Gå til innhold

Nå er de første ståhjulingene på gatene i Norge


Anbefalte innlegg

Egentlig er eg veldig usikker på om eg synest dette er bra eller ikkje. Som teknisk interessert og med sans for dingser så synest eg det er positivt at det no er lov til å kjøpe og bruke ståhjulinger.

Men som bilist så er eg ikkje begeistra for hverken ståhjulinger eller elektriske rullestoler i vegbana. Det vil føre til irritasjon med slike saktegåande kjøretøy i vegen, og vi vil få ulykker der slike kjøyretøy bli torpedert bakfrå av ein uoppmerksom bilist som kjem i vanlig fart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man vet at noe er riv ruskende galt hvis man må ty til regjeringsbytte bare for å få gjort lovlig en helt uskyldig transportmiddel, som har vært forbudt bare fordi noen byråkrater er for glad i jobben sin.

Håper det samme skjer med vannscootere også.

Vannscooter har vært lovlig i halvannet år allerede. Altså et frislipp under forrige regjering. ;)
Lenke til kommentar

 

Man vet at noe er riv ruskende galt hvis man må ty til regjeringsbytte bare for å få gjort lovlig en helt uskyldig transportmiddel, som har vært forbudt bare fordi noen byråkrater er for glad i jobben sin.

Håper det samme skjer med vannscootere også.

Vannscooter har vært lovlig i halvannet år allerede. Altså et frislipp under forrige regjering. ;)

 

 

 

Det frislippet skjedde ikke frivillig.

De ble tvunget til det ( tror det var EU som gjorde det )

Lenke til kommentar

Selv om segway-en er blir lovlig så er disse reglen bilt noe merkelig.

i tillegg så har man andre uheldig regler

 

En moped som er mororiser her mak hastighet på 45 km/t selv om denne grenser ikke eksister noen andre steder.

det burde vær 50 kM/t side det er en vanlig hastighets begrensning

 

er du gående så skulle man tro at maks fart for gående er 10 km/t da det er den hastigheten som er satt for hjelpemidler for gående når de har motorisert drift

( mulig at det er endret de siste årene )

kommer noen i en manuell rullestol så kan man jo "kjøre" mye fortere en det bare forholdene er til rette

 

Har man derimot et motorisert transportmiddel så skal det altså begrenset til 20 km/t .

en tråsykkel har jo ingen begrensing her

de elektriske utgaven har visstnok begrenset hastighet opp til 20 km/t

 

Er det slik bare fordi det ikke er hjelppåbud

 

En annen sak er jo at enkelte biler ( de blir definer som det selv om de ser ut som en motorsykkel på 3 hjul) har hjelppåbud selv om det ikke er påbud med hjelm i biler

 

 

Det er nå på tide at noen rydder skikkelig opp i reglene sik at man slipper å bruke overkvalifiserte krav bare for å gjør det lovlig

 

Nå kommer det slike stå-hjulinger som går forete og med andre krav til sikkerhet ?

Lenke til kommentar

 

Jaha?

 

Hvor fort kan man sykle da?

 

50-60-70-80-90-> km i timen er ikke noe problem. Og når vi vet fysikkens lov ang. fart og masse så det så...

 

Farten for Segway er begrenset til 20 km/t ;)

Det er faktisk et problem å sykle fortere enn 50 km/t. Både luftmotstand og rullemotstand pleier å kicke ganske greit i den hastigheten, og når vi først er inne på fysikk så øker også luftmotstanden tilnærmet kvadratisk med hastigheten. Så for å sykle i 60-70-80-90 trenger du faktisk en ganske dedikert syklist med over gjennomsnittlig sykkel. :)

 

Men ser vi kun på kjøretøyet, så veier en ståhjuling ca. 50 kg. En sykkel veier vel 10-15 kg, altså ca. en fjerdedel. Så en ståhjuling i 20 km/t tilsvarer ca. en sykkel i 40 km/t. Føreren er myk, så den regner vi ikke på. ;)

Beklager, men jeg ville ikke likt å bli truffet av en kropp i 50 km/t, selv om den er "myk".

En person på 80 kg på/inkludert en segway (50 kg) med en hastiget på 20 km/t har en bevegelsesmengde på ca. 722 kgm/s.

Samme person på/inkludert en sykkel (10 kg) ved 50 km/t har en bevegelsesmengde på ca. 1250 kgm/s.

Du trenger faktisk bare å sykle i 30 km/t for å oppnå samme bevegelsesmengde som en Segway i maks fart. Og siden Segwayen er tregere er det også lettere å dodge den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er helt teit at den behandles på samme måte som moped og bil. Aldersgrense, maks promille, telefon osv.. Jeg vil påstå at sykkel er "farligere" med tanke på alle galningene der ute. Kan jo ikke gjøre så utrolig mye gale med en segway.

