Gå til innhold

Hvorfor aksepterer vi så mye innvandring og resultatene av det?


Anbefalte innlegg

Så må du gjerne sloss for å endre det politiske systemet, om du tror det gavner dine saker og sympatier. Forutsatt at du tar nederlagene med det samme.

 

Og ja, innvandringsskepsisen trives på grasrota. Som andre fordommer. Og interessant nok religion...

 

Geir :)

 

Sånn rent bortsett fra at jeg synes du bør bytte ut "innvandrerskepsis" med "fremmedfrykt", for det går virkelig begge veier... så har du rett i at fremmedfrykt, fordommer og religion går hånd i hånd..

 

Og det er vel noe av det vi liberale ønsker å fjerne?

Endret av pifler
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Og det er vel noe av det vi liberale ønsker å fjerne?

 

Ja, tror jeg.

 

for det går virkelig begge veier..

 

 

Ja, det gjør det. Men jeg er ikke sikker på om det tjener til noen hensikt å si at "den andre siden er like ille". Det forsvarer ikke konservativ fremmedfrykt at de fremmede frykter oss...

 

Geir :)

 

 

Forsvarer kanskje ikke, men det forklarer en hel del. Jeg har venner fra hele verden, inkludert f.eks Iran,hvor jeg kjenner noen ikke-religiøse. Det de har til felles er at de hater islam, enten fordi de har flyktet fra det, eller fordi de rett og slett bare er ganske lik meg som hater undertrykkelse og intoleranse, uansett om det forkles som religion, eller politikk som "nasjonalsosialisme". Ingen av dem hater meg utelukkende på grunn av hudfarge, (manglende) religion eller min kultur. Jeg tror et slikt ensidig hat ville vært destruktivt i forhold til vårt vennskap, og sannsynligvis hadde det aldri blitt noe av. Det ville ikke forsvart at jeg svarte med samme mynt, men det ville vært en god forklaring på min skepsis og "fremmedfrykt".

 

Det jeg prøver er å problematisere nettopp dette for jeg har til og med venner som er muslimer, men de er såkalte "moderate" (altså, de er som vanlige folk) og er trivelige mennesker. En jente i nikab er trolig hjernevasket nok til at hun trolig ikke ville snakket med en mann (som meg, dessuten er jeg vantro og skitten).

 

Vi kan dessverre ikke fjerne intoleransen med et pennestrøk, men vi kan i det minste gjøre det vi kan for å hindre segregering og intoleranse. Jeg synes det hadde vært trist om vi fikk en diger minoritet med svensker som gikk med finlandshetter og nektet å snakke med nordmenn og, og dessuten kalte hverandre for bror og søster, og alle oss nordmenn for "noe annet" (men nedlatende). Jeg vil gå så langt som å si at jeg ville motsatt meg det, i toleransens navn. Jeg tror oppriktig at et forbud mot de verste symbolene/verktøyene for segregering ville hindret en del av det. Det er trist at man må ty til slikt, men man har måttet ty til ikke veldig liberale ting før for å hindre spredning av intolerant tankegods. Nynazister fikk på pukkelen av folk flest og det ble vist av storsamfunnet at intoleransen deres ikke ble akseptert. Det går fint an å bruke ytringsfrihet og liberaldemokratiske virkemidler, men av en eller annen merkelig grunn har noen klart å snu på flisa til at det skal være vi som skal tolerere intoleranse og segregering, og at vi er ansvarlige for alt det ubekvemme som følger med.

 

Ingen ting hadde gledet meg mer enn et fargerikt fellesskap, men plagg som nikab, en religion som forbyr dem å snakke med vantro, ikke minst menn (for kvinnene), og "subtile" ting som å kalle hverandre for bror/søster og andre knep for å skape inngruppe/utgruppe er kontrakonstruktivt, og det er på tide å kalle en spade for en spade. Jeg sier ikke at vi skal gjøre det samme; begynne å kalle alle etniske nordmenn for bror/søster og nekte å snakke med [sett inn et negativt ladet begrep for de fremmedkulturelle her], men at vi skal tørre å snakke om det og problematisere det, for det er ikke tvil om at trenden går én vei, og det begynner å bli på tide å ta et offentlig oppgjør (ved hjelp av ytringsfrihet) for å si fra om at vi ikke aksepterer intoleranse.

