Gå til innhold

Alle postbudene får iPhone


Anbefalte innlegg

F.eks kan man låse ned en iPhone på en måte som gjør at bruker ikke får endra en skit, uten at de klarer å komme seg forbi denne sperra samme hva de gjør (iallfall uten at de går tungt inn for det og dermed avslører seg selv). Dette sparer sannsynligvis posten for en hel haug på support. Kan man det med Android også?

Tja, pentagon bruker vel Android

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Du får satse på alternativet, sentraliserte postkasser i butikk, så får du gleden av å dra til butikken og hente posten, så slipper du å få den levert hjem (for pr. i dag, så ser det ut til at det blir neste steg for å kutte kostnader for posten)

 

Først kommer de vel sannsynligvis til å kutte i antall dager der de kjører ut post.

Hjem til meg vil de ikke, her har vi allerede fått staselige felles stativ. Se under.

Du mener posten er en meningsløs bedrift? Hvordan mener du posten din skal leveres?

Meningsløs i den forstand at de virker å gjøre alt de kan for å skape et dårligere tilbud.

 

a)

Pakker. "hjem på døren" funker ikke, får nesten hver gang beskjed om at jeg ikke var hjemme og må hente på Kiwi. Har gitt opp den tjensten. De deltidsarbeidende ungdommene på Kiwi'en klarer forøvrig ikke finne pakker. Fire ganger har jeg forlatt det lokalet uten pakke. Den er der, men de finner den ikke. Må håpe på bedre lykke neste gang. Kun en gang har de rotet den helt bort, det skal de ha. Men det går jo med mye ekstra tid for meg da.

 

b)

Apper å sånt. Prøvde å omadressere post på nettet i sommer. Funket ikke. Først fikk jeg 0,- i beløp og kjeft fordi jeg ikke betalte. Etter at jeg klagde fikk jeg beskjed om å prøve seinere grunnet feil. Da fikk jeg opp beløp, men kunne ikke betale. De godtar vissst ikke bankID via mobil ved betaling (kun ved innlogging).

Endte med at vi fikk ordnet det på ferieadressen (etter vi hadde reist på ferie altså) ved å snakke med et menneske der. Da kunne vi visst betale med faktura sendt hjem i posten, noe som er umulig på nettet.

(Note: Prøvde meg først på den lokale Kiwi'en før vi dro, men der hadde de ikke hørt om noe som het "omadressering").

 

Har forøvrig posten's pakke app. Funker noen ganger. Spørs litt på hvem avsender er tror jeg. Uansett er det tilbake til punkt a), de roter med pakkene på Kiwi'n.

 

c)

Brev å sånt. Postkasser. Siden posten ikke vil levere post hjem til oss fikk vi postkasse stativ i fjor, 15 til 30 hus pr stativ. Greit nok, noen meter å gå. Problemet er for gamlingene rundt her som ikke tør gå ut når det er glatt, de blir uten post om ikke naboer henter for dem. Det er vel hva posten kaller service.

Dessuten, disse stativene er visst kompliserte. Budene legger feil. Det virker å gjelde samme mottagene alltid. Kjenner noen som klaget til posten 7 ganger... fortsatt legges noe av deres post i rett kasse, men feil stativ. Det kan virke som det sorteres feil i sentralen eller noe... iallefall vanskelig å gjøre noe med virker det som.

 

 

Så derfor meningsløs bedrift, men lykke til med iPhone. Sikkert stas. Jeg bruker efaktura, DHL og hentebu. Unngår nettbutikker etc som involverer bruk av Posten.

Kan du beskrive disse stativene ?

Her i Bodø har jeg vert med på forsyne nesten hele byen med postkasse stativ.

 

 

At de tar i bruk IPone kommer nok neste helt sikkert av at de er bli sponset.

At de har fått dem til samme pris som hos konkurrentene

Forøvrig så er det lit merkelig at de velger en Telefon til slikt arbeid.

Lenke til kommentar

 

 

Valget av iPhone virker helt idiotisk i all den tid det kan gjøres langt billigere med Android, men de som står bak er ikke akkurat kjent for å gjøre de klokeste valgene.

 

 

Hvorfor mener du at det kan det? Som sagt mange ganger i tråden her er terminalkostnaden kun en liten del av et helhetsbilde når man skal lage en løsning som dette.

 

F.eks kan man låse ned en iPhone på en måte som gjør at bruker ikke får endra en skit, uten at de klarer å komme seg forbi denne sperra samme hva de gjør (iallfall uten at de går tungt inn for det og dermed avslører seg selv). Dette sparer sannsynligvis posten for en hel haug på support. Kan man det med Android også? Om man sparer - tja, to timer supportarbeid pr. terminal er det ca. 1000 kroner. Det går med minst to timer når man legger sammen alt som skal til for å resette en terminal som har blitt fucka.