 

helst skulle vi hatt samme reglene på sykkel .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Teknologien er kul. Folka som bruker det er ikke =)

 

Absolutt. Jeg er allikevel tilbøyelig til å se gjennom fingrene med å se ut som en idiot for å ha det litt moro. Venter til det havner noen rimeligere på finn.no :)

 

Suse bort på nærbutikken istedet for å gå..digg :)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Har selv heller ikke noe som helst mål om "å være kul" ved å bruke en Segway. Denslags jalla holdninger overlater jeg glatt til andre mer overfladiske mote slaver. Om jeg ser dust eller kul ut er fullstendig irrelevant dersom jeg synes det er moro selv. Men blir neppe å kjøpe noe slikt med det første pga. prisen og fordi jeg trolig hadde blitt mindre fysisk aktiv dersom jeg hadde en slik. Men har testet den én gang tidligere og det var artige saker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er helt teit at den behandles på samme måte som moped og bil. Aldersgrense, maks promille, telefon osv.. Jeg vil påstå at sykkel er "farligere" med tanke på alle galningene der ute. Kan jo ikke gjøre så utrolig mye gale med en segway.

 

Ingen av delene er vel særlig farlig for omgivelsene, og de er vel omtrent på samme nivå.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Er helt teit at den behandles på samme måte som moped og bil. Aldersgrense, maks promille, telefon osv.. Jeg vil påstå at sykkel er "farligere" med tanke på alle galningene der ute. Kan jo ikke gjøre så utrolig mye gale med en segway.

 

Ingen av delene er vel særlig farlig for omgivelsene, og de er vel omtrent på samme nivå.

 

AtW

 

 

Det er det jeg mener, kravene er helt latterlige for segway når den er på linje med sykkel.

Lenke til kommentar

Vannscooter er lovlig ja, men da må man holde seg 500 meter fra land som man kan se på det ukomplette kartet her.

I praksis betyr det at man må omtrent halvveis over atlanteren for å kunne kjøre scooteren, og i det som gjelder kjøring i ferskvann kan man i praksis bare glemme.

Dette er særnorsk diskriminering mot et fartøy som per definisjon er en småbåt. Hvis man kan sammenligne den med motorsykkel - tenk dere om man kunne kjørt sykkel men minst 500 meter fra hver tettbebodd strøk, i praksis bare i villmarken.

 

Dette i likhet med forbudet mot Segway er diskriminering. Atter en kapittel i "alt som er gøy er ikke lov".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å klare å holde latteren tilbake om jeg ser en fyr på vei til jobben i fullt alvor på en segway, med lyssignal foran og bak, bjelle på styret og fastmontert iPhone.

 

Ser at de har lov til å ferdes i kollektivfeltet og på veier med lavere fartsgrense enn 60 km/h,.

 

Uff.

 

I tillegg kommer han til å ha høyhalset genser og briller med tykke innfatninger. Og MAC'en har han i den homofile veska som henger på skulderen hans.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Er helt teit at den behandles på samme måte som moped og bil. Aldersgrense, maks promille, telefon osv.. Jeg vil påstå at sykkel er "farligere" med tanke på alle galningene der ute. Kan jo ikke gjøre så utrolig mye gale med en segway.

Ingen av delene er vel særlig farlig for omgivelsene, og de er vel omtrent på samme nivå.

 

AtW

 

Det er det jeg mener, kravene er helt latterlige for segway når den er på linje med sykkel.

 

Syklister har omtrent de samme kravene i og med at de er regnet som kjøretøy gjennom vegtrafikkloven. Både promille, telefon og lys gjelder i prinsippet for syklister også. Da gjenstår bare aldersgrensen, som jeg antar er et resultat av at ståhjulingen er motorisert. At ståhjulinger ikke kan kjøre feil vei i enveiskjørte gater som syklister kan antar jeg har med at sykler både ofte tar mindre plass og er mer fleksible til å komme seg ut av veien ved behov.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

*Snip*

Helt enig. Tenk å i det hele tatt klage på at det er aldersgrense på en slik! Er kjøretøyforsikring påkrevd med en slik? Jeg kan se for meg at det blir dyrt når en slik kommer kjørende inn i siden på en dyr bil e.l.. Jeg kan også se for meg at; joda, når man har lært å kjøre, så er det vel ok, men kroppen reagerer veldig på å skvette(individuelt), eller noe så dumt som en fortauskant kan forårsake store materielle skader, ikke minst personskader ( les eldre mennesker / barn ) når en ~50 kg selvkjørende maskin kommer kjørende i 15-20 km/t.

 

Personlig håper jeg virkelig at det kommer et opplæringstilbud/krav for slike samt for syklister.

Endret av dbass
Lenke til kommentar

Man vet at noe er riv ruskende galt hvis man må ty til regjeringsbytte bare for å få gjort lovlig en helt uskyldig transportmiddel, som har vært forbudt bare fordi noen byråkrater er for glad i jobben sin.

Håper det samme skjer med vannscootere også.

At du i det hele tatt bryr deg om det, betyr vel at du ikke har hatt det så ille i den forrige regjeringsperioden heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...