 

Jeg skulle ønske at "ingen rasister i våre gater" kunne gjelde begge veier, også fra de "politisk korrekte"...

Endret av pifler
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Og det er vel noe av det vi liberale ønsker å fjerne?

 

Ja, tror jeg.

 

for det går virkelig begge veier..

 

 

Ja, det gjør det. Men jeg er ikke sikker på om det tjener til noen hensikt å si at "den andre siden er like ille". Det forsvarer ikke konservativ fremmedfrykt at de fremmede frykter oss...

 

Geir :)

 

 

Forsvarer kanskje ikke, men det forklarer en hel del. Jeg har venner fra hele verden, inkludert f.eks Iran,hvor jeg kjenner noen ikke-religiøse. Det de har til felles er at de hater islam, enten fordi de har flyktet fra det, eller fordi de rett og slett bare er ganske lik meg som hater undertrykkelse og intoleranse, uansett om det forkles som religion, eller politikk som "nasjonalsosialisme". Ingen av dem hater meg utelukkende på grunn av hudfarge, (manglende) religion eller min kultur. Jeg tror et slikt ensidig hat ville vært destruktivt i forhold til vårt vennskap, og sannsynligvis hadde det aldri blitt noe av. Det ville ikke forsvart at jeg svarte med samme mynt, men det ville vært en god forklaring på min skepsis på min "fremmedfrykt".

 

Det jeg prøver er å problematisere nettopp dette for jeg har til og med venner som er muslimer, men de er såkalte "moderate" (altså, de er som vanlige folk) og er trivelige mennesker. En jente i nikab er trolig hjernevasket nok til at hun trolig ikke ville snakket med en mann (som meg, dessuten er jeg vantro og skitten).

 

Vi kan dessverre ikke fjerne intoleransen med et pennestrøk, men vi kan i det minste gjøre det vi kan for å hindre segregering og intoleranse. Jeg synes det hadde vært trist om vi fikk en diger minoritet med svensker som gikk med finlandshetter og nektet å snakke med nordmenn og, og dessuten kalte hverandre for bror og søster, og alle oss nordmenn for "noe annet" (men nedlatende). Jeg vil gå så langt som å si at jeg ville motsatt meg det, i toleransens navn. Jeg tror oppriktig at et forbud mot de verste symbolene/verktøyene for segregering ville hindret en del av det. Det er trist at man må ty til slikt, men man har måttet ty til ikke veldig liberale ting før for å hindre spredning av intolerant tankegods. Nynazister fikk på pukkelen av folk flest og det ble vist av storsamfunnet at intoleransen deres ikke ble akseptert. Det går fint an å bruke ytringsfrihet og liberaldemokratiske virkemidler, men av en eller annen merkelig grunn har noen klart å snu på flisa til at det skal være vi som skal tolerere intoleranse og segregering, og at vi er ansvarlige for alt det ubekvemme som følger med.

 

Ingen ting hadde gledet meg mer enn et fargerikt fellesskap, men plagg som nikab, en religion som forbyr dem å snakke med vantro, ikke minst menn (for kvinnene), og "subtile" ting som å kalle hverandre for bror/søster og andre knep for å skape inngruppe/utgruppe er kontrakonstruktivt, og det er på tide å kalle en spade for en spade. Jeg sier ikke at vi skal gjøre det samme; begynne å kalle alle etniske nordmenn for bror/søster og nekte å snakke med [sett inn et negativt ladet begrep for de fremmedkulturelle her], men at vi skal tørre å snakke om det og problematisere det, for det er ikke tvil om at trenden går én vei, og det begynner å bli på tide å ta et offentlig oppgjør (ved hjelp av ytringsfrihet) for å si fra om at vi ikke aksepterer intoleranse.

 

Jeg skulle ønske at "ingen rasister i våre gater" kunne gjelde begge veier, også fra de "politisk korrekte"...