 

Om du skal kjøpe deg en telefon selv gir det mening å spare penger ved å kjøpe en billig modell. Når man skal kjøpe tusenvis, støtte dem i årevis og ha dem som arbeidsverktøy må man regne på en helt annen måte og se på total cost of ownership.

 

Se f.eks på hva slags PCer de fleste bedrifter kjøper inn. Det går mye i Thinkpads og andre dyre maskiner, fordi dette lønner seg over tid. Snekkere bruker dyre verktøy fordi de vet at de ikke får trøbbel med dem, og at om de får trøbbel kan delene byttes kjapt og enkelt. Taxier er ofte Mercedeser fordi Mercedes har et spesialversksted i Oslo som fikser dem fort og har alle deler inne. Poenget er at innkjøpspris kun er en veldig liten del av totalkostnaden. Nesten alle store bedrifter kjører MS-plattform - ikke fordi den er bedre eller billigere, men fordi supporten er knallbra.

 

Jeg synes det er interessant at du tar sluttpoenget mitt ut av kontekst. Posten er kjent for å gjøre ukloke valg.

 

Påstanden din om at man ikke kan låse en Android telefon er ikke sann og det finnes flere mdm-løsninger som fungerer på alle de store plattformene.

 

Thinkpad er ikke dyre maskiner. De har maskiner i alle prisklasser. Jeg jobber for tiden i en kommune som skiftet til Thinkpad fordi de, blant annet, var billigere enn HP og Dell og hadde bedre avtaler. Jeg eier selv en Thinkpad SL300 som lå helt i mellomsjiktet da de kom.

 

Taxier blir valgt ut fra innkjøpskostnad og driftssikkerhet. Toyota, Skoda og Volkswagen øker når det gjelder andel. Mercedes har fortsatt størst andel, men minker. Volvo har samme andel og likeså Ford. Det burde fortelle deg et og annet.

 

Det finnes andre løsninger enn iPhone som er like bra og billigere. Det ser kanskje ikke like "stilig" eller "ekslusivt" ut, men dersom man går innmaten i telefonene nærmere etter i sømmene så blir det tydelig at Apple overpriser sine produkter (kanskje i likhet med Mercedes?).

Lenke til kommentar

 

F.eks kan man låse ned en iPhone på en måte som gjør at bruker ikke får endra en skit, uten at de klarer å komme seg forbi denne sperra samme hva de gjør (iallfall uten at de går tungt inn for det og dermed avslører seg selv). Dette sparer sannsynligvis posten for en hel haug på support. Kan man det med Android også?

Tja, pentagon bruker vel Android

 

 

 

Fordi det er sikkert. Pentagon skal ha sikkerhet for brukerne sine, ikke sikkerhet fra brukerne. To helt forskjellige ting. Pentagon bruker faktisk både iOs og Android.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Jeg synes det er interessant at du tar sluttpoenget mitt ut av kontekst. Posten er kjent for å gjøre ukloke valg.

 

Påstanden din om at man ikke kan låse en Android telefon er ikke sann og det finnes flere mdm-løsninger som fungerer på alle de store plattformene.

 

(...)

 

Det finnes andre løsninger enn iPhone som er like bra og billigere. Det ser kanskje ikke like "stilig" eller "ekslusivt" ut, men dersom man går innmaten i telefonene nærmere etter i sømmene så blir det tydelig at Apple overpriser sine produkter (kanskje i likhet med Mercedes?).

 

 

Poenget er at innkjøpspris ikke er spesielt relevant, men bare en del av hele pakka. Og i den pakka er gjerne drift og vedlikehold større summer enn innkjøp.

 

Det blir det samme som med Linux på desktop. Ja, det er gratis. Dessuten er det dyrere enn Windows.

 

"MDM-løsning til plattformene" er ofte basert på sandboxer for apper eller liknende. Det er ingen av konkurrentene som har en like god (les: streng) MDM-løsning innebygget i OS som det Apple har. Poenget her er at mange skal dele enheter, og at de ikke skal kunne rote med dem (antakeligvis). Der er iOs milevis foran. Du kan sette opp forbud mot alle typer endringer, installasjoner, slettinger etc.

 

Jeg er helt sikker på at ikke dette handler om design, men om at Apple har den beste plattformen for en slik løsning - på mange måter fordi de ikke har fokusert så mye på valgfrihet og muligheter som konkurrentene.

