævla år på å finne seg jobb.. og det er sabla lenge spør du meg! Da vil man ikke jobbe.

 

Du glemmer det faktum at han er en "gammel" mann og kanskje har jobbet hele sitt liv før disse tre årene. Kanskje jobber han fremdeles, selv om han leter etter en annen jobb. Det vet du ikke. Og ikke er det så relevant heller. Du har et svært forenklet syn på disse tingene.

 

Jeg begynte i min første jobb når jeg var 17. Nå er jeg 57, og bortsett fra noen få år på skole og et år i militæret har jeg jobbet siden. De siste ti årene som selvstendig næringsdrivende. Så ble jeg syk for noen år siden, og mistet kundene. Idag er det ingen som vil gi meg jobb heller. Det betyr faktisk ikke at jeg ikke vil jobbe, men at ingen vil ha meg.

 

Jeg vet til og med hvorfor:

1. Jeg er 57. En arbeidsgiver med normale mattekunnskaper ser at jeg ikke har lenge igjen før jeg skal pensjoneres. Det synes bedre å ansette en ungdom med livet foran seg. (Nå er det bare sjelden at unge mennesker blir i en og samme jobb for alltid, så helt logisk er ikke dette.)

 

Statistikkene viser at arbeidsviljen er stor blant de eldre. Vi har jobbet "hele livet" og har ikke noe imot det. Men sjansen for å få jobb faller drastisk når du passerer 50.

 

2. Jeg har jobbet nesten hele livet i stedet for å studere. I min bransje (IT) vil man ha folk med dokumenterte studier. Er du over 50 så skal du ha en mastergrad eller tilsvarende. Så vil folk si at erfaring er minst like viktig som utdannelse. Desverre fungerer det ikke sånn i hodejegernes verden. Jeg har hatt høyere stillinger i internasjonale firma, men får ikke noe igjen for det.

 

Hvorfor jeg ikke studerer og skaffer meg den utdannelsen som det er etterspørsel etter? Tro ikke jeg ikke har tenkt på det. Men

a. Jeg får i følge universitetet ikke godskrevet min tidligere utdannelse, den er "for gammel". Altså må jeg begynne helt på nytt. Og der kommer matematikken igjen, skal jeg begynne på en master idag er jeg pensjonist når jeg er ferdig.

b. Jeg fikk ikke studere mens jeg var syk, fordi "hvis du er frisk nok til å studere, er du frisk nok til å jobbe."

 

3. Jeg har vært syk. Det er en risiko for at jeg kan bli det igjen. Hvorfor ta sjansen, tenker arbeidsgivere. La oss velge en som er frisk og rask, ikke bare flink og rask.

 

Men hva med jobber som ikke krever utdannelse da?

4. Jeg har søkt slike jobber også. Blant annet hos gamle kunder og bekjente i bransjen. De tenker "Han er overkvalifisert, og kommer sikkert ikke til å gidde å ha denne jobben lenge." At jeg sier at jeg er godt fornøyd med nesten enhver jobb hjelper ikke. Det samme tenker kjøpmannen i Rema-butikken. Han vil ha unge og spreke ansatte, og jeg klandrer ham ikke.

 

5. Det er i snitt 100 000 arbeidsledige her i landet til en hver tid. Går du på Finn Jobb og søker på hele landet er det for øyeblikket ca. 13 000 ledige jobber. Uansett hvordan du snur og vender på det, er det altså 7 ledige for hver eneste tilgjengelige jobb her i landet. Og av de 13 000 jobbene er det en ørliten andel som ikke krever fagutdannelse. Sjansen for at det er en jobb som passer din kompetanse i din landsdel er faktisk relativt liten. Med mindre du er sykepleier eller lignende, hvor frafallet er stort.

 

Det er et annet problem: Når jeg begynte å jobbe var det i den velansette stillingen "Hjelpegutt". Min fetter dro til sjøs. Slike jobber finnes ikke lenger. Gå på finn.no og søk på "hjelpegutt" og den svarer "Vi fant dessverre ingenting på dette søket."

 

Off topic dette, men følte for å forklare at det kan være gode grunner til at noen er arbeidsløs i noen år, og fortsatt vil jobbe.

 

On topic: I dette scenariet har ikke romfolk og andre tiggere en nubbsjans, selv om de ville jobbe. Nå er jeg ikke sikker på om de vil, men det hadde altså ikke gjort noen forskjell.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Som et apropos gjelder noe av det samme for unge mennesker, da erfaring er svært ønskelig.

Forøvrig har jeg også søkt på en hel haug med "lavterskeljobber", men uten å få svar. Sikkert de 300+ studiepoengene mine som ødelegger... på et eller annet tidspunkt mener jeg det er greit å slutte å sende inn søknader - det er en meningsløs aktivitet når søknadsantallet bikker hundre (antar da at man er kvalifisert for det man søker på) uten å få napp. Da passer man ikke inn i arbeidsmarkedet, og det er lettere å forsvare å ty til NAV-løsningen.

Lenke til kommentar

 

Kaste dem ut av landet, men innreiseforbud. I hvertfall de som er her som "turister", noe de fleste er. Da skal de forsørge seg selv.

 

De forsørger vel strengt tatt seg selv. Det er måten de gjør det på som faller enkelte tungt for brystet.

 

Geir :)

 

 

Gjør vel strengt talt ikke det. De lever på andre.

 

Et barn forsørger ikke seg selv, fordi foreldrene hans/hennes jobber så de kan få mat og tak over hodet.

Lenke til kommentar

Gjør vel strengt talt ikke det. De lever på andre.

 

Men det er høyst frivillig fra de andre sin side. Jeg kan ikke la mitt barn sulte. Jeg kan heller ikke nekte å betale skatt som går til sosiale stønader. Men tiggeren på hjørnet i byen kan jeg gå forbi uten å unne så mye som et blikk, langt mindre en krone.

 

Så lenge det er frivillig å gi, er tiggerens gebet legitimt nok som levevei. Det er ikke produktivt, men det er en annen sak.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Gjør vel strengt talt ikke det. De lever på andre.

 

Men det er høyst frivillig fra de andre sin side. Jeg kan ikke la mitt barn sulte. Jeg kan heller ikke nekte å betale skatt som går til sosiale stønader. Men tiggeren på hjørnet i byen kan jeg gå forbi uten å unne så mye som et blikk, langt mindre en krone.

 

Så lenge det er frivillig å gi, er tiggerens gebet legitimt nok som levevei. Det er ikke produktivt, men det er en annen sak.

 

Så om jeg stjeler mat, forsørger jeg meg selv også?

 

Disse tiggerne er som regel ikke norske statsborgere, og er her som turister, per definsisjon.

Lenke til kommentar

Det er ikke legitimt å reise til andre land og sitte på ræva i gatene deres og sove i parkene deres uten å gjøre annet enn å være en parasitt på samfunnet deres..

 

Hvorfor ikke?

 

Ikke for utlendinger i Norge

 

Disse tiggerne er som regel ikke norske statsborgere, og er her som turister, per definsisjon.

 

Det er et juridisk spørsmål, ikke et moralsk. Det er juridisk legitimt så lenge det er lovlig og moralsk legitimt sålenge det er frivillig for den som tigger og den som gir.

 

Så om jeg stjeler mat, forsørger jeg meg selv også?

 

Ja, det gjør du. Men da er det ikke lenger legitimt, fordi det hverken er lovlig for tyven eller frivillig for "giveren".

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...