 

Et meget bra innlegg som jeg kan stille meg bak. Kjenner meg igjen i det du skriver. Har selv venner fra islamske land som hater islam, pga. intoleranse, deres nedsettende kvinnesyn og deres syn på oss Nordmenn. Dette er saker man burde diskutere åpent. Ingen rasister i våre gater burde gjelde begge sider. Kan en muslim ikke ta en Norsk kvinne i hånden, kall han rasist, kan en muslimsk kvinne ikke se eller snakke med en Norsk mann, kall henne rasist. Dette må og skal muslimer støtte oppunder, om vi skal forsones i det felleskap man snakker om. Muslimer i Norge må legge fra seg rasistiske holdninger og kutte ut og gjemme seg bak religionen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja - så fikk FRP skylden igjen:

 

http://www.nrk.no/norge/_-vis-deg-og-vis-holdning_-jensen-1.11907761

 

Alle disse partier har omfavnet drap, voldtekt og tyverier, men steiler når FRP prøver å mukke.

 

Og i mens stables det rekker med hoder avskilt fra deres kropper i IS -land finansiert av Norske politikere.

 

Men vent litt..................

 

Ble det ikke drept 1 million mennesker - killing Fields i Cambodia uten at de RødGrønne reagerte med en eneste tåre........?

 

Drepte ikke Stalin godt over 6 millioner mennesker uten at de samme felte en tåre............?

 

Døde ikke mellom 40 - 70 millioner mennesker under Mao,s styre uten at ett vondt ord ble sagt fra de RødGrønne................?

 

Så hvorfor skulle de si noe nå, når bare noen tusener blir henrettet av IS?

Lenke til kommentar

ETTERLYSER PARTILEDELSEN: Partileder for Sosialistisk Venstreparti (SV), Audun Lysbakken, mener Frp er raskt på banen når det gjelder ekstreme islamistiske holdninger, men ikke når det gjelder i kampen mot høyreekstremisme.

 

http://www.nrk.no/norge/_-vis-deg-og-vis-holdning_-jensen-1.11907761

 

Gale-mattias Audun Lysbakken sammenligner hadelandsdrapene med IS herjinger:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Hadelandsdrapene

 

http://www.dagbladet.no/2014/08/26/nyheter/utenriks/is/isil/irak/34954460/

 

Sistnevnte kalles for folkemord - Lysbakken - hvis du i din tåkeverden vet hva dèt er?

 

Moden for en psykiatrisk evaluering?

 

Jeg har hatt mistanke, men den er praktisk talt forduftet nå.

 

Den Norske venstreside og Norsk sentrum har finansiert terror i en årrekke, ja årtier - fullt vitende om hva de gjorde, de selv bekrefter dette nå.

Lenke til kommentar

Ble det ikke drept 1 million mennesker - killing Fields i Cambodia uten at de RødGrønne reagerte med en eneste tåre........?

 

Drepte ikke Stalin godt over 6 millioner mennesker uten at de samme felte en tåre............?

 

Døde ikke mellom 40 - 70 millioner mennesker under Mao,s styre uten at ett vondt ord ble sagt fra de RødGrønne................?

 

 

Med mindre du definerer "de rødgrønne" som AKP/ml eller NKP så var vel dette litt skivebom? Alle Norske stortingspartier fra SV til Frp tar jo avstand fra alt det du nevner her. Og har alltid gjort det. Jeg tror til og med partiet Rødt tar avstand fra dette i dag (men har vel sine svin på skogen om man ser litt bakover i tid?)

Lenke til kommentar

Arbeiderpartiet forstår ikke hvor dypt de har skadet det norske liberale demokratiet.

 

Jeg kan tilgi Arbeiderpartiet for at de skapte enorme helsekøer. Jeg kan tilgi Arbeiderpartiet for den elendige enhetsskolen. Jeg kan tilgi Arbeiderpartiet for dårlige beredskap. Jeg kan til og med tilgi Arbeiderpartiet for at de lot Støre slippe unna med å gi 6 millioner av skattebetalernes penger til sin venn, Reder Felix Tschudi.