 

Apple overpriser dessuten ikke produktene sine, det er en misforståelse. De priser dem høyere enn billigkonkurrentene, men om du kjøper varer av samme byggekvalitet koster det like mye fra andre leverandører. En kvalitetspc koster like mye som en mac, og en bra HTC koster det samme som en iPhone.

 

(dessuten anbefaler jeg deg å prøvekjøre f.eks en Peugeot eller Ford som har gått 500.000, for så å prøve en Mercedes eller BMW som har gjort det samme)

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"MDM-løsning til plattformene" er ofte basert på sandboxer for apper eller liknende. Det er ingen av konkurrentene som har en like god (les: streng) MDM-løsning innebygget i OS som det Apple har. Poenget her er at mange skal dele enheter, og at de ikke skal kunne rote med dem (antakeligvis). Der er iOs milevis foran. Du kan sette opp forbud mot alle typer endringer, installasjoner, slettinger etc.

Du har messet om dette i denne tråden, kunne du ha vist til noen sammenlikninger?

Lenke til kommentar

 

"MDM-løsning til plattformene" er ofte basert på sandboxer for apper eller liknende. Det er ingen av konkurrentene som har en like god (les: streng) MDM-løsning innebygget i OS som det Apple har. Poenget her er at mange skal dele enheter, og at de ikke skal kunne rote med dem (antakeligvis). Der er iOs milevis foran. Du kan sette opp forbud mot alle typer endringer, installasjoner, slettinger etc.

Du har messet om dette i denne tråden, kunne du ha vist til noen sammenlikninger?

 

 

Kort sagt har iOs Kiosk Mode som lar admin bestemme at kun én app skal kunne brukes, samt mulighet for lockdown mot alt av endringer. Både Samsung (og i mindre grad vanlig Android med Muti-User Restricted Profiles) og Win Phone har mye av det samme, men ligger fortsatt etter. Windows har forsåvidt child mode, men det går jo ikke an for en stor bedrift å bruke child mode :)

 

Det er ikke sånn at bare Apple kan dette, men de ligger litt foran. En stund iallfall.

 

Tredjeparts-MDM funker fint for å sikre bedriftsinfo, men dårlig til å beskytte enhetene mot brukerne.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Fordi det er sikkert. Pentagon skal ha sikkerhet for brukerne sine, ikke sikkerhet fra brukerne.

Så du tror brukerne har har full tilgang å gjøre som de vil?

 

 

Det vil jeg tro ja. Eller, de får sikkert ikke laste inn hva de vil av apper, såklart. I sånne systemer ligger sikkerheten i å hindre uautorisert aksess til data. Så de tvinges sikkert til å ha på god passkode og kryptering, men ellers er det jo liten grunn til restriksjoner nå som apper er sandboxet.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Jeg synes det er interessant at du tar sluttpoenget mitt ut av kontekst. Posten er kjent for å gjøre ukloke valg.

 

Påstanden din om at man ikke kan låse en Android telefon er ikke sann og det finnes flere mdm-løsninger som fungerer på alle de store plattformene.

 

(...)

 

Det finnes andre løsninger enn iPhone som er like bra og billigere. Det ser kanskje ikke like "stilig" eller "ekslusivt" ut, men dersom man går innmaten i telefonene nærmere etter i sømmene så blir det tydelig at Apple overpriser sine produkter (kanskje i likhet med Mercedes?).

 

 

Poenget er at innkjøpspris ikke er spesielt relevant, men bare en del av hele pakka. Og i den pakka er gjerne drift og vedlikehold større summer enn innkjøp.

 

Det blir det samme som med Linux på desktop. Ja, det er gratis. Dessuten er det dyrere enn Windows.

 

"MDM-løsning til plattformene" er ofte basert på sandboxer for apper eller liknende. Det er ingen av konkurrentene som har en like god (les: streng) MDM-løsning innebygget i OS som det Apple har. Poenget her er at mange skal dele enheter, og at de ikke skal kunne rote med dem (antakeligvis). Der er iOs milevis foran. Du kan sette opp forbud mot alle typer endringer, installasjoner, slettinger etc.

 

Jeg er helt sikker på at ikke dette handler om design, men om at Apple har den beste plattformen for en slik løsning - på mange måter fordi de ikke har fokusert så mye på valgfrihet og muligheter som konkurrentene.

 

Apple overpriser dessuten ikke produktene sine, det er en misforståelse. De priser dem høyere enn billigkonkurrentene, men om du kjøper varer av samme byggekvalitet koster det like mye fra andre leverandører. En kvalitetspc koster like mye som en mac, og en bra HTC koster det samme som en iPhone.

