Gå til innhold

Alle postbudene får iPhone


Anbefalte innlegg

Du må ta i betrakting den tiden papirarbeidet medfører, tidbestparelsen for postfolkene og miljøgevinsen. De vil fortsatt ikke tjene på det økonomisk, men (kanskje) gladere postmenn og "redde" skogen.

Miljøgevinsten av å kjøpe to stk iPhone i stedet for en stk 500-pakke med kopipapir? Jeg skulle likt å se det miljøregnskapet :p

 

Lurer også på hvor mye tid de ansatte i dag bruker på å sette papiret i laderen, hente det fra laderen, sende vannskadde ark til verksted, vente på at bedriften skal kjøpe nytt ark når det gamle er bekreftet vannskadd, bytte ut ark som har falt i bakken og knust, irritere seg over dårlig dekning på arkene når de er på de fjerneste avkrokene av postruta, hvor mange dyre utviklertimer som gikk med til å utvikle arkene med mer.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De skal spare 1 million papirark i året. En 500-pakke med papir koster ca 40 kr med mva. Dvs. 8 øre per ark. De sparer altså 80 000 kr i året. 4000 budruter skal ta i bruk den nye ruteboka, altså 4000 iPhone (5c 16GB), som koster ca 4000 kr med mva. Det vil si at de bruker 16 millioner kroner på å spare 0,08 millioner kroner i året. Da må de bruke iPhonen i 200 år før den går i null. Forutsatt at ingen av de svikter, mistes, skades, batteriet slites ut etc. La oss håpe det fører til andre besparelser enn det papiret de fronter som besparelse..

 

.. eller ennå bedre, at postruter konkurranseutsettes på samme måte som bussruter og fergeruter. Ulike selskap kan by på eneretten til å tilby tjenesten i ulike områder i x antall år.

Kjøper man 4000 iphones får man nok en del rabatter.

Blekk/tonene, innkjøp av nye printere, vedlikehold av gamle printere og administrasjon av det hele koster nok mer enn arkene de bruker. Du har tatt høyde for veldig lite i regnestykket ditt.

Tipper det går med minst ett årsverk på skrivere og jobben det er med de.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

De gjør jo ikke dette for å spare papir og printere (selv om de sikkert sier det for å virke miljøvennlige).

 

De gjør det for å ha en sentralstyrt real-time kanal mellom posten sentralt og bud sånn at de kan være sikre på at beskjeder er mottatt og på at alle har den samme oppdaterte informasjonen til enhver tid. Det har enormt stor verdi. I tillegg ser det ut til at postombærerne også skal kunne hjelpe til med å fore data tilbake i systemet i realtime, noe som kan bedre kvaliteten på leveranser og spare enda mer penger.

 

Det er ikke mange timene man skal spare pr. ansatt på et år før et sånt prosjekt lønner seg, og om jeg skal gjette er programvareprisen høyere enn terminalprisen.

 

Bill. mrk. "Jobber med å designe dokumenthåndteringssystemer for store selskaper og vet hvorfor de har sånt".

Endret av Audun_K
  • Liker 5
Lenke til kommentar

De skal spare 1 million papirark i året. En 500-pakke med papir koster ca 40 kr med mva. Dvs. 8 øre per ark. De sparer altså 80 000 kr i året. 4000 budruter skal ta i bruk den nye ruteboka, altså 4000 iPhone (5c 16GB), som koster ca 4000 kr med mva. Det vil si at de bruker 16 millioner kroner på å spare 0,08 millioner kroner i året. Da må de bruke iPhonen i 200 år før den går i null. Forutsatt at ingen av de svikter, mistes, skades, batteriet slites ut etc. La oss håpe det fører til andre besparelser enn det papiret de fronter som besparelse..

 

.. eller ennå bedre, at postruter konkurranseutsettes på samme måte som bussruter og fergeruter. Ulike selskap kan by på eneretten til å tilby tjenesten i ulike områder i x antall år.