 

Men jeg kan ikke tilgi Arbeiderpartiet for at de under den såkalte karikaturstriden i 2005 nærmest beklaget ovenfor den arabiske verden at vi har rett til ytringsfrihet. Ingen siviliserte ledere i Vesten har rett til å beklage for at vi har frihet til å ytre oss, spesielt ikke overfor totalitære diktaturer. Dette sviket mot det liberale demokratiet er så å si utilgivelig selv om de skulle finne på å beklage – hvilket de ikke har.

 

http://www.vg.no/nyheter/meninger/kronikk-troll-som-ikke-sprekker/a/23285733/

Endret av V?rbris
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dansk moské støtter henrettelsene til IS

 

– Jeg forstår godt at man dreper folk, sier Fadi Abdallah ved Grimhøj-moskéen i Århus på Jylland.

 

http://www.tv2.no/2014/09/03/nyheter/danmark/is/5974228

 

Terrorangrep avverget i Sverige

Det svenske sikkerhetspolitiet Säpo har de siste årene avverget to terrorangrep fra militante islamister.

 

http://www.nrk.no/verden/terrorangrep-avverget-i-sverige-1.11912392

 

 

I Norge:

 

Først sent om lenge en demonstrasjon som ble torpedert av Norske politikere.....................

 

Så snakk om dialog med terrorister................................

 

Realiteten: Norske politikere har støttet terrorister økonomisk i flere 10-år.

 

Her er det mere snakk om ett langvarig samarbeide med terrorister og drapsmenn og kvinner.

Endret av V?rbris
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ble det ikke drept 1 million mennesker - killing Fields i Cambodia uten at de RødGrønne reagerte med en eneste tåre........?

 

Drepte ikke Stalin godt over 6 millioner mennesker uten at de samme felte en tåre............?

 

Døde ikke mellom 40 - 70 millioner mennesker under Mao,s styre uten at ett vondt ord ble sagt fra de RødGrønne................?

 

 

Med mindre du definerer "de rødgrønne" som AKP/ml eller NKP så var vel dette litt skivebom? Alle Norske stortingspartier fra SV til Frp tar jo avstand fra alt det du nevner her. Og har alltid gjort det. Jeg tror til og med partiet Rødt tar avstand fra dette i dag (men har vel sine svin på skogen om man ser litt bakover i tid?)

 

 

 

Jada, og alle Tyskere var i mot Hitler.

 

Jeg undres på hvem som hyllet ham i gamle filmklipp?

 

De han drepte?

Lenke til kommentar

 

Det er ikke slik at vi alle aksepterer innvandring fra ikke vestlige land. Det er et prosjekt AP og venstresiden har snikinnført her i landet. Hvorfor tror du dem ikke våger å ha en folkeavstemning på saken? Fordi de vet svaret. Folket ville svart nei til den type innvandring.

 

Jeg er slett ikke sikker på det. Folkets holdning til innvandring er i økende grad positiv. Innvandringsmotstanderne er på vikende grunn. Det diskuterte vi for et par uker siden også: Link

 

Geir :)

 

 

Vel, positiv og positiv. Nesten halvparten av Norges befolkning ønsker mindre innvandring, den andre halvparten synes det er greit som det er nå, mens en bitteliten del ønsker mer innvandring.

 

Vil ikke kalle det et særlig positivt syn på innvandringen. Og som du ser går grafene der litt opp og ned, og er på en liten opptur nå, men ikke særlig stor økning.

 

Personlig mener jeg vi tar inn for mange innvandrere, mer enn vi klarer å takle, for integreringen av de som kommer blir dårligere jo flere vi tar inn samtidig. Dette skaper ghettoliknende tilstander i enkelte større byer som for eksempel Oslo og Drammen.

 

Først og fremst synes jeg vi er for naive og for lite kyniske med enkelte innvandrergrupper. Noen grupper innvandrere sliter voldsomt med integreringen og står for mye kriminalitet og grov vold/voldtekter. Dette mener jeg er forsømmelse av statsen oppgave om å holde landet vårt trygt.