 

(dessuten anbefaler jeg deg å prøvekjøre f.eks en Peugeot eller Ford som har gått 500.000, for så å prøve en Mercedes eller BMW som har gjort det samme)

 

Det er japanske biler som skårer høyest på driftssikkerhet år etter år. De såkalte "premium"-merkene havner et stykke nede på lista. I en test fra 2012 utført av What Car? og Warranty Direct ligger BMW på 25. plass og Mercedes Benz på 29. plass når det kommer til driftssikkerhet.

 

Du kommer med mange påstander, men har ennå ikke vist til noe konkret.

Lenke til kommentar

Driftssikkerhet er én ting, total nedetid en annen. Jeg tror på at brukere av verktøy kjøper det som funker best for dem. Det være seg biler, telefoner eller annet. Brukerne av utstyret her er både posten og postbudene, og da regner jeg med at de gjør et riktig valg.

 

Jeg er sikker på at Posten hadde kommet i land med Android også, men av en eller annen grunn har de valgt iOs. Jeg tviler på at grunnen er at de er "fanbois" som det sies over her.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Tredjeparts-MDM funker fint for å sikre bedriftsinfo, men dårlig til å beskytte enhetene mot brukerne.

Ok, angående ^, tilbyr ikke SOTI mobicontrol, MobileIron og Afaria låsing av funksjoner osv på Android?

 

 

Jo, så man kan oppnå stort sett det samme der også. Men it-avdelinger liker ting som er på OS-nivå. Og sandboxinga og krypteringen til iOs har vist seg å være bullet proof, noe de også liker. Android sliter fortsatt med dårlig rykte fra den gangen apper fikk tilgang til hverandres data.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

 

"MDM-løsning til plattformene" er ofte basert på sandboxer for apper eller liknende. Det er ingen av konkurrentene som har en like god (les: streng) MDM-løsning innebygget i OS som det Apple har. Poenget her er at mange skal dele enheter, og at de ikke skal kunne rote med dem (antakeligvis). Der er iOs milevis foran. Du kan sette opp forbud mot alle typer endringer, installasjoner, slettinger etc.

Du har messet om dette i denne tråden, kunne du ha vist til noen sammenlikninger?

 

 

Kort sagt har iOs Kiosk Mode som lar admin bestemme at kun én app skal kunne brukes, samt mulighet for lockdown mot alt av endringer. Både Samsung (og i mindre grad vanlig Android med Muti-User Restricted Profiles) og Win Phone har mye av det samme, men ligger fortsatt etter. Windows har forsåvidt child mode, men det går jo ikke an for en stor bedrift å bruke child mode :)

 

Det er ikke sånn at bare Apple kan dette, men de ligger litt foran. En stund iallfall.

 

Tredjeparts-MDM funker fint for å sikre bedriftsinfo, men dårlig til å beskytte enhetene mot brukerne.

 

 

Hvorfor fungerer de dårlig? Såvidt jeg kan se kan enheten "beskyttes mot brukerene" på løsningen min arbiedsplass bruker, og her har folk både ios, winphone og android. (forøvrig mener jeg bedrifter bør henge litt med i tiden med sin "beskytte seg mot brukerene"-holdning)

 

AtW

 

 

Tredjeparts-MDM funker fint for å sikre bedriftsinfo, men dårlig til å beskytte enhetene mot brukerne.

Ok, angående ^, tilbyr ikke SOTI mobicontrol, MobileIron og Afaria låsing av funksjoner osv på Android?

 

 

Jo, så man kan oppnå stort sett det samme der også. Men it-avdelinger liker ting som er på OS-nivå. Og sandboxinga og krypteringen til iOs har vist seg å være bullet proof, noe de også liker. Android sliter fortsatt med dårlig rykte fra den gangen apper fikk tilgang til hverandres data.

 

 

Så det du sier er at it-avdelingene er problemet, fordi de er inkompetente?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor fungerer de dårlig? Såvidt jeg kan se kan enheten "beskyttes mot brukerene" på løsningen min arbiedsplass bruker, og her har folk både ios, winphone og android. (forøvrig mener jeg bedrifter bør henge litt med i tiden med sin "beskytte seg mot brukerene"-holdning)

 

 

(...)

 

Så det du sier er at it-avdelingene er problemet, fordi de er inkompetente?

 

 

De fleste tredjepartsløsninger (alle?) kan ikke innføre fulldisk-kryptering på enheten, men kun lage sikre soner for apper. Det er vel den store forskjellen.