 

Flott regnestykke, dersom du forutsetter at posten deler ut 1 million blanke ark årlig til sine ansatte...for min del ville jeg også tatt med anskaffelses- og driftskostnader for et antall skrivere. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Du må ta i betrakting den tiden papirarbeidet medfører, tidbestparelsen for postfolkene og miljøgevinsen. De vil fortsatt ikke tjene på det økonomisk, men (kanskje) gladere postmenn og "redde" skogen.

Miljøgevinsten av å kjøpe to stk iPhone i stedet for en stk 500-pakke med kopipapir? Jeg skulle likt å se det miljøregnskapet :p

 

Lurer også på hvor mye tid de ansatte i dag bruker på å sette papiret i laderen, hente det fra laderen, sende vannskadde ark til verksted, vente på at bedriften skal kjøpe nytt ark når det gamle er bekreftet vannskadd, bytte ut ark som har falt i bakken og knust, irritere seg over dårlig dekning på arkene når de er på de fjerneste avkrokene av postruta, hvor mange dyre utviklertimer som gikk med til å utvikle arkene med mer.

 

 

Når jeg tenker på det i ettertid så var argumentene mine heller dårlige og lite gjennomtenkt. Tenkte kun på "redde skogen".

Lenke til kommentar

Alle veit jo at dette ikke sparer noe, er det noe som koster så er det data alderen, som vi er inne i.

Alt tar lengre tid og koster mer enn det gjorde før når man brukte, oh så tregt og dyrt papir.

Dette er neppe bedre eller billigere i det lange løp, men slik er nå Norge, her bruker vi penger på å spare penger som ender i at vi i realiten bruker mer penger enn det vi hadde brukt hadde vi ikke prøvd å "spart" penger.

 

Men joda, sløsing er vel mote idag, eller noe sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forsåvidt greit det du sier her, men problemet er vel at Norge er ikke som f.eks Saudi Arabia der man har stabilt temperatur på 25 grader ++ hele året. Iphone og norsk vinter kan jo være en risky kombinasjon. Dette ligner litt på Politiets storsatsing på Ipad.. Der er jo tilbakemeldingene både og dessverre...

Jeg blir overrasket hvis ikke Posten har undersøkt ulike løsninger for å beskytte telefonene når de er ute i felten. Det finnes mange «cases» som gjør iPhone både vann-, regn-, snø- og delvis støtsikker.

Lenke til kommentar

 

Jeg blir overrasket hvis ikke Posten har undersøkt ulike løsninger for å beskytte telefonene når de er ute i felten. Det finnes mange «cases» som gjør iPhone både vann-, regn-, snø- og delvis støtsikker.

 

Jeg vet selvsagt dette. Men er det ikke litt jalla å kjøpe først en mobil kanskje 5000 Kr for så å pakke den inn i ei jallaveske til kanskje 100kr eller liknende.. Funker helt sikkert for all del.

 

http://www.mobilen.no/artikler/iphone_takler_norsk_vinter_d--rligst/106634

 

Litt gammel artikkel, men har det strengt tatt endret seg så enormt på dette området siden 2012... Ikke vet jeg

Lenke til kommentar

Hvordan kan dette innkjøpet av iPhone forsvares i forhold til regelverket om offentlig anskaffelse, som Posten er bundet av ? Man skulle tro at Posten er forpliktet til å lage en anbudskonkurranse basert på gitte spesifikasjoner slik at aktuelle leverandører kunne konkurrere ut fra disse spesifikasjoner, som da må være fabrikatnøytrale. Med stor sannsynlighet finnes det både Windows Phone-telefoner og Android-telefoner som vil være overlegne i forhold til iPhone i en priskonkurranse. Oppfordrer Hardware.no til å spørre Posten om regelverket er fulgt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Du får satse på alternativet, sentraliserte postkasser i butikk, så får du gleden av å dra til butikken og hente posten, så slipper du å få den levert hjem (for pr. i dag, så ser det ut til at det blir neste steg for å kutte kostnader for posten)

 

Først kommer de vel sannsynligvis til å kutte i antall dager der de kjører ut post.