 

Men det er også mye fine innvandrere også, som bidrar til det norske samfunnet. Liker det at norske muslimer nå også har samlet seg mot IS. Veldig glad for å se at de endelig tar skikkelig avstand, og ønsker å vise det. Selv om det fortsatt er en stor jobb å gjøre. Trusselen med hjemvendte Syria-krigere tror jeg på en eller annen merkelig måte kan være bra for å samle Norge mer, og mange nordmenn har lenge savnet å se en felles motstand mot ekstremister fra norske muslimer.

Lenke til kommentar

Vel, positiv og positiv. Nesten halvparten av Norges befolkning ønsker mindre innvandring, den andre halvparten synes det er greit som det er nå, mens en bitteliten del ønsker mer innvandring. Vil ikke kalle det et særlig positivt syn på innvandringen. Og som du ser går grafene der litt opp og ned, og er på en liten opptur nå, men ikke særlig stor økning.

 

Det er åpenbart ikke positivt - i mine øyne - at så mange vil ha mindre innvandring. Men at mange vil ha det vanskeligere, betyr jo ikke at de er mot innvandring. Det betyr bare at de ser utfordringer med det som vi ikke klarer å løse, og antar at det ville være lettere om innvandringstakten ble redusert. Det er et uttrykk for den forståelige holdningen at "vi må integrere de vi allerede har tatt inn før vi slipper inn flere."

 

Og jeg opplever trenden som positiv. Du har rett i at det ikke er noen dramatiske økninger, men dette er da heller ikke noen sak der man får dramatiske endringer.

 

Vi må se dette over lenger tid. Desverre har vi ikke tall fra før 2002. Men det synes tydelig at tallene her først og fremst dikteres av den voldsomme arbeidsinnvandringen fra Øst-Europa fra 2005 til 2008. Det bremset en nedadgående trend. Det er ikke rart at antallet som vil ha det "som idag" ikke øker når dagens innvandring plutselig dobler seg på et par år.

 

I samme periode var asylinnvandringen fra Afrika nokså konstant. Den har steget igjen de siste årene, men uten at det påvirker folks holdninger negativt. Det er ikke de 4-5000 afrikanerne som påvirker trenden i denne grafen, det er de 50 000 polakkene og balterne som "tar jobbene våre".

 

Jeg savner ellers at grafen hadde spesifisert de som er mot innvandring som egen gruppe. Så kunne vi se hvor stor oppslutning nasjonalistene faktisk har. Som det er nå tar de hele gruppen "vanskeligere" til inntekt for at nordmenn er mot innvandring. Det er det ikke grunnlag for.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vel, positiv og positiv. Nesten halvparten av Norges befolkning ønsker mindre innvandring, den andre halvparten synes det er greit som det er nå, mens en bitteliten del ønsker mer innvandring. Vil ikke kalle det et særlig positivt syn på innvandringen. Og som du ser går grafene der litt opp og ned, og er på en liten opptur nå, men ikke særlig stor økning.

 

Det er åpenbart ikke positivt - i mine øyne - at så mange vil ha mindre innvandring. Men at mange vil ha det vanskeligere, betyr jo ikke at de er mot innvandring. Det betyr bare at de ser utfordringer med det som vi ikke klarer å løse, og antar at det ville være lettere om innvandringstakten ble redusert. Det er et uttrykk for den forståelige holdningen at "vi må integrere de vi allerede har tatt inn før vi slipper inn flere."

 

Og jeg opplever trenden som positiv. Du har rett i at det ikke er noen dramatiske økninger, men dette er da heller ikke noen sak der man får dramatiske endringer.

 

Vi må se dette over lenger tid. Desverre har vi ikke tall fra før 2002. Men det synes tydelig at tallene her først og fremst dikteres av den voldsomme arbeidsinnvandringen fra Øst-Europa fra 2005 til 2008. Det bremset en nedadgående trend. Det er ikke rart at antallet som vil ha det "som idag" ikke øker når dagens innvandring plutselig dobler seg på et par år.

 

I samme periode var asylinnvandringen fra Afrika nokså konstant. Den har steget igjen de siste årene, men uten at det påvirker folks holdninger negativt. Det er ikke de 4-5000 afrikanerne som påvirker trenden i denne grafen, det er de 50 000 polakkene og balterne som "tar jobbene våre".