 

De er ikke inkompetente - de er konservative. Det er en god grunnholdning når man driver med sikkerhet. Det handler gjerne ikke om kun specs og features, men like mye om psykologi. Og Apple har klart å ta enterprise såpass seriøst at de nå oppleves som det sikre valget. Man kan le av det - men man ønsker alltid en leverandør man kan stole på, og det har de vist at de er. Google er på vei de også, og snart tror jeg forskjellene er borte.

 

(forøvrig er jeg enig i det du sier om å beskytte seg mot brukerne, men akkurat her er det snakk om delte enheter på ruter, så da har det vel noe for seg)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

 

Jeg synes det er interessant at du tar sluttpoenget mitt ut av kontekst. Posten er kjent for å gjøre ukloke valg.

 

Påstanden din om at man ikke kan låse en Android telefon er ikke sann og det finnes flere mdm-løsninger som fungerer på alle de store plattformene.

 

(...)

 

Det finnes andre løsninger enn iPhone som er like bra og billigere. Det ser kanskje ikke like "stilig" eller "ekslusivt" ut, men dersom man går innmaten i telefonene nærmere etter i sømmene så blir det tydelig at Apple overpriser sine produkter (kanskje i likhet med Mercedes?).

 

 

Poenget er at innkjøpspris ikke er spesielt relevant, men bare en del av hele pakka. Og i den pakka er gjerne drift og vedlikehold større summer enn innkjøp.

 

Det blir det samme som med Linux på desktop. Ja, det er gratis. Dessuten er det dyrere enn Windows.

 

"MDM-løsning til plattformene" er ofte basert på sandboxer for apper eller liknende. Det er ingen av konkurrentene som har en like god (les: streng) MDM-løsning innebygget i OS som det Apple har. Poenget her er at mange skal dele enheter, og at de ikke skal kunne rote med dem (antakeligvis). Der er iOs milevis foran. Du kan sette opp forbud mot alle typer endringer, installasjoner, slettinger etc.

 

Jeg er helt sikker på at ikke dette handler om design, men om at Apple har den beste plattformen for en slik løsning - på mange måter fordi de ikke har fokusert så mye på valgfrihet og muligheter som konkurrentene.

 

Apple overpriser dessuten ikke produktene sine, det er en misforståelse. De priser dem høyere enn billigkonkurrentene, men om du kjøper varer av samme byggekvalitet koster det like mye fra andre leverandører. En kvalitetspc koster like mye som en mac, og en bra HTC koster det samme som en iPhone.

 

(dessuten anbefaler jeg deg å prøvekjøre f.eks en Peugeot eller Ford som har gått 500.000, for så å prøve en Mercedes eller BMW som har gjort det samme)

 

Det er japanske biler som skårer høyest på driftssikkerhet år etter år. De såkalte "premium"-merkene havner et stykke nede på lista. I en test fra 2012 utført av What Car? og Warranty Direct ligger BMW på 25. plass og Mercedes Benz på 29. plass når det kommer til driftssikkerhet.

 

Du kommer med mange påstander, men har ennå ikke vist til noe konkret.

 

Da anbefaler jeg alle se episoden av topgear der det tester hva en Toyota Hilux er god for

hvorfor bruker posten en telefon når poenget bare er å kunne holde orden på forsendelser

 

Alle andre har jo mere fornuftig løsninger

Lenke til kommentar

 

 

Lurer også på hvor mye tid de ansatte i dag bruker på å sette papiret i laderen, hente det fra laderen, sende vannskadde ark til verksted, vente på at bedriften skal kjøpe nytt ark når det gamle er bekreftet vannskadd, bytte ut ark som har falt i bakken og knust, irritere seg over dårlig dekning på arkene når de er på de fjerneste avkrokene av postruta, hvor mange dyre utviklertimer som gikk med til å utvikle arkene med mer.

 

 

De vil bruke mindre tid å sette enda en elektronisk dings til lading, enn ark på rett plass ( som i dag).

 

Siden disse blir vannavstøtende(etter hva jeg har skjønt) så tåler de vann, og vil nok ikke henge utenpå regnjakken til postbudet ;)

 

 

Dekning er et viktig poeng, men tipper det er mulig å se på ruten og gjøre endringer som blir oppdatert når du får dekning ;) ( litt som det å sende sms når du ikke har dekning...den blir sendt når du kommer deg til en litt mer sentral plass ).

 

 

Er veldig skeptisk til nye dyre ting postbud skal ta i bruk, og håper de har testet de skikkelig ut før vi skal bruke de...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...