Gå til innhold

[Løst] Raid1 2x4TB - Kun en disk på 4TB vises i "my pc"


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg nylig en ny pc med 2 stk 4TB WD red NAS harddisker.

configurerte harddiskene i raid1 i bios

 

Dette gjorde jeg:

i raid setupen: raid mode: raid 1 -> merket diskene med y -> ctrl+y for bekreftelse -> satte LD navn til "mirror" -> slettet MBR og trykket "any key" for å velge maksimal størrelse)

 

startet maskinen, sjekket my pc og der viste kun OS disken min, ikke de 2 raid diskene jeg nettopp satte opp. startet disk management, der vises kun 1 disk på 4TB, jeg formaterte denne og nå dukker den opp i my pc, men hvor er den andre?

 

er det ikke meningen at jeg skal kunne se begge raid1 diskene i mypc?

Jeg har aldri brukt raid1 før men jeg så for meg at begge diskene ville dukke opp og at med en gang jeg legger filer inn i disk1 så vil de etter kort tid dukke opp i disk2 også. slik at jeg har 2 disker med identisk innhold og hvis det skulle være nødvendig kan jeg koble fra den ene disken og ta den med meg mens jeg samtidig har filene på den andre disken i pcen hjemme.

 

setter pris på hjelp rundt dette. Jeg kjører windows 8.1

post-357691-0-11055800-1404115145_thumb.jpg

Endret av Deuces
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil berre sjå ein logisk disk på maskina di, mens data blir spegla på begge diskane dine. Det er RAID kontrolleren som gjer denne jobben, og seier til windows at du har berre ein logisk disk som den kan sjå.

så det vil si at sånn det ser ut nå så speiler diskene hverandre? uten at jeg fysisk kan se det selv i windows explorer?

 

hva skjer hvis jeg kobler ut en av diskene? vil den som er gjenværende dukke opp?

Lenke til kommentar

Dei speglar mest truleg no. Du kan gå inn i raid-kontrolleren å sjå status. Om du koblar ut ein av diskane så vil windows forsatt berre sjå den logiske disken. Når du koblar den til igjen så vil radi-kontrolleren sjekke om alle data er ok, evt bygge oppigjen raidet med det som manglar. Når denne gjennoppbygginga holder på, så vil det vera begrensa ytelse på diskane då dei er opptatt med å kopiere data..

Lenke til kommentar

gå inn i raid kontrolleren for å se status?

mener du da harddisk oppsettet jeg var inne i ifra bios for å oprette raid på harddiskene?

 

jeg synes det er litt rart at jeg kun får opp den ene disken i disk management. jeg forstår at den ikke behøver å dukke opp i "my pc" men at den ikke engang vises i disk management gir meg en følelse av at den ikke blir registrert

Endret av Deuces
Lenke til kommentar

RAID-kontrollere slår sammen en stabel disker, og presenterer de som én logisk disk til OSet. Se for deg at du hadde RAID0 (striping) i stedet - hva hadde egentlig skjedd om du endret noe på bare én av diskene?

 

Det gjør også ting enklere - se for deg at du skal installere windows på arrayet. Hva er det logisk at dukker opp i windows-installeren? En disk med hele kapasiteten, eller to/flere disker som raid-kontrolleren gjør ymse rart med i bakgrunnen?

 

Rent teknisk er det heller ingen grunn til at windows skal se enkelt-diskene: Windows finner harddisker ved å be kontrollerene liste opp hva som er koblet til dem ... og det er ingenting som hindrer RAID-kontrolleren fra å lyve. Hvis du vil sjekke at begge virker, kan du prøve å finne noe programvare for kontrolleren du bruker. De pleier å la deg se hva som faktisk er koblet til, og hva tilstanden på arrayet er. (Hvis det er intel sin, vil du ha denne.)

Endret av Djn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

RAID-kontrollere slår sammen en stabel disker, og presenterer de som én logisk disk til OSet. Se for deg at du hadde RAID0 (striping) i stedet - hva hadde egentlig skjedd om du endret noe på bare én av diskene?

 

Det gjør også ting enklere - se for deg at du skal installere windows på arrayet. Hva er det logisk at dukker opp i windows-installeren? En disk med hele kapasiteten, eller to/flere disker som raid-kontrolleren gjør ymse rart med i bakgrunnen?

 

Rent teknisk er det heller ingen grunn til at windows skal se enkelt-diskene: Windows finner harddisker ved å be kontrollerene liste opp hva som er koblet til dem ... og det er ingenting som hindrer RAID-kontrolleren fra å lyve. Hvis du vil sjekke at begge virker, kan du prøve å finne noe programvare for kontrolleren du bruker. De pleier å la deg se hva som faktisk er koblet til, og hva tilstanden på arrayet er. (Hvis det er intel sin, vil du ha denne.)

Jeg forstår. Hvordan vet jeg hvilken RAID-kontroller jeg bruker?

jeg har satt det opp via bios i det nye hovedkortet mitt: asus sabertooth FX990 r2.0, jeg skal vel kanskje lete etter programvare for raid tilknyttet dette kortet?

kan se gjennom den cden som fulgte med. jeg har lagt den til side da det som oftest kun inneholder unødvendige ting og jeg oppdaterer alltid drivere over nett så det har jeg ikke tenkt på engang

Lenke til kommentar

Du har to harddiskkontrollere på det hovedkortet. Én AMD-kontroller med 6 brune porter, og én ASMedia-kontroller med 2 røde og 2 grå porter. Du burde først og fremst bruke AMD-kontrolleren (brune porter) siden den er regnet som best. Hos Asus finner du AHCI/RAID-drivere for AMD-kontrolleren under "SATA". I de driverene er det forhåpentligvis et RAID utility av noe slag.

Lenke til kommentar

Hvis man skal ha RAID på OS disken så må man ha inn driveren mens man installerer Windows. Det trenger ikke du som har OS på en vanlig disk.

Ikkje hvis man bruker intel kontroller på win 8 og 8.1 iallefall. På f.eks Areca må man, da det ikkje ligger inne raiddriver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...