Hjem til meg vil de ikke, her har vi allerede fått staselige felles stativ. Se under.

Du mener posten er en meningsløs bedrift? Hvordan mener du posten din skal leveres?

Meningsløs i den forstand at de virker å gjøre alt de kan for å skape et dårligere tilbud.

 

a)

Pakker. "hjem på døren" funker ikke, får nesten hver gang beskjed om at jeg ikke var hjemme og må hente på Kiwi. Har gitt opp den tjensten. De deltidsarbeidende ungdommene på Kiwi'en klarer forøvrig ikke finne pakker. Fire ganger har jeg forlatt det lokalet uten pakke. Den er der, men de finner den ikke. Må håpe på bedre lykke neste gang. Kun en gang har de rotet den helt bort, det skal de ha. Men det går jo med mye ekstra tid for meg da.

 

b)

Apper å sånt. Prøvde å omadressere post på nettet i sommer. Funket ikke. Først fikk jeg 0,- i beløp og kjeft fordi jeg ikke betalte. Etter at jeg klagde fikk jeg beskjed om å prøve seinere grunnet feil. Da fikk jeg opp beløp, men kunne ikke betale. De godtar vissst ikke bankID via mobil ved betaling (kun ved innlogging).

Endte med at vi fikk ordnet det på ferieadressen (etter vi hadde reist på ferie altså) ved å snakke med et menneske der. Da kunne vi visst betale med faktura sendt hjem i posten, noe som er umulig på nettet.

(Note: Prøvde meg først på den lokale Kiwi'en før vi dro, men der hadde de ikke hørt om noe som het "omadressering").

 

Har forøvrig posten's pakke app. Funker noen ganger. Spørs litt på hvem avsender er tror jeg. Uansett er det tilbake til punkt a), de roter med pakkene på Kiwi'n.

 

c)

Brev å sånt. Postkasser. Siden posten ikke vil levere post hjem til oss fikk vi postkasse stativ i fjor, 15 til 30 hus pr stativ. Greit nok, noen meter å gå. Problemet er for gamlingene rundt her som ikke tør gå ut når det er glatt, de blir uten post om ikke naboer henter for dem. Det er vel hva posten kaller service.

Dessuten, disse stativene er visst kompliserte. Budene legger feil. Det virker å gjelde samme mottagene alltid. Kjenner noen som klaget til posten 7 ganger... fortsatt legges noe av deres post i rett kasse, men feil stativ. Det kan virke som det sorteres feil i sentralen eller noe... iallefall vanskelig å gjøre noe med virker det som.

 

 

Så derfor meningsløs bedrift, men lykke til med iPhone. Sikkert stas. Jeg bruker efaktura, DHL og hentebu. Unngår nettbutikker etc som involverer bruk av Posten.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg blir overrasket hvis ikke Posten har undersøkt ulike løsninger for å beskytte telefonene når de er ute i felten. Det finnes mange «cases» som gjør iPhone både vann-, regn-, snø- og delvis støtsikker.

Hvis du har litt kjennskap til posten og hvordan utstyret blir brukt, så anbefales ikke 'cases'. Ting må være skrudd fast hvis det skal holde og uten at 'ekstratilbehør' ikke skal bli ødelagt og forsvinne. At ledelse velger dette er bare ennå et bevis på at ledelse er fjernt fra 'gølvet'.

 

Her burde de uten tvil ha satset på vannsikker og som tåler endel juling, hvis de først skal bruke tlf.

Lenke til kommentar

Får håpe de ikke skal bruke icloud da, som gang på gang har blitt hacket.

Har iCloud noensinne blitt hacket? Det har jeg ikke fått med meg.

 

Uansett: jeg tror iPhone er eneste plattform som har kraftig nok mdm-løsning til å funke til denne typen bruk. Alternativet er kanskje windows mobile (ikke phone), men de terminalene er skitsyre.

 

Såvidt jeg vet har verken Android eller Winphone skikkelig støtte for lockdown mot bruker, boe jeg regner med er ideen.