 

Jeg savner ellers at grafen hadde spesifisert de som er mot innvandring som egen gruppe. Så kunne vi se hvor stor oppslutning nasjonalistene faktisk har. Som det er nå tar de hele gruppen "vanskeligere" til inntekt for at nordmenn er mot innvandring. Det er det ikke grunnlag for.

 

Geir :)

 

 

Du har nok helt rett i at mange som ønsker mindre innvandring er i gruppen der man ønsker det fordi vi trenger tid til å integrere de som allerede kommer. Der vel i grunn den gruppen jeg hører til, så si.

 

Jeg synes vi ser følgene av dette i Norge i dag, i hvertfall i de store byene, der det er mange innvandrere. Det sier seg selv at integrasjonen blir dårligere når innvandrere ender på steder hvor det knapt finens etniske nordmenn, og man kommer med mange fra sitt hjemland. Da er det lett å prate sitt eget morsmål, og ikke på samme måte tilvenne seg det norske samfunnet og heller bli boende slik man er vandt til fra hjemlandet, bare i tryggere omgivelser, i Norge. Og jeg skjønner helt klart at det er fristende.

 

Merker stor forskjell på innvandrere i min hjemby og den byen jeg bor i nå. Hvor i min hjemby det fremdeles det er såpass begrenset med innvandring, at de som kommer havner i skoleklasse med stort sett nordmenn osv. Da ser man innvandrere som prater norsk med hverandre ute på butikken, og innvandrere som henger rundt med etnisk norske venner også, mens man i større byer ser at mange innvandrere har en tendens til å finne hverandre og prater morsmålet og så lite som mulig tar del i det norske samfunnet.

 

Tror mye av det problemet kunne vært løst om asylinnvandrere får strengere regler om å være bosatt i det og det fylket i så-så mange år etter de kommer til landet, slik integreringen blir bedre. Men det er også problemet med at det kommer for mange, for mange hvert år at Norge klarer å takle. Færre innvandrere vil gi bedre oppfølging til de som kommer, bedre hjelp til å tilpasse seg skolen, skaffe seg jobb, lære seg språket. Alt for mange faller utenfor samfunnet, og blir en stor kostnad og ikke minst en stor sikkerhetsrisiko, ala Syria-farerne vi ser samt at jeg tror mye av kriminaliteten som begås kunne vært unngått om man var flinkere til å følge de opp og lære dem om norske verdier og normer. Kvinnesynet i mange steder i verden er noe helt annet enn Norge, og den direkte konsekvens av dette er overfallsvoldtekter. Her har staten et ansvar, jeg mener de har forsømt disse pliktene og er direkte skyldig i disse.

 

Enkelte innvandrergrupper funker rett og slett ikke i Norge, men vi tar ikke lærdom av det, og utsetter egne borgere for dette.

Lenke til kommentar



Hvorfor skal man titulere fremmedkulturelle med ordet norsk føre opprinnelse-land? Det er jo helt feil. Feks. en nordmann, som reiser til Amerika, blir titulert som norsk amerikaner. Mens derimot en pakistaner, her i Norge, blir titulert som norsk pakistaner osv. Det mest korrekte er pakistansk norsk. Opprinnelse-land først.



Endret av MathiasOslo
Lenke til kommentar

 

 

Opprinnelse-land først.

 

Hvorfor det? Jeg ser ikke noen regel for det. På engelsk snakker de om "British Pakistanis", på tysk heter det "Britisch-Pakistaner".

 

Geir :)

Same reason your last name is your family name, not your first name and also a big reason that those of Pakistani descent(blant annet) in america are better integrated in america than in germany or England.

 

Immigrant children in america think of themselves as americans first, not foreigners with american citizenship, as your naming convention implies. Descendants of immigrants in Europe and England most often will say "my father came from..." When asked where they are from while children of immigrants in America will tell you they are from .. New Jersey or... When asked the same question

 

Obama is from Hawaii, not Kenya and never would have been elected if he was "an American Kenyan"!

