Gå til innhold

Geforce GTX 9xx Tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo litt ironisk dette, jeg klør etter å bruke penger og få 4Gb og HDMI 2.0 støtte, men pokker heller, fra 780 (vanilla, Asus DC2) til 980 er det ikke allverdens økning.

 

Og når jeg ser hva NV har gjort, som er å klokke det langt lavere enn de hadde trengt, og droppe 384/512 bit minne bare for å spare penger og få større marginer.... så vet jeg at de kunne lansert noe som hadde ytet 15-30% bedre i morgen med brikkene som kommer ut av fabrikken nå. I tillegg så har de så mye effektbudsjett å gå på at de kan bygge en større Maxwell chip også. Da kan jeg ikke med god samvittighet punge ut når jeg vet at jeg blir "utnyttet" og melket for penger fordi de har noe bedre klart så snart de føler for det eller konkurransen krever det.

Endret av Ziff
Lenke til kommentar

Men for alle som har ventet på dette øyeblikket (sitter med 670, 280x osv) skjønner jeg godt at de kjøper 970 eller 980. Klar tale, løp og kjøp.

 

De som alt sitter på 780, 780 ti osv bør vell gå en runde med seg selv dersom de skal kunne forsvare prisen man egentlig betaler (tapet på kjøp/salg 7xx + prisen på nytt kort) for å oppnå forskjellen.

 

Alt er relativt, er det vell noen som har sagt :)

Endret av Sn1ken
Lenke til kommentar

Og når jeg ser hva NV har gjort, som er å klokke det langt lavere enn de hadde trengt, og droppe 384/512 bit minne bare for å spare penger og få større marginer.... så vet jeg at de kunne lansert noe som hadde ytet 15-30% bedre i morgen med brikkene som kommer ut av fabrikken nå. I tillegg så har de så mye effektbudsjett å gå på at de kan bygge en større Maxwell chip også. Da kan jeg ikke med god samvittighet punge ut når jeg vet at jeg blir "utnyttet" og melket for penger fordi de har noe bedre klart så snart de føler for det eller konkurransen krever det.

Vel. Hvis Nvidia solgte medisinsk utstyr og holdt igjen teknologi som kunne reddet liv, da hadde jeg vært helt enig med deg. Sett ut ifra deres markedsposisjon så skjønner jeg godt at de melker situasjonen litt. Gtx 980 er kanskje ingen revolusjon, men Gtx 970 til tre lapper er jo en ren gavepakke til de som ikke trenger det aller aller beste. Entusiastene får smøre seg med tålmodighet, så kan vi andre smile og være fornøyde.

Lenke til kommentar

Er jo litt ironisk dette, jeg klør etter å bruke penger og få 4Gb og HDMI 2.0 støtte, men pokker heller, fra 780 (vanilla, Asus DC2) til 980 er det ikke allverdens økning.

 

Og når jeg ser hva NV har gjort, som er å klokke det langt lavere enn de hadde trengt, og droppe 384/512 bit minne bare for å spare penger og få større marginer.... så vet jeg at de kunne lansert noe som hadde ytet 15-30% bedre i morgen med brikkene som kommer ut av fabrikken nå. I tillegg så har de så mye effektbudsjett å gå på at de kan bygge en større Maxwell chip også. Da kan jeg ikke med god samvittighet punge ut når jeg vet at jeg blir "utnyttet" og melket for penger fordi de har noe bedre klart så snart de føler for det eller konkurransen krever det.

Du tar ikke feil, det er bare at jeg tror du undervurderer viktigheten med å tjene penger. Det er ALT. Og vi entusiastene vet godt at deres kodenavn gm204 betyr at det egentlig er Nvidia sin middelklasse.

 

Problemet her er jo at AMD ikke har noe å si, og folk blar gladelig opp tusenvis av kroner for et mellomklassekort for å få litt vedre ytelse og knall energisparing og gode overklokkingsmuligheter. Ja det finnes jo ikke noe annet i nærheten en gang.

 

Først lanserer de mellomklassen, så lanserer du "super premium" aja. Titan, for å melke entusiastene, og så kommer "gtx 1080" å melker den jevne gamer som ønsker et "billig" toppkort.

 

Mye mer økonomisk enn å lansere alt på en gang.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

Er jo litt ironisk dette, jeg klør etter å bruke penger og få 4Gb og HDMI 2.0 støtte, men pokker heller, fra 780 (vanilla, Asus DC2) til 980 er det ikke allverdens økning.