 

Cases er enkelt å sette på, evt få bygget, så det tror jeg er tenkt på. Evt er det helt ok med litt svinn, det forventer alle.

 

Jeg har inntrykk av at mange her tenker som privatpersoner og ikke som it-avdeling. det er to veldig forskjellige måter å tenke på, og om man ikke har erfaring med enterpriseløsninger kan det være litt vanskelig å forstå hvordan ting funker.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Bill. mrk. "Jobber med å designe dokumenthåndteringssystemer for store selskaper og vet hvorfor de har sånt".

 

Du jobber ikke tilfeldigvis for "Software Innovation"? Isåfall har jeg en høne å plukke med deg :)

Lenke til kommentar

Hadde feil med postkassen i blokka i sommer og måtte få posten lagt av på postkontoret. Det var et salig kaos der det var avhengig av hvilket bud som gikk om jeg fikk levert små brev hjem eller alt ble liggende på posten. En gang fikk jeg lapp i kassen om at en pakke ikke kunne leveres og jeg måtte hente den. Visste jo det... Tok et par ukers tid etter at kassen var i orden før jeg var sikker på at ikke noe var igjen på posten. Ja til sanntids sentralisert system!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne ikke dette blitt gjort på en Android telefon til halve prisen av iPhone? Med tanke på at den ikke skal brukes personlig så er er det jo kraftig sløsing med penger når man har billigere alternativer som fungerer like bra.

 

Jeg jobbet som postbud i 10 år frem til 2007. Det ble brukt ganske store midler til motivasjonsopplegg der budskapet var at "vi skal ikke løpe fortere, bare går smartere" samtidig som de hadde fjernet opplæringen av postbud fullstendig og kuttet drastisk i antall årsverk.

Et par år før jeg sluttet skjønte de at det var å drite på draget og det ble satt i gang utvikling av et nytt opplæringssystem. Alle som jobbet i Posten skjønte at det var idioti å fjerne opplæringen i utgangspunktet, men allikevel ble det gjort.

Valget av iPhone virker helt idiotisk i all den tid det kan gjøres langt billigere med Android, men de som står bak er ikke akkurat kjent for å gjøre de klokeste valgene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Valget av iPhone virker helt idiotisk i all den tid det kan gjøres langt billigere med Android, men de som står bak er ikke akkurat kjent for å gjøre de klokeste valgene.

 

 

Hvorfor mener du at det kan det? Som sagt mange ganger i tråden her er terminalkostnaden kun en liten del av et helhetsbilde når man skal lage en løsning som dette.

 

F.eks kan man låse ned en iPhone på en måte som gjør at bruker ikke får endra en skit, uten at de klarer å komme seg forbi denne sperra samme hva de gjør (iallfall uten at de går tungt inn for det og dermed avslører seg selv). Dette sparer sannsynligvis posten for en hel haug på support. Kan man det med Android også? Om man sparer - tja, to timer supportarbeid pr. terminal er det ca. 1000 kroner. Det går med minst to timer når man legger sammen alt som skal til for å resette en terminal som har blitt fucka.

 

Om du skal kjøpe deg en telefon selv gir det mening å spare penger ved å kjøpe en billig modell. Når man skal kjøpe tusenvis, støtte dem i årevis og ha dem som arbeidsverktøy må man regne på en helt annen måte og se på total cost of ownership.

 

Se f.eks på hva slags PCer de fleste bedrifter kjøper inn. Det går mye i Thinkpads og andre dyre maskiner, fordi dette lønner seg over tid. Snekkere bruker dyre verktøy fordi de vet at de ikke får trøbbel med dem, og at om de får trøbbel kan delene byttes kjapt og enkelt. Taxier er ofte Mercedeser fordi Mercedes har et spesialversksted i Oslo som fikser dem fort og har alle deler inne. Poenget er at innkjøpspris kun er en veldig liten del av totalkostnaden. Nesten alle store bedrifter kjører MS-plattform - ikke fordi den er bedre eller billigere, men fordi supporten er knallbra.

Endret av Audun_K
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...