Lenke til kommentar

Same reason your last name is your family name, not your first name and also a big reason that those of Pakistani descent(blant annet) in america are better integrated in america than in germany or England.

Immigrant children in america think of themselves as americans first, not foreigners with american citizenship, as your naming convention implies. Descendants of immigrants in Europe and England most often will say "my father came from..." When asked where they are from while children of immigrants in America will tell you they are from .. New Jersey or... When asked the same question

 

Obama is from Hawaii, not Kenya and never would have been elected if he was "an American Kenyan"!

 

 

Så du mener det gjelder illegale innvandrere fra Mexico og?

 

Eller andre innvandrere i USA som snakker spansk og ikke engelsk. Ser de på seg selv om amerikanere? Har dere ingen problemer med disse innvandrergruppene?

 

Du er flink til å male et glansbilde av innvandrere og forskjellige folkegrupper i USA, men vi vet begge at det ikke er så rosenrødt som så.

 

Den britiske mistilliten til en del innvandrergrupper er veldig forstålig. De skaper veldig mye problemer, og er flinke til å distansere seg fra resten av befolkningen selv.

 

Dog er det sant at det finnes en del briter som er veldig mot innvandrere, og utlendinger generelt i landet sitt. Det vet jeg godt siden jeg som nordmann og "utlending" har bodd der.

Lenke til kommentar

 

 

 

Så du mener det gjelder illegale innvandrere fra Mexico og?

Blir du født i USA så er du amerikaner først uansett hvor foreldrene dine ble født.

Eller andre innvandrere i USA som snakker spansk og ikke engelsk. Ser de på seg selv om amerikanere? Har dere ingen problemer med disse innvandrergruppene?

Veldig få barn som blir født i USA ikke snakker engelsk

Du er flink til å male et glansbilde av innvandrere og forskjellige folkegrupper i USA, men vi vet begge at det ikke er så rosenrødt som så.

 

Integrering er en stor utfordring uten lette løsninger og er grunnen til at mange statistikk om USA er dårlige i forhold til homogent Norge. Ignorerte du innvandrere befolkning i USA ville mye statistikk vise lite forskjell. Europeiske amerikanere har det veldig bra i USA i snitt.

 

Likevel har innvandring blitt en stor fordel på mange måter i USA , ikke minst fordi

Integrering prosessen og kulturen er mye bedre enn i Norge Selv illegale innvandrere må integrere seg en del eller sulte. Det viser seg at de integreres på samme farten som tidligere nordmenn, selv om noe idioter sier noe annet

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Blir du født i USA så er du amerikaner først uansett hvor foreldrene dine ble født.

 

Samme gjelder i Norge, så lenge foreldrene har opphold her. Barn som blir født og vokser opp i Norge får statsborgerskap.

 

 

Veldig få barn som blir født i USA ikke snakker engelsk

 

Alle som blir født og vokser opp i Norge snakker norsk også.

 

 

Integrering er en stor utfordring uten lette løsninger og er grunnen til at mange statistikk om USA er dårlige i forhold til homogent Norge. Ignorerte du innvandrere befolkning i USA ville mye statistikk vise lite forskjell. Europeiske amerikanere har det veldig bra i USA i snitt.

 

Likevel har innvandring blitt en stor fordel på mange måter i USA , ikke minst fordi

Integrering prosessen og kulturen er mye bedre enn i Norge Selv illegale innvandrere må integrere seg en del eller sulte. Det viser seg at de integreres på samme farten som tidligere nordmenn, selv om noe idioter sier noe annet

 

La meg spørre. Hvor kommer problemene med den store fattigdommen blant enkelte etniske grupper i USA fra? Latinamerikanske amerikanere har ligger merkbart høyere på fattigdomsskalaene enn for eksempel etnisk hvite amerikanere (europeere). Tallene er høye, og veldig mange lever i fattigdom.

 

Tar deg ordet når det gjelder "integrere seg eller sulte", i så fall har ikke nesten 1/3 del av den amerikanerne med latinamerikansk bakgrunn ikke klart å integrere seg i USA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...