 

Og når jeg ser hva NV har gjort, som er å klokke det langt lavere enn de hadde trengt, og droppe 384/512 bit minne bare for å spare penger og få større marginer.... så vet jeg at de kunne lansert noe som hadde ytet 15-30% bedre i morgen med brikkene som kommer ut av fabrikken nå. I tillegg så har de så mye effektbudsjett å gå på at de kan bygge en større Maxwell chip også. Da kan jeg ikke med god samvittighet punge ut når jeg vet at jeg blir "utnyttet" og melket for penger fordi de har noe bedre klart så snart de føler for det eller konkurransen krever det.

Du tar ikke feil, det er bare at jeg tror du undervurderer viktigheten med å tjene penger. Det er ALT. Og vi entusiastene vet godt at deres kodenavn gm204 betyr at det egentlig er Nvidia sin middelklasse.

 

Problemet her er jo at AMD ikke har noe å si, og folk blar gladelig opp tusenvis av kroner for et mellomklassekort for å få litt vedre ytelse og knall energisparing og gode overklokkingsmuligheter. Ja det finnes jo ikke noe annet i nærheten en gang.

 

Først lanserer de mellomklassen, så lanserer du "super premium" aja. Titan, for å melke entusiastene, og så kommer "gtx 1080" å melker den jevne gamer som ønsker et "billig" toppkort.

 

Mye mer økonomisk enn å lansere alt på en gang.

 

 

Ja, synd AMD ikke henger skikkelig med slik at de tvinger hverandre til større ytelsesøkninger hver generasjon, slik vi så før.

 

Dette gjelder også på CPU-fronten.

Lenke til kommentar

Du tar ikke feil, det er bare at jeg tror du undervurderer viktigheten med å tjene penger. Det er ALT. Og vi entusiastene vet godt at deres kodenavn gm204 betyr at det egentlig er Nvidia sin middelklasse.

 

Problemet her er jo at AMD ikke har noe å si, og folk blar gladelig opp tusenvis av kroner for et mellomklassekort for å få litt vedre ytelse og knall energisparing og gode overklokkingsmuligheter. Ja det finnes jo ikke noe annet i nærheten en gang.

 

Først lanserer de mellomklassen, så lanserer du "super premium" aja. Titan, for å melke entusiastene, og så kommer "gtx 1080" å melker den jevne gamer som ønsker et "billig" toppkort.

 

Mye mer økonomisk enn å lansere alt på en gang.

 

Jepp, og du har også rett. Det er bare frustrende. For selv om de skal ha masse skryt for hva de har klart å tyne ut av 28nm denne runden, så er den totale ytelsesøkningen siden Titan lanseringen (Feb 2013) eller 780 GTX (Mai 2013) tilnærmet null. Og det kommer aldri nye lanseringer fra samme produsent før minst 6mnd etterpå som overtar forrige lansering i ytelse (og nå snakker jeg om speed bumps, ny chip tar som regel 12mnd). Altså har vi god grunn til å tro at NV ikke lanserer noe kjappere før tidligst til våren.

 

Hvis 20nm ikke er klar før på høsten 2015, noe det er all grunn til å tro siden de bare såvidt har lovet 20nm på HP i 2015 som oftest betyr "før 1. jan 2016, så vet heller ingen vet hvor gode yields vil være, eller klokkepotensialet på en ny umoden prosess. Altså blir det i worst case en stor Maxwell 20nm om ca 1 år, eller i best case en ny liten 20nm Maxwell rundt samme tider (hvorfor starte stort når man kan melke liten på ny prosess?) I mellomtiden kan vi kanskje håpe på den litt høyere klokkede og/eller 384bit versjonen av Maxwell før det....

 

Meh.

 

Beklager rant.. men har problemer med å se noen store fremskritt på en stund. Håper på AMD men ligger de noen mnd etter som de har gjort lenge så hjelper det fint lite.

Lenke til kommentar

Gigabyte, MSI er blacklistet i min Bok, Og når jeg hjelper folk mer Pcèr :=))

 

Må man spørre hvorfor ? Har du hatt 1 dårlig kort for så og si at det er søppel merke ?

Har personlig aldri hatt problemer med noen gpu'er (heldigvis) har forøvrig 2 msi 680 som har kjørt 1200 på core i drøye 2 år, uten å klage.

Lenke til kommentar

Gigabyte, MSI er blacklistet i min Bok, Og når jeg hjelper folk mer Pcèr :=))

 

Ok, hva foreslår du istedet?

 

 

Hei, hvilken non-reference GTX 970 tror dere er best mellom MSI og Gigabyte? Ifølge guru3d sin anmeldelse så skal Gigabyte sin versjon med Windforce-kjøler være litt kjøligere, men hvilken tror dere overklokker best?

Den som overklokker mest er random så lenge kjølinga er god nok. Silcon lottery :)

 

 

Isåfall blir vel Gigabyte det rette valget, siden den kjøler best.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...